Asus P5B - PATA Dvdrom niet ok zonder Jmicron controller?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb een ASUS P5B (basic) mobo en daaraan hangt één SATA harddisk en één DVD-brander gewoon op de PATA IDE poort. De SATA harddisk heb ik gewoon aan poort 1 van de onboard (Intel?) controller aangesloten en de brander uiteraard op de enige aanwezige PATA IDE connector.

De aanwezige Jmicron SATA raid controller kost mij wat tijd bij het booten waar ik liever vanaf ben. Ik snap alleen niet dat wanneer ik dat ding in de BIOS uitschakel, mijn harddisk prima werkt, maar de DVD-brander niet meer. Ik kan er niet meer van booten en windows ziet hem ook niet meer.

Met de Raid controller aan vind ik in de BIOS bij Boot priority een Optiarc DVD drive en nog een DVD drive (ik weet ff niet precies meer hoe die wordt weergegeven, maar het lijkt gewoon een legacy CD/DVD drive). Die Optiarc is gewoon bootable enzo. Wanneer ik dus de Raid controller uitschakel zie ik alleen nog die legacy drive staan, maar die doet dus niks.

Wat kan ik nog proberen? Met de manual kom ik er (uiteraard) niet uit, want zoals gebruikelijk staat daar alleen een opsomming van BIOS-items zonder echte uitleg.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 11:48
Als je de JMicron SATA controller mode op IDE zet in je BIOS, krijg je dan nog steeds die JMicron bootscherm?
Je harde schijf staat aangesloten op 1 van de 4 SATA poorten die aangestuurd worden door de Intel ICH8 southbridge. De JMicron controller heeft 2 SATA poorten, 1 links van je IDE poort en 1 aan de achterkant (eSATA). Je kan het beste gewoon de Intel poorten gebruiken.
Maar je hebt nu dus 2 apparaten? 1 SATA HD en 1 PATA DVD-R?
Mocht het niet lukken, kan je altijd nog een SATA DVD-R overwegen. Kosten tegenwoordig ongeveer 30 euro.

Verwijderd

Modbreak:*knip*

Reageer eens volwassen?

[ Voor 103% gewijzigd door BalusC op 28-08-2007 10:49 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
Wat is het probleem nu, dat je p-ata apparaat niet meer werkt als je de JMicron uitschakelt ? Dat lijkt me nogal logisch, waarom denk je dat die controller eropzit, niet voor de extra s-ata poorten in ieder geval :P

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Jimster schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:57:
Als je de JMicron SATA controller mode op IDE zet in je BIOS, krijg je dan nog steeds die JMicron bootscherm?
Je harde schijf staat aangesloten op 1 van de 4 SATA poorten die aangestuurd worden door de Intel ICH8 southbridge. De JMicron controller heeft 2 SATA poorten, 1 links van je IDE poort en 1 aan de achterkant (eSATA). Je kan het beste gewoon de Intel poorten gebruiken.
Maar je hebt nu dus 2 apparaten? 1 SATA HD en 1 PATA DVD-R?
Mocht het niet lukken, kan je altijd nog een SATA DVD-R overwegen. Kosten tegenwoordig ongeveer 30 euro.
Klopt helemaal.
Nielson schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:31:
Wat is het probleem nu, dat je p-ata apparaat niet meer werkt als je de JMicron uitschakelt ? Dat lijkt me nogal logisch, waarom denk je dat die controller eropzit, niet voor de extra s-ata poorten in ieder geval :P
Klopt ook, maar het komt onlogisch op me over dat wanneer ik de Jmicron SATA Raid controller uitschakel, juist mijn SATA apparaat wel werkt en het PATA apparaat niet.

Ik dacht dat meerdere P5B eigenaars dit wel zouden herkennen en misschien uitleg konden geven.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 23:17

mvds

Totally awesome!

Omdat jij je SATA drive op de Intel SATA controller hebt hangen, en de PATA drive op de JMicron PATA controller :) Dus als je de JMicron disabled dan disable je zijn SATA en PATA aansluitingen. Waardoor dus je SATA drive lekker door blijft werken, want die hangt aan de Intel controller maar je PATA drive zal inderdaad niet meer werken.

[ Voor 25% gewijzigd door mvds op 28-08-2007 09:31 ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok dat is duidelijker. Zonder Jmicron dus geen PATA op mijn mobo, dus ik heb twee opties:

Jmicron controller aan laten staan of een SATA DVDRW kopen, klopt?

Het verrotte van die (Asus) mobo manual is dat daar niets staat over een Intel controller, ik word daar echt niet wijzer van :| .

[ Voor 29% gewijzigd door TheLemon op 28-08-2007 09:51 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 23:17

mvds

Totally awesome!

Klopt ja, je kan gewoon SATA optische drives kopen.

Het staat er wel in hoor, ik heb dat bord ook gehad en ik kan me herinneren dat ik het ergens heb gelezen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 11:48

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Jimster schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:14:
Ja, om de reden die hierboven al staat. Als je de controller in het BIOS op IDE zet, wordt de interne sata-poort (dat is dus een andere dan de 4 sata-poorten die aan de southbridge hangen) als een gewone sata-poort gebruikt. Als je hem op RAID zet, kan je die poort dus voor RAID gebruiken.

Daarnaast zorgt het ding dus ook voor de PATA connector.

Het is namelijk een sata/pata (raid)controller, best een leuk ding opzich. Alleen jammer dat er maar 1 interne raid poort op het bord zit, maar dat is een andere discussie

Die 3 seconden extra bij het booten lijken me trouwens niet echt een reden om een sata optical voor aan te schaffen? Zo vaak reboot je een computer toch niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Haan op 28-08-2007 11:20 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Haan schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:18:
[...]

Die 3 seconden extra bij het booten lijken me trouwens niet echt een reden om een sata optical voor aan te schaffen? Zo vaak reboot je een computer toch niet.
Ik zei ongeveer hetzelfde maar dat werd natuurlijk weer weggeknipt door de mod. |:(
En je kan het schermpje wegklikken als je erbij bent.
Dus idd, zo vaak reboot je niet (als het goed is max één keer per dag, als je sleep gebruikt misschien één keer per week of zo)

@BalusC, zoals al vermeld kan het dus niet, dus ofwel sata apparaat kopen ofwel de juiste setting laten staan. Sta mij toe om iemand die bereid is uren te spenderen aan het vinden van een tweak voor 3 seconden minder boottijd en het niet zien van een boottekst nogal over the top te vinden. Waar ben ja dan mee bezig.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:41:
[...]
verhaal....

@BalusC, zoals al vermeld kan het dus niet, dus ofwel sata apparaat kopen ofwel de juiste setting laten staan. Sta mij toe om iemand die bereid is uren te spenderen aan het vinden van een tweak voor 3 seconden minder boottijd en het niet zien van een boottekst nogal over the top te vinden. Waar ben ja dan mee bezig.
tweaken.

-_-

Pagina: 1