[BBG] Workstation september 2007

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Voor september ook weer een workstation, en ditmaal weer een systeem voor de fanatieke programmeur. Dat betekend een snelle bak voorzien van twee 20" lcd-beelschermen voor een optimale productiviteit. Ik zal hieronder alle onderdelen die veranderd zijn ten opzichte van de vorige BBG even kort behandelen samen met de motivatie:
  • Intel Core 2 Duo E6850

« ipv Intel Core 2 Duo E6600 »

Met de introductie van de 1333MHz fsb-cpu's is deze processor een aantrekkelijke keuze met een relatief lage prijs. Een quadcore is niet echt zinnig voor programmeer en compileerwerk, dus een snelle dualcore verdient de voorkeur

• Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2GB

« ipv 2 x 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston) »

In plaats van 4GB geheugen kiezen we voor 2GB (evt te upgraden later) omdat deze hoeveelheid in bijna alle gevallen meer dan genoeg zal zijn. We kiezen voor wat sneller geheugen met een lagere latency om een iets sneller systeem te krijgen voor een kleine meerprijs.

• Samsung SpinPoint T166, 500GB

« ipv 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB »

500GB is eigenlijk niet echt nodig, maar het heeft de beste prijs/capaciteitverhouding en het is niet duur. Daarnaast kan je nooit te veel opslagruimte hebben.

• 2 x Samsung SyncMaster 204B

« ipv Eizo CE240W-BK+DTP94 »

Een Eizo-scherm is natuurlijk niet nodig voor de codeklopper, maar twee 20"-schermen voor veel werkoppervlak zijn uiteraard wel erg welkom.

• Logitech Z-3e

« ipv Logitech Z-2300 »

We hebben al jaren commentaar gekregen over de relatief dure speakerset van het workstation. Daar gaat nu iets aan veranderen. De Logitech Z-3e is nog steeds een aardig speakersetje, maar wel een stuk goedkoper.

Commentaar, suggesties en kritiek zijn welkom :) :

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec LifeStyle Sonata III€ 99,95€ 99,95
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)€ 15,47€ 15,47
1Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M€ 139,90€ 139,90
1Asus P5K-E/WiFi-AP, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, WiFi)€ 145,-€ 145,-
1Corsair TWIN2X2048-6400C4€ 93,42€ 93,42
1Intel Core 2 Duo E6850€ 239,-€ 239,-
1Logitech G5 Laser Mouse (USB)€ 35,49€ 35,49
1Logitech Z-3e (2.1, 2x 8.5W, 23W, Zilver)€ 54,74€ 54,74
1Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (USB)€ 40,70€ 40,70
1NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)€ 5,51€ 5,51
1NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart)€ 26,80€ 26,80
2Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)€ 92,40€ 184,80
2Samsung SyncMaster 204B (20.1", 5ms, D-sub/DVI-D, Zilver)€ 318,-€ 636,-
ImporterenTotaal€ 1.716,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:46

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Ik heb op het forum gelezen dat er toch wel veel problemen zijn met de P5K moederbord van asus. En dan bedoel ik met name het ram geheugen, heel veel gebruikers melden problemen als zij 4 gig gebruiken. Dat de boel dan instabiel wordt. Maar gebruiken zij minder is het wel te doen. Maar dit kan mee worden genomen om toch een beetje aan de toekomst te denken???

Voor de rest ziet het er prima uit imo

[ Voor 5% gewijzigd door XTREEMRaGE op 30-08-2007 00:13 ]

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

• somerset
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11-2024
Deze programmeur maakt tegenwoordig ook veel gebruik van virtual machines om zijn software op allerlei configuraties te testen. Wat zou in bovenstaande workstation keuze aangepast moeten worden om nauwelijks performance hinder te krijgen bij het draaien van 1 of 2 vm's op de achtergrond?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

somerset schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:54:
Deze programmeur maakt tegenwoordig ook veel gebruik van virtual machines om zijn software op allerlei configuraties te testen. Wat zou in bovenstaande workstation keuze aangepast moeten worden om nauwelijks performance hinder te krijgen bij het draaien van 1 of 2 vm's op de achtergrond?
Volgens mij zit er al 4 Gb geheugen in, dus ik zou hem zo overnemen. Eventueel kan je Vista 64-bits nemen als je er meer geheugen in wil hebben, maar ik weet niet of je dan je VM's kan overtuigen om genoeg geheugen te nemen.
Ik zie trouwens dat er geen OS bij de BBG zit. Waarom is dit?

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 30-08-2007 12:00 ]

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:46

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

gwystyl schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:59:
[...]

Volgens mij zit er al 4 Gb geheugen in, dus ik zou hem zo overnemen. Eventueel kan je Vista 64-bits nemen als je er meer geheugen in wil hebben, maar ik weet niet of je dan je VM's kan overtuigen om genoeg geheugen te nemen.
Ik zie trouwens dat er geen OS bij de BBG zit. Waarom is dit?
Nou bij deze bbg zijn ze weer terug gegaan naar 2gig tot nu toe, alhoewel me het beter lijkt om meer erin te zetten zoals de redenen die hierboven mij zijn gegeven. Deze BBG's zijn meer guidlines, dus geen regels :). En men heeft zelf eenmaal voorkeur voor een bepaald OS, het zij Windows, Linux etc. Dus vandaar dat er nooit een OS erbij wordt gezet, neem ik aan.

Ik las over P5K dat de koeling niet zo goed presteerde op het bord, is dit ook het geval met P5K-E?

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somerset
Nog een opmerking over de monitoren. Waarom een 20" van ruim 300 euro per stuk als ik zie dat er b.v. ook een 22" (ook een samsung syncmaster) voor net iets meer dan 300 euro is?
Ik zou graag willen weten welke afwegingen gemaakt zijn. Als ik naar mezelf kijk als programmeur is kwaliteit van het beeld belangrijk (scherp beeld) en daarna de grootte. Reactietijd, kleur echtheid enz. is onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

somerset schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 01:20:
Nog een opmerking over de monitoren. Waarom een 20" van ruim 300 euro per stuk als ik zie dat er b.v. ook een 22" (ook een samsung syncmaster) voor net iets meer dan 300 euro is?
Ik zou graag willen weten welke afwegingen gemaakt zijn. Als ik naar mezelf kijk als programmeur is kwaliteit van het beeld belangrijk (scherp beeld) en daarna de grootte. Reactietijd, kleur echtheid enz. is onbelangrijk.
2*20" > 22" + meer oppervlak!

En ik heb zelf 2*204B, en ik wil voor geen geld minder pixeloppervlak! Werkt heerlijk, goede keuze voor een werkstation.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somerset
Snake schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 03:07:
[...]

2*20" > 22" + meer oppervlak!

En ik heb zelf 2*204B, en ik wil voor geen geld minder pixeloppervlak! Werkt heerlijk, goede keuze voor een werkstation.
Natuurlijk heb ik het over 2*20" of 2*22".

Ik geloof dat die 204B een goede keuze voor je is geweest op het moment dat je 'm kocht. Maar waren die 22" modellen waar ik op doel er toen ook al voor dezelfde prijs?
Welke afweging had jij toen gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
De 22" modellen zijn breedbeeld en dat is niet zo handig voor een dualscreenopstelling, zeker als je daarbij verticaal aan pixels moet inleveren. Bij de 20" modellen kan je net wat meer regels code onder elkaar kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik vind toch eigenlijk een RAID1 voor een werkstation waarop je werk gedaan wordt wel logisch eerlijk gezegd.
Met een single disk config ben je namelijk wel bij disk failure
1) je programmatuur kwijt
2) al je repositories.

De gemiddelde backup routine van aardig wat mensen kennende is een betrouwbare backup/restore methode ook niet altijd voorhanden ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Waarom denk je dat er twee harde schijven in de config zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ah my bad.
Ik keek alleen naar
Samsung SpinPoint T166, 500GB
« ipv 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB »
en ging er dus vanuit dat je maar één 500GB disk erin deed :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Volgens het CSL Beleid mag ik geen nieuw topic openen maar moet ik mijn vragen stellen in desbetreffende BBG topic. Mijn pc lijkt het meest op een Workstation daarom hier.

Jullie zullen allen denken, de zoveelste die hiermee aankomt, dat is het ook :). Alleen ik heb me wel ingelezen. Na 7 jaar op een AMD gewerkt te hebben mag ik onderhand wel overstappen dus hierbij mijn configuratie.

Ik heb bij het samenstellen een paar eisen.
• Gebruik van de pc: vista (32b), office (2007), muziek (opnemen, afspelen), photoshop, beetje webontwikkeling. Ik speel geen spellen en kijk ook nooit films of series vanaf mijn computer.
• De computer moet zeer stil zijn. Ik heb op dit moment een stofzuiger dus wil wel eens anders.
• De pc moet in denkkracht (werkgeheugen en hd’s) gewoon lang mee kunnen gaan.
• Oh ja, ik doe niet aan overclocken :).

Wat ik tot nu toe heb kunnen opstellen uit de vele dingen die ik gelezen heb hier op tweakers, hardware.info en tomshardware heb ik de volgende setup met vragen:

Kast: Antec Performance One P182
Voeding: Zalman ZM600-HP 600W

De vraag hierbij is omdat de voeding onderin de kast komt te zitten en omdat de zalman zijn fan bovenin heeft zitten of dit problemen veroorzaakt? Dit omdat de kast de fan afschermd op deze manier denk ik. Andere voeding die ik wil wel interessant vind is de Corsair CMPSU-520HXEU. De voeding moet vooral stil zijn en veel watt hebben omdat ik er in het begin gewoon mijn oude hd’s ook op aan wil gaan sluiten. Dus dan kom ik aan ongeveer 5 of 6 hd’s.

Processor: Intel Core 2 Duo E6750
Moederboord: Asus P5K of GigaByte GA-P35C-DS3R
Werkgeheugen: Kingston of Corsair 2x 2gb of 2x 1gb vanwege Vista 32b
CPU Koeling: Scythe Infinity SCINF-1000

Ik denk dat ik met het moederboord niet de mist in kan gaan maar het kan eigenlijk nog een beetje goedkoper (nu rond de €110 dan rond de €80). Dan val ik wel terug naar een andere chipset i.p.v. de P35. Is dit erg of maakt dat voor mij geen verschil (zeker mbt tot de toekomst)? DDR3 is nu nog niet te betalen dus moet ik wel kijken naar DDR2. En hier snap ik er niet zoveel meer van. Ik heb ergens gelezen dat als je 4gb totaal pakt dat Vista 32b er niet goed mee om kan gaan. Wat is dan de beste en snelste oplossing voor mij? (ik heb namelijk vista 32b al klaar liggen).

Videokaart: Asus GeForce 7600 GS 512MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI)
Audio: Creative X-Fi XtremeMusic (eventueel met I/O frontbracket i.v.m. mogelijkheid van aansluiten van tulpstekkertjes om te kunnen opnemen vanaf draaitafels).

Hier kom ik twee problemen tegen. Ik hoef helemaal geen goede videokaart te hebben alleen wel een dvi uitgang en eentje die passief gekoeld is. Via tomshardware ben ik uitgekomen op deze keuze van rond de €70. Goedkoper kan het wel denk ik maar is dat wel verstandig? Verder heb ik op mijn monitor een DVI-D connector en bij alle videokaarten die ik zie zijn het steeds DVI-I connectors. Nu maakt dat niets uit op zich (http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface) maar merk je dit of heb je ook videokaarten met DVI-D connectors?
Qua geluidskaart weet ik het wel alleen zit ik met een vraagje over de frontbracket. Ik heb in mijn huidige pc een oude I/O frontbracket zitten van de Soundblaster Live Platinum 5.1. Nu is mijn vraag zal deze ook werken op dit nieuwe systeem. Ik gebruik de I/O frontbracket alleen voor de ‘AUX in 2’ voor het opnemen vanaf mijn draaitafels.

Qua HD’s zit ik nog te twijfelen of ik gewoon twee SATAII WD of Samsung moet kopen of één van deze en een kleine raptor van WD voor alleen windows en programmatuur. Mijn vraag hierover is eigenlijk alleen of de 36 of 74gb raptor stil is of juist wat luider is dan de wat gangbaardere hd’s zoals de WD Caviar en/of de Samsung Spinpoint 166. Want de hd moet namelijk lekker stil zijn :).

Ik weet het, het is een lang verhaal. Ik dank jullie alvast bij voorbaat voor jullie kostbare tijd ;). Eventuele andere aanvullingen zijn zeer welkom maar dan wel graag met een onderbouwing zodat ik het blijf snappen. Heb me de afgelopen week ingelezen in alles maar is snap nog niet alles natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 17:13:
Volgens het CSL Beleid mag ik geen nieuw topic openen maar moet ik mijn vragen stellen in desbetreffende BBG topic. Mijn pc lijkt het meest op een Workstation daarom hier.

Jullie zullen allen denken, de zoveelste die hiermee aankomt, dat is het ook :). Alleen ik heb me wel ingelezen. Na 7 jaar op een AMD gewerkt te hebben mag ik onderhand wel overstappen dus hierbij mijn configuratie.

Ik heb bij het samenstellen een paar eisen.
• Gebruik van de pc: vista (32b), office (2007), muziek (opnemen, afspelen), photoshop, beetje webontwikkeling. Ik speel geen spellen en kijk ook nooit films of series vanaf mijn computer.
• De computer moet zeer stil zijn. Ik heb op dit moment een stofzuiger dus wil wel eens anders.
• De pc moet in denkkracht (werkgeheugen en hd’s) gewoon lang mee kunnen gaan.
• Oh ja, ik doe niet aan overclocken :).

Wat ik tot nu toe heb kunnen opstellen uit de vele dingen die ik gelezen heb hier op tweakers, hardware.info en tomshardware heb ik de volgende setup met vragen:

De vraag hierbij is omdat de voeding onderin de kast komt te zitten en omdat de zalman zijn fan bovenin heeft zitten of dit problemen veroorzaakt? Dit omdat de kast de fan afschermd op deze manier denk ik. Andere voeding die ik wil wel interessant vind is de Corsair CMPSU-520HXEU. De voeding moet vooral stil zijn en veel watt hebben omdat ik er in het begin gewoon mijn oude hd’s ook op aan wil gaan sluiten. Dus dan kom ik aan ongeveer 5 of 6 hd’s.

Ik denk dat ik met het moederboord niet de mist in kan gaan maar het kan eigenlijk nog een beetje goedkoper (nu rond de €110 dan rond de €80). Dan val ik wel terug naar een andere chipset i.p.v. de P35. Is dit erg of maakt dat voor mij geen verschil (zeker mbt tot de toekomst)? DDR3 is nu nog niet te betalen dus moet ik wel kijken naar DDR2. En hier snap ik er niet zoveel meer van. Ik heb ergens gelezen dat als je 4gb totaal pakt dat Vista 32b er niet goed mee om kan gaan. Wat is dan de beste en snelste oplossing voor mij? (ik heb namelijk vista 32b al klaar liggen).

Audio: Creative X-Fi XtremeMusic (eventueel met I/O frontbracket i.v.m. mogelijkheid van aansluiten van tulpstekkertjes om te kunnen opnemen vanaf draaitafels).

Hier kom ik twee problemen tegen. Ik hoef helemaal geen goede videokaart te hebben alleen wel een dvi uitgang en eentje die passief gekoeld is. Via tomshardware ben ik uitgekomen op deze keuze van rond de €70. Goedkoper kan het wel denk ik maar is dat wel verstandig? Verder heb ik op mijn monitor een DVI-D connector en bij alle videokaarten die ik zie zijn het steeds DVI-I connectors. Nu maakt dat niets uit op zich (http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface) maar merk je dit of heb je ook videokaarten met DVI-D connectors?
Qua geluidskaart weet ik het wel alleen zit ik met een vraagje over de frontbracket. Ik heb in mijn huidige pc een oude I/O frontbracket zitten van de Soundblaster Live Platinum 5.1. Nu is mijn vraag zal deze ook werken op dit nieuwe systeem. Ik gebruik de I/O frontbracket alleen voor de ‘AUX in 2’ voor het opnemen vanaf mijn draaitafels.

Qua HD’s zit ik nog te twijfelen of ik gewoon twee SATAII WD of Samsung moet kopen of één van deze en een kleine raptor van WD voor alleen windows en programmatuur. Mijn vraag hierover is eigenlijk alleen of de 36 of 74gb raptor stil is of juist wat luider is dan de wat gangbaardere hd’s zoals de WD Caviar en/of de Samsung Spinpoint 166. Want de hd moet namelijk lekker stil zijn :).

Ik weet het, het is een lang verhaal. Ik dank jullie alvast bij voorbaat voor jullie kostbare tijd ;). Eventuele andere aanvullingen zijn zeer welkom maar dan wel graag met een onderbouwing zodat ik het blijf snappen. Heb me de afgelopen week ingelezen in alles maar is snap nog niet alles natuurlijk.
Ik heb net eenzelfde systeem in elkaar gezet (zelfde gedachte), alleen met een ietwat groter budget.

Gigabyte p35 ds4P
Intel E6750
4GB geheugen
Antec NSK6000 (slimmer / beter ipv P182 omdat én kleiner én veel goedkoper)
Spinpoint 500Gb
MSI 8600Gt passief
Stille cpu fan

Is erg stil en snel mag ik zeggen ;-)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 17:13:

Hier kom ik twee problemen tegen. Ik hoef helemaal geen goede videokaart te hebben alleen wel een dvi uitgang en eentje die passief gekoeld is.

Qua geluidskaart weet ik het wel alleen zit ik met een vraagje over de frontbracket. Ik heb in mijn huidige pc een oude I/O frontbracket zitten van de Soundblaster Live Platinum 5.1. Nu is mijn vraag zal deze ook werken op dit nieuwe systeem.

De Zalman is zeker geen slechte voeding, maar ik zou toch voor een Corsair/Seasonic kiezen; ze zijn nog stiller. Wat je geheugen betreft, volgens mij kan je er gewoon 2x2Gb inprikken. Alleen zal je OS (32-bit) er maar 2.6Gb gebruiken. Wel zijn er andere trukkjes om toch nuttig gebruik te maken van dat "verloren" geheugen, zoals een ramdisk bijv.
Heb je 2x2GB, hoef je later niet meer bij te kopen mocht je op 64bit overgaan.

Ben even aan het zoeken geweest, en ik kom deze Asus M2A-VM/HDMI tegen. die heeft standaard een DVI-D uitgang + een D-sub (analoog). Het is alleen wel een AM2 plank, dus daar gaat geen intel in passen :+

Ben bang dat je SB live bracket niet gaat werken, tenzei de stekkers exact overeenkomen en/of je connectors kan modden.

De Raptors zijn zeker hoorbaar, als je voor stilte gaat niet zo'n geweldige keus. Zie dat je twee harddisks overweegt, wil je RAID draaien ?

De WD's hebben een hoger gemiddelt en max. doorvoersnelheid, de Samsung zal iets stiller zijn.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Even een vraag, maar waarom word er een 8600GT in een workstation gedaan?
Er word wel 600 euro uitgegeven aan een monitor maar er zit geen professionele grafische kaart in voor 3D rendering. En photoshopping kan je ook al behoorlijk doen op een low-mid end computer.

Vooral de naam Workstation doet mij denken dat dit meer voor professioneel gebruik is, dus dit viel mij wel op, verklaring?
Hielko schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:51:
Het is geen photoshop of 3d-workstation.
Oh sorry, dat had ik toch echt over het hoofd gezien. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Fox op 16-09-2007 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Het is geen photoshop of 3d-workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Zie topicwaarschuwing :). Overigens is werving niet gewenst op GoT.

[ Voor 95% gewijzigd door Thandor op 18-10-2007 16:27 ]

Pagina: 1

Let op:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen.