moraal van het verhaal -zonder te willen bashen ofzo- is dus: als je netwerkproblemen hebt, is je webbrowser GEEN juiste analyse tool, zeker niet als het je enige tool is. Voor de overvolledigheid hieronder het standaardlijstje dat ik afloop als ik netwerk problemen heb:
1) check instellingen van mn machine.
zet eventuele settings goed en test opnieuw
2) check of de kabel er goed inzit, en/of verbinding met het accesspoint goed is
herhaal stap 2 als dit niet bleek te kloppen
3) ping de router op hostname (dat ding heeft bij mij een hostname ja

)
4) ping de router op IP
als stap 4 mis gaat, controleer dan of alle fysieke verbindingen tussen je machine en de router oke zijn, of de router niet hangt, en herstart eventueel de router
5) ping (indien aanwezig) een willekeurige host in het LAN op hostname, en op IP
mocht je de betreffende host niet kunnen pingen op IP (hostname is alleen relevant als er een centrale hostsfile of DNS is), check dan of de connectie vanaf die host wel gewoon netjes werkt, en probeer vanaf die host naar jouw machine te pingen
6) ping een willekeurige pingbare externe host (tweakers.net bijv) op hostname
Als alles voor stap 6 goed gaat, maar stap 6 niet, zijn er een aantal voor de hand liggende opties:
a) je internetverbinding ligt eruit (herstart modem en router, bel eventueel met je ISP, etc)
b) de host in kwestie accepteert geen ICMP verkeer (probeer een andere host)
c) je hebt een DNS probleem (test door middel van 'nslookup <host>' of 'host <host>' of de host netjes geresolved wordt)
Als de pingtest wel goed gaat, probeer het volgende -aangenomen dat er een webserver draait-
7) 'telnet <externe host> 80'
Als je geen foutmelding krijgt, maar het scherm zwart wordt, heb je verbinding. Typ ctrl+] om weer een telnet prompt te krijgen. Met het command 'quit' ga je weer terug naar je CLI.