Moederbord rma gestuurd, webshop zegt: hij werkt.

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:04
Sorry voor de misschien ietwat lange topictitel, ik zou graag een betere titel gebruiken, maar een kortere titel zou mijn probleem waarschijnlijk niet kunnen omvatten.

Ik heb 2 weken geleden voor een vriend een systeem in elkaar gezet, met de volgende specs:

Moederbord: MSI P965 Neo2-FI
Cpu: C2D E6750, boxed
Harde schijf: WD Caviar SE16 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Voeding : Zalman ZM500-HP 500 Watt
Geheugen: OCZ, Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Videokaart: BFG VGA GeForce 8800 GTS OC 320 MB
Kast, dvd speler etc is niet belangrijk lijkt mij.

Nu is het zo, dat na installatie (Alle stekkers zaten er goed in, gecheckt, double checkt, en triple checked), als de powerswitch werd ingedrukt de fan's begonnen te draaien, de CPU en graka cooler werkten ook, maar het beeldscherm bleef het <NO SIGNAL> signaal geven.
We hebben alles wat mogelijk was op dat moment geprobeerd te doen, de troubleshooting guide erbij gehaald, we kregen met geen mogelijkheid iets anders als <no signal> te zien!
Normaal gesproken zou je dan een piep moeten kunnen horen, en nu komt het:
Er was ook GEEN piep te horen!

Wat we hebben gedaan:

Cmos clearen
batterij eruit halen
geheugenlatten verwisselen, en testen of het werkt met maar 1 lat: Geen piep!
grafische kaart verwijderd: Geen piep!
DVD speler, extra casefans etc uitgeschakeld, geen piep, geen signal.

Helaas hadden we geen andere hardware om te testen daarzo (het is nogal een eind fietsen van mijn huis :/ )

Nu was er de volgende dag een familie feest bij die vriend, en laat nou net een neef van hem een ICT student zijn :*)
Dus die kerel ook ff naar de PC gekeken, alle stekkers nagelopen, cmos gecleared, batterij eruithalen, kortom: hij probeerde ook van alles, maar kwam tot dezelfde conclusie als ik:
Moederbord is dood!

Dus de volgende dag is het moederbord voor RMA naar salland gegaan.
Nu heeft salland het bord getest, en krijgen we net een mailtje terug, dat het moederbord NIET defect is!
Nu zijn we een beetje ten einde raad, want moeten we nu serieus 30 euro betalen om een moederbord terug te krijgen waarvan wij weten dat het niet werkt met zijn specs?

Als iemand zou kunnen adviseren wat we nu verder kunnen doen, suggesties zijn meer dan welkom!

Edit: Ik merk nu pas dat het topic nogal in een aparte catagorie was geplaatst, maar ik vond het probleem dusdanig apart dat ik het wel onder overige hardware paste (Er staat immers: Voor HW-onderwerpen die niet in een ander forum thuishoren).

[ Voor 5% gewijzigd door Rem op 27-08-2007 18:24 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Allereerst: was er een speaker aangesloten op het moederboard? Anders is het logisch dat je geen piep hoort. ;)
Weet je zeker dat de videokaart goed is? En het beeldscherm?

Nederlander in België

Verwijderd

mss grafische kaart ? die al geprobeerd te testen in een andere systeem

@Elektronicanet was me voor

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 18:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hiervoor kun je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen. Waarschijnlijk is niet je mobo, maar een van de andere onderdelen stuk. Als je voeding brak is kun je precies dezelfde symptonen hebben als jij nu omschrijft.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Geen piep kan ook processor zijn, hoeft niet moederbord te zijn!

• Rem
Elektronicanet schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:27:
Allereerst: was er een speaker aangesloten op het moederboard? Anders is het logisch dat je geen piep hoort. ;)
Weet je zeker dat de videokaart goed is? En het beeldscherm?
Beeldscherm hebben we getest aan een ander (Erg oud, geforce 4 :P ) systeem, en werkte.

De speaker was aangesloten ( We hebben dit zelfs meerdere keren gecheckt. iemand kwam op het brilliante idee dat de speaker misschien verkeerd op het moederbord was aangesloten, dit hadden we gecontroleerd, en de switch voor de zekerheid dus ook even omgedraaid etc: maar nog steeds geen piep.)

Als het de videokaart wel was, dan zou je een piep moeten horen, en aangezien we dus al geen piep hoorden, dachten we dat het moederbord haast wel stuk moest zijn!
Terw_Dan schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:29:
Hiervoor kun je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen. Waarschijnlijk is niet je mobo, maar een van de andere onderdelen stuk. Als je voeding brak is kun je precies dezelfde symptonen hebben als jij nu omschrijft.
Zoals ik ook al in de TS zij: We hebben de troubleshooting guide erbijgepakt.
Als de voeding brak is, dan gaat het hele systeem toch uberhaupt niet aan?
Alles bleef gewoon draaien, we kregen alleen geen signaal!
The_MAN schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:29:
Geen piep kan ook processor zijn, hoeft niet moederbord te zijn!
Hoe kunnen we dit controleren op een normaal moederbord ?

[ Voor 32% gewijzigd door Rem op 27-08-2007 18:34 ]

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50
Welke BIOS versie zit er op het bord? Pas vanaf 3.5 worden 1333 bus CPUs ondersteund.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 02:02
En de aanknop van de kast werkt ook goed? (kan zijn dat ie intern wat blijft steken ofzo, waardoor de shizzle niet goed opstart.)
Te testen door of de reset en power switches even om te wisselen (en dus te booten met de switch knop), of even alle switches loskoppelen, en zelf de power switch aansluiting op het mobo even sluiten met een schroevendraaier ofzo.
(de reset kan dus ook blijven steken waardoor ie constant reset zodra ie aan is.)

Zowiezo zijn er nog genoeg tests te doen, zoals hier boven ook staat. :) (mobo kan zelfs nog kortsluiting maken met de kast, als het mobo of de kast scheef is ofzo.)

Verwijderd

vassago schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:36:
Welke BIOS versie zit er op het bord? Pas vanaf 3.5 worden 1333 bus CPUs ondersteund.
dan zal die toch gewoon beeld hebben alleen een andere snelheid?

• Rem
warcow schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:36:
En de aanknop van de kast werkt ook goed? (kan zijn dat ie intern wat blijft steken ofzo, waardoor de shizzle niet goed opstart.)
Te testen door of de reset en power switches even om te wisselen (en dus te booten met de switch knop), of even alle switches loskoppelen, en zelf de power switch aansluiting op het mobo even sluiten met een schroevendraaier ofzo.
(de reset kan dus ook blijven steken waardoor ie constant reset zodra ie aan is.)

Zowiezo zijn er nog genoeg tests te doen, zoals hier boven ook staat. :) (mobo kan zelfs nog kortsluiting maken met de kast, als het mobo of de kast scheef is ofzo.)
Hmm, ik begin ondertussen te twijfelen aan mezelf.
Misschien zou het volstaan om de troubleshooter nog eens door te nemen, maar dan zit ik nog met een probleem: Salland stelt dat wij moeten betalen omdat het product niet defect is, maar bij m'n maat treden wel degelijk mankementen op. Zou hij zich kunnen beroepen op het consumentenrecht en het bord inruilen tegen een ander bord? (Ik heb dit artikel doorgelezen, en hierin staat dat je zoiezo recht hebt op 2 jaar garantie.
Kunnen we hierop een beroep doen gewoonweg om zeker te weten dat we een werkend moederbord hebben?

Jullie kunnen je misschien voorstellen dat wij er niet op zitten te wachten een kapot moederbord op onze kosten naar ons terug te laten sturen |:(

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:40:
[...]
dan zal die toch gewoon beeld hebben alleen een andere snelheid?
Als je pech hebt doet hij helemaal niks, en als de shop dan met een 1066 Core2 test werkt het wel. Logisch.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48
remsporus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:31:
Hehe, dat is dus niet zo. Ik had identiek hetzelfde probleem als jij had, en het was niet het moederbord die deffect was maar de voeding. Van mij gingen ook alle fans draaien en lichtjes branden. Ik vind het sowieso niet slim om iets uit te sluiten zonder dat je zekerheid hebt. Volgende keer toch misschien zorgen dat je met andere hardware kunt testen, dan spaar je kosten uit door onmiddellijk de deffecte op te sturen.

Edit:
Las net je vorige bericht, en het is maar normaal dat jouw vriend moet opdraaien voor de kosten. De hardware is tenslotte niet deffect, jullie denken dat het deffect is zonder het ook echt met verschillende hardware getest te hebben. Salland zal heus niet zeggen dat het functioneert als dat niet zo is.

[ Voor 17% gewijzigd door Flying op 27-08-2007 18:50 ]

• The_MAN
Tja, helaas goede kans dat het moederbord wel goed is eigenlijk... Dat is beetje het nadeel van eigen computer samenstellen, als het moederbord, voeding of processor kapot is, is het vaak moeilijk checken welke van de 3 kapot is. Meeste mensen hebben niet alledrie liggen om te testen... Ben bang dat als het moederbord het bij Salland wel doet dat ze gewoon gelijk hebben. Beetje medeleven van Salland zou leuk zijn, maar hoeft niet persé lijkt me...

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Om een welles/nietes verhaal kort te houden. Je weet pas zeker dat zij gelijk hebben als zij een werkend moederbord kunnen leveren waar het serienummer dat op jouw RMA formulier staat.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

remsporus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:31:

Met een brakke voeding kan ik prima fans aan laten slaan en laten lijken of het mobo start. Echter, als ik maar 9V op de 12V lijn heb staan doet er voor de rest vrij weinig.

Daarbij kun je wel zeggen dat je de FAQ erbij hebt gepakt, maar ik lees niet echt dat je alles eruit hebt geprobeerd, zonder dat te doen is de FAQ natuurlijk niet veel waard, want immers, alles kan problemen geven.

• Rem
Flying schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:47:
[...]

Hehe, dat is dus niet zo. Ik had identiek hetzelfde probleem als jij had, en het was niet het moederbord die deffect was maar de voeding. Van mij gingen ook alle fans draaien en lichtjes branden. Ik vind het sowieso niet slim om iets uit te sluiten zonder dat je zekerheid hebt. Volgende keer toch misschien zorgen dat je met andere hardware kunt testen, dan spaar je kosten uit door onmiddellijk de deffecte op te sturen.
in de troubleshooting guide staat het volgende:

Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.

Als ik dan nog geen piep hoor, dan zou je toch moeten kunnen aannemen dat het moederbord brak is?

Verwijderd

Hallo,

Ik heb nog een mogelijke oorzaak bedacht aan de hand van jullie specs van het systeem.
Jullie werken met OCZ geheugen en dat wordt ook niet altijd ondersteund door de mobo's.
Een kennis van mij had mobo nr.1 wat kapot ging met ocz geheugen, mobo nr.2 wat het geheugen niet zag en bij mobo nr. 3 pas succes dus 3 verschillende borden geprobeert voor het pas naar behoren werd opgepakt.
Ik kan natuurlijk totaal abuis zitten maar het kan natuurlijk een oorzaak zijn.
Succes,

Jos

• Flying
remsporus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:50:
[...]

in de troubleshooting guide staat het volgende:

Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.

Als ik dan nog geen piep hoor, dan zou je toch moeten kunnen aannemen dat het moederbord brak is?
De mijne gaf ook geen piep. Heb de voeding vervangen en alles werkte. Ik vind het een beetje loos dat je gaat schreeuwen dat je moederbord deffect is als je deze zelf niet met andere hardware hebt getest.. Salland deed dat wel en zij ondervonden blijkbaar geen problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flying op 27-08-2007 18:53 ]

• Rem
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:50:
Hallo,

Ik heb nog een mogelijke oorzaak bedacht aan de hand van jullie specs van het systeem.
Jullie werken met OCZ geheugen en dat wordt ook niet altijd ondersteund door de mobo's.
Een kennis van mij had mobo nr.1 wat kapot ging met ocz geheugen, mobo nr.2 wat het geheugen niet zag en bij mobo nr. 3 pas succes dus 3 verschillende borden geprobeert voor het pas naar behoren werd opgepakt.
Ik kan natuurlijk totaal abuis zitten maar het kan natuurlijk een oorzaak zijn.
Succes,

Jos
Dit zou misschien kunnen, ik zal binnenkort een mail sturen naar salland of ze misschien zo aardig zouden willen zijn om het mobo met OCZ geheugen te teste.

Ook zal ik hen vragen met een 1333mhz bus CPU te testen zoals iemand hierboven zij.
Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als ze er dan achter komen dat het niet werkt.

• The_MAN
remsporus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:53:
[...]

Dit zou misschien kunnen, ik zal binnenkort een mail sturen naar salland of ze misschien zo aardig zouden willen zijn om het mobo met OCZ geheugen te teste.

Ook zal ik hen vragen met een 1333mhz bus CPU te testen zoals iemand hierboven zij.
Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als ze er dan achter komen dat het niet werkt.
Ik weet niet of dat heel mooi is, want denk niet dat Salland gegarandeerd heeft dat de kombinatie die je gekocht hebt met elkaar werkt of wel? Nou kunnen ze coulant zijn (waren ze bij mijn broertje 4 jaar geleden nog wel), maar hoeft niet natuurlijk. Nogmaals: nadeel van zelf bouwen...

• Rem
Flying schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:52:
[...]

De mijne gaf ook geen piep. Heb de voeding vervangen en alles werkte. Ik vind het een beetje loos dat je gaat schreeuwen dat je moederbord deffect is als je deze zelf niet met andere hardware hebt getest.. Salland deed dat wel en zij ondervonden blijkbaar geen problemen.
We hadden destijds geen optie om te testen met andere hardware, en als er een ICT student naast mij staat die zegt "het moederbord is idd dood", dan ga ik niet op zoek naar vervangbare voedingen ( Die wij zelf ook niet eens hebben, geen voedingen van boven de 500 watt iig :( ).

• The_MAN
remsporus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:56:
[...]

We hadden destijds geen optie om te testen met andere hardware, en als er een ICT student naast mij staat die zegt "het moederbord is idd dood", dan ga ik niet op zoek naar vervangbare voedingen ( Die wij zelf ook niet eens hebben, geen voedingen van boven de 500 watt iig :( ).
Ik zal die ICT student laten betalen ;)

• Flying
[...]

Waarom moet het 500 watt zijn dan ? Ik draai een E6600 met een 8800GTS 640MB, X-Fi geluidskaart, 4 120mm fans (waarvan 3 met leds), 1 200mm fan en 4 hds, en dit ging destijds perfect met een 430 watt voeding (want mijn 550watt voeding was toen brak). De setup die je aangeeft kan zelfs draaien op een 400 watt voeding.

Het probleem is dat de fabrikanten overdrijven door alsmaar grotere wattages te produceren terwijl die helemaal niet nodig zijn.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 09:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

( Die wij zelf ook niet eens hebben, geen voedingen van boven de 500 watt iig :( ).
Voor gewoon even te testen of het mobo werkt heb je echt geen 500W nodig,
Elke >250W voeding zou al genoeg moeten zijn daarvoor.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

tuurlijk, vraag salland of ze het met OCZ geheugen willen testen. kost het direct nog een keer 30 euro.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Waarschijnlijk heeft je bios een update nodig om je processor te ondersteunen. Bij salland hebben ze waarschijnlijk niet met een C2D getest oid, je zou kunnen vragen of ze een bios update willen doen voor je, tenzij je zelf een andere processor met dezelfde socket hebt liggen.

Ik zou iig volhouden om niet die 30 euro te betalen omdat ze jou een volledig systeem hebben geleverd en dit in zijn totaal niet werkt. Een vriend van mij had dit laatst ook (alleen dan niet bij salland) en die heeft uiteindelijk niets extra (onderzoekskosten e.d.) betaald.

• The_MAN
HammerT schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:13:
Waarschijnlijk heeft je bios een update nodig om je processor te ondersteunen. Bij salland hebben ze waarschijnlijk niet met een C2D getest oid, je zou kunnen vragen of ze een bios update willen doen voor je, tenzij je zelf een andere processor met dezelfde socket hebt liggen.

Ik zou iig volhouden om niet die 30 euro te betalen omdat ze jou een volledig systeem hebben geleverd en dit in zijn totaal niet werkt. Een vriend van mij had dit laatst ook (alleen dan niet bij salland) en die heeft uiteindelijk niets extra (onderzoekskosten e.d.) betaald.
Wacht even, Salland heeft geen systeem geleverd, enkel de onderdelen...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Waarom gaat niemand (op twee man na) serieus in op de CPU? Dus niet dat deze kapot is, maar simpelweg (nog) niet ondersteund word door het bord. En nee, dat wil absoluut niet zeggen dat je beeld krijgt, vaak juist niét. Verder is een goede voeding een vereiste, en dat hoeft écht geen 500W te zijn.

Gebruik alleen geen honky-tonky Sweex/Q-Tec voedingen oid.

En als laatste, ICT studenten....I rest my case. Ga daar aub niet teveel vanuit :|
Onderzoekskosten zijn terecht ; jij claimt dat iets defect is, zij testen het --> niet defect. Niet meer dan logisch dat je daarvoor betaalt, anders had hij het systeem maar moeten laten assembleren daar.

[ Voor 19% gewijzigd door Exorcist op 27-08-2007 19:39 ]

• The_MAN
Het kunnen zo veel dingen zijn, feit blijft dat het moederbord niet kapot hoeft te zijn en Salland gewoon gelijk heeft om €30,- te laten betalen als bij controle het bord het doet... helaas, maar zo is het!

[ Voor 9% gewijzigd door The_MAN op 27-08-2007 19:40 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

OCZ heeft toch wel vaker compatibility issues (nofi) ... zou goed kunnen dat dat specifieke OCZ geheugen 2.1v wil hebben maar geen EPP profiel met 2.1v heeft. Dan moet je dus ander RAM hebben om te booten en dan in de BIOS de Vram aanpassen. Zijn meerdere topics hier op GoT over ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Maar heb je ook een ander mobo getest? Anders dan kun je dit natuurlijk nooit 100% zeker weten.
Daarbij, ICT studenten weten in 90% van de gevallen werkelijk 0,0 van hardware af als het aankomt op troubleshooten.

• Rem
Het topic ging even harder dan ik bijhouden komt, daar gaan we dan:
The_MAN schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:58:
[...]

Ik zal die ICT student laten betalen ;)
Haha, zal het even doorgeven :)
Flying schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:02:
[...]

Waarom moet het 500 watt zijn dan ? Ik draai een E6600 met een 8800GTS 640MB, X-Fi geluidskaart, 4 120mm fans (waarvan 3 met leds), 1 200mm fan en 4 hds, en dit ging destijds perfect met een 430 watt voeding (want mijn 550watt voeding was toen brak). De setup die je aangeeft kan zelfs draaien op een 400 watt voeding.
Nee dat hoeft niet per se inderdaad, maar volgens mij kun je er worst op zeggen dat als zijn 500 watt zalman voeding het niet trekt, dat mijn eigen zalman voeding, van 400 watt (Ja deze bevalt mij goed, en heb hem daarom hetzelfde merk aangeraden) het ook niet lekker zal vinden.
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:07:
tuurlijk, vraag salland of ze het met OCZ geheugen willen testen. kost het direct nog een keer 30 euro.
Ik heb het idee dat je salland graag zwart wil maken, terwijl je niet weet waar je het over hebt m.b.t het onderwerp, in hun mail stond zelfs dat als wij zelf suggesties hadden om het moederbord te testen dat we het maar moesten laten weten.
HammerT schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:13:

M.b.t het eerste, ik zal het even navragen, bedankt voor de suggestie!
en over dat tweede, zoals iemand anders al zij: Helaas heb ik geen compleet systeem besteld, maar losse onderdelen.
Exorcist schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:38:
Waarom gaat niemand (op twee man na) serieus in op de CPU? Dus niet dat deze kapot is, maar simpelweg (nog) niet ondersteund word door het bord. En nee, dat wil absoluut niet zeggen dat je beeld krijgt, vaak juist niét. Verder is een goede voeding een vereiste, en dat hoeft écht geen 500W te zijn.

Gebruik alleen geen honky-tonky Sweex/Q-Tec voedingen oid.

En als laatste, ICT studenten....I rest my case. Ga daar aub niet teveel vanuit :|
Onderzoekskosten zijn terecht ; jij claimt dat iets defect is, zij testen het --> niet defect. Niet meer dan logisch dat je daarvoor betaalt, anders had hij het systeem maar moeten laten assembleren daar.
Zalman is naar mijn weten absoluut geen "honkey-tonky cheap-ass bop de bouwer zelfbouwvoedingspakket" :X

En tsjaa, over de ict studenten, zolang hij tot dezelfde conclusie kwam als mij, was ik al lang blij dat ik verstand van computers bleek te hebben ( Je bent 16 jaar, je kijkt op tegen zo'n gozer :D )
Terw_Dan schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:06:
[...]

Maar heb je ook een ander mobo getest? Anders dan kun je dit natuurlijk nooit 100% zeker weten.
Daarbij, ICT studenten weten in 90% van de gevallen werkelijk 0,0 van hardware af als het aankomt op troubleshooten.
Nee heb helaas geen ander mobo getest, en zal daarom idd nooit 100% zeker weten wat de oorzaak was dat hij hier niet werkt en daar wel. Maar als mensen een idee hebben wat misschien de oorzaak van het falen zou kunnen zijn, dan hebben we misschien een stevigere poot om op te staan bij salland, van wie ik hoop dat ze een beetje coulant zullen zijn.

Ik ontken helemaal niet dat we misschien een fout hebben gemaakt door het moederbord op te sturen, maar wil graag van anderen weten of zij eventueel een idee hebben over wat er niet klopte in dit systeem, en het oplossen.

Voor iedereen die probeerde/probeert te helpen: Bedankt! _/-\o_

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik weet niet hoe salland precies werkt en hoe hun testprijzen liggen maar was het inderdaad niet handiger geweest om ook de cpu en het geheugen mee te sturen ? Dan hadden ze die samen met het mobo kunnen testen en dan had je nu geweten wat je moest doen :) of hun het op laten bouwen. de lokale boer vraagt hier 30 euro en ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste keer ook niet meer de moeite heb genomen om zelf te gaan klooien (okz ik ben een zwakke tweaker :)) omdat er inderdaad best veel is wat gewoon niet lekker met elkaar loopt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

remsporus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:12:
Nee heb helaas geen ander mobo getest, en zal daarom idd nooit 100% zeker weten wat de oorzaak was dat hij hier niet werkt en daar wel. Maar als mensen een idee hebben wat misschien de oorzaak van het falen zou kunnen zijn, dan hebben we misschien een stevigere poot om op te staan bij salland, van wie ik hoop dat ze een beetje coulant zullen zijn.
Ik zou zeggen dat het de voeding is, de gpu of de cpu. Met de rest van de onderdelen brak zou je iig nog moeten kunnen booten, althans, dat is in 99% van de gevallen zo.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

um 30 euro betalen, je moederbord met andere hardware testen, wat volledig ondersteunt wordt en dan nog is kijken of hij werkt. Werkt hij dan is die 30 euro je eigen schuld. Werkt hij alsnog niet dan ga je bellen met Salland en laat je ze een nieuwe bord leveren + 30 euro.

er is vast iemand in de buurt die je mammieplankje kan testen, vriend, vriendin, kennis, medetweakers of school. Er is vast wel een gratis oplossing.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:46
remsporus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:21:

Nu heeft salland het bord getest, en krijgen we net een mailtje terug, dat het moederbord NIET defect is!
Nu zijn we een beetje ten einde raad, want moeten we nu serieus 30 euro betalen om een moederbord terug te krijgen waarvan wij weten dat het niet werkt met zijn specs?

Als iemand zou kunnen adviseren wat we nu verder kunnen doen, suggesties zijn meer dan welkom!
Tja, als je niet alles getest hebt zoals andere voeding en andere grafische kaart, dan kun je niet concluderen dat het bord dood is. Het is logisch dat ze geld aanrekenen voor zoiets, als bij Saland het bord gewoon werkt, dan zal jij de kosten voor deze testen moeten betalen en krijg je het bord gewoon terug.

Het is zeer belangrijk dat je op voorhand voldoende checkt welke hardware met wat werkt dus welk geheugen op het moederbord kan en welke latjes (zo'n lijst vindt je dikwijls wel online op mobofabrikan zen site), welke cpu's met welke bussnelheden ondersteunt worden enz...

Ook nog ff een tip: als je zelfbouw doet voor andere mensen, ALTIJD zien dat je wat extra testonderdelen hebt liggen zoals een voeding en een grafisch kaartje, ook al is het pci en wat ram. Dan kan je dikwijls bij problemen al héél véél uitsluiten. Dat je geen assortiment CPU's hebt liggen tot daar aan toe, deze gaan trouwens ook zelden stuk vanzelf, maar een simpele testvoeding en een pci grafisch kaartje moet je toch echt wel hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door FragileM64 op 28-08-2007 00:29 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het probleem is ook: "Wat is defect?"

Ik had vroeger problemen met een mobo waarvan ik van tevoren had gecheckt of het kon samenwerken met mijn processorrevisie. Website fabrikant zei dat biosversie X samenwerkt.
Ik board gekocht met die biosversie d'r in. Werkt het niet goed.

Leverancier test het en bij hem "werkt" het wel maar hij test met oudere cpu revisie. Heel gezeur gehad, hadden ze ongevraagd een ander beta bios erin geflasht wat ook nog bugs had en wilde ze dat ik daarvoor ging betalen.

Uiteindelijk is het netjes opgelost maar was dit board nu defect? Ja en nee dus. Imo sta je in zo'n geval in je recht een vervanging of geld terug te vragen omdat het board anders dan de fabrikant beweert niet werkt met CPU revisie X.

Lullig voor de retailer, maar dat moet hij oplossen met de fabrikant. Dat is het werk en risico van het vak van een retailer.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 28-08-2007 10:20 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zalman is naar mijn weten absoluut geen "honkey-tonky cheap-ass bop de bouwer zelfbouwvoedingspakket" :X

En tsjaa, over de ict studenten, zolang hij tot dezelfde conclusie kwam als mij, was ik al lang blij dat ik verstand van computers bleek te hebben ( Je bent 16 jaar, je kijkt op tegen zo'n gozer :D )
Over het hoofd gezien dat je een Zalman gebruikte, dan heb ik niets gezegd :>

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:55

mvds

Totally awesome!

Ik gok dat het mobo incompatibel is met het geheugen, ik ha dnamelijk hetzelfde, monitor zegt "No signal" verder geen POST, geen piepjes niks. Maar wel de fans draaien enzo. Als je het geheugen eruit haalt dan zou ie wel moeten piepen.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-02 15:00
[offtopic]
Was het niet zo dat je in een normaal topic GEEN naam van bedrijven dient te plaatsen?

[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 28-08-2007 13:09 ]

Verwijderd

smeerbartje schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:08:
[offtopic]
Was het niet zo dat je in een normaal topic GEEN naam van bedrijven dient te plaatsen?
Klopt, aangezien het forum ook wel eens door mensen wordt misbruikt om op deze manier extra service op te eisen..

De shopnaam is verder ook helemaal niet relevant voor dit probleem, maar aangezien dit niet negatief is ten opzichte van [naam verwijderd] (het is gewoon beleid van alle webshops) maar meer neutraal is er denk ik geen ingreep nodig :P

edit:
Aangezien TS naam van de webshop heeft weg gehaald heb ik dat uit respect ook maar gedaan :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 17:57 ]

Verwijderd

Jep 2 opties die sowieso al potentiele oorzaak kunnen zijn:
- BIOSversie die nog niet de desbetreffende cpu ondersteund
- OCZ geheugen dat hogere spanning nodig heeft om goed te werken (is bekend probleem tussen P965 en OCZ)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:17:
Jep 2 opties die sowieso al potentiele oorzaak kunnen zijn:
- BIOSversie die nog niet de desbetreffende cpu ondersteund
- OCZ geheugen dat hogere spanning nodig heeft om goed te werken (is bekend probleem tussen P965 en OCZ)
Precies, dat dacht ik ook meteen toen ik de TS las, ook al ben ik geen ICT student ;). Hoe je dit moet oplossen? Ik zou een uitgebreide mail sturen naar Salland waarin je precies uitlegt wat je hebt gedaan en misschien kun je vragen waarmee ze het moederbord hebben getest (verwijs ook naar de 1333 MHz FSB CPU's en geheugen dat op een hoger voltage werkt). Misschien zijn ze dan wel zo coulant om je alleen de verzendkosten te laten betalen.

• Rem
Exorcist schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:22:
[...]

Over het hoofd gezien dat je een Zalman gebruikte, dan heb ik niets gezegd :>
Geen probleem. O+
smeerbartje schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:08:
[offtopic]
Was ik niet van op de hoogte, ik zal voor de zekerheid toch mijn posts even editen en de shopnaam weghalen.
anton121 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 16:50:
[...]

Precies, dat dacht ik ook meteen toen ik de TS las, ook al ben ik geen ICT student ;). Hoe je dit moet oplossen? Ik zou een uitgebreide mail sturen naar Salland waarin je precies uitlegt wat je hebt gedaan en misschien kun je vragen waarmee ze het moederbord hebben getest (verwijs ook naar de 1333 MHz FSB CPU's en geheugen dat op een hoger voltage werkt). Misschien zijn ze dan wel zo coulant om je alleen de verzendkosten te laten betalen.
Ik denk dat dit op het moment het verstandigste is om te gaan doen, en zal het ook doen :)

Bedankt voor de hulp allen.

Verwijderd

[...]

Ik heb het idee dat je salland graag zwart wil maken, terwijl je niet weet waar je het over hebt m.b.t het onderwerp, in hun mail stond zelfs dat als wij zelf suggesties hadden om het moederbord te testen dat we het maar moesten laten weten.
zo bedoel ik het helemaal niet, maar je snapt toch ook wel dat hun er tijd in steken en tijd is geld en als blijkt dat het niet kapot is dan zul je toch moeten betalen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:36:
zo bedoel ik het helemaal niet, maar je snapt toch ook wel dat hun er tijd in steken en tijd is geld en als blijkt dat het niet kapot is dan zul je toch moeten betalen.
Onzin.. dat hij voor de verzendkosten moet dokken. Dat is logisch. Maar een beetje zaak levert die service van het testen voor niets. Er zijn echter winkels die niet service gericht zijn en dan krijgt je dit soort zaken.

Maar voor het testen van een mobo 30 euro in rekening brengen is volksverlakkerij. Dat kost je nog geen 5 minuten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:58:
[...]

Onzin.. dat hij voor de verzendkosten moet dokken. Dat is logisch. Maar een beetje zaak levert die service van het testen voor niets. Er zijn echter winkels die niet service gericht zijn en dan krijgt je dit soort zaken.

Maar voor het testen van een mobo 30 euro in rekening brengen is volksverlakkerij. Dat kost je nog geen 5 minuten.
het kan wel onzin zijn, maar zo'n zaak moet toch zijn geld verdienen en dit had je van tevoren ook kunnen weten dat het je geld kost als blijkt dat het bord wel werkt. daarom kun je maar beter eerst zelf van alles proberen om er echt zeker van te zijn dat het wel kapot is.(en anders maak je m kapot ;) )

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:03:
het kan wel onzin zijn, maar zo'n zaak moet toch zijn geld verdienen en dit had je van tevoren ook kunnen weten dat het je geld kost als blijkt dat het bord wel werkt. daarom kun je maar beter eerst zelf van alles proberen om er echt zeker van te zijn dat het wel kapot is.(en anders maak je m kapot ;) )
Een zaak moet zijn geld verdienen met het verkopen van producten. Niet met geld rekenen voor zaken die normaal bij aftersales horen en waarbij je dus ook geen keuze hebt om dat ergens anders te laten doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:05:
[...]

Een zaak moet zijn geld verdienen met het verkopen van producten. Niet met geld rekenen voor zaken die normaal bij aftersales horen en waarbij je dus ook geen keuze hebt om dat ergens anders te laten doen.
Das dus het nadeel van (sommige)webshops. Ze hebben al lage prijzen, dus er is wel garantie maar alles naast de garantie is tegen betaling. Je bent vrij om alles naar een lokale pc boer te slepen en die het te laten testen, maar dat zal ook geld kosten.

I, for one, like Roman numerals

• stylezzz
  • Laatst online: 22:34
Cyberpope schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:05:
[...]

100 punten. Alleen is het wel zo dat veel webshops dat anders zien, goedkoop de spullen in de markt dumpen en qua service zoek je het maar een eind uit.

• The_MAN
Als je voor een duppie op de 1e rang wilt zitten kom je in deze gevallen uiteraard bedrogen uit. Hoe goedkoper de webshop, hoe minder graties service je kan verwachten, daar zijn dan ook de gewone winkels voor. Je betaald wat meer, maar meestal zijn ze ook stuk coulanter. Er moet ergens geld verdient worden natuurlijk...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

De zaak waar TS het over heeft, is geen klein goedkoop webshopje. Maar een grote In hun eigen zeggen gerenomeerde zaak. Ze stellen zelf:
"zonder in te moeten leveren op het gebied van kwaliteit en service, zijn de doelen die wij dagelijks nastreven".

Dan moet je het ook waar maken. Als je nu gewoon heel eerlijk bent en stelt dat je lak hebt aan de consumentenwetgeving (zoals sommige doen), dan mag het van mij. Maar ga niet het bovenstaande roepen en maar als mensen er een beroep op doen mensen kapot laten vallen.

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:00
Om weer even ontopic te gaan.
Dit klinkt misschien lullig, maar had je niet van te voren kunnen/moeten uitzoeken of alles wel compatible was ? De winkel in kwestie kan je moeilijk je geld terug geven (ze kunnen het moederbord niet meer als nieuw verkopen, dus maken er altijd verlies op en zullen het daarom niet doen.)
- Je zou de rest van de PC ook naar de zaak in kwestie kunnen brengen zodat ze het als geheel kunnen testen, dan ben je er zeker van dat je een werkende pc thuis krijgt.
- Ook zou je (eventueel in combinatie met bovenstaande) een korting kunnen vragen op de aanschaf van een ander moederbord als je het huidige moederbord weer bij hun inleverd (je zal waarschijnlijk 70-80% van de orginele waarde terugkrijgen).
- Een derde optie is om een nieuw moederbord te kopen en het huidige te verkopen op marktplaats oid.

Hoe dan ook zal je moeten betalen voor het testen en kun je dus het best je pc naar hun toesturen zodat je zeker weet dat je een werkende pc terug krijgt.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Def_P schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:23:
[...]

Das dus het nadeel van (sommige)webshops. Ze hebben al lage prijzen, dus er is wel garantie maar alles naast de garantie is tegen betaling. Je bent vrij om alles naar een lokale pc boer te slepen en die het te laten testen, maar dat zal ook geld kosten.
Inderdaad, als ze bij mij komen met spullen van een andere winkel kost het 45 euro :P , tenzij het probleem snel boven water is, dan wordt het meestal 25 euro. /OT

Ben wel benieuwd wat uiteindelijk de clou van het probleem gaat zijn :)

Ik had laatst een Intel bord die pas wou booten als er een 8-pins 12V stekker was aangesloten, hiervoor hadden we ten onrechte het bord al dood verklaard omdat er niks mee was te beginnen (alle onderdelen afzonderlijk getest en in orde). Pas toen het vervangende bord precies hetzelfde probleem gaf, werd het een beetje verdacht..
Niet dat dat de oorzaak van het probleem van de TS is met dat moederbord, maar het geeft wel aan dat er van alles mis kan zijn waardoor je geen beeld krijgt met een nieuw systeem.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ik ben en blijf bij mijn eerder geposte mening (zie pagina 1)
Pagina: 1