Motor valt uit wanneer ik ontkoppel

Pagina: 1
Acties:
  • 8.959 views sinds 30-01-2008

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Precies wat de topic titel zegt. Ik heb nu een poosje dat als ik rond de 40/50 rijd en ik druk de koppeling in de motor afslaat. Als ik daarna de koppeling laat opkomen of de de auto gewoon start doet ie het wel weer. Het gebeurt niet altijd. Ik merk nu ook dat de motor een stuk slechter loopt stationair. Is dit een bekend probleem of zal ik langs de garage moeten ?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18

SeatRider

Hips don't lie

Het is een bekend probleem, en afhankelijk van het merk, type en bouwjaar van de auto kan het aan nogal wat verschillende dingen liggen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
Het is lastig te bepalen waar het aan kan liggen zonder extra informatie. Maar als ik er van uit ga dat dit een benzine auto betreft, dan doen de symptomen:
onregelmatig stationair (toerental niet constant) + afslaan bij terugval in toeren naar stationair.
Bij mij een belletje rinkelen bij 'vuile gas klep'.

De gas klep is die klep die bediend wordt door je gaspedaal. Als deze erg vuil is, dan is er kans dat deze niet goed sluit en daardoor 'valse lucht' door laat.
Als je de slangen/buizen vanaf je luchtfilter los maakt, dan kan je de klep zien en schoonmaken. Het makkelijkste gaat dit met terpentine (of diesel), dit tast ook je rubbers niet aan. (Geen thinner of remmen reiniger gebruiken, deze kunnen rubber aantasten.)

Dit is maar een gok, omdat er verder niks bekend is. Maar je kan verder ook geen schade aanrichten door de klep schoon te maken.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 10:56
Ik ben het eens met Spaceman Spiff.
Vacuum aka gas klep lijkt niet helemaal te sluiten of te openen.

Weet neit om wat voor een auto het gaat, maar haal het vraagbaakboekje bij de bibliotheek ofzo.

Geef de auto eens een goede beurt. Vervang als je de staat er niet van weet, de verdelerkap, de bougiekabels en bougies. Materieelkosten max 50 euro, vast plezier van.

Red een boom, eet een bever

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10 14:03

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Niet de gasklep, maar de vlinderklep, degene die zorgt dat je auto vertraagt naar stationair gaat, indien het een auto betreft zonder electronische inspuiting

Beste film ooit

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16

Sick Nick

Drop the top!

BoutWout schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:52:
Ik ben het eens met Spaceman Spiff.
Vacuum aka gas klep lijkt niet helemaal te sluiten of te openen.

Weet neit om wat voor een auto het gaat, maar haal het vraagbaakboekje bij de bibliotheek ofzo.

Geef de auto eens een goede beurt. Vervang als je de staat er niet van weet, de verdelerkap, de bougiekabels en bougies. Materieelkosten max 50 euro, vast plezier van.
Als het een alfa twinspark blok is ben je met het vervangen van die grappen 200 euro kwijt ipv 50 dus zonder auto/type kan je zoiets niet zeggen natuurlijk.

Verwijderd

Spaceman Spiff schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:38:
Het is lastig te bepalen waar het aan kan liggen zonder extra informatie. Maar als ik er van uit ga dat dit een benzine auto betreft, dan doen de symptomen:
onregelmatig stationair (toerental niet constant) + afslaan bij terugval in toeren naar stationair.
Bij mij een belletje rinkelen bij 'vuile gas klep'.

De gas klep is die klep die bediend wordt door je gaspedaal. Als deze erg vuil is, dan is er kans dat deze niet goed sluit en daardoor 'valse lucht' door laat.
Als je de slangen/buizen vanaf je luchtfilter los maakt, dan kan je de klep zien en schoonmaken. Het makkelijkste gaat dit met terpentine (of diesel), dit tast ook je rubbers niet aan. (Geen thinner of remmen reiniger gebruiken, deze kunnen rubber aantasten.)

Dit is maar een gok, omdat er verder niks bekend is. Maar je kan verder ook geen schade aanrichten door de klep schoon te maken.
Het onregelmatig stationair heb ik bij mijn auto (Volkswagen Polo 1.6 milestone Hatchback bouwjaar 1997)
En slaat ook af bij terugval in toeren (meestal onder de 1000)
Bijvoorbeeld bij het afremmen voor een stoplicht.

11 september ga ik naar de garage maar het is fijn om te weten dat deze symptonen overeenkomen met mijn auto. (kan ik deze eventueel voorleggen aan de garage als ze er dan al niet achterkomen).

Het gekke is wel, als mijn auto eenmaal warm is gedraait (na 5 a 10 minuten) slaat hij niet meer af het is alleen als mijn motor koud is.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat van probleem van /me lijkt meer op een probleem met de automatische choke. Lijkt erop dat die zijn werk niet doet en er daardoor geen mengselverrijking is bij koude motor.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 28-08-2007 14:03 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:02:
Dat laatste lijkt meer op een probleem met de automatische choke. Lijkt erop dat die zijn werk niet doet en er daardoor geen mengselverrijking is bij koude motor.
Me broertje heeft ook problemen met de choke.
En de garage vertelde dat deze niet gerepareerd kan worden.

Geen idee of dit in mijn geval (kwa bouwjaar) ook het geval is.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Nissan Sunny uit '95. Stationair liep hij wel rustig, maar er was niet fatsoenlijk mee te rijden op lage snelheid en bij het ontkoppelen viel de motor uit na 3-4 seconden, tenzij je al bijna stil stond, dan ging het wel weer goed... Was een kwestie van meer lucht geven en sneller stationair laten draaien (klaar in 10 minuten). Enige nadeel nu is dat hij bij een koude motor stationair redelijk veel toeren maakt. Je hoeft niet eens gas te geven om weg te komen :P Maar gaat alweer een half jaar goed op deze manier.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ffkes wat meer info, want dit schiet niet op namelijk, verschillende merken, verschillende oplossingen...

VW, Audi, Seat en de andere VAG auto's :

Gasklephuis schoonmaken, vacuum slangen nalopen, stappenmotor nalopen op defecten of vuil, afstellingen motorblok nakijken (stand van kleppen n.a.v. ontsteking)

Bij de oudere modellen van de VAG groep : Op je gasklephuis zit een sensor die je gashendel aantikt zodra je je gas loslaat, vaak gaat hier speling in zitten en raakt de gashendel de sensor niet meer.

Schoonmaken van bovenstaande onderdelen kan je zelf met een gereedschapskist-inhoud en wat remreiniger.

Vervangen duurste onderdeel : stappenmotor, tussen de 120 en 350 euro voor nieuw of 50 euro 2e hands op de sloop

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad.

Naar een topmonteur gebracht.

Het probleem bleek: een vervuilde stappenmotor.

Oplossing: stappenmotor schoonmaken.

Ik heb heel veel op internet lopen zoeken naar een oplossing naar het probleem. Maar had niets kunnen vinden. Dus hoop dat deze informatie andere helpt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bewonderenswaardig dat je jouw oplossing wilt delen met het internet, mooi om te zien. Zou je de volgende keer toch ook op willen letten hoe oud een topic is? Deze is 11 jaar oud en de topicstarter heeft er kennelijk zoveel baat bij gehad dat hij compleet vergeten is om de uitkomst met de wereld te delen.

Volgende keer fossiele topics lekker laten zijn en kijken of er een meer algemeen topic is (zeker over auto's zijn genoeg actieve topics) met een linkje naar een fossiel topic.

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
Ik heb dit symptoom ook gehad bij mijn Volvo v40 2.0 uit 2004, het probleem was toen dichtgeslibde Carter ontluchting. Lucht Kanalen in de motor schoon laten maken die vies waren van sludge en loopt weer als een zonnetje

Edit:
Zucht ook ik had beter naar de tijd moeten kijken, en beter moeten lezen...

[ Voor 16% gewijzigd door davidoffm op 15-05-2018 13:43 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Dit klinkt inderdaad als een heel bekend euvel wat bij veel auto's voorkomt, eerste verdachte is de stationairregelklep.

Die kan gewoon vol zitten met rommel en daardoor zijn werk niet meer goed doen, of er is ergens een vacuümlek waardoor de motor de stationairklep niet meer kan bedienen.

Als het om een turbomotor gaat dan kan het ook nog de waste-gate zijn die vast zit, als je het gas ineens los laat en de turbo draait nog door dan gaat het mengsel ook over de zeik.

Die wordt normaal ook via het vacuümcircuit bediend, dus daar kun je het beste beginnen met zoeken.

Slecht motorvacuüm of rottig stationair is ook een bekend symptoom van verstopte carterventilatie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:33:
Ik heb hetzelfde probleem gehad.

Naar een topmonteur gebracht.

Het probleem bleek: een vervuilde stappenmotor.

Oplossing: stappenmotor schoonmaken.

Ik heb heel veel op internet lopen zoeken naar een oplossing naar het probleem. Maar had niets kunnen vinden. Dus hoop dat deze informatie andere helpt.
Dus besluit je je speciaal hiervoor te registreren om het met ons te kunnen delen in een 11 jaar oud topic :?

[ Voor 8% gewijzigd door MadMarky op 15-05-2018 13:58 ]

🖥️ | 🚗

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-11 17:48

Equator

Crew Council

#whisky #barista

^^^ Dat dus.. 11 jaar later is of de auto al weggedaan of zal het probleem wel opgelost zijn :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.