[Linux] bestand gedeelte renamen mbv orginele bestandsnaam

Pagina: 1
Acties:

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik kom er helaas zelf niet uit, dus ik probeer mijn geluk hier. Ik heb Ubuntu 7.04 geinstalleerd omdat ik hoop dat ik met linux iets kan doen wat ik iig onder windows niet gedaan kreeg (of gevonden) Nou heb ik al heel veel zelf uitgeprobeerd, maar omdat ik (nog) niet echt thuis ben in Linux en zijn commandregels, hoop ik dat iemand me hier een duw in de goede richting kan geven.

Wat wil ik?
Ik wel een folder met foto's die de bestandsnaam IMG_1000.JPG hebben omzetten naar de bestandsnaam B1000.JPG waarbij de origenele nummering behouden wordt. Kan dit uberhaupt? En zoja zou je me een duw in de goede richting kunnen geven?

Alvast bedankt!

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rename al eens geprobeerd?

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 18:15
Volgens mij kunde da evengoed in de opdrachtprompt van Windows ze. Kan mij vergissen, maar volgens mij moet dit het wel doen:

ren img_*.jpg B*.jpg

In linux zal de syntax wel gelijkaardig zijn...

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@I386DX: nu breng je me wel op een idee ja, had voor windows eigenlijk alleen maar gezocht op programma's die het konden (en niets gevonden).

@blaataaps: ja wel geprobeerd maar het is niet gelukt, wellicht dat ik iets over het hoofd zie. Iig bedankt!

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:37:
@blaataaps: ja wel geprobeerd maar het is niet gelukt, wellicht dat ik iets over het hoofd zie. Iig bedankt!
Als je nu meldt wát je geprobeerd hebt, dan kunnen we je leren vissen (lees: nog een schop de goeie richting op sturen).

edit:
Lees ook de man-page m.b.v. `man rename` goed door, zo moeilijk is 't echt niet :)

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 27-08-2007 16:39 ]

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:17
Of als je geen zin heb om met een terminal te klungelen -> Krename :) Ideaal tooltje om een hoop bestanden te renamen.

[ Voor 26% gewijzigd door robbert op 27-08-2007 16:45 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:44

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Backpacker schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:37:
@I386DX: nu breng je me wel op een idee ja, had voor windows eigenlijk alleen maar gezocht op programma's die het konden (en niets gevonden).
Mocht je er niet uit raken onder linux: met Total Commander kan hetgeen jij wilt zonder enige moeite. :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Krename kan het inderdaad grafisch, ik heb er pas alle DBZ & DB afleveringen mee genummerd, best krachtig tootlje.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
_O- Een heel OS vervangen en twee tools genoemd voor wat in zowel linux als windows met 1 commando te doen is....

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1