Pasfoto's

Pagina: 1
Acties:
  • 1.568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op dit moment was ik bezig om een paar pasfoto's te maken. Hiervoor heb ik gisteren een aantal portret foto's gemaakt op volle resolutie (3504x2336, jpeg fine).

Van het origineel heb een stuk gecropt met de juiste verhouding (4x3) en naar mijn inzicht bewerkt. ;) Nu komt dan het punt dat de foto's verkleint moeten worden tot een juist formaat, wat gelijk het onderwerp van dit topic is.

Hoe kan ik met Photoshop CS3 netjes een grote foto verkleinen tot pasfoto formaat? Pas ik gewoon de image size aan naar 4x3 cm, dan hou je bijna geen pixels meer over. Verhoog je het aantal DPI dan is de afbeelding weer veel groter als je hem afdrukt.

Doe ik iets fout, zijn er betere manieren of suggesties? Graag input!

Ter informatie, gebruikte camera is een 30D + 17-85mm IS USM.

Divide and conquer.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 17:47

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon je formaat groot houden en bij het printen aangeven dat ie m op 4x3 moet printen?

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik dacht dat je een juiste output wilde. ;)

Serieus: als je de dpi op 300 zet, de document size op 4x3 cm en dan print op 300dpi, dan moet het goedkomen. Vooral de laatste stap moet je even goed uitzoeken, anders gaat het mis. Op lage kwaliteit uitprinten = minder dpi = groter oppervlak.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• wimpie
  • Niet online
Al bedankt voor de reacties. Bij zelf printen is het inderdaad niet zo'n probleem, maar als je bijvoorbeeld het laat afdrukken door een afdrukcentrale?

Divide and conquer.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Wellicht een open deur intrappen hoor, maar je weet dat pasfoto's voor paspoort en rijbewijs tegenwoordig aan zeer strenge eisen moeten voldoen he?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Goed instellen in Photoshop, op de wijze hierboven beschreven is een stap. Ook moet je kijken hoe de afdrukcentrale het wil hebben (bijv. 4 op een standaard foto van 10x15cm, of gewoon los, en wat voor resolutie etc). Meestal weten ze daar wel raad mee, als je maar aangeeft hoe je het afgedrukt wilt hebben.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kunt ook met een beetje rekenwerk een afbeelding maken van 10x15, waarop je je pasfoto een aantal keer naast elkaar plakt.
Deze laat je zo mooi afdrukken, waarna je je pasfoto's uitknipt.
Zo doen wij dat hier altijd.

edit: te laat

[ Voor 3% gewijzigd door DizzyVacation op 28-08-2007 14:40 ]

• wimpie
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:38:
Wellicht een open deur intrappen hoor, maar je weet dat pasfoto's voor paspoort en rijbewijs tegenwoordig aan zeer strenge eisen moeten voldoen he?
Zeker, dat is bij mij bekend. Het gaat om een pasfoto voor mijn vriendin die ze bij een bedrijfsuitje nodig hebben, niets officieels dus.

Dan zit mijn werk erop, ik heb de digitale foto's aangeleverd, als ze afgedrukt gaan worden dan zullen ze zelf maar even moeten kijken wat ze precies willen.

Daar zit dan ook het probleem, als je weet wat je wilt (qua afdruk, formaat, aantal, 10x15 wat al beschreven werd) dan kan je dat zelf zo doen. In dit geval weet ik niet wat het doel van de foto's is, wellicht hebben ze juist meer aan high res foto's. :O

Divide and conquer.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
wimpie schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:28:
Al bedankt voor de reacties. Bij zelf printen is het inderdaad niet zo'n probleem, maar als je bijvoorbeeld het laat afdrukken door een afdrukcentrale?
Gewoon de maximale resolutie insturen. De afdrukcentrale voert zelf een resize uit zodat de foto precies op het gekozen formaat past. Zo heb je het minste kwaliteitsverlies. Het hangt wel van de afdrukcentrale af wat ze doen als de verhouding tussen lengte en breedte van de ingezonden foto niet overeenkomt met die van het gekozen papier. Drie mogelijkheden:
  1. uitstekende delen vallen eraf en worden niet afgedrukt
  2. je krijgt witte balken
  3. de centrale snijdt de foto bij
Informeer dus van tevoren (zie bijvoorbeeld de faq van AH), of kies de juiste maat papier, of crop de foto's zelf vooraf in de goede verhouding. Er zijn tools om zonder kwaliteitsverlies uitsnedes uit jpeg-files te maken.
Pagina: 1