Toon posts:

XP Home bij installatie SP2 gaat systeem uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Huidige sys.spec. P4 1 GB geheugen NVidia MX420 graf.kaart 300 GB maxtor HD

Ik heb XP Home incl SP1 (legaal) opnieuw geïnstalleerd. Maar zodra ik SP2 i(originele schijf van MS)nstalleer schakelt de pc uit, overigens zonder dump gelijk zwart scherm, als er processen (welke) worden aangezet om de installatie te kunnen afronden. Na herstart wordt de situatie voor installatie SP2 teruggezet.

Wat heb ik al gedaan.
Alle niet noodzakelijk hardware verwijderd. Er zit nu alleen nog de grafische kaar, cd rom en de hd in.
Grafische kaart op ander systeem getest en uit ander systeem de graf.kaart in mijn systeem getest. Geen negatieve resultaten.
HD getest, partitie geformatteerd (niet de snellemethode) en opnieuw gaan installeren. Het probleem blijft bestaan. Op een andere harddisk voorgaande procedure gevolgd maar gaat ook niet goed.
Alle kabels gecontroleerd en uiteindelijk vervangen. Weer geformat en install en weer bij SP2 fout
Voeding uit andere pc overgezet en weer format (weet ik zeker dat het schoon is) maar probleem blijft.
Bios geupdates maar maakt ook niet uit.
Na install basis/SP1 de meest recente videodriver geinstalleerd. Maakt ook niet uit.
Ook i.p.v. cd rom de dvd speler ingezet en cd rom afgekoppeld. Tja maakt ook geen verschil.
Netwerkkaartje geinstalleerd na schone instaal basis/SP1 en SP2 opgehaald bij MS. Maar bied ook geen soelaas.
Geheugen getest met memtest86 een geen errors.

Ik ben al dagen bezig maar instal van SP2 wil niet lukken terwijl het vreemde is dat er qua hardw het laatste jaar niets is veranderd en opnieuw installeren geen enkel probleem was.

Op diverse forums heb ik niets kunnen vinden wat tot een oplossing zou kunnen leiden.

Zowel ikzelf als mijn kennis zijn nu uitgeput. Iemand een suggestie?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Die harde schijf van 300gb in 1 partitie ? Windows XP pre SP2 heeft moeite met hardeschijven groter dan 128gb.

Daarnaast, waarom geen SP2 slipstreamen. Uitleg staat hier [HOWTO] Windows XP Service Pack 2 slipstreamen :)

Laatste vraag, is je systeem wel of niet overclocked. Als antwoord op laatste vraag ja is, je systeem terugklokken.

offtopic:
:w alt-92

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
:w RR :P

Probeer het eens met een SP2 geslipstreamde installatieCD?
Die kun je ook zelf maken, hoe staat in de HOWTO sectie ook beschreven.

Is het een eigenbouw machine of een Medion PC? Van die laatste zijn er series bekend waarbij door BIOS incompatibility het niet mogelijk is normaal SP2 te installeren...

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 28-08-2007 11:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

Xof

aReaRe schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:10:
Die harde schijf van 300gb in 1 partitie ? Windows XP pre SP2 heeft moeite met hardeschijven groter dan 128gb.
Niks mis mee, het probleem van de 128GB is opgelost in de SP's :)
Windows XP Pro SP2 heeft daar geen enkele moeite mee.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Xof schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:13:
[...]
Niks mis mee, het probleem van de 128GB is opgelost in de SP's :)
Windows XP Pro SP2 heeft daar geen enkele moeite mee.
Windows XP SP2 niet, ik schreef
Windows XP pré SP2
dus dat is XP SP1 of lager :*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
De partitie op die 300GB schijf is 50GB dus makkelijk haalbaar. (schief is 3 partities)
Systeem is eigenbouw en XP Home heeft er altijd tot voor kort met SP2 er op gedraaid. Sinds vorige week dinsdag pas bij de zoveelste herinstall problemen.
Systeem is niet overclokt.

Ik ga die slipstream maken en het daarmee proberen.

• Xof

Xof

aReaRe schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:29:
[...]

Windows XP SP2 niet, ik schreef

[...]
dus dat is XP SP1 of lager :*
Nee, lager dan SP1.. Dit is namelijk opgelost in SP1 :)

Slipstream is idd de beste oplossing :)

[ Voor 7% gewijzigd door Xof op 28-08-2007 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de stappen voor het maken van de slipstream cd gevolgd maar de pc komt bij het booten met de melding dat hij niet kan opstarten fout 4
Komt dit omdat ik de cd onder Vista heb aangemaakt? Dat is nl. de enige die ik nog heb.

Ok sorry en nog eens sorry. Slipstream werkt nu wel. Klein typefoutje.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 12:03 ]

• Xof

Xof

En installatie is nu ook gelukt? (handig voor andere mensen die eventueel hetzelfde probleem hebben)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net zeer teleurgesteld gestopt want het wil niet lukken.
De slipstream cd haakt af op het moment dat hij de HD gaat zoeken.
De normale install basis/xp1 haakt af als die de schijf gaat controleren.

Alle kaarten zijn er nog steeds uit en ik heb om en om de hd's en ook dan nog eens de cd spelers gebruikt.

Na acht dagen klooien weet ik in ieder geval echt niet meer.

ps. ik zal ten alle tijde een oplossing vermelden als ik die tenminste heb.

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-03 13:17
schroef je kast eens open, en kijk op je MOBO of er Elco's (van die tonnetjes) zijn die erg bol staan, of op knappen staan.
Wellicht dat het moederbord z'n langtste tijd heeft gehad...

...

Verwijderd

Topicstarter
De kast stond al open dus eindelijk een meevaller :-)

Die Elco's zien er goed uit. Geen bolle of anderzinds afwijkingen kunnen vinden. Ook de pennetjes van de aansluitingen voor de kabels (IDE sloten, drives, hd's) staan allemaal keurig in het gelid.

Ook ik vrees inmiddels voor een defecte controler of MOBO. MOBO is trouwens een EPoX 4PEAD, S-478, i845PE, 3xDDR, Audio, USB2.0.

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Na herstart wordt de situatie voor installatie SP2 teruggezet.

Dat betekent dus volgens mij dat er nog steeds problemen kunnen zijn met de grootte van de harde schijf (>128MB) omdat dit dus pas met een servicepack wordt opgelost in sp2.
Maar dan moet toch eerst het systeem draaien op sp1 om sp2 te kunnen upgraden.
Daarom maak een partitie van 100GB aan en installeer daar sp1 op en draai vervolgens sp2.
Je kan de partitie altijd vergroten.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Verwijderd

Topicstarter
Even een reactie op de vorige posting:

De installatie stopt al voor schijfcontrole!!!!!
Met die partitie van 50 GB kan het wel want dat draait zo al een aantal jaren en in die tussentijd al een aantal maal een schone installatie zonder problemen gedaan.

Net even bij MS de systeemeisen opgehaald voor XP Home voor SP2:

COMPUTER* Een pc met een processor van 233-MHz of sneller; 300 MHz aanbevolen (processor uit de reeks
Intel Pentium/Celeron/Centrino, AMD K6/Athlon/Duron, of vergelijkbare processor aanbevolen)
GEHEUGEN Aanbevolen: 128 MB RAM (64 MB minimaal vereist; kan ten koste gaan van prestaties en sommige toepassingen)
HARDE SCHIJF 1,5 GB vrije schijfruimte (bij installatie via een netwerk kan extra schijfruimte vereist zijn) DRIVE Drive voor cd-rom of dvd
MONITOR Super VGA (800 x 600) of een video-adapter en monitor met hogere resolutie

Dis die 128 MB zal echt niet werken!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 22:27 ]

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 22:17:
Even een reactie op de vorige posting:

De installatie stopt al voor schijfcontrole!!!!!
Met die partitie van 50 GB kan het wel want dat draait zo al een aantal jaren en in die tussentijd al een aantal maal een schone installatie zonder problemen gedaan.

Net even bij MS de systeemeisen opgehaald voor XP Home voor SP2:

COMPUTER* Een pc met een processor van 233-MHz of sneller; 300 MHz aanbevolen (processor uit de reeks
Intel Pentium/Celeron/Centrino, AMD K6/Athlon/Duron, of vergelijkbare processor aanbevolen)
GEHEUGEN Aanbevolen: 128 MB RAM (64 MB minimaal vereist; kan ten koste gaan van prestaties en sommige toepassingen)
HARDE SCHIJF 1,5 GB vrije schijfruimte (bij installatie via een netwerk kan extra schijfruimte vereist zijn) DRIVE Drive voor cd-rom of dvd
MONITOR Super VGA (800 x 600) of een video-adapter en monitor met hogere resolutie

Ik weet ook zeker dat het hier ook niet aan ligt, zelfs WinXP zonder SP herkent gewoon een grote schijf, alleen dan niet de volle grote.

Komt de installatie trouwens wel bij de HDD scherm als je alle schijven loskoppeld?
Eventueel wat in de bios veranderen qua snelheid van de IDE controllers bijv.

[ Voor 31% gewijzigd door Xof op 29-08-2007 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Komt de installatie trouwens wel bij de HDD scherm als je alle schijven loskoppeld? Ja, met de mededeling dat er geen hd is.

Eventueel wat in de bios veranderen qua snelheid van de IDE controllers bijv
Ook al mee geexperimenteerd maar dan ook geen resulaat.

Verwijderd

Ik heb bij dit soort dingen de ervaring dat het geheugen niet helemaal goed is! Vreemd maar waar.

Ik ga vaak met slecht geheugen kapot met de installatie van XP.

gr.

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 23:01:
Komt de installatie trouwens wel bij de HDD scherm als je alle schijven loskoppeld? Ja, met de mededeling dat er geen hd is.

Eventueel wat in de bios veranderen qua snelheid van de IDE controllers bijv
Ook al mee geexperimenteerd maar dan ook geen resulaat.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad op een A7N8X, als ik mijn schijven had aangesloten crashde de installatie bij het zoeken van de schijven. Als ik niks aansloot ging die wel verder en zag ik een (natuurlijk) gewoon een leeg scherm qua hdd's.
Maar hier lag het probleem aan de drivers voor mijn IDE controller, door de goede drivers te downloaden en te laden bij de installatie ging het wel goed.
Alleen kan ik me dat bij jou mobo niet voorstellen, omdat je een Intel IDE controller hebt.. je kunt wel stellen dat je een erg vreemd probleem hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Even de voortgang melden:

Gisteravond alle, ook de stroomkabels, losgekoppeld en zo laten overnachten. Vanmorgen weer een aantal uren memtest laten lopen en (wederom) geen errors. Opnieuw bekabeling, settings (ook Bios) etc. gecontroleerd. Alles ziet er goed uit. Maar installeren ho maar. Ik ben bang dat mijn MOBO naar de knoppen is of de IDE controler.

Vanmiddag op pad geweest en een andere goed werkende P4 op de kop kunnen tikken met voldoende PCI sloten. Eerst ga ik deze bak goed doortesten en dan component voor component overbouwen en testen. Jullie horen nog van mij hoe het afloopt en wat uiteraard de mogelijke oorzaak is.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Just me ! schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:20:
Dat betekent dus volgens mij dat er nog steeds problemen kunnen zijn met de grootte van de harde schijf (>128MB) omdat dit dus pas met een servicepack wordt opgelost in sp2.
MB of GB? ;)
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 22:17:

denk echt dat dit wel 128 GB zou zijn.

Is het een sata harde schijf? heb je de mogelijkheid een driver voor je harde schijf controller te installeren? (Onderdeel van moderbord drivers?)

Zit er in je moederbord soms een antivirus protectie die voorkomt dat er op de bootsectors van de HD geschreven wordt?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Gistermiddag had ik dus een P4 op de kop kunnen tikken die welliswaar bijna geen componenten bevatte, alleen een HD van 40 GB en een cd-rom speler. De overige zaken zoals grafisch etc. etc. zijn op het moederboard geintregreerd. Gisteren heb ik hem goed doorgetest en hij werkte als een tierelier.

Vanmiddag heb ik alle componenten van mijn oude pc stuk voor stuk overgebouwd in de "nieuwe". Na elke inbouw heb ik steeds uitvoerig getest. Ik heb zelfs de voeding overgebouwd, die van mij was beter dan die er in zat. Ook heb ik nog al mijn eigen kabels gebruikt en het systeem werkt als een zonnetje. Ook XP installeren via de slipstream ging perfect.

Ik moet alleen nog de laatste updates van XP ophalen en een tweetal drivers installeren.

Mijn conclusie is dus dat het moederboard is overleden.

In ieder geval allemaal dank voor de hulp/adviezen etc.
Pagina: 1