[Vista] onboard audio -> optisch en analoog tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• rutgerberge
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
hallo
ik zit met het volgende
ben al een tijd op zoek geweest op deze site en op google maar ik kan er niks over vinden.
denk dat het ook niet zo vaak voorkomt, maar je moet het maar net weten... :)

het gaat om het volgende:

ik heb een E6600 op een Gigabit DS3
2 GB ram
radeon x1950
en ik denk niet dat mijn hardware verder relevant is...

als besturingssysteem gebruik ik Vista Ultimate.

nu het probleem:
in mijn woonkamer heb ik een versterker, welke ik "aanstuur" met een optische kabel (vanaf mijn moederbord).
en in de keuken/badkamer heb ik een autoradio, welke ik aanstuur met een tulpkabel (ook vanaf mijn moederbord)
onder windows XP had ik geen problemen om hetzelfde geluid zowel in de woonkamer(versterker) als in de keuken/badkamer (autoradio) te laten spelen.

nu is dat in windows Vista anders...
zet ik windows mediaplayer op, met muziek dan komt het geluid standaard netjes uit mijn digitale uitgang, en heb ik dus muziek in de woonkamer.
maar het geluid komt niet standaard uit de analoge uitgang, dus in de keuken/badkamer blijft het stil.

nu kan je bij afspeelapparaten in het config. scherm wel kiezen voor de analoge uitgang, maar dan is het of/of en niet en/en... :(

je kan dus naar mijn weten maar 1 afspeelapparaat als standaard selecteren...

heeft iemand enig idee hoe ik beide uitgangen tegelijk aan kan zetten?

je zou me er enorm mee helpen!

bedankt alvast

rutger

R

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 16:31

Willem2

Ω is futile

rutgerberge schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 12:46:
hallo
ik zit met het volgende
ben al een tijd op zoek geweest op deze site en op google maar ik kan er niks over vinden.
denk dat het ook niet zo vaak voorkomt, maar je moet het maar net weten... :)

het gaat om het volgende:

ik heb een E6600 op een Gigabit DS3
2 GB ram
radeon x1950
en ik denk niet dat mijn hardware verder relevant is...
Audio chipset is wel relevant... Voor Realtek chipsets is er namelijk een workaround beschikbaar, voor andere naar mijn weten nog niet.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• rutgerberge
ok
ik zal zodra ik thuis ben meteen kijken en dan post ik dat hier.
ik had voorheen een hercules fortissimo 4, prima kaart
maar vista ondersteunt deze niet... helaas

R

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het ligt niet aan de kaart, maar aan de stuurprogramma's bij de gebruikte chip. Realtek heeft namelijk een optie om alle geluidsuitgangen onder 1 dak te laten vallen.
Sinds Vista is het namelijk voor driverschrijvers eenvoudiger gemaakt om elke audio-uitgang van een apart virtueel audio-apparaat te voorzien.

Voor HTPC's kan het heel makkelijk zijn, theoretisch is het mogelijk dat iemand in Media Center een film kijkt op de TV en surround set aangesloten op dezelfde PC die tegelijk gebruikt wordt om te gamen op een TFT met headset.

Maar voor situaties als die van jou waarbij je overal hetzelfde geluid wilt ontvangen heeft Realtek dus een workaround in z'n drivers ingebouwd.

[edit]
Ik zit nu op m'n laptop met Realtek HD861 chip te kijken, en daar kan ik de optie niet meer vinden. Terwijl deze op m'n desktop met Realtek HD882M wel aanwezig is. (Beiden gebruiken dezelfde driverversie, dat is geloof ik 1.72.)

[ Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-08-2007 14:32 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• rutgerberge
je hebt gelijk...
als ik inderdaad tv kijk via media center dan komt het over de speakers naar buiten in de woonkamer(digitaal)
en als ik dan een spel opstart dan komt het geluid uit de analoge uitgang...
die workaround? wat houdt dat precies in?

R

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

--MeAngry-- schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:28:

[edit]
Ik zit nu op m'n laptop met Realtek HD861 chip te kijken, en daar kan ik de optie niet meer vinden. Terwijl deze op m'n desktop met Realtek HD882M wel aanwezig is. (Beiden gebruiken dezelfde driverversie, dat is geloof ik 1.72.)
Ik heb dat dus ook, maar opzich vrij logisch natuurlijk.. je kunt op je laptop niet analoog en digitaal geluid tegelijk hebben omdat deze gebruik maakt van dezelfde aansluiting ;)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

rutgerberge schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:38:
je hebt gelijk...
als ik inderdaad tv kijk via media center dan komt het over de speakers naar buiten in de woonkamer(digitaal)
en als ik dan een spel opstart dan komt het geluid uit de analoge uitgang...
die workaround? wat houdt dat precies in?
Het is een los bestandje van Realtek die je in je system32 map kiepert. Daarna geeft hij hetzelfde geluid analoog en digitaal door. Er zit echter wel 1 nadeel aan: SPDIF passthrough werkt niet in deze modus (dus geen AC3/DTS), daarvoor moet je hem echt op Digital only zetten...

Zal vanavond even een link posten als ik thuis ben.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Xof schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:43:
[...]

Ik heb dat dus ook, maar opzich vrij logisch natuurlijk.. je kunt op je laptop niet analoog en digitaal geluid tegelijk hebben omdat deze gebruik maakt van dezelfde aansluiting ;)
d0h 8)7 Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken inderdaad. Zoals je in onderstaande screenshot kunt zien herkent het CP mijn laptop ook echt als laptop dus zal het om die reden wel verborgen zijn inderdaad.

Afbeeldingslocatie: http://www.qonstrukt.nl/got/RealtekCP.jpg

In dit screenshot heb ik de plek omringd waar normaal een mapjes-icoon staat, daaronder zou je moeten kunnen instellen dat je al het geluid door 1 audiodevice wil.
Oftewel, voor zover ik weet hoef je geen aangepaste bestanden in systeemmappen te plaatsen of wat dan ook. (Mits je dus een Realtek audiochip hebt.)

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-08-2007 15:16 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

--MeAngry-- schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:14:
[...]

d0h 8)7 Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken inderdaad. Zoals je in onderstaande screenshot kunt zien herkent het CP mijn laptop ook echt als laptop dus zal het om die reden wel verborgen zijn inderdaad.

[afbeelding]

In dit screenshot heb ik de plek omringd waar normaal een mapjes-icoon staat, daaronder zou je moeten kunnen instellen dat je al het geluid door 1 audiodevice wil.
Oftewel, voor zover ik weet hoef je geen aangepaste bestanden in systeemmappen te plaatsen of wat dan ook. (Mits je dus een Realtek audiochip hebt.)
Die knop heet volgens mij zoiets als 'simultaneous output' en wat die bij mij deed is analoge audio zowel via de front als rearpluggen weer geven. Niet simultaan analoog en digitaal dus...

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Deze post bedoelde ik, doet het goed bij mij onder Vista 32 bits:

http://neosmart.net/blog/...nd-drivers/#comment-29244

• rutgerberge
ik wil dat best proberen, maar ben een beetje bang voor dat verhaal dat AC3/DTS niet meer werkt...
gebruik deze pc namelijk voor alles
zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

ik vind overigens nergens dat het een realtek is, zie alleen maar microsoft staan...

[ Voor 19% gewijzigd door rutgerberge op 27-08-2007 17:31 ]

R

• Willem2

Willem2

Ω is futile

http://www.gigabyte.com.t...4&ProductName=GA-965P-DS3

Intel High Definition 8 Channels Audio

Dus ik denk dat het niet gaat werken voor je....

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 11:41

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Om de een of andere reden werkt 't linkje naar Neosmart bij mij niet.
Ik heb 'n Asus M2NPV-VM met volgens de specificaties 'n ADI AD1986A chip.
Zou dit 'trucje' hier ook op werken? Ik wil nl. ook beide uitgangen met hetzelfde signaal voorzien.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Willem2 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:36:
http://www.gigabyte.com.t...4&ProductName=GA-965P-DS3

Intel High Definition 8 Channels Audio

Dus ik denk dat het niet gaat werken voor je....
Als je je dan toch wilt mengen in de discussie, doe het compleet en kijk even verder naar de specs van TS. Intel High Definition 8 Channels Audio zegt niets over de gebruikte chip/gelduidskaart. Is gewoon een soort marketing term ahw. (opvolgder van AC97).
Bij de specs staat gewoon: Realtek ALC883 8 Channel Audio Codec

En verder: het werkt voorlasnog alleen met Realtek chips en het bestandje waar het over gaat is/heet: rtkhdaud.zip even zoeken wellicht. Neosmart doet het idd om het moment niet......
Pagina: 1