Toon posts:

'Censuur' op Tweakers.net?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste: censuur is niet het goede woord, want alleen de overheid kan censuur toepassen, maar ik denk dat iedereen met dit woord begrijpt wat ik bedoel.

Ik gebruik tweakers.net al enkele jaren en kijk bijna dagelijks even naar de nieuwsberichten. Een paar dagen geleden belande dit artikel op Tweakers.net, waar ook al een topic over was geopend (en daarna gesloten) in het Modderator forum. Het ging daarin vooral over de nieuwe manier van modden (dus met +1 etc.) en de rol van modderators hierin.

Hier wil ik het echter niet over hebben! Zo'n forum beland waarschijnlijk weer in een hoop geflame over en weer.

Het gaat mij alleen om de nieuwsgeving van Tweakers.net, dus niet om het modderatiesysteem!
Ergens in de reacties bij het artikel werd namelijk beweert dat Tweakers.net bewust tags van negatieve berichtgeving over microsoft zou weglaten. Dus het zoeken naar een negatieve berichtgeving over Microsoft zou worden bemoeilijkt. Een argument dat de poster daarbij gaf was dat er nogal veel Microsoft reclame op de frontpage staat en dat Microsoft vanzelfsprekend niet zo blij is met negatieve nieuwsgeving.
Overigens kan ik deze reactie niet meer (zo snel) terugvinden?

Wat ik graag zou willen weten is of er meer gebruikers zijn die soortgelijke ervaringen hebben, dus:
- Het bewust een positieve wending geven aan artikelen over Microsoft.
- Het 'tweaken' van de zoeksystemen.
- Achterhouden positieve nieuwsberichten over andere os-en
- Al het andere dat duidt op een 'partijdige' nieuwsgeving / nieuwsgeving beinvloed door commerciele belangen.

Even nog dit:

Waarom ik dit topic open is omdat ik het extreem belangrijk vind dat een nieuwssite altijd onafhankelijk is. Dit topic open ik niet omdat ik argwanend ben t.a.v. de tweakers.net nieuwsgeving. Wel denk ik dat als een kleine site groeit tot een groot bedrijf (zoals tweakers.net) ze ineens bloot worden gesteld aan allerlei commerciele en financiele verleidingen.
Ik ben dus niet argwanend of wantrouwend, maar wel kritisch. Daarom wil ik graag weten of er mensen zijn die dergelijke ervaringen hebben met Tweakers.net. Blijft dit topic angstvallig stil, dan kan ik daaruit, denk ik, concluderen dat dit behoort tot het (zoveelste) broodje aap verhalen en blijf ik elke dag (met plezier) naar de nieuwsberichten kijken. Zo niet, is dit wellicht een reden om Tweakers.net uit mijn favorieten bladwijzers te schrappen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zoals ook in het topic werd gezegt, het gaat om on-onderbouwde flames richting MS die geen enkele 'toegevoegde' waarde bied.

Welkom in de wereld die Microsoft heet. Ik probeer al jaren mensen te waarschuwen voor Microsoft... Zonder veel resultaat. Makke schapen - slachtbank - enzo...
Simpel voorbeeld dus.

Zoals ik het nieuws zie, komt het gewoon nog naar mij toe zoals het gegeven is. Als T.net een nieuws item over non-MS OS nog niet heeft gepost, kan jij toch die nog submitten?

[ Voor 21% gewijzigd door SinergyX op 27-08-2007 14:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Dus omdat iemand ánders in een reactie schrijft dat tweakers.net partijdig is, open je hier een topic met de vraag of dat zo is :) ? Ik denk dat de redactie je zal verzekeren dat dat niet zo is, dat het zoeksysteem écht niet beïnvloed is om microsoft naar boven te halen, en dat de redactie sowieso niet aangestuurd wordt op basis van wat de mensen die met adverteerders spreken vinden :) . Ik ga daar iniedergeval al een tijd vanuit, en als jij tot nu toe tevreden bent over de berichtgeving, waarom zou je daar dan plotseling over gaan twijfelen?

DM!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:17

ThunderNet

Flits!

Die reclameplekken zijn eenmaal gewoon te koop. En de bezoekers hier vallen binnen de doelgroep waar Microsoft wil adverteren. Dus ik zie niet in wat hier partijdig aan is?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Hoi _Pumba_

Ik kan je garanderen dat de redactie onafhankelijk is en dus zowel positief als negatief nieuws over Microsoft brengt. Van welke invloed van buitenaf dan ook, trekken wij ons niets aan. Om kort te reageren op je bizarre vermoedens, hetvolgende:
Ik denk niet dat er een bewust een bepaalde wending aan artikelen wordt gegeven. Een nieuwsfeit is positief of negatief, al is dat uiteraard subjectief.
Het zoeksysteem is niets meer dan een uitgebreid script. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt in positief of negatief nieuws over welk bedrijf dan ook.
Voor zover mij bekend gebeurt dit niet. Als je vindt dat we nieuws missen, dan kun je uiteraard een submit doen.
- Al het andere dat duidt op een 'partijdige' nieuwsgeving / nieuwsgeving beinvloed door commerciele belangen.
Deze voorbeelden zul je niet vinden, simpelweg omdat ze er niet zijn. Dit geldt ook voor de eventuele voorbeelden waarbij mensen denken dat dit toch het geval is. De redactie opereert 100 procent onafhankelijk en laat zich niet beïnvloeden door welke commerciële belangen dan ook.

Mvg

Wilbert de Vries
Adjunct-hoofdredacteur Tweakers.net

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:10:
[...]Ik ga daar iniedergeval al een tijd vanuit, en als jij tot nu toe tevreden bent over de berichtgeving, waarom zou je daar dan plotseling over gaan twijfelen?
Het is toch nooit verkeerd om over dingen na te denken en er kritisch naar te kijken?

• SinergyX
  • Laatst online: 12:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wow.. zo'n reply had ik nu ook weer niet vewacht :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:20:
[...] Het is toch nooit verkeerd om over dingen na te denken en er kritisch naar te kijken?
Het bekritiseren van álles zonder daarvoor een duidelijke aanleiding en argumenten te hebben is echter niet heel erg productief ;) .

DM!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:20:
[...]

Het is toch nooit verkeerd om over dingen na te denken en er kritisch naar te kijken?
Uiteraard niet! Wat wel prettig is, is dat je zelf dan ook voer voor de discussie meebrengt, zoals een paar voorbeelden die je stelling ondersteunen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:18:
Hoi _Pumba_

Ik kan je garanderen dat de redactie onafhankelijk is en dus zowel positief als negatief nieuws over Microsoft brengt. Van welke invloed van buitenaf dan ook, trekken wij ons niets aan. Om kort te reageren op je bizarre vermoedens, hetvolgende:
...het zijn niet mijn vermoedens, ik vraag of mensen ervaring hebben met zulke zaken. Zoals gezegd in mijn TS ben ik niet argwanend of wantrouwend. Ik wil alleen (voor mijzelf) duidelijkheid hebben over het feit of er 'geknoeid' word met nieuws (omdat dit vaak word beweerd in de reacties op een artikel). Zolang er in dit topic niemand een goed voorbeeld hiervan kan geven, blijf ik bij mijn huidige standpunt: tweakers.net brengt onafhankelijk nieuws. (laat dus even duidelijk zijn dat ik niet bezig ben met te beweren dat tweakers.net daadwerkelijk aan 'censuur' doet!!!)
[...]

Wilbert de Vries
wij van WC-eend adviseren wc eend :+
(grapje...grapje ;) )

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:25:
[...]

wij van WC-eend adviseren wc eend :+
(grapje...grapje ;) )
In dit geval is WC-eend de enige die hier iets over kan zeggen, niemand van buitenaf kan iets melden over hoe het er intern aan toe gaat. Je hebt een vraag over hoe T.net te werk gaat, dan moet je bij een antwoord van T.net niet gaan zeggen, 'Ja, maar jij bent van T.net, geen wonder dat je zou zeggen dat er niets aan de hand is.'
De enigste manier om er anders achter te komen hoe T.net om gaat met bepaalde berichten is door een onafhankelijk onderzoeker in te huren. Maar je snapt wel dat dat er niet van komt.

De vraag of T.net aan censuur doet kan dus alleen bevestigd worden door voorbeelden waarin dit het geval is. Zolang die er niet zijn is er inderdaad geen reden om aan te nemen dat het gebeurd. Vragen of het gebeurd kan niet. Omdat een antwoord van de enige die daar iets over kan zeggen niet vertrouwd zou worden.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2007 14:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:28:
[...]

In dit geval is WC-eend de enige die hier iets over kan zeggen, niemand van buitenaf kan iets melden over hoe het er intern aan toe gaat. Je hebt een vraag over hoe T.net te werk gaat, dan moet je bij een antwoord van T.net niet gaan zeggen, 'Ja, maar jij bent van T.net, geen wonder dat je zou zeggen dat er niets aan de hand is.'
De enigste manier om er anders achter te komen hoe T.net om gaat met bepaalde berichten is door een onafhankelijk onderzoeker in te huren. Maar je snapt wel dat dat er niet van komt.

De vraag of T.net aan censuur doet kan dus alleen bevestigd worden door voorbeelden waarin dit het geval is. Zolang die er niet zijn is er inderdaad geen reden om aan te nemen dat het gebeurd. Vragen of het gebeurd kan niet. Omdat een antwoord van de enige die daar iets over kan zeggen niet vertrouwd zou worden.
een onafhankelijk onderzoeker niet perse nodig. iedereen kan het nieuws op t.net lezen en beoordelen op onafhankelijkheid (door vergelijking met andere bronnen), wat er intern bij tweakers.net gebeurt is daarbij niet van belang.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Pumba: Vind je het echter niet vreemd om op basis van één iemand die ergens roept dat t.net niet onafhankelijk is een topic te openen met een verzoek om meer van dat soort vermoedens :) ? Zou het niet logischer zijn om dat alleen te doen als je al een concreet vermoeden hebt daarvan, zeker aangezien je er gezien de inhoud van dit subforum er vanuit kan gaan dat als iemand een onderbouwd verhaal heeft deze waarschijnlijk niet zal aarzelen een topic te openen :) .

DM!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In principe is Tnet gewoon een podium waar iedereen z'n mening kan spuien. Dat moderatie-systeem is dan een onafhankelijke waardering daarvan en tegenwoordig eist men ook een hoge waardering bij een geestversmallende reactie.

Maar wat er geisteren getrashed is, dat waren reacties waar de honden geen brood van lusten; een podium aanbieden is wat anders dan er met graffiti totale bagger te spuien "M$ is tah evil, nazi's zijn het" of erger. Niemand heeft er wat aan, het is niet eens een leesbare mening. Dat valt niet meer te verdedigen en daarom is die draad opgeruimd.
Da's geen censuur. Indien dat wel censuur genoemd wordt is de vraag mijnerzijds of je dan alles mag spuien op alle plaatsen. Die vraag is dan wel vergezeld door * Delerium die met een spuitbus je WC roze onderspuit.

* Delerium vindt in de Volkskrant ook niet vaak gebruikt WC-papier terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 27-08-2007 14:51 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

ET743: Je hebt het nu over het moderatiesysteem. Daar ging dit topic niet over :)

JHS: het wordt natuurlijk wel vaker geroepen he? Die ene is nu het voorbeeld. Niet dat dat iets zegt. Ik heb in de organisatie gezeten en naar mijn beste weten wordt er niet structureel gecensureerd.

Wél heb je (altijd met redactieleden) te maken met de persoonlijke mening en smaak van nieuwsposters. Als iemand een MS aanhanger of juist tegenstander is, kan dit zeker invloed hebben op de schrijfwijze en keuze van artikelen. Dit is iets wat je nooit moet ontkennen en waar je je altijd bewust van moet zijn. Juist als je een onafhankelijke status nastreeft en zeker als je ook die indruk wilt blijven wekken! Door het onderkennen van mogelijke zwakheden, ben je in elk geval 'bewust' van het feit dat 'censuur' (verkeerde woord in dit voorbeeld) in berichten kan sluipen en kan je dit in de eindredactie van artikelen meenemen.

Maar afaik is tweakers.net niet anti MS, pro MS, anti nvidia, Pro nvidia, Anti PS3 Pro Xbox Anti Intel of anti AMD of wat dan ook :). Wel zijn de gebruikers en ook medewerkers altijd wel in meerdere of mindere mate fan van een van beide (hoeft niet), maar het bedrijf, de redactie of de website is dat zeker niet naar mijn mening!

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 27-08-2007 14:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ook al zou Tweakers.net 'gekocht' zijn, denk je dan dat Microsoft, IBM, Apple of Adobe toe staan dat ze dat vertellen? Natuurlijk niet - dat zou de naam van die bedrijven aantasten.

Aangezien een gedeelte van de redactie moderator rechten heeft in dit forum, zal de censuur dus ook in dit forum toegepast worden. Wil je dus echt een onafhankelijke mening horen, zal je het best dit 'onderzoek' op een of meerdere (voor het geval dat jouw hosting partij / internet provider ook gekocht is) totaal individuele website(s) doen :)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:33:
[...]

een onafhankelijk onderzoeker niet perse nodig. iedereen kan het nieuws op t.net lezen en beoordelen op onafhankelijkheid (door vergelijking met andere bronnen), wat er intern bij tweakers.net gebeurt is daarbij niet van belang.
Kan jij van buitenaf zien hoe bijvoorbeeld het zoeksysteem aangestuurd wordt? Dat soort dingen zijn van buitenaf moeilijk waar te nemen.
(in dit geval al helemaal omdat er niets is om waar te nemen)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

JvS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:53:
(...) JHS: het wordt natuurlijk wel vaker geroepen he? Die ene is nu het voorbeeld. Niet dat dat iets zegt. Ik heb in de organisatie gezeten en naar mijn beste weten wordt er niet structureel gecensureerd.
Maar dat bedoel ik nu precies :) . Dat mensen wat dingen róépen zou in mijn ogen geen aanleiding zijn voor het openen van een topic met een verzoek aan andere mensen om dat soort dingen te roepen.

DM!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Een simpele zoekopdracht op de frontpage: Microsoft

Laten we even analyseren:

De twee frontpage-aankondigingen:
1) nieuws: Vista-gebruikers spontaan 'illegaal' door fout Microsoft
Gaat louter om een fout van Microsoft, die behoorlijk lastig is voor Windows-gebruikers. Lijkt me niet in het minst positief te zijn voor Microsoft, maar eerder een negatieve berichtgeving te zijn.

2) nieuws: IBM slaat ook integratieweg in met Lotus 8
Gaat over IBM dat zijn Lotus Sametime aankondigt. Lotus Notes lijkt me de belangrijkste concurrent voor Outlook op de zakelijke markt en een referentie naar Exchange lijkt me dan ook aangewezen als je over Lotus praat. Houdt verder geen waardeoordeel in voor zover ik zie.

Dan de acht nieuwsposts:
1) nieuws: Verenigde Staten positief over OOXML, India negatief
Maakt louter melding van de uitslag van een stemming over ooxml, een formaat dat door Microsoft voorgesteld is.
2) nieuws: Microsoft Office Communication Server in oktober op de markt
Vermeldt wanneer een nieuw Microsoft-product op de markt komt. Zal door sommigen als reclame gezien worden, maar imo is het opportuun om een dergelijke release in het nieuws aan te kondigen. Het gaat immers om Microsoft, geen kleintje, en om een relatief grote release voor de zakelijke sector
3) nieuws: Muziekspeler van Vista vertraagt netwerksnelheid
Maakt melding van een fout/bug/probleem met Windows Vista en vermeldt een mogelijke oplossing, of toch een hulpmiddel. Lijkt me zéker niet positief voor MS
4) nieuws: Microsoft demonstreert Silverlight met zoekdienst Tafiti
Eerste praktische gebruik van Silverlight. Zou als reclame gezien kunnen worden
5) nieuws: Facebook wil advertentiesysteem voeden met gebruikersprofielen
Nieuwsje over compleet ander bedrijf, waarin vermeld wordt dat het bedrijf op dit moment nog met MS samenwerkt maar dat dat kan veranderen
6) nieuws: Microsoft waarschuwt voor rokende racestuurtjes Xbox 360
Microsoft waarschuwt voor defecte producten bij hun gameconsole. Verre van positief lijkt me
7) nieuws: Paramount licht keuze voor hd-dvd toe
Gaat over andere bedrijven. Microsoft wordt simpelweg vermeld als ontwikkelaar van één van de systemen. De concurrent wordt als ontwikkelaar van het andere systeem ook vermeld.
8) nieuws: 'Wii vaker over de toonbank dan Xbox 360'
Dat een gameconsole beter verkoopt dan een andere gameconsole, is 100% objectief nieuws lijkt me. De cijfers zijn immers te verifiëren.
...

En zo nog even door. Dus als eindredacteur ben ik waarschijnlijk bevooroordeeld als ik uitspraak doe over het zogenaamd subjectief berichtgeven over Microsoft, maar ik laat bovenstaande maar voor zichzelf spreken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Yoeri op 27-08-2007 15:25 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:45:
Pumba: Vind je het echter niet vreemd om op basis van één iemand die ergens roept dat t.net niet onafhankelijk is een topic te openen met een verzoek om meer van dat soort vermoedens :) ? Zou het niet logischer zijn om dat alleen te doen als je al een concreet vermoeden hebt daarvan, zeker aangezien je er gezien de inhoud van dit subforum er vanuit kan gaan dat als iemand een onderbouwd verhaal heeft deze waarschijnlijk niet zal aarzelen een topic te openen :) .
Het is niet 1 iemand, het zijn meerdere 'iemanden'. In princiepe heb je wel gelijk in, dat iemand met een concreet voorbeeld zich wel al gemeld zou hebben met een topic.

Het is alleen meer een reactie op de mensen die dit soort beweringen plaatsen bij de artikelen. Om het 'waar rook is, is vuur' argument te bekrachtigen of juist ontkrachtigen is het denk ik helemaal niet vreemd om hiervoor een topic te openen.
fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:56:
[...]

Kan jij van buitenaf zien hoe bijvoorbeeld het zoeksysteem aangestuurd wordt? Dat soort dingen zijn van buitenaf moeilijk waar te nemen.
Als het zoeksysteem bepaalde resultaten eruit filtert zou dat toch kunnen, je herrinert je een artikel, maar wel trefwoord je ook intyped, het artikel komt niet tevoorschijn.
Een topic over censuur plaatsen op de site waar het gebeurd is inderdaad wel onzinnig omdat je de berichten in dat topic dan ook al niet meer kunt vertrouwen. Wat dat betrefd zou intern onderzoek altijd nodig zijn.

Opzich is het voor Tweakers.net namelijk wel een serieus probleem. Ik zie namelijk steeds vaker reacties gericht tegen Tweakers.net. Er van uit gaande dat ze een onbeargumenteerde flame plaatsen berokkend dit schade toe aan de geloofwaardigheid van een site. Maar pak je dit soort mensen aan met een mod-break o.i.d. zullen ze roepen: "zie je wel! ik word gecensureerd!"
De niet-onderbouwde kritieken zijn in dat opzicht best een groot probleem voor de site.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 15:27 ]

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 08:55

sjaak

un giorno credi

Wilbert de Vries schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:18:
Mvg

Wilbert de Vries
Het algemeen beleid #groeten :o

Ik vind het iig niet storend. Meningen baseer ik ook niet echt op één nieuwsbron, het is altijd prettig om meerdere bronnen te hebben en op basis daarvan te kijken of iets positief of negatief is. Je voorkomt namelijk nooit dat er ergens een mening doorheen kan sijpelen, zelfs niet bij b.v. het NOS journaal.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:23:
Als het zoeksysteem bepaalde resultaten eruit filtert zou dat toch kunnen, je herrinert je een artikel, maar wel trefwoord je ook intyped, het artikel komt niet tevoorschijn.
Je suggereert dus niet alleen dat we onze nieuwsposts kleuren, maar ook dat we keihard en actief te werk gaan in het onderdrukken van alternatieven en het promoten van Microsoft? Hou het wel ff realistisch he.

Je zit hier vuurtjes te stoken onder het motto "ik zeg niet dat jullie het doen hoor, ik vraag alleen naar voorbeelden van die mensen die dat wèl zeggen" om zelf buiten schot te blijven. Dat wordt dus echt *niet* gewaardeerd. Als jij vindt dat je Tweakers.net moet verdedigen, moet je dat vooral doen in reacties op de mensen die wat anders beweren. Als je echter zelf wil insinueren dat we subjectief zijn, moet je daar ook voor uitkomen ;)

Je beseft hopelijk zelf wel dat de situatie die je in dit topic creëert ongelooflijk scheef is. Tenzij je goede argumenten hebt, ben ik dan ook heel erg geneigd hier een slotje op te gooien.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Aangezien hij hier pas kort de (adjunct) hoofdredacteur is leek het hem waarschijnlijk handig daar extra de nadruk op te leggen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 27-08-2007 15:31 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
ACM schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:30:
[...]

Aangezien hij hier pas kort de (adjunct) hoofdredacteur is leek het hem waarschijnlijk handig daar extra de nadruk op te leggen ;)
^^ Dat dus ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Yoeri schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:27:
[...]
Je suggereert dus niet alleen dat we onze nieuwsposts kleuren, maar ook dat we keihard en actief te werk gaan in het onderdrukken van alternatieven en het promoten van Microsoft? Hou het wel ff realistisch he.

Je zit hier vuurtjes te stoken onder het motto "ik zeg niet dat jullie het doen hoor, ik vraag alleen naar voorbeelden van die mensen die dat wèl zeggen" om zelf buiten schot te blijven. Dat wordt dus echt *niet* gewaardeerd. Als jij vindt dat je Tweakers.net moet verdedigen, moet je dat vooral doen in reacties op de mensen die wat anders beweren. Als je echter zelf wil insinueren dat we subjectief zijn, moet je daar ook voor uitkomen ;)
:? :? :?
Ik reageer inhoudelijk op het bericht van fsfikke die zegt dat je altijd intern onderzoek zou moeten doen om censuur op zoeksystemen te bewijzen:
fsfikke schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:56:
[...]
...waarop ik zeg:...
...en nu beweer jij dat ik zeg dat jullie het zoeksysteem manipuleren? Misschien moet je (zeker als moderator eindredacteur) mijn post nog eens goed doorlezen, want dan zul je zien dat ik me helemaal nergens achter schaar, zeker niet om 'buiten schot te blijven'.
Als je goed gelezen had weet je ook dat ik mbt de zoekmachines reageerde op een poster in het artikel over de bugs in het WGA systeem van microsoft (zie TS). Die poster beweerde namelijk dat er dus geknoeid werd met de zoeksystemen.
Je beseft hopelijk zelf wel dat de situatie die je in dit topic creëert ongelooflijk scheef is. Tenzij je goede argumenten hebt, ben ik dan ook heel erg geneigd hier een slotje op te gooien.
Als jij dit topic op slot wil gooien omdat ik een open discussie voer over de onafhankelijkheid van zoeksystemen (in het algemeen) en de controle daarop moet je dat doen!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 15:46 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Pumba: Je voert hier natuurlijk geen discussie over de algemene onafhankelijkheid van zoeksystemen, daar is dit subforum lijkt me toch ook niet de plaats voor je :) . Je vraagt je af of t.net een onafhankelijke bron is, en of ze een neutraal zoeksysteem hebben. Daarvoor zou je graag observaties van andere mensen willen zien. Zoals ik al zei vind ik dat enigszins vreemd als je zelf niet echt een standpunt hebt, maar het is iniedergeval geen open en algemene discussie over zoeksystemen :) .

DM!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Je gaat hiermee in tegen de melding van fsfikke die zegt dat er niets is om waar te nemen.

Ik ben helemaal niet van plan dit topic te sluiten omdat er een open discussie gevoerd wordt. Ik word niet blij van de manier waarop jij allerlei insinuaties de wereld in stuurt, maar wel tèlkens op die manier zodat jij buiten schot blijft omdat je kunt grijpen naar "Ik zeg het niet hoor, ik zeg alleen dat anderen het zeggen!"

Ik heb wel eens gehoord dat _Pumba_ een ongelooflijke lul is en in werkelijkheid een loser die geen vrienden heeft. Hij zou gedumpt zijn door z'n vriendin en hele dagen zitten gamen. Ik denk zelf niet dat dat zo is, maar ik vraag me af of iemand hier bewijs zou hebben voor die stelling die door andere geüit wordt...

Bovenstaande vind je vast niet leuk om te lezen, maar he, ik ben onschuldig hoor, ik heb het alleen van horen zeggen en in wil wel eens horen waarop die mening gebaseerd is. Snap je? ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yoeri, ik moet zeggen dat je het zeer zwaar oppakt. Ik vind eerlijk gezegd dat jij nu 'slechter' reageert dan Pumba.

Sorry hoor, maar misschien kan je beter iemand anders laten reageren als je zo op de man gaat spelen. Niet echt professioneel... Ik vind ook dat wat pumba hier ongelovelijk vergezochte zaken aan de kaak stelt. Maar ik zie daar echt geen kwade opzet in. In jouw post lees ik nogal veel vijandigheid terug. Ik draag tweakers.net absoluut een warm hart toe en sta inhoudelijk aan jouw kant, maar ik vind dat je wel gewoon normaal antwoord moet geven en niet "ik word misselijk van jouw reactie" en dat soort dingen... :o

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 27-08-2007 15:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Yoeri schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:44:
[...]
Je gaat hiermee in tegen de melding van fsfikke die zegt dat er niets is om waar te nemen.

Ik ben helemaal niet van plan dit topic te sluiten omdat er een open discussie gevoerd wordt. Ik word alleen misselijk van de manier waarop jij allerlei insinuaties de wereld in stuurt, maar wel tèlkens op die manier zodat jij buiten schot blijft omdat je kunt grijpen naar "Ik zeg het niet hoor, ik zeg alleen dat anderen het zeggen!"

Ik heb wel eens gehoord dat _Pumba_ een ongelooflijke lul is en in werkelijkheid een loser die geen vrienden heeft. Hij zou gedumpt zijn door z'n vriendin en hele dagen zitten gamen. Ik denk zelf niet dat dat zo is, maar ik vraag me af of iemand hier bewijs zou hebben voor die stelling die door andere geüit wordt...

Bovenstaande vind je vast niet leuk om te lezen, maar he, ik ben onschuldig hoor, ik heb het alleen van horen zeggen en in wil wel eens horen waarop die mening gebaseerd is. Snap je? ;)
Het wezenlijke probleem waaraan jij voorbij gaat, is dat er een tendens is in de reacties op artikelen op de frontpage, waarin door meerdere mensen beweert wordt dat T.net niet onafhankelijk is. Over die reacties ben ik verbaasd, en daarom is het volledig legitiem om zonder eenduidig standpunt een topic te openen, toch? Ik doe nergens toespelingen of insinuaties, zoals jij over mij beweert. Ik reageer op berichten van jullie eigen gebruikers op jullie eigen internetsite, dat is heel wat anders dan na aanleiding van vage roddels een navraag over het prive-leven van iemand.

Ps, lees je eigen reactie nog eens over als je wat afgekoeld bent. Vind je niet dat je een beetje veel op-de-man speelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 16:14 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Reacties die de onafhankelijkheid van tweakers.net betwisten zijn van alle tijden, ook al van voor de overname door VNU :) . Nog steeds: Wat denk je te bereiken met een topic als dit anders dan het bieden van nog een platform waarin mensen dingen kunnen roepen over de betrouwbaarheid van t.net :) ? Als mensen een onderbouwd verhaal hadden kwamen ze daarmee sowieso wel aanzetten, en mensen die hier niet keken zullen er met dit topic bij ook niet gaan kijken, lijkt me toch.

DM!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik speelde in mijn laatste reactie inderdaad even héél fel op de man, en deed dat ook heel bewust om reactie uit te lokken. Op mijn vorige post waarin ik stelde dat je vuurtjes aan het stoken was maar zelf buiten schot bleef, heb ik je namelijk wel gereageerd, maar heb je vakkundig rond dàt puntje heen gedanst.

Ik blijf dan ook met mijn vraag zitten. Wat is jouw mening in deze of wat is voor jou de reden om dit topic te openen. Ik zie enkele mogelijkheden
1) Je bent het niet met die tendens eens. - Dan vraag ik me af waarom je dit topic opent in plaats van gewoon op dergeiljke berichten te reageren waar je dat gepast vindt.
2) Je bent het er wel mee eens. - Dan vraag ik me af waarom je dat niet hier gewoon toegeeft en dan ook zèlf met concrete voorbeelden komt in plaats van steeds claims van anderen te gebruiken.
3) Je vraag hier aan de posters van die beschuldigingen, om hun beschuldigingen hier in dit topic te herhalen. - Daar zie ik zeker niet het nut van in, dus in dat geval moet je me het zéker uitleggen.

Tot op dit moment zie ik nog steeds niets anders dan iemand waarvan ik vermoed dat hij ons subjectief vind, die allerlei stellingen van anderen aanhaalt, maar zelf zijn eigen mening niet (durft te) verkondigt (verkondigen).

Àls dat inderdaad het geval is, dan is dat gewoon een ongewenste manier van discussiëren en dàn sluit ik dit topic. Dat heeft niets met censuur te maken, maar gewoon met het feit dat we met dit topic in déze vorm niets aankunnen.

Telkens als iemand wat zegt wat onze objectiviteit moet bevestigen of ontkrachten, kom jij weer met "jamaar, die of die zegt dat het niet zo is". In een discussie lijkt het me handig dat je vooral voor jezelf spreekt, en niet anderen voor jou laat spreken.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Het is mij ook opgevallen dat er vaker reacties gepost worden waarin getwijfeld wordt aan de integriteit van Tweakers.net. Met name na de overname door VNU is het erger geworden. Ik weet persoonlijk dat het volledig ongegronde angsten zijn, maar ik zou natuurlijk net zo goed in het complot kunnen zitten.

Ik kan het ook wel begrijpen: vroeger was Tweakers.net puur hobby en bestond de 'redactie' (zo kon je het eigenlijk niet eens noemen) uit fanatieke bezoekers, meestal studenten, die het als bijbaantje deden. Tegenwoordig hebben een grote uitgever achter ons staan en een steeds groter en professioneler wordend team. Het is dus allemaal afstandelijker en anoniemer geworden, waardoor het een stuk moeilijker is om blind vertrouwen te hebben in de goede bedoelingen.

Dit kun je nooit helemaal oplossen. De cliché "hoge bomen vangen veel wind" lijkt me onvermijdelijk voor een site met zoveel (kritische) bezoekers als deze. Wat we wel zouden kunnen doen is bijvoorbeeld een redactiestatuut toevoegen aan de FAQ, waarin we als contentverzorgende medewerkers expliciet beloven dat we niet betrokken zijn bij de commerciële activiteiten en altijd objectief proberen te zijn. Dat 'ondertekend' door de redactie en het management online plaatsen zal voor sommige mensen misschien een veiliger gevoel geven.

Uiteindelijk blijft het echter toch altijd een kwestie van vertrouwen, en die kunnen we alleen maar winnen door goed ons best te blijven doen.

Professioneel Hyves-weigeraar

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Ik moet zeggen dat een redactiestatuut voor een grotere organisatie waarin verschillende belangen een rol spelen eigenlijk wel als verstandig en ook gebruikelijk klinkt :) .

DM!

Verwijderd

Ik heb niet het gevoel dat microsoft te postief wordt behandeld.

MS is een intressant gespreksonderwerp. ze brengen vaak nieuwe dingen uit, waardoor ze regelmatig weer positief in het nieuws komen. Af en toe gebeurt er iets slechts zoals een patch die verkeerd uitpakt, of een lek dat erg laat gepatched wordt. verder kan ik me geen slecht nieuws over MS bedenken. dus dat je dit niet echt terug vind lijkt me dan ook logisch

Op het moment dat MS iets negatiefs doet zal dit ook zeker groots op de FP komen, daar ben ik van overtuigd.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kan je als nieuwsposter vertellen dat ik me totaal niet bezighoud met welke partijen T.net financieel steunen. Voor zover ik weet krijgt T.net geen geld van MS, maar al was dat zo: ik weet van niks en het gaat me niks aan. Ik probeer de lezer gewoon te informeren over wat er met MS gebeurt.

Sowieso snap ik het punt niet helemaal. De zoekmachine zou opzettelijk positief nieuws van MS weergeven en negatief nieuws weglaten? En dit dan geholpen met positieve tags bij het nieuwsje? Ik heb even zitten zoeken, maar een geschikte 'negatieve' tag kan ik zo 1-2-3 niet vinden, dus ik denk dat dit toeval is.

Ik sluit me bij Wouter aan voor wat betreft de overname door VNU. Helaas blijft dat onder bezoekers een reden om extra kritisch naar het nieuws te kijken en sommigen lijken te zoeken naar bewijs dat VNU de boel vercommercialiseerd heeft ofzo. Ik kan je vertellen dat er voor de crew echt he-le-maal niks veranderd is, maar ik ben ook geen onpartijdige bron van informatie, dus of je me gelooft moet je uiteraard zelf weten.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Yoeri schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:19:
Ik speelde in mijn laatste reactie inderdaad even héél fel op de man, en deed dat ook heel bewust om reactie uit te lokken. Op mijn vorige post waarin ik stelde dat je vuurtjes aan het stoken was maar zelf buiten schot bleef, heb ik je namelijk wel gereageerd, maar heb je vakkundig rond dàt puntje heen gedanst.
Dat vind ik een hele rare manier van discusieren. Op-de-man spelen is altijd een foute manier van discussieren, wat voor reden je er ook voor geeft. Jouw argument dat ik vuurtjes aan het stoken ben heb ik meerdere malen proberen te ontkrachten.
Ik blijf dan ook met mijn vraag zitten. Wat is jouw mening in deze of wat is voor jou de reden om dit topic te openen. Ik zie enkele mogelijkheden
1) Je bent het niet met die tendens eens. - Dan vraag ik me af waarom je dit topic opent in plaats van gewoon op dergeiljke berichten te reageren waar je dat gepast vindt.
2) Je bent het er wel mee eens. - Dan vraag ik me af waarom je dat niet hier gewoon toegeeft en dan ook zèlf met concrete voorbeelden komt in plaats van steeds claims van anderen te gebruiken.
3) Je vraag hier aan de posters van die beschuldigingen, om hun beschuldigingen hier in dit topic te herhalen. - Daar zie ik zeker niet het nut van in, dus in dat geval moet je me het zéker uitleggen.

Tot op dit moment zie ik nog steeds niets anders dan iemand waarvan ik vermoed dat hij ons subjectief vind, die allerlei stellingen van anderen aanhaalt, maar zelf zijn eigen mening niet (durft te) verkondigt (verkondigen).

Àls dat inderdaad het geval is, dan is dat gewoon een ongewenste manier van discussiëren en dàn sluit ik dit topic. Dat heeft niets met censuur te maken, maar gewoon met het feit dat we met dit topic in déze vorm niets aankunnen.

Telkens als iemand wat zegt wat onze objectiviteit moet bevestigen of ontkrachten, kom jij weer met "jamaar, die of die zegt dat het niet zo is". In een discussie lijkt het me handig dat je vooral voor jezelf spreekt, en niet anderen voor jou laat spreken.
Blijkbaar ben ik dan toch niet helemaal duidelijk geweest, in ieder geval volgens jouw. Mijn besluit om dit topic te openen ging als volgt:
1. Je leest steeds meer over censuur op internet, dus dan ben je daar automatisch kritischer op, ook bij de sites die je vaak bekijkt.
2. Ik lees redelijk vaak de Frontpage-artikelen en de reacties die eronder staan.
3. Steeds vaker word in die reacties gezegd dat het betreffende artikel verdraait is en pro-MS.
4. Ik zie in diezelfde reacties geen duidelijke argumentaties daarvoor staan, dus vorm ik nog geen mening over of T.net daadwerkelijk zoiets doet.
5. Op een gegeven moment 'barst de bom' een beetje in het artikel over WGA en daarmee bedoel ik dat ineens 10-tallen gebruikers commentaar hebben op de modderatie-systemen en berichtgeving.
6. Op dat moment vraag ik me af: wat is er van die roddels nu allemaal waar? Als er zoveel kritiek wordt geuit, waar zijn dan de concrete voorbeelden? Of zijn die er niet?
7. Dus ik open een topic met de vraag: is er censuur, en zo ja, kom maar met die verhalen, maar dan MET duidelijke argumentatie/bewijzen daarvoor.
8. Daarnaast vraag ik mij af wat T.net eraan kan doen als deze beschuldigingen onterecht zijn (waar het op lijkt), immers is dat een soort 'lastering' die T.net dan niet verdient.

Ik hoop dat dit wat duidelijker verwoord wat mijn reden is voor het openen van dit topic, dus zie dit maar als de nieuwe TS :).

Edit: overigens zie ik dat dat artikel over WGA niet helemaal meer weergeeft hoe het was, omdat er in gemod is (zie eerste post in dat artikel). Er stond namelijk nog een hele zooi aan reacties in die dus kritiek uiten (vandaar mijn uitdrukking 'barst de bom').

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 17:30 ]

Verwijderd

Komisch, het aantal topics wat we al niet gehad hebben over hoe anti-microsoft T.net wel niet zou zijn. :)

Je voorbeeldtopic was inderdaad een mooie escalatie, met name over het moderatiesysteem en eigenlijk dáár aan gekoppeld dat negatieve berichten over Microsoft omlaaggemod zouden worden - niet zozeer over het bericht zelf.

De reden dat die reacties over moderatie verwijderd zijn, is omdat het in het geheel niets met het nieuws te maken heeft, en dermate de reacties verstoorden dat bruikbare reacties bijna niet meer te vinden waren.

Toch opgeteld:
1) Het bericht zelf is nou niet echt promotie voor Microsoft. Waarom dan überhaupt dat bericht plaatsen als je pro-microsoft zou zijn?
2) De overgebleven reacties zijn vrijwel alleen maar negatief over Vista/MS. Toch hebben ze een positieve moderatie.

Er kwam naar voren dat mensen van mening waren dat Mac/Linux/whatevah fans snoeihard naar beneden zouden worden gemod door T.net. Uit een latere discussie bleek dat veel mensen geen idee hadden van hoe het moderatiesysteem werkt.
Dat een reactie als:
"Had je maar een Mac moeten kopen"
Op -1 eindigt heeft niks met fanboyisme te maken, maar met een evaluatie van een nietszeggende post met een flamebait erin.

Zou iemand gezegd hebben:
"Ik heb met de komst van Vista (of eerder) eens goed gekeken naar de opzet, beveiliging en de manier van registratie en activatie. Dat dit zou kunnen gebeuren was voor mij reden om te kiezen voor een Mac.
Op de Mac heb je ook automatische updates, en licenties, maar in ieder geval wordt je systeem niet gelimiteerd als er ergens iets misgaat zoals hier. In een bedrijfskritische situatie kan je dit soort dingen gewoon niet hebben"
Dan was die reactie echt wel positief beoordeeld, ook al is die kritisch: het gaat om onderbouwen.

Ik denk inderdaad dat als iemand ergenscensuur denkt te zien dat die onderbouwd met voorbeelden moet komen. Zelf heb ik er nooit iets van gezien, maar wel de verwijten alle richtingen op gezien. Dat zal op iedere site ook altijd wel zo blijven.
Wat we eraan kunnen doen? Niets. Mensen zullen het toch blijven roepen, zeker in het internet van tegenwoordig waar blijkbaar niets onderbouwd hoeft te worden. Pas als iemand met een concreet voorbeeld komt kan je gaan weerleggen, maar zelfs dan zal je zien dat een aantal het toch niet gelooft.

Er is ook een selecte groep die er bij dit soort zaken altijd als de kippen bij is om gal te spuien. Let er maar eens op, en je zal zien dat bij een escalatie als gisteren, een relatief kleine groep met een lading shit komen, en proberen anderen die bijvoorbeeld niet weten hoe moderatie werkt te overtuigen wat voor partijdig drama het hier is.

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 07:25

Inge Janse

post-l33t

Ook leuk: een ex-redacteur (2005-2006) die een duit in de zak komt doen. Laat ik het dus kort houden.

_Pumba_: je vermoeden annex onderzoeksvraag is niet waar.

Met uitleg: ik heb in mijn jaar redactiewerk bij Tweakers.net nooit ook maar enige (impliciete of expliciete) druk gevoeld of ervaren om bepaalde bedrijven/merken/concepten/ideeën binnen of buiten schot te houden. Ook is er nooit enige aanwijzing geweest dat de technologie van de website iets wijzigt aan zijn archief. Ik moest verdacht vaak in dat archief zijn om dingen op te zoeken voor gerelateerde nieuwsberichten, en elke keer stond dezelfde informatie er nog in.

Dus: hoe leuk ik de informatievoorziening in 1984 en het communisme ook vind, Tweakers.net wilde zich in mijn periode maar niet aan de mogelijkheden van zo'n systeem wagen ;)

ingejanse.nl: dingen die ik doe

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 14:23
ThunderNet schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:12:
Die reclameplekken zijn eenmaal gewoon te koop. En de bezoekers hier vallen binnen de doelgroep waar Microsoft wil adverteren. Dus ik zie niet in wat hier partijdig aan is?
Hoe werkt dat eigenlijk? Stel, een bedrijf, bjivoorbeeld Microsoft, biedt een heeel hoog bedrag om daar lange tijd een reclame neer te zetten, krijgt dat bedrijf dan voorrang boven anderen? Of kan het die ruimte alvast reserveren door een hoog bedrag te betalen?

• Miki
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:06:
Wat ik graag zou willen weten is of er meer gebruikers zijn die soortgelijke ervaringen hebben, dus:
Ik heb persoonlijk helemaal niks van bovenstaande punten gemerkt. Het enige wat mij wel iriteerd zijn de zoveelste complot theorie nonsense verhalen. Heb je echt 100% proof om dit soort uit spraken te doen?

Ik ben bijna 6 jaar lang geregistreerd bij tweakers.net en in die kleine 6 jaar weinig tot geen gekke nieuws-items meegemaakt. Items worden netjes vertaald waarbij de bron-vermelding ook te vinden is zodat je het artikel in orginele staat ook nog eens zou kunnen terug lezen. Mocht er een fout in staan dan wordt dit spoedig gecorrigeerd d.m.v. een nieuws update.
Dat er soms "ongelukkige" reclame boven een artikel staat is jammer maar is niet ongebruikelijk in het www. Het komt wel eens vaker voor, zie het grote grappige plaatjes topic, nu.nl is het al een paar keer gelukt om bij een gevoelig onderwerp net even de verkeerde reclame te hebben.

Het enige wat ik niet juist vond was het specifieke Sony PS3 topic maar daar is denk ik al genoeg over gesproken.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dancing_Animal schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:29:
Hoe werkt dat eigenlijk? Stel, een bedrijf, bjivoorbeeld Microsoft, biedt een heeel hoog bedrag om daar lange tijd een reclame neer te zetten, krijgt dat bedrijf dan voorrang boven anderen? Of kan het die ruimte alvast reserveren door een hoog bedrag te betalen?
Daar houden wij ons niet mee bezig :P Daar is ergens diep binnen VNU (dus "ver weg" voor ons) een team verkopers die voor alle VNU-sites samen (meen ik) reclameruimte probeert te verkopen.

En het is vziw mogelijk om een bepaalde plek voor een vaste tijd compleet 'op te kopen', maar vaak gebeurt dat niet, mocht dat wel gebeuren dan zal dat verkoopteam met de andere klanten daar goede afspraken over moeten maken voor zover dat nodig is - ook iets waar wij ons niet mee bezig (hoeven te) houden.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Zie je nu zelf niet hoe ongelooflijk scheef het is?

Mensen roepen dat wij censuur plegen, en jij opent een topic om die mensen uit te nodigen hun kritiek hier te herhalen en onderbouwen? Dit gaat niet werken.

En ondertussen zijn er al behoorlijk wat mensen hier die roepen dat er niks van die beschuldigingen waar is, terwijl ik nog steeds enige onderbouwing mis, dus dit topic gaat dicht.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.