Volgens het CSL Beleid mag ik geen nieuw topic openen maar moet ik mijn vragen stellen in desbetreffende BBG topic. Mijn pc lijkt het meest op een Workstation daarom hier.
Jullie zullen allen denken, de zoveelste die hiermee aankomt, dat is het ook

. Alleen ik heb me wel ingelezen. Na 7 jaar op een AMD gewerkt te hebben mag ik onderhand wel overstappen dus hierbij mijn configuratie.
Ik heb bij het samenstellen een paar eisen.
• Gebruik van de pc: vista (32b), office (2007), muziek (opnemen, afspelen), photoshop, beetje webontwikkeling. Ik speel geen spellen en kijk ook nooit films of series vanaf mijn computer.
• De computer moet zeer stil zijn. Ik heb op dit moment een stofzuiger dus wil wel eens anders.
• De pc moet in denkkracht (werkgeheugen en hd’s) gewoon lang mee kunnen gaan.
• Oh ja, ik doe niet aan overclocken

.
Wat ik tot nu toe heb kunnen opstellen uit de vele dingen die ik gelezen heb hier op tweakers, hardware.info en tomshardware heb ik de volgende setup met vragen:
Kast: Antec Performance One P182
Voeding: Zalman ZM600-HP 600W
De vraag hierbij is omdat de voeding onderin de kast komt te zitten en omdat de zalman zijn fan bovenin heeft zitten of dit problemen veroorzaakt? Dit omdat de kast de fan afschermd op deze manier denk ik. Andere voeding die ik wil wel interessant vind is de Corsair CMPSU-520HXEU. De voeding moet vooral stil zijn en veel watt hebben omdat ik er in het begin gewoon mijn oude hd’s ook op aan wil gaan sluiten. Dus dan kom ik aan ongeveer 5 of 6 hd’s.
Processor: Intel Core 2 Duo E6750
Moederboord: Asus P5K of GigaByte GA-P35C-DS3R
Werkgeheugen: Kingston of Corsair 2x 2gb of 2x 1gb vanwege Vista 32b
CPU Koeling: Scythe Infinity SCINF-1000
Ik denk dat ik met het moederboord niet de mist in kan gaan maar het kan eigenlijk nog een beetje goedkoper (nu rond de €110 dan rond de €80). Dan val ik wel terug naar een andere chipset i.p.v. de P35. Is dit erg of maakt dat voor mij geen verschil (zeker mbt tot de toekomst)? DDR3 is nu nog niet te betalen dus moet ik wel kijken naar DDR2. En hier snap ik er niet zoveel meer van. Ik heb ergens gelezen dat als je 4gb totaal pakt dat Vista 32b er niet goed mee om kan gaan. Wat is dan de beste en snelste oplossing voor mij? (ik heb namelijk vista 32b al klaar liggen).
Videokaart: Asus GeForce 7600 GS 512MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI)
Audio: Creative X-Fi XtremeMusic (eventueel met I/O frontbracket i.v.m. mogelijkheid van aansluiten van tulpstekkertjes om te kunnen opnemen vanaf draaitafels).
Hier kom ik twee problemen tegen. Ik hoef helemaal geen goede videokaart te hebben alleen wel een dvi uitgang en eentje die passief gekoeld is. Via tomshardware ben ik uitgekomen op deze keuze van rond de €70. Goedkoper kan het wel denk ik maar is dat wel verstandig? Verder heb ik op mijn monitor een DVI-D connector en bij alle videokaarten die ik zie zijn het steeds DVI-I connectors. Nu maakt dat niets uit op zich (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface) maar merk je dit of heb je ook videokaarten met DVI-D connectors?
Qua geluidskaart weet ik het wel alleen zit ik met een vraagje over de frontbracket. Ik heb in mijn huidige pc een oude I/O frontbracket zitten van de Soundblaster Live Platinum 5.1. Nu is mijn vraag zal deze ook werken op dit nieuwe systeem. Ik gebruik de I/O frontbracket alleen voor de ‘AUX in 2’ voor het opnemen vanaf mijn draaitafels.
Qua HD’s zit ik nog te twijfelen of ik gewoon twee SATAII WD of Samsung moet kopen of één van deze en een kleine raptor van WD voor alleen windows en programmatuur. Mijn vraag hierover is eigenlijk alleen of de 36 of 74gb raptor stil is of juist wat luider is dan de wat gangbaardere hd’s zoals de WD Caviar en/of de Samsung Spinpoint 166. Want de hd moet namelijk lekker stil zijn

.
Ik weet het, het is een lang verhaal. Ik dank jullie alvast bij voorbaat voor jullie kostbare tijd

. Eventuele andere aanvullingen zijn zeer welkom maar dan wel graag met een onderbouwing zodat ik het blijf snappen. Heb me de afgelopen week ingelezen in alles maar is snap nog niet alles natuurlijk.