Welke monitor voor Divx/Xvid films?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• heitsma
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04-2025
Computer wordt voornamelijk gebruikt om te internetten en films te downloaden (divx/xvid)
en deze vervolgens via een kabeltje te kijken op de TV.
Nu wil ik echter een nieuwe monitor (TFT) kopen en hierop deze films kijken. Wat blijft er van
de kwaliteit over bij het afspelen op een 24 of 26" TFT scherm? Zit te denken aan een Dell
2407WFP-HC scherm (24"), Acer AL2423WB (24") of een Acer AL2623W (26").
Of misschien een LCD TV met monitor functie? Wie heeft er goede raad of een beter
alternatief? Is de HP w2408 (24") TN-scherm een alternatief hiervoor?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring w.b.t divx/xvid op mijn Samsung 226BW (22 inch) is dat het er niet erg mooi uitziet. De compressie komt wel erg duidelijk naar voren op een dergelijk groot scherm, vooral in termen van blokkerigheid en lelijke kleuroverlopen. HD resolutie xvids daarentegen zijn prachtig, maar nemen ook een x-voudige hoeveelheid ruimte in.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Ik kan dat inderdaad beamen. Zelf heb ik ook een 226BW. Daar ziet een DVD er nog wel aardig op uit, maar een beetje slechte Xvid is echt niet om aan te zien. HDTV (en vooral 1080p) is echt geweldig, omdat je het volledige scherm kan benutten met de beeldinformatie. (1080p op een 24" beeldscherm heeft evenveel pixels horizontaal.)

Maar aan de andere kant, ga er gewoon wat verder vanaf zitten en er is niks aan de hand ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• heitsma
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04-2025
Bedankt voor de reacties! Het gaat om normale DVDRips in Dvix=Xvid van ongeveer 730 MB.
Als ik het goed begrijp is de kwaliteit aanvaardbaar wanneer ik bijvoorbeeld 2 meter van het
scherm ga afzitten?

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-07 19:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

heb zelf een 26inch tft(tv) van philips op de tv-out hangen die tegenwoordig slechts 600 euro kost ongeveer.
beeld ziet er toch altijd wel netjes uit en kijk voornamelijk de xvids die tegenwoordig uitkomen van 1,4gb

Qua prijs is dat misschien wat interessanter voor je?

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het hangt er behoorlijk van af hoe gefixeerd je bent op de consistentie van het beeld. De afgelopen weken heb ik een Dell 2407 naast een HP 2207 kunnen testen. Tijdens het kijken van film een film op de HP verschilden de kleuren bij een kleine beweging van het hoofd. Dit was met name in de donkere scenes. Ik heb mij hier enorm aan geergerd. Bij de Dell had ik hier geen last van. Persoonlijk zou ik nooit van mijn leven meer een TN scherm kopen, als ik op dat scherm van plan ben films te gaan kijken.

Dan nog iets anders: divx op een kwaliteitsscherm ziet er niet zo denderend uit naar mijn mening. Op afstand is alles goed te doen. Zelfs DVD's zijn niet scherp genoeg. Pas bij HD content begin ik te genieten van de kwaliteit van het scherm.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rodie83 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:34:
Mijn ervaring w.b.t divx/xvid op mijn Samsung 226BW (22 inch) is dat het er niet erg mooi uitziet. De compressie komt wel erg duidelijk naar voren op een dergelijk groot scherm, vooral in termen van blokkerigheid en lelijke kleuroverlopen. HD resolutie xvids daarentegen zijn prachtig, maar nemen ook een x-voudige hoeveelheid ruimte in.
Ik kan je aanraden om x264 te gebruiken voor HD materiaal. XviD is daar niet zo geweldig mee.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Ach, Xvid is zo'n ramp nog niet hoor. x264 is wel beter, maar dat komt gewoon omdat het een zwaardere compressie is. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
l0c4lh0st schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:05:
[...]

Ik kan je aanraden om x264 te gebruiken voor HD materiaal. XviD is daar niet zo geweldig mee.
Mijn excuus, ik bedoelde natuurlijk ook x264. Thanks voor de fix ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

wcduck schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:40:

Dan nog iets anders: divx op een kwaliteitsscherm ziet er niet zo denderend uit naar mijn mening. Op afstand is alles goed te doen. Zelfs DVD's zijn niet scherp genoeg. Pas bij HD content begin ik te genieten van de kwaliteit van het scherm.
Hier sluit ik me volledig bij aan, door de hoge resolutie van zo'n scherm merk je direct dat een (bijv. DVD) een lagere resolutie heeft.
Pagina: 1