MBP digital-out naar RCA/SPDIF, mogelijk en nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Op het moment bezit ik een MacBook Pro en die heeft een optical digital out in de vorm van een minijack.

Verder heb ik een Creative Megaworks 250D setje met twee mogelijke audio ingangen: analoog (via minijack) en digitaal via RCA (ronde S/PDIF)

Ik heb mijn MBP nu op het setje aangesloten op de meest simpele manier: een minijack kabel van de uitgang van de MBP naar de analoge ingang van het setje.

Toch wil ik graag het setje digitaal aansluiten en dus gebruik maken van de RCA ingang op de speakerset. Ik weet dat de MacBook Pro te zwak is om het geluid te poweren als ik een convertorkabel (minijack naar RCA) gebruik. Hoe kan ik het makkelijkst de set digitaal aansluiten (met een externe soundkaart wellicht?) maar vooral: heb ik hier ook baat bij en gaat de geluidskwaliteit er op vooruit?

Bij voorbaat dank,

Extra links ter informatie:
Productinfo van Megaworks 250D

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik weet dat de MacBook Pro te zwak is om het geluid te poweren als ik een convertorkabel (minijack naar RCA) gebruik.
Wat is dat dan voor onzin? Lijkt me gewoonweg niet waar. Je converteert geen signaal, alleen een plug...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Blaxje
JvS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:37:
[...]
Wat is dat dan voor onzin? Lijkt me gewoonweg niet waar. Je converteert geen signaal, alleen een plug...
Dat werd mij verteld nadat ik geprobeerd had om het tussenstukje (minijack naar RCA) dat bij de set zat, te gebruiken. Ik kreeg er geen geluid uit.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om de MacBook Pro digitaal aan te sluiten op een RCA ingang, heb een converter van optisch digitaal naar coax digitaal nodig, zoals bijvoorbeeld de M-Audio Co2. De minijack van de MacBook is nl. een mini-TOSLINK. Het dus niet zozeer dat de MacBook Pro underpowered is :P

Of je er wat mee opschiet weet ik niet, dat is geheel afhankelijk van de kwaliteit van de DAC van de Creative speakers. Als je nu niet er geen last hebt van ruis, dan zou ik het zo laten. Digitaal aansluiting kost in vergelijking met analoog aansluiten behoorlijk wat meer, mede doordat je een converter nodig hebt. Je kunt dan misschien beter investeren in een wat betere kwaliteit minijack-minijack kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 27-08-2007 23:42 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Blaxje
Vandaar!
De ruis is in principe te verwaarlozen maar een betere minijack kabel kan eigenlijk geen kwaad. Ik denk dat ik dat ga doen.

Ontzettend bedankt voor de informatie.

Verwijderd

JvS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:37:
[...]
Is geen onzin, maar ook niet helemaal waar. De minijack op de MBP is een koptelefoonuitgang, en dus geoptimaliseerd om bij een lage impedantie (8 Ohm) te werken. Als je 'm aansluit op een (RCA) lijningang, zal je niet het standaard RCA lijnniveau bereiken (775 mV). Hoeveel er wel uitkomt kan ik zo 123 niet vinden, maar verwacht iets van 30-60 mW bij 8 Ohm, dus 240-480 mV. Dat klopt wel ongeveer met wat er gebeurt als ik mijn iPod aan een lijningang knoop: als ik de koptelefoonuitgang gebruik, moet ik het volume van de versterker ~ 2x verder opendraaien dan wanneer ik een Dock-connector met lijnuitgang gebruik.

Het werkt dus wel, maar je moet het volume verder opendraaien.
En ik weet niet hoe goed de analoge uitgang van de MBP is. Met niet-Mac laptops heb ik slechte ervaringen (koptelefoonuitgangen van Dell D610 klinken echt nergens naar, geven allerlei storingen door van o.a. de acculader), dat probleem had ik niet met mijn Mac Mini.
Pagina: 1