Betr: Voeding, PC Boot niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• Niorun
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 19:55
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe Voeding binnen gekregen betreft de Zalman "ZM500-HP, 500W (ATX12V 2.2)".

Daarvoor gebruikte ik de Voeding "Q-TEC 350W", hier draaide mijn systeem op. Beide hebben dezelfde aansluiting 1x 20 potige aansluiting met daarbij een losse 4 potige (12v) aansluiting. Op het moederboard had ik de Q-TEC voeding aangesloten op de volgende manier de 20 potige + de 4 potige. Sinds ik de Zalman heb en ik sluit het op exact dezelfde manier aan. Dan boot het systeem niet, zelfs de fans gaan niet draaien. Als ik de 4 potige eruit haal, start het systeem ook niet op. Maar nu gaan de fans wel draaien. (4 potige zorgt voor stroom van de CPU ?) Kortom geen piepje geen reactie van het beeldscherm geen bios niks.. alleen het geluid van draaiende fans! :|

Weten jullie wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik heb onlangs ook een 20-to-24 potige converter gekocht, maar ik zou toch graag enige informatie van te voren ontvangen. En of het wel een slim idee is om die converter aan te sluiten. (Ik heb het niet zo op converter rommel) :P

Als je meer informatie nodig heb, laat het me dan maar even weten.

Specs:
- Asus M2N 1394, nForce 430 MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
- AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2x2.1GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)
- Corsair 2GB DDR2 (2x1GB) PC5400 667Mhz CL4 (TWIN2X2048-5400C4)
- Asus Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EAX1950PRO⁄HTDP⁄256M
- WD 250GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar (WD2500JS)
- Zalman ZM500-HP, 500W (ATX12V 2.2)
- Samsung SyncMaster 206BW (20", 2ms, D-sub⁄DVI, Zilver⁄Zwart)

• Niorun
Na hier en daar wat gelezen te hebben op Tweakers.net

Interne speaker is aangesloten.
Ik zal vanavond proberen of het spul nog leeft door middel van mijn oude voeding aan te sluiten.
Als dat het geval is ga ik ervan uit dat de Zalman voeding stuk is (DOA).

Maar daar ga ik op dit moment nog niet vanuit...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Test je voeding dus gewoon op een andere pc en test een voeding op deze en kijk wat het doet.

• Niorun
Deze had ik al even doorgelezen. Zijn wel aantal dingen wat ik vanavond even ga proberen, 2e systeem heb ik niet tot mijn beschikking. Dus dat word moeilijk testen, maar ik ga sowieso even alle hardware 1voor1 aansluiten. En dan bekijken wat het doet.

Er zit trouwens ook een label aan de kabels van de 4 Pins stekker. Dat je deze niet moet aansluiten omdat je dan je mobo en/of cpu kan beschadigen (bullshit?) Die kabel moet sowieso aangesloten worden. Anders krijgt de cpu geen stroom.

En hoe zit dat met die 20 to 24 pins converter? Werkt dat een beetje? En gaat dit misschien helpen in deze situatie? :o

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niorun schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:26:
Deze had ik al even doorgelezen. Zijn wel aantal dingen wat ik vanavond even ga proberen, 2e systeem heb ik niet tot mijn beschikking. Dus dat word moeilijk testen, maar ik ga sowieso even alle hardware 1voor1 aansluiten. En dan bekijken wat het doet.

Er zit trouwens ook een label aan de kabels van de 4 Pins stekker. Dat je deze niet moet aansluiten omdat je dan je mobo en/of cpu kan beschadigen (bullshit?) Die kabel moet sowieso aangesloten worden. Anders krijgt de cpu geen stroom.

En hoe zit dat met die 20 to 24 pins converter? Werkt dat een beetje? En gaat dit misschien helpen in deze situatie? :o
Die converter maakt niets uit, of de stroom nu over 20 of over 24 pins gaat is niet zo erg boeiend.
Wat staat er precies op dat labeltje? Die stekker zal er niet aanzitten om helemaal niet aan te sluiten.

Overigens, als het een ATX 2.2 voeding is heb je toch gewoon een 24p stekker (al dan niet met een losse 4p?). Die losse 4p is anders dan de 'P4'stekker. Die moet je dus zeker niet omwisselen, anders heb je de kans dat je dingen gaat slopen.

• Niorun
Dit is hetzelfde plaatje dat bij het boekje zit. Die Mainboard Power Connector (20 pins) sluit ik aan op het moederbord. Aan diezelfde kabel zit dus die 4 pins CPU Power Connector die sluit ik ook aan. (word niet helemaal juist weergegeven op het figuur).

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/power/500hp_02.gif

Op dit moment zit ik op het werk, dus exact kan ik niet vertellen wat er op dat labeltje staat. Zal vanavond wel even wat foto's maken en uploaden, zodat ik het probleem wat kan verduidelijken. :)

Mits mijn pc nog leeft en hij mijn oude voeding accepteert. :P

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://img.xcomputer.cz/ImgW.asp?cd=AC306&fd=f3

Het gaat dus om de 2 aansluitingen links onder de SOCKET AM2
4 pins en 24 pins aansluiting.

Collega van mij zei trouwens volgens het bovenstaande plaatje van de voeding. Dat ik die 20 pins gewoon aan moet sluiten 12v aansluiting op de 4 pins connector en die overige 4 pins naast de 20 pins moet aansluiten. (Dit zou overigens wel via een soortenmet click systeem moeten gaan)

[ Voor 27% gewijzigd door Niorun op 28-08-2007 16:18 ]

• Niorun
Het werkt al, ben gewoon blind geweest! :P

Had de verkeerde stekker aangesloten op de 4 pins.

Topic kan gesloten worden. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Niorun op 29-08-2007 10:42 . Reden: typo ]

Pagina: 1