Excel 2003 bestandscodering verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daan_Banaan470
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 14:40
Na problemen met de pc deze opnieuw ingericht met Windows XP professional. Alle data staat netjes op een aparte data partitie, geen vuiltje aan de lucht dus....dacht ik....

Een veel gebruikte Excel sheet was/is beveiligd met een wachtwoord. Dat wachtwoord weet ik nog wel, maar Excel geeft niet meer de optie deze in te geven. Na het aanklikken van de sheet volgt de melding dat het bestand niet te openen of gecodeerd is, wat ook klopt. Volgends de eigenschappen van het document kan het bestand alleen geopend worden door "username/computername", waar mijn oude accountnaam en pc naam staat. Ik vermoed dat de sleutel om het bestand te (de)coderen dus wel op de geformateerde systeem partitie heeft gestaan.....

Mijn vraag is of dit bestand alsnog te openen/herstellen is.

Ik heb al wel gezocht naar programma's om dit te verhelpen, maar tot op heden zonder succes...

Ik heb het al geprobeerd met de volgende software : http://www.straxx.com/excel/password.html
Dit heeft helaas geen effect, het bestand kan nog steeds niet geopend worden...

Iemand nog een idee ?

Verwijderd

Daan_Banaan470 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:58:Mijn vraag is of dit bestand alsnog te openen/herstellen is.
zeer kort:nee. zie [XP] Encrypted file is onleesbaar

• Daan_Banaan470
Ok, alleen in dat geval hebben ze het over EFS codering. Is dat gelijk aan de optie om binnen excel te kiezen extra -> beveiliging -> wachtwoord voor openen: ? Ik dacht eerlijk gezegd dat dit puur voor een wachtwoord zou zorgen, niet dat het meteen alleen onder dat betreffende account te openen zou zijn.....

Mocht dat wel het geval zijn dan op een vervelende manier weer iets nieuws geleerd.... :'(

Verwijderd

voor het wachtwoord op excel bestandsniveau bestaan enkel brute force technieken. je kan dit makkelijk terugvinden via google. als je wachtwoord redelijk lang was, denk ik niet dat er een kans is om het terug te halen.
...kan het bestand alleen geopend worden door "username/computername"
hieruit had ik afgeleid dat het bovendien op ntfs niveau met efs versleuteld was, maar mss is dat niet het geval. je kan nog steeds de mappen van je oude account openen, als je je met het nieuwe account eigenaar ervan maakt.

• Daan_Banaan470
Excuus voor de onduidelijkheid, er is verder geen encryptie toegepast, puur vanuit excel gekozen voor de wachtwoord optie i.v.m. privacy gevoelige informatie (en dat werkt blijkbaar goed...)

edit: Het wachtwoord bestaat trouwens slechts uit 6 standaard tekens.

het bestand stond/staat in de map "mijn documenten" van de eerste installatie. Deze map was echter omgeleid naar een folder op de data partitie om data verlies te voorkomen....

Alle data is dus nog wel beschikbaar en te openen, behalve dit ene "beveiligde" bestand.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_Banaan470 op 27-08-2007 17:46 ]

Verwijderd

6 standaard tekens gaat wel lukken in een paar uur. ga maar eens op zoek met google met behulp van de voor de hand liggende zoektermen.
het beleid in got mbt dit punt staat niet toe dat ik een link naar een dergelijk programma plaats, iets wat je op andere fora overigens niet tegenkomt en wat mij persoonlijk een beetje aan struisvogelgedrag doet lijken - security trough obscurity zal nooit werken

• Daan_Banaan470
Ok, in ieder geval bedankt _heretic_ voor het meedenken. Ik weet nu dat het niet op een nette/snelle manier op te lossen is. Laatste keer dat ik van die beveiliging gebruik gemaakt heb.....

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 14:11
Trapt Excel er niet in als je je nieuwe computer naam dezelfde geeft als je oude, met een zelfde username als extra account?

• Daan_Banaan470
helaas, dat is namelijk al het geval. PC heeft dezelfde naam als voorheen en ik werk ook onder dezelfde naam, maar ook bij lokale accounts zal er wel zoiets als een SID zijn die nu niet meer overeenkomt.....
Pagina: 1