Probleem gedeeltelijk draadloos "netwerk".

Pagina: 1
Acties:

• RaDKiLL
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03-2023
Voordat ik deze post maakte heb ik de faq, de policy en Google, alsmede de search op GoT gebruikt om een oplossing te vinden!

Heren, ik ben een leek op het gebied van netwerken en wil nu thuis eea gaan opzetten.
Ik ben al een btje aan het rotzooien geweest, edoch zonder resultaat.
Heb een Wireless router (Sweex) en heb mijn modem daarop aangesloten.
PC1 via kabel vanuit router i-net, PC2 (laptop, WIN XP Pro) draadloos middels PC-kaartje.
Beiden hebben nu "gewoon" internet.
Ik ben nu dus begonnen om een thuisnetwerk op te zetten. PC1 (Win XP Pro) aangegeven
dat ik een rechtstreekse verbinding met Inet heb middels de wizard "thuisnetwerken".
Op een gegeven moment zegt die wizard dat ik middels de Win XP Pro CD-rom ook op andere PCs deze optie moet kiezen.
Nu heb ik dus zowel PC1 als PC2 geconfigged voor het thuisnetwerk met de naam THUIS (hoe verassend).
Als ik nu op PC1 mijn files share middels de rechter muisklik etc dan zie ik ze niet terug op PC2.
Ik heb ook nog alle gewenste share-mappen naar mijn shared-folder gekopieerd maar dit mocht ook niet baten.
Ik ben dus bang dat de twee PCs niet met elkaar communiceren, ondanks dat ik alle stappen volgens de wizard heb doorlopen.
Ik weet nu dus niet wat ik moet doen.

Wat ik wil is dat PC1 en PC2 met elkaar communiceren. Er moet nogal vaak voor school achter de PC en ik wil dus dat mijn vriendin op zowel haar laptop als op mijn PC haar files kan benaderen.
Tevens moet het mogelijk zijn om documenten van een van de PCs te printen. Ook dit krijg ik niet voor elkaar.

Iemand een simpele guide of tekstueel een korte uitleg hoe ik die twee PCs met elkaar kan laten communiceren? En hoe kan ik dit hele gebeuren op een fatsoenlijke manier beveiligen? Niet dat de buurman de GPs geschiedenis van mijn vriendin kan lopen deleten bijvoorbeeld.

/edit :
Ik heb nog even verder gezocht ook.
Ik heb nu mijn netwerk zo ingesteld dat beiden afzonderlijk verbinding maken met het Inet.
Als ik selecteer dat dat altijd via PC1 moet gebeuren los ik hiermee dan het probleem op?
Zodat PC1 zeg maar als host fungeert?
En heb ik dan het probleem dat PC1 ALTIJD aan moet staan als ik van de files, de printer of het inet gebruik wil maken op PC2?

[ Voor 9% gewijzigd door RaDKiLL op 27-08-2007 16:31 ]

"Ik huiver de fluister, daarom schreeuw ik!"

Verwijderd

oke, je hebt dus pc1 via een kabel verbonden naar de router, en pc2 draadloos verbonden met de router?

je moet op de pc waar je bestanden wilt delen de mappen natuurlijk delen, evenals de printer(s) die je wilt delen.

als je dit hebt ingesteld, moet je ervoor zorgen dat beide pc's in hetzelfde netwerk zitten, dat is onder andere het ip adres in dezelfde range als de andere pc, en de pcs moeten allebei in dezelfde werkgroep zitten.

• RaDKiLL
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze in het zelfde netwerk zitten dan? En hoe kan ik dit testen?
Ik heb namelijk op de "belangrijkste" PC (degene waar alle files opstaan) alles geshared, alsmede naar de shared folder gekopieerd.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:32
Je kunt't beste eerst testen of de twee PC's met elkaar verbinding hebben:
Start=>run=>cmd
dan 'ipconfig' typen en kijken wat't IP adres van beide PC's is.
Op de ene PC proberen de andere te pingen ('ping het_IP_adres_van_de_andere')

Als dat werkt is het netwerk zelf in orde en moet je bij windows filesharing zoeken...
Als dat niet werkt eerst controleren of je op de PC's een firewall draait...

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
heb je firewall uitgezet op je router en op je pc , mischien virussoftware met firewall

• RaDKiLL
Wat ik nog NIET heb gedaan is uberhaupt mijn router ingesteld.
Ik had eigenlijk meteen internet op beide PCs dus heb ik het zo maar gelaten.
Moet ik soms eerst mijn router instellen dat ik een netwerk wil configgen?
Ik heb namelijk ook al eea over de beveiliging gelezen, maar aangezien ik nog geen werkend netwerk heb ben ik er vanuit gegaag dat het ook weinig zin heeft het te beveiligen.

Verwijderd

Beveiligen is altijd slim, aangezien je een leek bent...iedere willekeurige voorbijganger met laptop kan nu dus ook bij al jou files...

post hier ff het command ipconfig /all van beide pc...en ze zitten zeker allebei in de werkgroep?

Je zegt dat je die wizzard via de cd op de 2de pc hebt uigevoerd?..je moet bijde wizards zelf uitvoeren, dat werkt na mijn mening beter..

• RaDKiLL
Thnx! Ik ga vanavond ff verder speuren en zal beide ip-configs posten.
Gekke is dat ik op software en hardware gebied verre van een leek ben, maar dat ik nu zo loop te stuntelen met een "simpel" netwerkje. :)

Verwijderd

hahaha dat is altijd wel leuk jah, ieder zijn specialiteit he ;)
beetje stoeie is nooit verkeerd...maar ik wacht op je volgende post...

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-01 11:08

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Nee, dat is niet direct waar. Niet iedereen kan bij je files als je je draadloze netwerk niet beveiligd hebt. Ze kunnen slechts (als je router dynamisch IP-adressen uitdeelt) en zij hun wifikaart zo hebben ingesteld (dus met DHCP) van je internet-verbinding gebruik maken.

Voor verdere toegang zul je toch echt je mappen geshared moeten hebben, zonder beveiliging en bestand- en printerdeling moeten hebben ingeschakeld in combinatie met NETBIOS over TCP/IP en dit ook nog eens zonder firewall of de poorten 135-139 open hebben staan (maar die zit in de meeste routers tegenwoordig wel ingebakken en geblokkeerd). Maar dan ben je zelfs met een bekabeld netwerk 'eng' bezig.

Steam || Diablo 3

Verwijderd

ik weet zkr dat je met een simpele \\pc_naam\c$ al ver kan komen...of dat je met een aantal sniffer progjes ook nog wel achter dingen kan komen...

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-01 11:08

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Ten eerste zul je dan de naam of het ip-adres van de pc moeten kennen, maar ook al zou je die kennen, dan nog zal diegene NETBIOS over TCP/IP aan hebben moeten staan en zijn c-map gedeeld moeten hebben.

Een sniffer-programma is een andere zaak. Dan pik je wel de data op die 'door de lucht' vliegt en daar kan best wel wat tussen zitten zoals in een Belgisch TV-programma over wardrivers werd vertoond. Hier werd o.a. een wachtwoord voor email onderschept bij het inloggen maar ook dit geeft je uiteraard geen toegang tot een map die niet geshared is.

Steam || Diablo 3

Pagina: 1