Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen bedrijf, relevante bachelor, prijsstelling?

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Sorry voor de wat wazige titel, maar ik zit in de volgende situatie.
Vorige week vrijdag ben ik afgestudeerd als bsc. Software Engineering en heb de afgelopen jaren al een eenmanszaakje gerunt naast mijn opleiding.
Hierbij heb ik altijd redelijk kleine klussen gedaan (zeg maar tot 1k) op een projectbasis waar ik een prijs voor neerzette waar ik me in kon vinden (end e klant ook, nog nooit issues erover gehad). Ik begin nu zo'n beetje trouwens aan mijn msc. software technology.

Nu ben ik echter benaderd door een consultancy toko, die een stukje CRM software van me willen. Denk dat ik dat in 100-120 uur kan ontwikkelen. Echter heb ik geen flauw idee wat nou een reeele prijs is voor iemand met mijn opleiding+ervaring (bedrijfje doe ik al 2 jaar, en heb vanaf mijn 14e 1 dag in de week software geschreven, voor diverse bedrijven, naast mijn studie). Mij leek zelf 20 Euro (ex btw) een redelijke prijs, maar dat is meer een gok dan een echt beredeneerde uitkomst.

Kan iemand mij hier wat zinnigs over vertellen (ja ik weet wat Getronics enzo kosten en dat lijkt me een beetje te hoog gegrepen ;) )?

Andere info verschaf ik graag.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:04
offtopic:
Heb jij op het HBO een Bsc. titel gekregen? Absoluut nofi, maar ik begrijp nog steeds niet hoe die titelvoering hier in NL werkt... Of heb je B. ICT. gekregen?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
RobertJ schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:42:
offtopic:
Heb jij op het HBO een Bsc. titel gekregen? Absoluut nofi, maar ik begrijp nog steeds niet hoe die titelvoering hier in NL werkt... Of heb je B. ICT. gekregen?
Goeie vraag.... eigenlijk geen idee.
Gewoon Bachelor? Ik volg hem namelijk ook niet (diploma uitreiking is over paar weken).
offtopic:
Ennuh ik vind HBO ook knap waardeloos (daarom nu ook een master, aan de uni)

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
20 euro? dat is nauwelijks voldoende om de belastingen, verzekeringen, etc te betalen.....
de meeste goedkope consultants en freelancers gaan voor 75-100 euro, de duurdere voor 100-300 euro....

Copy.com

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
daar hou je bizar weinig van over hoor, ik zou even bij de KvK en belastingsdienst gaan informeren hoeveel je af moet dragen

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sariel schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:59:
20 euro? dat is nauwelijks voldoende om de belastingen, verzekeringen, etc te betalen.....
de meeste goedkope consultants en freelancers gaan voor 75-100 euro, de duurdere voor 100-300 euro....
Dat vindt ik ook wel weer wat overdreven, maar een euro of € 40,- a € 50,- is zeker makkelijk haalbaar. Je moet er ook wel rekening mee houden dat hij het naast zijn studie doet.

Waarschijnlijk komen ze ook naar hem toe omdat ze weten dat het een student is. Freelancers die het als full-time baan doen kunnen inderdaad wel meer vragen, maar je moet je zelf natuurlijk ook niet de markt uit prijzen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

En als het een consultancy-toko is die de opdracht verstrekt, weten ze dondersgoed dat dat geen 20 euro per uur gaat kosten. Zou zelf ook zeker aan 100-125 euro denken. En vergeet niet goede afspraken te maken over de inhoud van het project als het fixed price is, of de klant op de hoogte te houden van de voortgang als het time/material is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:41

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Zo zeg, Boudewijn, ik had toch wel van je verwacht dat je van jezelf uit wat meer zou vragen voor dit soort klussen. :P
€ 20,-- is echt weinig in mijn optiek, het kan je wel meer klanten opleveren omdat je zaken goedkoop afrond, maar je moet er wel van kunnen leven he. :) (Je bent wel 3 weken bezig met die opdracht, ervanuitgaande dat je 40 uur werkt.)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ik doe het als stufi he.. ik zorg netjes dat ik alles met mijn uren-criterium goeddoe.
probleem is dat ze echt specifiek een student zochten en dat het goedkoop moet (mja een student een belangrijk systeem laten schrijven is sowieso niet handig....).

Verzekeringen enzo heb ik als persoon al, en verder niet he :) (mja toch mischien keer een bedrijfs-wa doen).

Ik weet idd dat het normaliter bij 75E begint voor dit soort werk, maar heb het idee dat ik dat niet kan vragen helaas.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:06:
Zo zeg, Boudewijn, ik had toch wel van je verwacht dat je van jezelf uit wat meer zou vragen voor dit soort klussen. :P
€ 20,-- is echt weinig in mijn optiek, het kan je wel meer klanten opleveren omdat je zaken goedkoop afrond, maar je moet er wel van kunnen leven he. :) (Je bent wel 3 weken bezig met die opdracht, ervanuitgaande dat je 40 uur werkt.)
avonduurtjes, beetje bijklussen... dat idee.
wat vraag jij dan plus ou moins?

Verwijderd

De freelancers die ik ken hebben een tarief waarbij ze in een week een bruto-maandloon verdienen als ze hetzelfde werk voor een baas zouden doen. Dus stel dat je met je HBO-papier een startsalaris van 2000 ofzo zou krijgen, dan zou je nu dus iets van 6000 euro kunnen vragen, plm 50 per uur dus.

En dan ben je nog niet duur imo (er vanuit gaand dat je goed werk aflevert ;)).

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Ik heb voor bijklussen tijdens m'n studie in vergelijkbare vorm altijd 35 euro/uur als absolute minimum aangehouden. Je moet er echt rekening mee houden dat er best weer wat van af gaat en vooral dat niet alle uren die je maakt te factureren zijn. Denk aan je administratie, het verkrijgen van je opdracht, etc.

Wat ook belangrijk is: spreek je een prijs af op basis van dit tarief voor het hele project? dus 100*20 en dat als fixed price... waarbij je zelf het risico draagt als het uit loopt... of is het echt een uurtarief voor de daadwerkelijk gewerkte uren.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 16:45
ons consultancy bedrijf:

Junior Business Consultant € 70 - 90
Medior Business Consultant € 90 - 150
Senior Business Consultant € 150 - ...afhankelijk van ervaring, vraag, schaarste etc..

Nu is dat wel consultancy op management niveau, waar het schrijven van software -eigelijk- gewoon geen consultancy is. De tarieven liggen voor het detacheren van ICT programmers een stukje lager, eerder richting de 40-70 euro.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
het is soiweos fixed prive, no cure no pay. Echter willen ze gewoon weten wat ik aan uren kwijt denk te zijn, en dan een offerte hebben :)

Mijn oude prijzen zijn idd als ongediplomeerd figuur ... maar nu ik ben afgestudeerd mag dat best wat sappiger worden. Waarom dan toch die uurprijs doorgeven? Ik heb het idee dat zij hierna nog wat updates etc willen (gaven ze ook al aan) en die wil ik dan mooi kunnen factureren.

Voor 35E wil ik wel werken hoor :P . Administratie etc kost geen drol omdat ik het gewoon op zondagavond in een half uurtje (elke week) erdoorheen krijg.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als die toko haar software met wisselgeld wil betalen lijkt het me vooral belangrijk dat je goede afspraken maakt. Regel een inspanningsverplichting, en geen oplever verplichting. Alles uurtje factuurtje. Meerwerk en/of nazorg => meer uurtjes dus meer lappen.
Daarnaast zou ik minimaal op de 40 a 50 gaan zitten. Als je wel een leververplichting hebt dan zou ik sowieso een stuk hoger gaan zitten omdat je dan ook de onvermijdelijke nazorg en meerwerk uren moet incalculeren.

---

Administratie is niet het enige. Sowieso zul je over die inkomsten ook nog belasting moeten betalen (tenzij je zo weinig verdient dat het niet boven de voet uitkomt).

[ Voor 15% gewijzigd door Janoz op 27-08-2007 15:47 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:46:
Als die toko haar software met wisselgeld wil betalen lijkt het me vooral belangrijk dat je goede afspraken maakt. Regel een inspanningsverplichting, en geen oplever verplichting. Alles uurtje factuurtje. Meerwerk en/of nazorg => meer uurtjes dus meer lappen.
Daarnaast zou ik minimaal op de 40 a 50 gaan zitten. Als je wel een leververplichting hebt dan zou ik sowieso een stuk hoger gaan zitten omdat je dan ook de onvermijdelijke nazorg en meerwerk uren moet incalculeren.
Ik heb idd een leververplichting, als in: fixed price fixed date + no cure no pay.
Ja idd douw ik er gewoon 33% extra tijd bij ivm nazorg. Dat is wel duidelijk geworden in het verleden. Maar goed, dan zou ik dus op zo'n 55E komen te zitten (dat is best redelijk als je net 20 bent ;) ).
Janoz schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:46:
Administratie is niet het enige. Sowieso zul je over die inkomsten ook nog belasting moeten betalen (tenzij je zo weinig verdient dat het niet boven de voet uitkomt).
;) dat is en blijft wel de sport eh.

Verwijderd

Je hebt een voordeel dat je als student een ruime voet hebt, maar is dat jouw voordeel of het voordeel van je klant ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:53:
[..(dat is best redelijk als je net 20 bent ;) ).
Is het ook redelijk dat je straks nog 200 uur moet klussen omdat jij de specs anders interpreteerde dan de klant of omdat de klant uberhaupt de specs niet duidelijk aan kon leveren? Is het redelijk om na die 300 uur alsnog geen cent te krijgen aangezien het bedrijf het no cure en dus no pay vond?

De prijzen zijn echt niet belachelijk hoog. Daar is gewoon een reden voor. Dat dit bedrijf graag 'een goedkoop studentje' zoekt doet mij vermoeden dat je hier met een 'dubbeltje op eerste rang' geval te maken hebt en over het algemeen willen die uiteindelijk toch wel de eerste rang hebben.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Is het ook redelijk dat je straks nog 200 uur moet klussen omdat jij de specs anders interpreteerde dan de klant of omdat de klant uberhaupt de specs niet duidelijk aan kon leveren? Is het redelijk om na die 300 uur alsnog geen cent te krijgen aangezien het bedrijf het no cure en dus no pay vond?
Hmm daar heb je wel een punt. Heb atm de specs vrij goed+zuiver op papier staan (als in: daar ben ik mee bezig en gooi ze deze week ter accoord naar ze toe). Ik hoop het daarin goed dicht te timmeren (hey shit toch nog wat geleerd in 4 jaar HBO :P)
De prijzen zijn echt niet belachelijk hoog. Daar is gewoon een reden voor. Dat dit bedrijf graag 'een goedkoop studentje' zoekt doet mij vermoeden dat je hier met een 'dubbeltje op eerste rang' geval te maken hebt en over het algemeen willen die uiteindelijk toch wel de eerste rang hebben.
Hoe bedoel je dat? Dat als ik een vrij stevige prijs hun kant op stuur, ze alsnog gewoon accoord gaan?

Verwijderd

Tasma schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:43:
ons consultancy bedrijf:

Junior Business Consultant € 70 - 90
Medior Business Consultant € 90 - 150
Senior Business Consultant € 150 - ...afhankelijk van ervaring, vraag, schaarste etc..

Nu is dat wel consultancy op management niveau, waar het schrijven van software -eigelijk- gewoon geen consultancy is. De tarieven liggen voor het detacheren van ICT programmers een stukje lager, eerder richting de 40-70 euro.
Krijg jij dat of vraagt je bedrijf dat? Is nogal een groot verschil imho, en in het laatste geval ben je een best goedkoop bedrijf dunkt me.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 14:38
Edit: Zie Argro beneden, hij weet 't beter. :)

Over het bachelor/master verhaal.

Dit is gelijkgetrokken met het buitenland om het hele verhaal wat inzichtelijker te maken.

De simpelste vergelijking.

HBO = Bachelor
Uni = Master
en daar dan de studie aan vastgeknoopt zodat mensen het verschil kunnen zien tussen IT, werktuigbouw, natuurkunde, psychologie, etc.

Als HBO-afgestudeerde ITer ben je dus een B.of IT.
Als Uni-afgestudeerde ITer ben je dan een M. of IT.

De overkoepelende term voor beta-studies is 'science', al zullen sommigen dit vast anders interpreteren (of ik interpreteer het verkeerd). De afkorting van science is SC, waarmee men dus op titels als B.of.Sc of M.of.Sc komt, kortweg BSc, MSc.

[ Voor 3% gewijzigd door frankvdtillaart op 28-08-2007 09:55 ]

Happy Blessings <3

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Ik vind 50euro/uur best een mooi bedrag en zeker omdat je je papiertje al hebt. Ik zelf werk naast mijn hbo-opleiding nog bij voor een bedrag van 35euro/uur. Meestal wordt dat uiteindelijk 20~25 euro per uur omdat ik toch meer werk dan vooraf ingeschat, maar dat vind ik niet zo erg omdat het toch nog maar voor ernaast is.
Dat moet jij je ook afvragen. Hoe belangrijk is het voor jou? moet je ervan overleven? Huur betalen? of krijg je nog stufi (zoals ik) en is het slechts een extraatje?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:04
RedSoniq schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:09:

Dit is gelijkgetrokken met het buitenland om het hele verhaal wat inzichtelijker te maken.

HBO = Bachelor
Uni = Master
en daar dan de studie aan vastgeknoopt zodat mensen het verschil kunnen zien tussen IT, werktuigbouw, natuurkunde, psychologie, etc.

De overkoepelende term voor beta-studies is 'science', al zullen sommigen dit vast anders interpreteren (of ik interpreteer het verkeerd). De afkorting van science is SC, waarmee men dus op titels als B.of.Sc of M.of.Sc komt, kortweg BSc, MSc.
En wat als je een universitaire bachelor hebt gehaald? Want dat verschilt dan weer van naam van een HBO bachelor geloof ik? Ik kan het niet helemaal vinden iig..

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 14:37
Je moet er niet van uit gaan dat je te duur bent. Mensen zitten te schreeuwen om programmeurs/consultants. Ik werk zelf bij een IT bedrijf en daar gaan hele dagen a 125 euro per uur als broodjes over de toonbank. Als je op 95 euro per uur gaat zitten zit je net onder de marktprijzen en ben je zo volgeboekt.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• frankvdtillaart
RobertJ schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:14:
[...]

En wat als je een universitaire bachelor hebt gehaald? Want dat verschilt dan weer van naam van een HBO bachelor geloof ik? Ik kan het niet helemaal vinden iig..
Daar zijn geloof ik weer speciale toevoegingen voor. Maar veel verder dan het Bachelor/Uni verhaal heb ik het niet uitgezocht/gevolgd/onthouden, ben 'maar' een bachelor op HBO niveau. ;)

Voor degenen die zich afvragen waarom mensen op de Uni niet master zijn: Als je de eerste 3 jaar hebt (bij 4-jarige studie), dan mag je je ook bachelor noemen.
(Iets preciezer: als je alles hebt afgerond behalve de master-fase. Bij een 5-jarige studie kan dit bijvoorbeeld de eerste 4 jaar zijn.)

Happy Blessings <3

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
als het goed is niet meer.

maar heren, kunnen we dit aub ontopic houden.
Ik moet er niet van leven... en ik ga zo ook stufi krijgen (wil nog 2e studie doen, en heb het nu zonder kunnen doen). Huur hoef ik ook niet te betalen... maar dat is mijn voordeel niet dat van hen.

Het is voor mij deels extra, deels niet. Meeste studenten werken bij , bij de Appie enzo. Ik eigen bedrijfje (verdient beter, leuker werk etc).

• frankvdtillaart
Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:20:
[...]
als het goed is niet meer.

maar heren, kunnen we dit aub ontopic houden.
Ik moet er niet van leven... en ik ga zo ook stufi krijgen (wil nog 2e studie doen, en heb het nu zonder kunnen doen). Huur hoef ik ook niet te betalen... maar dat is mijn voordeel niet dat van hen.

Het is voor mij deels extra, deels niet. Meeste studenten werken bij , bij de Appie enzo. Ik eigen bedrijfje (verdient beter, leuker werk etc).
Excuus.[/off-topic]

Zo te horen heb je er al aardig ervaring mee, al is deze opdracht misschien wel groter/moet binnen korter tijdsbestek af zijn dan je andere opdrachten? (In verhouding tot het aantal uur.)
Daar zou ik rekening mee houden, hogere druk = hogere prijs.

En wat je zelf al bedacht had, niet duurder worden dan de grote bedrijven (die kunnen werk verdelen, hebben als het goed is back-up mogelijkheden, etc).

120 uur is trouwens wel 3 full-time weken, dus best iets om rekening mee te houden. Zeker je eigen huid niet te goedkoop verkopen dus. Je gaat deze opdracht ook naast je vervolgstudie doen?

Wat betrefd meerwerk: voor een bedrijf is het heel makkelijk om te zeggen 'dit is niet goed genoeg'. No cure-no pay zou ik persoonlijk, zeker bij zo'n 'grote' opdracht, niet doen. Spreek bijvoorbeeld af dat 30% vooraf wordt betaald, 30% halverwege, en de rest als het werk af is.

Mocht je toch voor 'no cure-no pay' kiezen, leg dan vooraf de kwaliteitseisen goed vast. Dat er meetbare waarden zijn wanneer iets 'no cure' is, of nou net wanneer het 'wel cure' is.
ik doe het als stufi he.. ik zorg netjes dat ik alles met mijn uren-criterium goeddoe.
probleem is dat ze echt specifiek een student zochten en dat het goedkoop moet (mja een student een belangrijk systeem laten schrijven is sowieso niet handig....).
Lees dit nu nog een keer... en bedenk dan nog een keer of no cure-no pay een goed idee is (je begrijpt dat ik er heel erg tegen ben, vanuit werknemer oogpunt gezien dan). Ze willen een goedkoop, snel, stabiel systeem voor de belangrijkste processen. Dat past eigenlijk niet in één zin.

[ Voor 14% gewijzigd door frankvdtillaart op 27-08-2007 16:34 ]

Happy Blessings <3

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38
Sowieso moet je de specificaties goed vantevoren opschrijven (eventueel na akkoord weer een betaling laten doen). Dat is absoluut geen punt van discussie bij een fixed price offerte neem ik aan?!

Ik denk dat je met 40 á 50 euro prima zit als je verder niet veel kosten maakt. Je moet de waarde voor je portfolio even meenemen in je schatting. Verwacht je door deze opdracht bijvoorbeeld meer klanten binnen te halen omdat het een super referentie is e.d.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:41

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik moet zeggen dat ik hier zelf niet (meer) aan doe, maar uitgaande van wat kennissen van me vragen met gelijksoortige opleidingen, kun je denk ik toch wel meer richting de 40 a 50 euro vragen.
Het is te ver gezocht om meteen het volle Freelance-gemiddelde te pakken omdat je dat simpelweg niet bent en net serieus bezig bent. (Met een aantoonbare afgeronde opleiding dus, gefeliciteerd trouwens! :D) Maar meer is echt niet teveel gevraagd. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
RedSoniq schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:30:
[...]

Excuus.[/off-topic]

Zo te horen heb je er al aardig ervaring mee, al is deze opdracht misschien wel groter/moet binnen korter tijdsbestek af zijn dan je andere opdrachten? (In verhouding tot het aantal uur.)
Daar zou ik rekening mee houden, hogere druk = hogere prijs.
Mja zo'n 2 jaar met allerlei projectjes. Maar niet zo groot als deze.
120 uur is trouwens wel 3 full-time weken, dus best iets om rekening mee te houden. Zeker je eigen huid niet te goedkoop verkopen dus. Je gaat deze opdracht ook naast je vervolgstudie doen?
Jep. Software technology aan de UU als het goed is (even wat inschrijvingsperikelen).
Wat betrefd meerwerk: voor een bedrijf is het heel makkelijk om te zeggen 'dit is niet goed genoeg'. No cure-no pay zou ik persoonlijk, zeker bij zo'n 'grote' opdracht, niet doen. Spreek bijvoorbeeld af dat 30% vooraf wordt betaald, 30% halverwege, en de rest als het werk af is.
Ja ik wil wel een gefaseerde no-cure-no-pay doen. Reden is dat ik ook UML oplever. Heb ik al leergeld mee betaald. Ik maak UML om zo de software te maken. Bedrijf schiet het af en laat mijn ontwerp door een of ander studentje doen.
Mocht je toch voor 'no cure-no pay' kiezen, leg dan vooraf de kwaliteitseisen goed vast. Dat er meetbare waarden zijn wanneer iets 'no cure' is, of nou net wanneer het 'wel cure' is.
Hoe doe je dat nou echt goed? Ik dacht aan een feature lijst en gewoon stabiele software, maar mensen kunnen dan nog heel erg veel zieken\zeiken idd.
Lees dit nu nog een keer... en bedenk dan nog een keer of no cure-no pay een goed idee is (je begrijpt dat ik er heel erg tegen ben, vanuit werknemer oogpunt gezien dan). Ze willen een goedkoop, snel, stabiel systeem voor de belangrijkste processen. Dat past eigenlijk niet in één zin.
Idd. Probleem is dat ik no cure no pay al min of meer heb toegezegd. Daarom dus gefaseerd (ja niet handig van me).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
djluc schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:40:
Sowieso moet je de specificaties goed vantevoren opschrijven (eventueel na akkoord weer een betaling laten doen). Dat is absoluut geen punt van discussie bij een fixed price offerte neem ik aan?!

Ik denk dat je met 40 á 50 euro prima zit als je verder niet veel kosten maakt. Je moet de waarde voor je portfolio even meenemen in je schatting. Verwacht je door deze opdracht bijvoorbeeld meer klanten binnen te halen omdat het een super referentie is e.d.
mja het is wel een leuke consultancy toko. Niet bekend oid, maar wel in een net pand in midden den haag (100m van Utrecht CS).
--MeAngry-- schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:47:
Ik moet zeggen dat ik hier zelf niet (meer) aan doe, maar uitgaande van wat kennissen van me vragen met gelijksoortige opleidingen, kun je denk ik toch wel meer richting de 40 a 50 euro vragen.
Het is te ver gezocht om meteen het volle Freelance-gemiddelde te pakken omdat je dat simpelweg niet bent en net serieus bezig bent. (Met een aantoonbare afgeronde opleiding dus, gefeliciteerd trouwens! :D) Maar meer is echt niet teveel gevraagd. :)
Ja ik weet ,maar jij kent mij. Je weet dat ik al aardige tijd ben (zo'n 4 jaar , waavan 1.5 met kvk+btw).
offtopic:
Ty , jij ook al afgestudeerd ondertussen?

Maar goed, gewoon 3 fases pakken:
1: UML
2: Prototype
3: Eindproduct

en dan de betaling over die 3 producten doen?

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
1 voorwaarden overeenkomen
2 requirements duidelijk, ook verwachtingen van de klant checken en vastleggen, kun je later altijd naar verwijzen. let op belangrijke fase. Schrijf ook op wat jij van de klant verwacht. regel ook aigendom code etc
3 je niet voor meer aansprakelijk gesteld kan worden dan de som die aan jou is betaald. dat jij ten alle tijde de gelegenheid krijgt problemen op te lossen voordat men tot claimen overgaat.
4 een redelijk tarief overeenkomen, niet te hoog, want bijvoorbeeld wie kan jou vervangen als je ziek bent. of als je geen zin meer hebt?
5 de klus goed uitvoeren
mij lijkt dan een tarief van 40-50 euro redelijk. Voor meer geld zou ik ook garanties verwachten en continuiteit van het bedrijf voor ondersteuning en support. (wat als er een nieuw browser komt of een ander besturingssysteem, wat gebeurt er als er data weg is? Hoe zit het met documentatie? wat als er iets uit ligt en jij zit met je gat in spanje?

om het extra aantrekkelijk te maken, kun je fixed afspreken, maar geloof me. Er zijn dan altijd klanten die maar meer en meer willen, zonder ervoor te betalen. Zie punt 2!

[ Voor 15% gewijzigd door Zandor op 27-08-2007 17:17 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• BlaTieBla
  • Laatst online: 08:18

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Is het een hele specifieke opdracht voor deze ene klant, of is het mogelijk dat je dit breder in de markt zou kunnen zetten?
In het eerste geval zou ik voor de hoofdprijs gaan, terwijl in het tweede geval je aan spreiding van de kosten kan doen mbt de ontwikkeling van het CRM pakket.

Definieer mijlpalen in je project met de klant en zorg dat de klant daarvoor teken (en desnoods ook al gaat betalen). Ik weet uit ervaring dat wanneer je dat niet doet, er constant variabelen bijkomen en afgaan die het alleen maar complexer maken. Met als gevolg dat je de eindstreep niet (fatsoenlijk) haalt.
Ieder wijziging op een mijlpaal is een extra factuur (met bijv. een hoger uurtarief) en ook meteen een (mogelijke) wijziging van de opleverdatum.
Op die manier weet iedereen waar die aan toe is (mits de initiële project definitie goed was). En als de klant dan alles wil veranderen is dat geen enkel probleem, want daar betaald hij dan ook (extra) voor.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja voorwaarden komen er zeker.
Requirements-documentje idd ook om gezeik te voorkomen. daarin staat precies wat ik doe en niet doe. Wat zij moeten doen is ook wel een leuke ja :)

3: Mja daar bevind ik me op zeer glad ijs mi. Hoe doe je dat nou slim?
4: Ik werk alles uit vantevoren qua design (UMl...) dus iig de voorgaande fasen kan iedereen overnemen. Is het eigenlijk normaal de broncode bij zoiets te leveren?
5: ja ga ik wel voor (dohhh)

Mijn probleem is dat er een 2e toko meedingt naar de job, en ik geen flauw idee heb wat zij vragen. iig moet het dus el cheapo en wil mezelf niet overpricen (beter halve dop dan een leeg ei he ;) ).
Wat is wijs?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
RedSoniq schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:09:

HBO = Bachelor
Uni = Master

Onjuist

Er bestaan twee soorten bachelors. De proffesionele bachelor (HBO) en de universitaire bachelor (universiteit). Je kunt dus aan de bachelor titel zien of iemand het HBO heeft afgerond of slechts halverwege is met zijn universitarite studie.

Bij een IT opleiding op het HBO word je BICT.
Bij een IT opleiding op de universiteit krijg je na 3 jaar je BSc en na 4 (of 5) jaar je MSc.

Een BICT is voor de arbeidsmarkt een stuk relevanter dan een BSc. Een BSc is namelijk slechts een halve opleiding waar je een titeltje aan gekoppeld is. Voor het invoeren van de BaMa structuur bestond zo'n soort titel dan ook niet.

Dit systeem wordt echter nog niet door alles en iedereen begrepen en juist gehanteerd. Dat levert veel verwarringen op.

Voor de TS is een BICT dus een stuk relevanter dan een BSc. Maar in beide gevallen is €20 te weinig. Je kunt voor dit soort klusjes echt veel geld vragen. Wanneer ze 100 uur uitbesteden bij een fatsoenlijk bedrijf dan zijn ze daar zeker 10k voor kwijt. Vraag dus gerust 5k voor die opdracht. In mijn omgeving ken ik ook een aantal mensen die naast hun opleiding wat IT-klusjes deden voor dat soort bedragen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
BlaTieBla schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 17:12:
Is het een hele specifieke opdracht voor deze ene klant, of is het mogelijk dat je dit breder in de markt zou kunnen zetten?
In het eerste geval zou ik voor de hoofdprijs gaan, terwijl in het tweede geval je aan spreiding van de kosten kan doen mbt de ontwikkeling van het CRM pakket.
Maatwerk. Duidelijk maatwerk.
Definieer mijlpalen in je project met de klant en zorg dat de klant daarvoor teken (en desnoods ook al gaat betalen). Ik weet uit ervaring dat wanneer je dat niet doet, er constant variabelen bijkomen en afgaan die het alleen maar complexer maken. Met als gevolg dat je de eindstreep niet (fatsoenlijk) haalt.
Jep. Als het eenmaal staat verandert er niets meer wat mij betreft. Changes komen erna, op uurbasis.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38
Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 17:23:[...]
Requirements-documentje [...]
Wellicht kan je beter denken aan een volledig functioneel ontwerp dan aan een "requirements documentje". Daarmee kan je namelijk helemaal niets, gewoon alle punten (ook details dus) duidelijk in het document en laten ondertekenen. Dan is pas duidelijk wat nu echt je opdracht is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja het wordt idd wel het 'contract' waar je straks op afgerekend wordt.
daar ben ik mij idd van bewust.

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Boudewijn schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:08:
ja het wordt idd wel het 'contract' waar je straks op afgerekend wordt.
daar ben ik mij idd van bewust.
en waar jij de klant op wijst als hij jou aan het lijntje houdt.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
jep doh.

Hoe bereken je nou slim de nazorg van software? Ik gok dat ik met 33% van de tijd extra wel redelijk goed zit. Echter heb ik tot nu toe alleen 'overzichtelijke' projecten gedaan die ik zelf al een keer heb uitgevoerd of gewoon kleine applicaties.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Je kunt overwegen om een laag uurtarief (<50) te compenseren met wat extra kosten (meerwerk boven opdracht +50%, wachten op deliverables van opdrachtgever 200 euro per niet gewerkte dag, etc)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd ik zou ook duidelijk op papier zetten wat je van de opdrachtgever verwacht, en wat daar tegenover staat als dat niet geleverd wordt.

Het komt maar al te vaak voor dat een opdrachtgever alles snel, snel wil hebben, maar op het moment dat ze zelf input moeten leveren duurt het echt tijden omdat ze er nog helemaal niet klaar voor zijn. Dat soort situaties wil je naturlijk voor zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

rwb schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:44:
Idd ik zou ook duidelijk op papier zetten wat je van de opdrachtgever verwacht, en wat daar tegenover staat als dat niet geleverd wordt.

Het komt maar al te vaak voor dat een opdrachtgever alles snel, snel wil hebben, maar op het moment dat ze zelf input moeten leveren duurt het echt tijden omdat ze er nog helemaal niet klaar voor zijn. Dat soort situaties wil je naturlijk voor zijn.
Je moet jezelf zeker indekken, maar als puntje bij paaltje komt heb je imo meer aan een stevig gesprek waarin je e.e.a. recht zet dan aan een volledig dichtgetimmerd contract van 8 pagina's voor een opdracht van < 2000 euro.

Als je merkt dat je opdrachtgever alles snel-snel wil hebben zonder dat ze echt meewerken kan je ze natuurlijk vooruit laten betalen, of jezelf afvragen of je niet beter een andere klant kan regelen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:53:
[...]
Je moet jezelf zeker indekken, maar als puntje bij paaltje komt heb je imo meer aan een stevig gesprek waarin je e.e.a. recht zet dan aan een volledig dichtgetimmerd contract van 8 pagina's voor een opdracht van < 2000 euro.

Als je merkt dat je opdrachtgever alles snel-snel wil hebben zonder dat ze echt meewerken kan je ze natuurlijk vooruit laten betalen, of jezelf afvragen of je niet beter een andere klant kan regelen.
mwa dat moet ik idd even uitozeken.
denk steeds meer aan 125 uur a 40E per uur. ex btw.
inclusief datamodel + interviewen users (ivm requirements).

Wat de toko btw wil is een complete db (mssql ivm hun server, ben ik niet kapot van maar dat is een tweede) om al hun lopende projecten in te zetten. Ook daarbij welke mensen aan welke projecten werken (ze zitten internationaal met een vrij groot bestand aan freelance consultants). Daarbij komt dan een java app (is mijn voorstel) als GUI.

Iig moet ik echt redelijk uit hen wringen wat ze willen, want het is een stel niet-technische mensen... contract houd ik denk ik basic (iemand voorbeeld?). Ben geen jurist en idd ga ik liever een middag met ze om de tafel zitten dan bij een jurist (leg ik toch altijd af ivm financiele redenen).

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Boudewijn schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:14:
[...]
Iig moet ik echt redelijk uit hen wringen wat ze willen, want het is een stel niet-technische mensen...
Juist een stel niet-technische mensen zou duidelijk moeten verwoorden wat ze nou willen doen. Het gaat daarbij dan niet om de implementatie, maar gewoon om de functionaliteiten en manier van werken.

Ik zou anders gewoon voorstellen om het project in 2 betaalde fasen te doen. Eerst een fase waar jij in samenwerking met hun de requirements opstelt. Voor deze uren zou ik gewon per uur laten betalen.

Als je het dan samen eens bent over de duidelijke requirements kan je een mooie offerte maken voor het product.

Requirements opstellen vindt ik niet iets wat je in 1 of 2 uurtjes voor het project kunt doen. Zeker niet als de klant al niet helemaal weet wat ze willen.

Pagina: 1