[asus pundit 2 p5945g] loopt vast bios door usb apparaat

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een probleem met een Asus Pundit 2 P5945G barebone.

De situatie is als volgt:
Er is een barebone en daarbij is aangesloten het USB toetsenbord en muis en een USB smartboard. Dat is een soort van schrijfbord voor school. Daarmee kan je interactief op het scherm met de muis bewegen op een schoolbord. Het bord staat ongeveer 15 meter van de pc verwijderd.

Als je de USB stekker erin steekt voor het smartboord dan kom je niet verder dan het logo van de bios en de pc loopt vast. Als ik in de bios zit en dan de stekker erin steek loopt deze ook vast. Middenin de bios dus. Maar als ik de USB snelheid van USB 2.0 naar USB 1.1 zet dan doet plotseling alles het perfect. Het bord en geluidskaart krijgen voldoende stroom en doen het gewoon goed. Dat is niet defect. Ik heb een andere barebone (Pundit 1) eraan gehangen en die loopt wel gewoon normaal door en ook op de USB 2 snelheid.

Ik heb al gedacht aan een apart USB2 kaartje maar het zijn 18 machines die opgeschroefd moeten worden. Dat is niet erg maar ze zijn allemaal al bevestigd en weggewerkt.

De bios geeft ook aan dat er 3 usb hubs aangesloten zijn. Hoe kan ik dit het beste oplossen en waarom doet de bios het dan wel met USB 1.1 en niet met USB 2?

Edit: O ja ben helemaal vergeten wat te vermelden. Bios is geupdate en Asus heb ik gebeld maar die begrijpen er helemaal niets meer van en om de bios dan aan te passen voor dit vonden ze toch maar niets. Mijn andere punt was ook dat de scrollfunctie bij veel activiteit van het toetsenbord het niet meer doet en soms een aantal muisklikken slaat die door USB1 over.

[ Voor 12% gewijzigd door itsalex op 28-08-2007 11:14 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Hebben alle barebones dat probleem? (indien er een identieke barebone aanwezig is)
Omdat je het erover hebt dat een usb kaartje niet echt een oplossing is omdat dan 18 machines opengeschroefd moeten worden.

Heeft alleen een barebone dat probleem en de overigen niet, dan denk ik aan een niet goed functionerende usbcontroller .
Ik heb een soort gelijk probleem meegemaakt met een AM2 bordje van MSI.
Daarvan deed het usb apparatuur het niet op USB 2.0 snelheid.
Een USB muis en toetsenbord wou niet samen werken.
Apart deden beide het wel.
Stelde ik de snelheid in op USB1.1 dan werkte alles perfect.

• itsalex
  • Niet online
Maar het is raar dat USB 1.1 wel werkt maar USB 2 werkt niet. Ik heb ook de muis en toetsenbord er al uitgetrokken toen ik op USB 2 had gezet en de andere USB stekker voor het smartboard erin had geprikt. Toen liep de boel vast. Ik had dus nog een Pundit 1 eraan gehangen en die doet alles prima op USB 2. Tja en kaartjes erin voor USB 2 ik denk dat dat nog de beste oplossing gaat worden. Ik denk namelijk dat die USB hub misschien teveel stroom vragen. Dat verklaart namelijk ook waarom de pc meteen vastloopt als ik die stekker erin steek met de bios (zelfs een bios crasht).

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

Je zou ook een extern gevoede USB2 hub kunnen proberen natuurlijk...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• itsalex
  • Niet online
Nee dat werkt helaas ook niet. Ik denk gewoon dat het een probleem is in de controller. Wie gaat nou 3 x USB hubs gebruiken? Als je 1 op je externe hd hebt prima (dat heb ik). Dat zou dan nog 1 op zitten en dan nog 1 hub. Dat is echt extreem en maybe een ontwerpfout.