Ik heb vandaag een nieuwe laptop binnen gekregen. Hier zitten krassen op links onder op het scherm. Nu heb ik gebelt en willen ze mijn laptop komen ophalen en terugsturen voor reperatie. Dit gaat 2 weken duren. Nu is mijn vraag kan ik een nieuwe laptop eisen aangezien hij bekrast is geleverd.
Een kras in je scherm lijkt me sowieso moeilijk te repareren, dus een nieuwe laptop lijkt me voor zowel jou als de winkel de beste optie...
Trouwens... kan je hem niet gewoon terugbrengen naar de winkel, je geld terugeisen en een nieuwe kopen? (product voldoet niet aan de redelijke verwachting die je als klant mag hebben)
Trouwens... kan je hem niet gewoon terugbrengen naar de winkel, je geld terugeisen en een nieuwe kopen? (product voldoet niet aan de redelijke verwachting die je als klant mag hebben)
[ Voor 40% gewijzigd door lammert op 27-08-2007 13:49 ]
Ik heb hem online besteld maar zei willen dus het scherm vervangen.
Je mag hem sowieso zonder opgaaf van reden retourneren (binnen 8 dagen dacht ik), ervan uitgaande dat je via een webshop hebt besteld. Dan geldt de wet koop op afstand.
Dat is tenminste als de krassen er direct na openen al op zaten. Heb je ze echt niet zelf veroorzaakt (ga ik niet van uit gezien je verhaal) kan het ook nog, maar dat zou imho zeker niet netjes zijn.
Dus mochten ze volhouden dat ze alleen willen repareren dan zeg je gewoon dat je je geld terug wilt en bestel je vervolgens een nieuwe.
Edit: probeer ook een beetje op je spelling te letten. Ik ben ook niet heilig wat dat betreft, maar je maakt wel een paar redelijke missers
Dat is tenminste als de krassen er direct na openen al op zaten. Heb je ze echt niet zelf veroorzaakt (ga ik niet van uit gezien je verhaal) kan het ook nog, maar dat zou imho zeker niet netjes zijn.
Dus mochten ze volhouden dat ze alleen willen repareren dan zeg je gewoon dat je je geld terug wilt en bestel je vervolgens een nieuwe.
Edit: probeer ook een beetje op je spelling te letten. Ik ben ook niet heilig wat dat betreft, maar je maakt wel een paar redelijke missers
[ Voor 15% gewijzigd door SayWhatAgain! op 27-08-2007 13:55 ]
Alsof de fabrikant dat gaan repareren? Behalve als het duidelijk een productiefout is maar anders is dat gewoon schade die door iemand is aangebracht en daar geven ze echt geen garantie op. Ze geven niet zomaar gratis schermen weg.
Imo moeten ze jouw gewoon een nieuwe geven. Zeg ze anders dat je van je recht gebruik maakt om hem terug te sturen en graag je geld terug wilt hebben.
Imo moeten ze jouw gewoon een nieuwe geven. Zeg ze anders dat je van je recht gebruik maakt om hem terug te sturen en graag je geld terug wilt hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2007 13:56 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ahzo ok ja ik heb hem via www.notebookprojecten.nl besteld daar kreeg ik nog extra korting via school. Kan ik dit als webshop zien? Ik denk het wel toch? En nee ik heb de krassen er inderdaad niet zelf opgemaakt ik haalden hem vanmorgen helaas zo uit de doos.
SayWhatAgain! : Ik ben idd rampzalig wat betreft nederlandse spelling. En nee ik ben geen buitenlander:P
SayWhatAgain! : Ik ben idd rampzalig wat betreft nederlandse spelling. En nee ik ben geen buitenlander:P
[ Voor 17% gewijzigd door Brainstorm86 op 27-08-2007 14:00 ]
Uiteraard geldt daar ook de Wet Koop op Afstand voor.
Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!
De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten.
Geld dit niet als "DOA" (Death on Arrival). Meende dat een laptop bij ontvangst al gebreken vertoond (waar dit onder lijkt te horen) moet je zo snel mogelijk een nieuwe krijgen omdat je een kapot product hebt gekocht dus. Nu is dit minder extreem dan dat die helemaal niet start oid, maar toch. Neem aan dat je ene laptop niet koopt om hem eerst 2 weken in de kast te laten staan
Ja ze zeide aan de telefoon dat het idd een doa was moest zon formulier invullen maarja ze zouden terug bellen. Ik wacht nog tot 4 uur dan bel ik zelf.
Blijkt nu dat de gast die hierover gaat er morgen pas weer is. Ik hoor het morgen om 11 uur laat het jullie wel weten. Alvast bedankt voor de reacties
Ik heb vandaag meerdere malen aan de telefoon gehangen. En ze blijven volhouden dat ik via een doa formulier dit moet afhandelen. Dit houd in dat ik eerst enkele dagen moet wachten op een mail reactie en dat mijn laptop daarna wordt opgestuurd naar siemens en het scherm vervangen zal worden. Ik heb ze meerdere malen gezegd dat ik hier niet op kan wachten (3weken) en heb net doorgeven dat de laptop morgen retour komt.Ik heb nog enkele vraagjes.
Ik heb in dit geval dus recht op de wet van koop op afstand?
En kan ik de laptop ongefranceerd terugsturen?
Volgens mij staat in hun Algemene Voorwaarden dat je zelf de verzendkosten moet betalen.
Maar in het stuk dat ik heb gequote staat dat het gebruikelijk is om ieder 1 zending te betalen.
Ik zou wel verzekerd verzenden en zorgen dat ze moeten tekenen voor ontvanst als ik jou was.
Zolang je binnen 7 dagen hebt aangegeven (aantoonbaar) dat het produkt niet bevalt, kun je hem onder de wet koop op afstand terug sturen. Let wel op dat als ze flauw willen doen dat ze 30 dagen erover kunnen doen om je geld terug te storten.
Correct me if I'm wrong.
Maar in het stuk dat ik heb gequote staat dat het gebruikelijk is om ieder 1 zending te betalen.
Ik zou wel verzekerd verzenden en zorgen dat ze moeten tekenen voor ontvanst als ik jou was.
Zolang je binnen 7 dagen hebt aangegeven (aantoonbaar) dat het produkt niet bevalt, kun je hem onder de wet koop op afstand terug sturen. Let wel op dat als ze flauw willen doen dat ze 30 dagen erover kunnen doen om je geld terug te storten.
Correct me if I'm wrong.
Zoals hierboven al staat geld er een afkoelingsperiode van 7 dagen. Vaak hebben webshops een pagina waar het een en ander opstaat over de wet kopen op afstand, hier word altijd gezegd dat het verstandig is het product aangetekend retour te zenden met begeleidend schrijven (hier hoeft dus geen reden in te staan).Brainstorm86 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:55:
Als je bvb op de website kijkt zie je dit staan:
Wat dat zorgeloos leren blablabla is weet ik niet. Maar je hebt hun voorwaarden geaccepteerd toen je ging kopen. Dus wel logisch dat ze het alleen willen repareren dan.Indien uw artikel bij aankomst defect was zal een vervangend artikel worden opgestuurd binnen 3- 5 werkdagen, is uw artikel na deze termijn defect geraakt dan geld een periode van 14 tot 28 dagen voor vervangen van uw product. Dit geld niet voor notebook systemen deze worden gerepareerd conform het Zorgeloos Leren certificaat.
Verwijderd
Tja gewoon als DOA opgeven en wachten tot je de laptop weer krijgt (nadat hij terug is van reparatie dus)...
En 3 weken is relatief gezien niet al te lang, dus hebben ze meer dan voldoende tijd..
En als dat te lang is voor jou; je hebt het al die jaren ook zonder gedaan en je bent zelf zo naief geweest om te wachten met bestellen tot de laatste week...
PS. Zoals BoyzNDaHood al verteld is er een periode voor 4 weken max die ze hebben gesteld in hun voorwaarden en daar ben je mee accoord gegaan...
En 3 weken is relatief gezien niet al te lang, dus hebben ze meer dan voldoende tijd..
En als dat te lang is voor jou; je hebt het al die jaren ook zonder gedaan en je bent zelf zo naief geweest om te wachten met bestellen tot de laatste week...
PS. Zoals BoyzNDaHood al verteld is er een periode voor 4 weken max die ze hebben gesteld in hun voorwaarden en daar ben je mee accoord gegaan...
Echter, de winkel kan zoveel stellen in de Algemene Voorwaarden, de wet gaat altijd boven de AV. Of dit de TS veel helpt is echter de vraag. Stap eventueel even bij een rechtswinkel binnen.
Echter, als je de laptop via je opleiding hebt gekocht, dan is het maar de vraag of de Wet Kopen op Afstand wel geldig is.
Echter, als je de laptop via je opleiding hebt gekocht, dan is het maar de vraag of de Wet Kopen op Afstand wel geldig is.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nee hoor mijn oude laptop is 2 weken geleden kapot gegaan. En mijn nieuwe laptop is aangeschafd met zorgeloos leren. Zou betekenen binnen 24 uur reperatie. Dus de laptop gaat morgen retour. Mijn school heeft alleen gezorgt voor extra korting de laptop heb ik zelf online moeten bestellen.
[ Voor 21% gewijzigd door Brainstorm86 op 28-08-2007 20:41 ]
Ja ik weet het, het is gewoon een bedrijf die laptops verkoopt. Ik kan bvb via hva goedkoper halen. En die 24 uur reparatie, ik zou daar niet echt op rekenen. Een scherm gaan ze niet ff voor je neus op een locatie verwisselen op afspraak.
Wel grappig toen ik de laptop wou bestellen kreeg ik binnen 10 min reactie op mijn mails nu wacht ik al 2 dagen
Dat klopt inderdaad, maar het terugbrengen gaat alleen niet meer op als je de laptop eenmaal hebt aangemeld voor RMA/DOA. Je moet dan de winkel de tijd geven om een goedwerkend product te kunnen leveren. Wat de periode daarvoor is weet ik niet.SayWhatAgain! schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:53:
Je mag hem sowieso zonder opgaaf van reden retourneren (binnen 8 dagen dacht ik), ervan uitgaande dat je via een webshop hebt besteld. Dan geldt de wet koop op afstand.
Als jij beroep doet op de afkoelingsperiode en de koop ongedaan wilt maken, zouden ze moeilijk kunnen gaan doen als de laptop terugkomt en ze de krassen ontdekken!
even via een ander mail adres ook proberen! en je kan altijd ontvangst en leesbevestigingen vragen.Brainstorm86 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:40:
Wel grappig toen ik de laptop wou bestellen kreeg ik binnen 10 min reactie op mijn mails nu wacht ik al 2 dagen
Maargoed, laat je zeker niet afschepen dat de laptop terug moet naar de fabrikant. Jij hebt niets met de fabrikant te maken, maar met de winkel. Zij moeten je een nieuw en goedwerkend product verkopen, dus deze kan terug en je zou eigenlijk een nieuwe moeten krijgen. Het vervelende is vaak dat ze dat pertinent weigeren.
[ Voor 24% gewijzigd door Kurios op 29-08-2007 12:02 ]
En dan zeg je dat die er dus al op zaten. Zij hebben denk ik ongeveer even veel bewijs dat ze een perfecte laptop hebben geleverd als dat de koper bewijs heeft dat de beschadiging er al op zat (en dus niet door hem zelf is aangebracht). Dat levert dus altijd een "hun-woord-tegen-het-mijne" situatie op, ik ben wel benieuwd hoe een rechter daar over zou oordelen. Maar meestal houden bedrijven niet zo van langslepende rechtzaken (wie wel?). Dus snel oplossen is gewoon goedkoper.Kurios schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:56:
[...]
Dat klopt inderdaad, maar het terugbrengen gaat alleen niet meer op als je de laptop eenmaal hebt aangemeld voor RMA/DOA. Je moet dan de winkel de tijd geven om een goedwerkend product te kunnen leveren. Wat de periode daarvoor is weet ik niet.
Als jij beroep doet op de afkoelingsperiode en de koop ongedaan wilt maken, zouden ze moeilijk kunnen gaan doen als de laptop terugkomt en ze de krassen ontdekken!
In het Nederlandse recht is de koper redelijk goed beschermd bij een consumenten koop. Binnen de garantie periode ligt de "bewijslast" bij de verkopende partij, deze zal dus aannemelijk moeten maken dat de laptop in goede conditie bij jouw is aangekomen en dat is erg lastig. Buiten de garantie periode ligt de bewijslast bij de koper, deze zal dan moeten aantonen (of in ieder geval aanneembaar maken) dat de schade niet door hem / haar is veroorzaakt maar door bijvoorbeeld een fout in het design / fabricage.SayWhatAgain! schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:38:
En dan zeg je dat die er dus al op zaten. Zij hebben denk ik ongeveer even veel bewijs dat ze een perfecte laptop hebben geleverd als dat de koper bewijs heeft dat de beschadiging er al op zat (en dus niet door hem zelf is aangebracht). Dat levert dus altijd een "hun-woord-tegen-het-mijne" situatie op, ik ben wel benieuwd hoe een rechter daar over zou oordelen. Maar meestal houden bedrijven niet zo van langslepende rechtzaken (wie wel?). Dus snel oplossen is gewoon goedkoper.
Daarnaast is er uiteraard nog de "regel" dat het product moet voldoen aan de redelijke verwachting van de consument. (dus een laptop die 1 dag na de garantie onherstelbaar dood gaat zal ook door de winkel moeten worden vervangen)
[ Voor 9% gewijzigd door bsbfx op 29-08-2007 12:50 . Reden: Kleine toevoeging voor de duidelijkheid ]
Verwijderd
Tja werknemers die de laptop hebben geleverd kunnen aangeven dat de kras er nog niet op zat... Dan gaat de 'sterke positie' van de consument toch echt naar de maan.. En rechtzaak? Tsjah, ik vraag me af of dat sowieso wel lonend is voor TS..bsbfx schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:47:
[...]
In het Nederlandse recht is de koper redelijk goed beschermd bij een consumenten koop. Binnen de garantie periode ligt de "bewijslast" bij de verkopende partij, deze zal dus aannemelijk moeten maken dat de laptop in goede conditie bij jouw is aangekomen en dat is erg lastig. Buiten de garantie periode ligt de bewijslast bij de koper, deze zal dan moeten aantonen (of in ieder geval aanneembaar maken) dat de schade niet door hem / haar is veroorzaakt maar door bijvoorbeeld een fout in het design / fabricage.
Daarnaast is er uiteraard nog de "regel" dat het product moet voldoen aan de redelijke verwachting van de consument. (dus een laptop die 1 dag na de garantie onherstelbaar dood gaat zal ook door de winkel moeten worden vervangen)
Mijn advies; gewoon afwachten en dan maar even zonder laptop doen. Wil je hem voor school hebben? Tja jammer dan, even schriftelijk aantekeningen maken en situatie aan docenten uit leggen
Heb je hem ergens anders voor nodig; leen dan even een laptop van iemand anders
Ik wil ook niet de TS naar een rechtzaak leiden, ik wil er alleen maar mee aangeven dat hij niet hoeft te bewijzen dat die krassen er al op zaten. Als een werknemer zegt dat die kras er niet op zat, is dat evenmin bewijs natuurlijk. Dan blijft het zijn woord tegen die van hun.
Verwijderd
wachten op een nieuwe laptop is best lelijk ja
Ik zou ook liever wat meer betalen voor snelle levering als dat ik weken moeten gaan zitten wachten..
Ik zou ook liever wat meer betalen voor snelle levering als dat ik weken moeten gaan zitten wachten..
Vandaag krijg ik het volgende mailtje:
Beste Ls,
Krassen op het scherm vallen niet binnen de DOA procedure van Fujitsu Siemens.
Aangezien wij afhankelijk zijn van de fabrikant kunnen wij hierin niets voor u betekenen.
Met vriendelijke groet,
Frank Stammen
Gelijk gebeld en het antwoord van de helpdesk medewerker komt er eigenlijk op neer dat ze nu niks voor mij kunnen betekeken. En dat ik de krassen er waarschijnlijk zelf heb opgemaakt. En ik zelf voor de kosten op moeten dragen (wat een grap) Daarna gevraagt na de bedrijfsleider die probeerden me met het zelfde verhaal af te smeren. Maar ik heb hem laten merken dat ik het hier niet bij laat zitten als hier niks aan gedaan wordt. Nu gaat hij in overleg en krijg ik morgen voor 12 uur een telefoontje van hem.
Beste Ls,
Krassen op het scherm vallen niet binnen de DOA procedure van Fujitsu Siemens.
Aangezien wij afhankelijk zijn van de fabrikant kunnen wij hierin niets voor u betekenen.
Met vriendelijke groet,
Frank Stammen
Gelijk gebeld en het antwoord van de helpdesk medewerker komt er eigenlijk op neer dat ze nu niks voor mij kunnen betekeken. En dat ik de krassen er waarschijnlijk zelf heb opgemaakt. En ik zelf voor de kosten op moeten dragen (wat een grap) Daarna gevraagt na de bedrijfsleider die probeerden me met het zelfde verhaal af te smeren. Maar ik heb hem laten merken dat ik het hier niet bij laat zitten als hier niks aan gedaan wordt. Nu gaat hij in overleg en krijg ik morgen voor 12 uur een telefoontje van hem.
Pagina: 1