[9800pro] Erg veel artefacts - nog te redden?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Sinds een paar weken heb ik erg veel last van beeldcorruptie/erg slechte beeldweergave. Het gaat hier om een 3 jaar oude Hercules 9800pro 128mb.

Ik heb hier al eens eerder problemen mee gehad, die me bijna een nieuwe videokaart hebben gekost. Het bleek dat de voeding niet meer genoeg vermogen had, dus die is vervangen door een solide Zalman (werkt perfect)

De nieuwe problemen die zich voordeden, lieten zich het eerst zien in BF2, zo ongeveer het enige wat ik nog speel:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/28/thumb/img5.jpg
Een mooi bergachtig landschap is niet echt wat ik zou verwachten en het speelt ook nog erg irritant.
Meestal was dit probleem na een herstart weer weg.

Maar, na een tijdje begon ik ook rare patronen in Windows te zien; een plaatje hiervan zal het beter weergeven:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/28/thumb/img4.jpg
Nog een:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/28/thumb/img6.jpg
De laatste:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2007/aug/28/thumb/img7.jpg

Er komen dus her en der gekleurde patronen voor, iets wat mij in de videokaart lijkt te zitten.

Wat ik al heb gedaan:

- PC opnieuw opstarten, werkt niet
- Nieuwe drivers van Ati, verschillende versies, lost niets op
- PC schoongemaakt, stofvrij en alles nagekeken
- De kaart ondergeklokt met Ati tray tools, lost ook niets op
- Een dode-pixel tester, wie weet zou een snelle overgang iets oplossen; niet dus

Is deze kaart nog te redden? Zou het nog kunnen zijn dat er nog steeds te veel hitte vanaf komt? Is de kaart gewoon over zijn levensduur heen en moet er een andere in?
Elke oplossing is welkom en aangezien ik uit huis ga en m'n ouders niet een "echte" VK nodig hebben, zou een Radeon 9250 ook voldoen, als dit een makkelijke oplossing zou zijn.

Verwijderd

Kapoet :-(
Wss door oververhitting.. Had hetzelfde met mijn 9800XL, identiek dezelfde strepen onder windows..

Ik zou gaan uitkijken voor een ander vk'tje :-?

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Dit ziet er wel heel ernstig uit ! Word je kaart niet veel te warm ?

Ik heb wel vaker gelezen dat kaarten uit de 9800 serie na verloop van tijd artifacts gaan vertonen, meestal is dit het einde van de kaart.

Denk dat de kaart helaas niet meer te redden is.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:17

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

exact het zelfde gehad ook met een 9800XL. Dat duidt toch op een constructie / ontwerpfout...
Die van mij werd ook te heet maar niet doordat de fan kapot was, misschien kan je voeding nog veranderen. Dat maakt misschien uit maar waarschijnlijk is ie al kapot..

Verwijderd

Controleer je molex aansluiting even. 9800Pro's hebben de neiging de molex-connector compleet te verbranden. Aan de andere kant is het in feite nu al te laat met je kaart. Het beeld barst van de artifacts wat meestal duidt op kapot geheugen. Valt niets meer aan te doen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bc0c5c24c0f2f8b3d4012c9af8836a63/thumb.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 12:25 ]

Verwijderd

Ik zou beginnen om een ander kaartje te zoeken.
Wat jij nu krijgt had ik namelijk ook bij mijn 9800pro. :X

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:24:
Controleer je molex aansluiting even. 9800Pro's hebben de neiging de molex-connector compleet te verbranden. Aan de andere kant is het in feite nu al te laat met je kaart. Het beeld barst van de artifacts wat meestal duidt op kapot geheugen. Valt niets meer aan te doen.

[afbeelding]
De voeding is een paar maanden geleden nog vervangen, dus daar zal het niet aan liggen ;)
Het beeld is trouwens op dit moment weer compleet normaal, maar dat is ook een kwestie van tijd.

Weet ik ook weer waar het aan ligt; zal ik vanmiddag gaan kijken naar een nieuwe!

Verwijderd

Nap schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:45:
[...]

De voeding is een paar maanden geleden nog vervangen, dus daar zal het niet aan liggen ;)
Het beeld is trouwens op dit moment weer compleet normaal, maar dat is ook een kwestie van tijd.

Weet ik ook weer waar het aan ligt; zal ik vanmiddag gaan kijken naar een nieuwe!
ik heb nog wel een nvidia fx5200 liggen. :9

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-07 12:04
Toevallig! Eind vorige week begon onze ATI Radeon 9800 Pro ook zo een kuren uit te steken.
De pc is van Medion en zal in november 2007 net zo'n 4 jaar oud zijn.
Ik raad jullie eens aan om de SOF2 MP demo te spelen: op de grond, de muren en het plafond zie je overal verschillende kleurvlekken in verschillende kleuren!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:41

HugoBoss1985

Xenotech

Het ziet er inderdaad uit als defect geheugen.

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat 9800 pro's kapot beginnen te gaan.
Jammer want het zijn nog prima kaartjes voor de games van tegenwoordig.

De koeling op deze kaarten was gewoon niet veel bijzonders...

Je kan nog proberen om een extra ventilator op de kaart te richten en de kaart in een andere pc te testen.

Doet hij het ook in het bios/dos omgeving?

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-08-2007 13:55 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 10:27
Beetje offtopic:
Ben ik ff blij dat ik memsinkjes en een fatsoenlijke zalman heb gemonteerd :) Mijn pro heeft altijd naar behoren gewerkt en is laatst verkocht aan een nieuwe eigenaar die er ook nog geen problemen mee heeft. Ik zou mensen die nog een 9800pro hebben dan ook adviseren er een custom koeler op te zetten. Ik weet mijn temps niet exact meer maar ik weet wel dat hij met de zalman absoluut niet warm werd.

UNOX: The worst operating system

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

9800 pro, tja het lijkt erop dat ze gewoon allemaal kapot gaan na verloop van tijd.

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
KillerAce_NL schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 14:01:
9800 pro, tja het lijkt erop dat ze gewoon allemaal kapot gaan na verloop van tijd.
Ik heb er ook 1, nog nooit last van gehad van dergelijke artifacts? Zit wel in een oudere PC die ik minder vaak gebruik.. misschien dat het daaraan ligt, maar dit ziet er inderdaad wel ernstig uit ;(

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je dit bij het opstarten meteen al hebt is hij kapot denk ik inderdaad, als het komt nadat de computer een tijdje aanstaat kun je misschien nog wat doen met de koeling van de kaart (even testen met een tafelventilator ofzo ;))

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb 3 bekenden die hetzelfde hebben/hadden. Bij 2 van hen lijkt het aan het spannings-circuit te liggen. Kijk daar eens naar, is vast wel wat over te vinden op het net.

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 13:55
heb het zelfde probleem gehad met ene 9800xl (net zoals vele anderen), na een paar dagen deed ie zelfs niks meer

heb wel eens gelezen dat het aan het geheugen zou liggen (ook al had ik er een vf-700 cu met memsinkjes op zitten)

[ Voor 36% gewijzigd door -Eraser- op 29-08-2007 14:23 ]

• In Search of Sunrise
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2020
Kijk eens naar de koeler of deze nog wel draait.
Voor ongeveer anderhalf jaar geleden had ik zoiets dergelijks ook.
Myst V deed raar en Aoe III vertoonde kuren. Ook atitools gaf toen artifacts aan en de temperaturen waren nogal hoog.
Toen heb ik eens naar de koeler gekeken en wat bleek; deze was kapot. Ding draaide niet meer. Ik heb 'm toen eraf gesloopt en een vf900 opgezet. Sindsdien draait de kaart weer als een tierelier.

specs

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Heb hier een stapel 9800se en 9800pros liggen met allemaal zelfde probleem.

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Kaartje dood, heb het zelfde gehad met mijn 9800pro'tje.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Artifacts in het OS of in het BIOS -> kaart dood. Bekend probleem bij die oude 9800 kaarten.

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 23:02
heb zelf ook een 9800pro gehad, en toen kreeg ik op een gegeven moment ook flink arefacts (zoals die bergen bij jou), heb toen de koeler van de kaart vervangen naar eentje van Arctic Cooling, zo'n Ati Silencer ( weet ff het nr niet meer, pc is inmiddels vervangen dus:)).
Misschien kun je het eens proberen, maarja een 9250 kost ook niet meer veel.

• Avalaxy
Pieterke schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:55:
heb zelf ook een 9800pro gehad, en toen kreeg ik op een gegeven moment ook flink arefacts (zoals die bergen bij jou), heb toen de koeler van de kaart vervangen naar eentje van Arctic Cooling, zo'n Ati Silencer ( weet ff het nr niet meer, pc is inmiddels vervangen dus:)).
Misschien kun je het eens proberen, maarja een 9250 kost ook niet meer veel.
Een 9250 is dan ook stúkken trager...

Verwijderd

Een mens gaat rond z'n 80e dood. Nou zie het zo, jou videokaart is nu 80 jaar. Met andere woorden, je moet een nieuwe broede, een X800 serie is 66xx even google :)

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-07 14:30
Ik had dit toen ik mijn pentium 2 probeerde over te clocken :> (geen pci / agp lock)
lijkt dus op te veel hitte, probeer eens een andere koeler of in ieder geval de koelpasta te vervangen.

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 13:58
Toen ik mijn 9800 PRO had gekocht (4 jaar geleden) had ik die na 1 jaar geflashed naar een XT, met dezelfde koeling. Die zit er nu nog steeds op en nergens last van. Wel heb ik (half jaartje geleden) in mijn creative tijdperk een oude passieve koeler in stukken gezaagd en de stukjes koelbok met 1 sec. lijm op het geheugen geplakt..... Wat heb je er voor over en ik ben bereid om foto's te sturen.

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

• Avalaxy
spNk schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 22:12:
Ik had dit toen ik mijn pentium 2 probeerde over te clocken :> (geen pci / agp lock)
lijkt dus op te veel hitte, probeer eens een andere koeler of in ieder geval de koelpasta te vervangen.
Ja daaag, artifacts in windows ;) Lijkt me eerder kapot geheugen.

Verwijderd

owh, lucky me then..

Gebruik nu al 4 jaar ( intensief ) een 9800 pro.. nergens problemen mee gehad!
Naja, behalve de drivers dan :X
Pagina: 1