Kabel lengte component - vga

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:35
Geachte forum leden

Een tijdje geleden heb ik een mooie Sony VPL hs-50 op de kop kunnen tikken.
Deze staat momenteel in een scouting gebouw in Utrecht. Nu heb ik eindelijk de tijd gehad om de beamer in te gaan bouwen boven onze bar. Wel hebben we al met plezier filmpjes gekeken door de beamer op een tafel neer te zetten, maar dit is natuurlijk niks.

Nu heb ik ook een mooie PC van mijn werk kunnen meenemen om dvd's/muziek of HD materiaal te kunnen afspelen. Deze wordt ook achter de bar geplaatst. Nu heb ik de volgende hardware ingebouwd.

P4 2.4ghz
Xfx Gforce FX6200 256Mb http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10012738
Beamer wordt aangesloten door een 15m vga - component Oehlbach kabel (3 sterren)

Nu detecteerd de beamer wel dat hij verbonden is met component maar geeft alleen zwart beeld.
(geen detectie is blauw beeld)
En komt af en toe met de melding "frequentie signaal buiten bereik". Nu wil ik dit uiteraard werkend krijgen en vraag mij dan ook af of de kabel te lang is of dat de videokaart het signaal niet ver genoeg kan sturen. Er zit ook een HDMI aansluiting op de beamer, zou HDMI -> DVI misschien beter werken.

Of is een andere videokaart de oplossing? (bijv matrox)
Tevens kan de kabel heel misschien 5m korter maar dat wordt wel krap.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tijmen schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:58:
Geachte forum leden

Een tijdje geleden heb ik een mooie Sony VPL hs-50 op de kop kunnen tikken.
Deze staat momenteel in een scouting gebouw in Utrecht. Nu heb ik eindelijk de tijd gehad om de beamer in te gaan bouwen boven onze bar. Wel hebben we al met plezier filmpjes gekeken door de beamer op een tafel neer te zetten, maar dit is natuurlijk niks.

Nu heb ik ook een mooie PC van mijn werk kunnen meenemen om dvd's/muziek of HD materiaal te kunnen afspelen. Deze wordt ook achter de bar geplaatst. Nu heb ik de volgende hardware ingebouwd.

P4 2.4ghz
Xfx Gforce FX6200 256Mb http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10012738
Beamer wordt aangesloten door een 15m vga - component Oehlbach kabel (3 sterren)

Nu detecteerd de beamer wel dat hij verbonden is met component maar geeft alleen zwart beeld.
(geen detectie is blauw beeld)
En komt af en toe met de melding "frequentie signaal buiten bereik". Nu wil ik dit uiteraard werkend krijgen en vraag mij dan ook af of de kabel te lang is of dat de videokaart het signaal niet ver genoeg kan sturen. Er zit ook een HDMI aansluiting op de beamer, zou HDMI -> DVI misschien beter werken.

Of is een andere videokaart de oplossing? (bijv matrox)
Tevens kan de kabel heel misschien 5m korter maar dat wordt wel krap.
Stuur je niet gewoon een te hoge resolutie naar de beamer? 15M is lang, maar moet volgens mij geen problemen opleveren. Je kunt evt. proberen of het met een 3 M kabel is opgelost, door de PC tijdelijk naast de beamer te zetten oid.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Het ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van je kabel.
Even op google en je komt verschillende antwoorden tegen.
Het komt erop neer dat je een goede kwaliteit kabel moet hebben en grafische kaart.
Misschien dus een kijken naar een kwaliteits kabel?
Probeer ook eens de resolutie en frequentie naar beneden te stellen. Dit moet ook wel eens helpen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, het ligt niet aan de kwaliteit van de kabel. Dan zou het beeld hooguit slecht worden zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Component/Component_asus_1.jpg

Wat het probleem is, is dat je niet zomaar VGA naar component kan converten. De videokaart moet dit wel ondersteunen. Mijn oude Radeon 9700pro kan dat bijvoorbeeld wel met een verloopplug, dat ziet er echt perfect uit. Een radeon 2400 heeft ook een component aansluiting. Bij een 6200 zou je denk ik een convertertje moeten halen ofzo.

Een simpel verloopkabeltje is denk ik lastig. Als-ie het al kan, zal je wel je videokaartinstellingen dusdanig moeten instellen dat-ie ook echt een component signaal op de juiste pinnen zet. Niet een standaard VGA signaal dus.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:35
Bedankt voor de reacties! :>
Exorcist schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:19:
[...]

Stuur je niet gewoon een te hoge resolutie naar de beamer? 15M is lang, maar moet volgens mij geen problemen opleveren. Je kunt evt. proberen of het met een 3 M kabel is opgelost, door de PC tijdelijk naast de beamer te zetten oid.
Nee, te hoge resolutie was het zeker weten niet :) het is een mooie HD ready beamer voor 1280x720.
Had hem op meerdere resoluties getest en op max dus 720p
Cramthabam schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:31:
Het ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van je kabel.
Even op google en je komt verschillende antwoorden tegen.
Het komt erop neer dat je een goede kwaliteit kabel moet hebben en grafische kaart.
Misschien dus een kijken naar een kwaliteits kabel?
Probeer ook eens de resolutie en frequentie naar beneden te stellen. Dit moet ook wel eens helpen.
Sorry, ik had mijn post even iets moeten uitbreiden denk ik.
Bovenstaande dingen zijn mij namelijk altijd wel duidelijk.
Heb alleen geen kennis van welke signalen ze allemaal uitsturen. En heb eigenlijk dus de domme fout gemaakt om dit niet van te voren te controleren.

En over de kwaliteit.. het is trouwens een Oehlbach 4 sterren kabel.
Goed zat mag ik aannemen, kost een hoop centjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.bts-privatkino.de/kinotechnikzubehor/pics/vgaaufyuv.jpg
JvS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:58:
Wat het probleem is, is dat je niet zomaar VGA naar component kan converten. De videokaart moet dit wel ondersteunen. Mijn oude Radeon 9700pro kan dat bijvoorbeeld wel met een verloopplug, dat ziet er echt perfect uit. Een radeon 2400 heeft ook een component aansluiting. Bij een 6200 zou je denk ik een convertertje moeten halen ofzo.

Een simpel verloopkabeltje is denk ik lastig. Als-ie het al kan, zal je wel je videokaartinstellingen dusdanig moeten instellen dat-ie ook echt een component signaal op de juiste pinnen zet. Niet een standaard VGA signaal dus.
Bedankt voor de gouden informatie Jvs, beste oplossing lijkt mij dus een andere kabel.
Verloopjes vind ik ook niks en veel andere videokaarten zijn er niet voor AGP low profile.
Heeft er iemand ook ervaring welk type kabel het beter doet over lange afstand?

HDMI - DVI of gewoon Vga - Vga?