4-poorts modem aansluiten op externe router, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ola Tweakers,

Ik heb eens een vraagje aan jullie!

In het bedrijfspand waar wij gevestigd zijn maken wij nu gebruik van de ADSL-lijn van onze buurman binnen het pand. De situatie kan ik het beste uitleggen d.m.v. een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.subgroover.com/temp/adsl_situatie_nu.gif

Dit werkt eigenlijk altijd perfect, behalve in één situatie; Stel er is een storing geweest en het modem moet gereset worden (dat wil wel eens gebeuren) en wij zijn niet aanwezig... dan heeft onze buurman geen internet, totdat wij langskomen om het modem en/of router te resetten. Wij allemaal willen van dit probleem af!!!

Nu heb ik op marktplaats al diverse modems gevonden waar een router ingebouwd zit! Bijvoorbeeld de Speedtouch 510 met 4 utp-poorten. Ik bedacht mij dat ik dat op deze manier zou willen aansluiten (dit noemen we nu even 'situatie nieuw 1':
Afbeeldingslocatie: http://www.subgroover.com/temp/adsl_situatie_new1.gif

Mijn vraag is nu: Is 'situatie nieuw 1' mogelijk, of niet???

Stel dat dit niet zou lukken, dan zou er nog de optie bestaan om een nieuw modem aan te schaffen met Wireless functie en dit alsvolgt aansluiten ('situatie nieuw 2'):
Afbeeldingslocatie: http://www.subgroover.com/temp/adsl_situatie_new2.gif

De vraag dan: Is 'situatie nieuw 1' mogelijk, of niet???

Of zijn er nog eventueel andere opties / mogelijkheden die jullie zo 1, 2, 3 te binnen schieten???

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom zou je in 'situatie nieuw 1' een tweede router gebruiken, als de 4-poorts modem al router-functionaliteit heeft?

Want in de oude situatie zijn jullie netwerken ook niet van elkaar gescheiden. Eventueel kun je een modem/router met VLAN-functionaliteit halen, zodat je buurman niet op jouw netwerk kan en vica versa, maar beiden wel kunnen internetten.

En waarom zou je een verouderd model (de 510) gebruiken? En waarom check je überhaupt op marktplaats en haal je zo'n ding niet gewoon nieuw? 't Ging toch om een bedrijf? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 28-08-2007 14:23 ]

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Osiris schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:22:
Waarom zou je in 'situatie nieuw 1' een tweede router gebruiken, als de 4-poorts modem al router-functionaliteit heeft?
Ja precies, daar had ik ook al over nagedacht, maar het is zo dat de bekabeling die er nu loopt zo goed als vast zit, dus dat wordt een heel gedoe. Ik weet dat zo'n 4-poorts modem ook router-functionaliteit heeft, maar ik neem aan dat die geen uplink-poort heeft en die is wel nodig natuurlijk.

Het gaat inderdaad om een bedrijfje, maar het is ons eigen bedrijfje en tja... alles kost geld he, dus hoe goedkoper dit opgelost kan worden, hoe beter!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:51
MNECMotU schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:35:
[...]

Ja precies, daar had ik ook al over nagedacht, maar het is zo dat de bekabeling die er nu loopt zo goed als vast zit, dus dat wordt een heel gedoe. Ik weet dat zo'n 4-poorts modem ook router-functionaliteit heeft, maar ik neem aan dat die geen uplink-poort heeft en die is wel nodig natuurlijk.

Het gaat inderdaad om een bedrijfje, maar het is ons eigen bedrijfje en tja... alles kost geld he, dus hoe goedkoper dit opgelost kan worden, hoe beter!
het enige dat zal veranderen is dat de pc van buurman geen verbinding meer heeft met de andere pc's omdat deze dan door de router moet, en dat gaat lastig. verder vraag ik me af of dit niet een gevalletje probleem verplaatsen is omdat het bedrijf nu op 'buurman' moet wachten totdat er weer internet is.

offtopic:
ik heb ook een modem te koop

@osiris, als je een router na de adsl modem zet binnen het bedrijf kan je buurman er ook lastig op, en aangezien deze er al staat heb je gelijk dat probleem opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door LinuZZ op 28-08-2007 14:50 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk