Dolby Digital / DTS receiver goed inregelen

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben wat aan het spelen met m'n nieuwe (2de hands) Cambridge 540R receiver. Dit is een 6.1 Dolby Digital EX / DTS ES receiver.
Zoals bij elke receiver moet hij gekalibreerd worden om tot een zo goed mogelijk geluid te komen.

Volume verschillen per kanaal kan ik gewoon op gehoor doen, met dank aan de ingebouwde witte-ruis generator.

Maar de 2de stap is het instellen van de vertraging in het geluid van het center- en de surround kanalen. Ik kan hem instellen met stappen van milliseconden, maar hoeveel moet ik een kanaal vertragen?

M'n handleiding geeft daar helaas geen duidelijkheid over, en ook op google of met de search hier kan ik daar gaan uitsluitsel over vinden...

Ik weet dat er een vuistregel is die zegt hoeveel ms-vertraging je moet nemen per meter dat je van een speaker zit...

Wie o wie kan mij hier wat duidelijkheid in geven?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:10
Geluid gaat door lucht met zo'n 330 meter per seconde, of 33 cm per miliseconde (3 ms per meter).

Dus stel dat je fronts het verafst staan, dan zet je hun delay op 0 ms. Als de center een meter dichterbij staat, dan wordt die 3 ms, en als je rears/surrounds bijv. 3 meter dichterbij staan, dan wordt dat 10 ms.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

maarre is het niet zo dat voor dd en dts die instellingen min of meer af verwerkt zitten in het geluidsspoor...mmm klinkt niet helemaal logisch maar volgens mij kan ik op de reciever alleen voor het oude prologic delay tijden instellen en voor de nieuwe formaten niet (of ik ben toe aan een nieuwe amp :))

Verwijderd

Ik weet niet welke versie van deze receiver je hebt maar ik ben maar even van V2.0 uitgegaan.
Wat ik dan in de handleiding kan vinden, is dat je per kanaal de afstand van de speaker tot de luisterpositie kunt ingeven. Daarmee berekent de receiver zelf de delay en maakt ook de correctie voor het verschil in DD vs. DPL II.

@Ray, de timing en fases voor de effecten staan wel op het geluidsspoor maar een automatische correctie voor iedere huiskamer/opstelling....dat moet je toch echt zelf instellen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

feitelijk, als je het niet op gehoor kan instellen, is er ook geen probleem... Als het prima klinkt, hoe je dus niets in te stellen.

Die m/s is overigens wel een aardige indicatie. Maar dat soort instellingen zijn echt peanuts. Instellen om het instellen. Met een meetmicrofoon fase en timing instellen (en liefst ook nog wat kamercorrectie) schiet al veel harder op. DAt wordt gelukkig ook steeds meer standaard :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

JvS schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:08:
feitelijk, als je het niet op gehoor kan instellen, is er ook geen probleem... Als het prima klinkt, hoe je dus niets in te stellen.

Die m/s is overigens wel een aardige indicatie. Maar dat soort instellingen zijn echt peanuts. Instellen om het instellen. Met een meetmicrofoon fase en timing instellen (en liefst ook nog wat kamercorrectie) schiet al veel harder op. DAt wordt gelukkig ook steeds meer standaard :).
Helpt dat echt? Ik heb zo'n microfoon bij mn Pioneer versterker gehad, maar na het op die manier (MCACC?) te hebben ingesteld, was ik er niet echt tevreden mee...maar jij bedoelt wellicht professionele meetapparatuur?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou professioneel. Dat hoeft niet direct, zeker niet voor fase en timing. Voor EQ'en het moet wel een beetje een fatsoenlijk systeem zijn. Tegenwoordig hebben wel wat receivers dat wel.

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:08:

Het goed instellen kan dus nooit kwaad.

Bovendien vergeet je 1 ding: psychoakoustiek (volgens mij nog wel door jou zelf hier geïntroduceerd).
Als je weet dat het goed is ingesteld, zal het dus ook wel beter klinken ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Agree :)

Pagina: 1