Fixed IP instellen

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Mijn router draait met DHCP, maar omdat ik op mijn eigen computer een webserver draai, zou ik die graag een fixed IP willen geven, zodat de router HTTP requests altijd naar het goede IP kan forwarden. In XP lukte me dat nooit, in Linux was het met ifconfig een eitje en nu onder OS X krijg ik weer geen verbinding.

Mijn settings:
IP: 192.168.1.10 (Ligt net buiten de DHCP IP range die mijn router gebruikt)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Router: 192.168.1.1

Maar ik krijg dus gewoon geen verbinding. Volgens mij deed ik onder Linux altijd ifconfig ethID IP, maar dat haalt hier dus niks uit...

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:37

Step

step@tweakers.net#

Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Dubbelklik je Netwerkinterface -> ga naar TCP/IP (default is het al geselecteerd) en zet Configureer IPv4 van DHCP op Handmatig ofzo (statisch)?

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Deze informatie was prima met Google te vinden. Zou je misschien de volgende keer eerst zelf willen zoeken? Op slot dus.

En weer open na overleg :) Het instellen van een static IP was geen probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Daedalus op 28-08-2007 12:38 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Mei
Mijn woordkeuze was een beetje onduidelijk, hier wat extra info en de uiteindelijke oplossing:

Ik heb dus met de gegevens in de TS geprobeerd een static IP in te stellen. Ik kwam uiteindelijk op geen enkele website, dus ik was in de veronderstelling dat de verbinding gewoon niet lukte. Na veel geklooi met behulp van een kennis die redelijk wat van Linux af weet kwam ik nog niet veel verder, maar er ging langzamerhand een lichtje branden. Ik heb even het IP van zijn site gevraagd en die geprobeerd, terwijl ik vlak daarvoor weer een static IP ingesteld had. Via het IP kon ik zijn site netjes bezoeken en toen kreeg ik door dat mijn Mac gewoon geen DNS server ingesteld had, want dat gebeurt bij DHCP automatisch, maar bij een fixed IP dus niet. Toen nog even nagedacht hoe dit moest, want de router kreeg gewoon alle DNS settings van mijn ISP. Uiteindelijk ging het lichtje helemaal goed branden en kreeg ik het idee de router als DNS server op te geven op de Mac en dat zorgde ervoor dat alles weer draaide :)

Verwijderd

Welke router heb je eigenlijk? Mijn KPN Experiabox forward niet naar het IP, maar simpelweg naar een apparaat binnen het netwerk, waarbij mijn keuze vrij is. Heb jij ook niet zo'n optie?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 04:15
OS X heeft voor dit soort gevalletjes de handige optie "DHCP with manual address" :)
Afbeeldingslocatie: http://www.strating.net/zooi/1/Picture13.png

[ Voor 25% gewijzigd door straat op 28-08-2007 13:37 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Wellicht heeft de router een firewaal die alle niet-zelf-uitgedeelde ip's blokkeert?
Kan je niet op de router instellen dat het MAC van de MAC (lol) steeds gekopppeld wordt aan een vast IP-adres? Dan blijf je in feite mooi dhcp gebruiken voor het hele netwerk (net zo handig als er ooit een range uitgebreid moet worden) en kan je toch voor die client alles mooi op IP instellen

• Mei
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:20:
Welke router heb je eigenlijk? Mijn KPN Experiabox forward niet naar het IP, maar simpelweg naar een apparaat binnen het netwerk, waarbij mijn keuze vrij is. Heb jij ook niet zo'n optie?
Een Netgear, precieze type weet ik zo even niet.
straat schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:34:
OS X heeft voor dit soort gevalletjes de handige optie "DHCP with manual address" :)
[afbeelding]
Ik dacht dat dat net zoals in Windows was dat hij DHCP gebruikt als dat beschikbaar is en anders de handmatige instellingen gebruikte :P

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je niet in de router aangeven dat die machine altijd hetzelfde IP krijgt? In veel routers kan dat namelijk aan de hand van een MAC-adres.

• Mei
Die van mij niet. Zitten wat dat betreft erg weinig opties in.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:37

Step

step@tweakers.net#

Vul DNS Servers eens in met 192.168.1.1, heb hetzelfde probleem gehad.

//edit:
had het antwoord ook wel eerder kunnen geven.. :')

[ Voor 31% gewijzigd door Step op 28-08-2007 15:58 . Reden: Ja euheuh laat..enzo ;( ]

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
In je DNS Servers moet je dezelfde DNS'en als in die van je router hebben staan (dus de primaire en de secundaire DNS).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• kaassouffle
  • Laatst online: 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Mei schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:58:
Mijn woordkeuze was een beetje onduidelijk, hier wat extra info en de uiteindelijke oplossing:

Ik heb dus met de gegevens in de TS geprobeerd een static IP in te stellen. Ik kwam uiteindelijk op geen enkele website, dus ik was in de veronderstelling dat de verbinding gewoon niet lukte. Na veel geklooi met behulp van een kennis die redelijk wat van Linux af weet kwam ik nog niet veel verder, maar er ging langzamerhand een lichtje branden. Ik heb even het IP van zijn site gevraagd en die geprobeerd, terwijl ik vlak daarvoor weer een static IP ingesteld had. Via het IP kon ik zijn site netjes bezoeken en toen kreeg ik door dat mijn Mac gewoon geen DNS server ingesteld had, want dat gebeurt bij DHCP automatisch, maar bij een fixed IP dus niet. Toen nog even nagedacht hoe dit moest, want de router kreeg gewoon alle DNS settings van mijn ISP. Uiteindelijk ging het lichtje helemaal goed branden en kreeg ik het idee de router als DNS server op te geven op de Mac en dat zorgde ervoor dat alles weer draaide :)
Maar het probleem is dus opgelost?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

moraal van het verhaal -zonder te willen bashen ofzo- is dus: als je netwerkproblemen hebt, is je webbrowser GEEN juiste analyse tool, zeker niet als het je enige tool is. Voor de overvolledigheid hieronder het standaardlijstje dat ik afloop als ik netwerk problemen heb:

1) check instellingen van mn machine.
zet eventuele settings goed en test opnieuw

2) check of de kabel er goed inzit, en/of verbinding met het accesspoint goed is
herhaal stap 2 als dit niet bleek te kloppen ;)

3) ping de router op hostname (dat ding heeft bij mij een hostname ja ;) )
4) ping de router op IP
als stap 4 mis gaat, controleer dan of alle fysieke verbindingen tussen je machine en de router oke zijn, of de router niet hangt, en herstart eventueel de router

5) ping (indien aanwezig) een willekeurige host in het LAN op hostname, en op IP
mocht je de betreffende host niet kunnen pingen op IP (hostname is alleen relevant als er een centrale hostsfile of DNS is), check dan of de connectie vanaf die host wel gewoon netjes werkt, en probeer vanaf die host naar jouw machine te pingen

6) ping een willekeurige pingbare externe host (tweakers.net bijv) op hostname

Als alles voor stap 6 goed gaat, maar stap 6 niet, zijn er een aantal voor de hand liggende opties:
a) je internetverbinding ligt eruit (herstart modem en router, bel eventueel met je ISP, etc)
b) de host in kwestie accepteert geen ICMP verkeer (probeer een andere host)
c) je hebt een DNS probleem (test door middel van 'nslookup <host>' of 'host <host>' of de host netjes geresolved wordt)

Als de pingtest wel goed gaat, probeer het volgende -aangenomen dat er een webserver draait-

7) 'telnet <externe host> 80'
Als je geen foutmelding krijgt, maar het scherm zwart wordt, heb je verbinding. Typ ctrl+] om weer een telnet prompt te krijgen. Met het command 'quit' ga je weer terug naar je CLI.

Launching containers into space

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Whieee schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:40:
moraal van het verhaal -zonder te willen bashen ofzo- is dus: als je netwerkproblemen hebt, is je webbrowser GEEN juiste analyse tool, zeker niet als het je enige tool is.
Vandaar dat OS-X met een mooi tooltje komt. /Applications/Utilities/Network Utiliy.App

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

burne schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:44:
[...]

Vandaar dat OS-X met een mooi tooltje komt. /Applications/Utilities/Network Utiliy.App
never used it. Bovendien werkt de methode die ik omschreven heb op elk OS ;) Maar feel free to use a GUI :)

Launching containers into space

Verwijderd

Mei schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:58:
Uiteindelijk ging het lichtje helemaal goed branden en kreeg ik het idee de router als DNS server op te geven op de Mac en dat zorgde ervoor dat alles weer draaide :)
Ik heb op de helpdesk van UPC gewerkt en deze klacht zovaak verholpen..

gewoon de DNS(primair en secundair) van je provider opvragen, staan vaak wel op een website)

deze invullen in mac osx en het is klaar.

aangezine je wel op "ip" kunt surfen is hte nooit de dns van de router die problemen geeft, je moet aangeven via welke pc je wilt verbinden(DNS)

ben benieuwd wat je ervan bakt..

• kaassouffle
  • Laatst online: 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

http://www.opendns.com/ !
Want die DNS servers van UPC heb ik vaak problemen mee gehad ;)

• Mei
Lees nou alsjeblieft gewoon deze post eens door, want daar staat een heel verhaal met de oplossing die uiteindelijk nog diverse malen herhaald is ;)
Pagina: 1