Ervaring werken in Zuid-Afrika (o.a. bij IBM)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Om te beginnen hoop ik dat dit werk gerelateerd genoeg is om in dit forum te mogen. Anders graag verplaatsen naar SG.

Ik zit heel erg in dubio. Het idee kriebelt bij me om voor een jaar in Zuid-Afrika te gaan werken. Heb van IBM een aanbieding gehad en het avontuur lijkt me geweldig.
IBM zet in Zuid-Afrika Nederlanders aan het werk.
IBM zorgt voor een retourticket, visum, werkvergunning, ondersteuning en een bankrekening.
Het salaris is stukken lager dan mijn salaris nu, maar het gaat me om het land en het avontuur. Het werk is leuk om mensen te leren kennen.
Werkweken zijn 37 uur, vakantiedagen: geen idee.

Klinkt allemaal heel goed, maar ik word een beetje bang van de wild west verhalen in Johannesburg. Heel veel criminaliteit (vooral als je blank bent), armoede en drank en drugsmisbruik.
In hoeverre moet ik daar écht rekening mee houden? Als Amsterdammer ben ik ook wel wat gewend, maar het lijkt me wel fijn als ik 's avonds ergens heen kan zonder beroofd of mishandeld te worden (or worse).
Verder vraag ik me af of er iemand ervaring heeft met het werken bij IBM, de werkzaamheden, collega's, sfeer en dergelijke, het zoeken van huisvesting en het rondkomen met 10000 rand.

Het is voor mij erg belangrijk om goed te weten waar ik aan begin. Er zitten namelijk wel wat moeilijkheden aan. Heb bijvoorbeeld een nieuwbouw appartement dat volgend jaar 2de semester opgeleverd gaat worden waar ik geen zin in heb door wat wijzigingen in de privé situatie en deze moet verhuurd worden om de kosten te dekken.
Maar als je iets echt wilt dan is dit het moment om zoiets te ondernemen.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen! Er is vast wel iemand van die 1000-en GOT-ers die uit Z-A komt of er hebben gewerkt.

Grtz, Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je helaas niet vertellen hoe het bij IBM eraan toe gaat. Maar ik ben in Johannesburg voor een niet nader te noemen bedrijf uitgezonden om daar een ICT project te ondersteunen en ik werd iedere dag onder Privé bewaking van mijn hotel naar de locatie gebracht.

Ook als we s'avonds uit eten gingen moest er altijd bewaking mee (als dit buiten het hotel was). Juist omdat ze zo bang zijn/waren voor ontvoeringen van (blanke) mensen van dit concern.
Voor de rest wel een super ervaring gehad, heb er 2 weken gezetten maar vond het daarna ook wel genoeg ;)
Ik praat trouwens wel over een kleine 4 jaar geleden, dus durf je niet te vertellen hoe het er nu aan toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tjeez, dat is niet niks. Beetje Wilders-style het hele jaar door. Dat trek ik echt niet.
Als het echt zo erg is dan vraag ik me af hoe anderen dit ervaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet ik er wel bij zeggen dat het bedrijf waar ik daar voor zat onder High Risk word verstaan oftewel de inwoners van het land zijn niet blij met dit bedrijf op die plek. Ook regelmatig inwoners die protesteren daar voor de deur. Maar dit is dus allemaal zo'n 4 jaar geleden. Weet dus ook echt niet hoe het er daar tegenwoordig aan toe gaat.

Zit helaas (voor jouw dan ;) ) ook niet meer bij dit bedrijf dus kan ook niet bij collega's navragen hoe zij het nu ervaren, maar ik neem aan dat er heus nog wel andere zijn die hun ervaring met je kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Ook al is Zuid-Afrika uiteraard een stuk goedkoper dan Nederland, het salaris is belachelijk laag. Moet je daar ook nog huisvesting en belasting van betalen? Lijkt mij op een ontzettend goedkope manier om voor IBM wat mensen te krijgen onder het mom van 'uitdaging' voor jonge mensen.

Om even toe te voegen: Ik denk dat er meer uitdagende banen zijn met een beter salaris in het buitenland. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, als het je gaaf lijkt en makkelijk kan rondkomen van die €1000,- dan moet je het zeker doen. Mits het een beetje veilig is natuurlijk!

[ Voor 32% gewijzigd door The_MAN op 27-08-2007 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg dit als antwoord van één van de mensen die er nu zit:
Ik kan begrijpen dat het salaris voor jou erg weinig lijkt. Je moet natuurlijk bedenken dat de kosten voor levensonderhoud in Zuid-Afrika vele malen lager liggen dan in Nederland. Voor ongeveer 300 euro per maand heb je een prima woonruimte. Ook zijn de kosten van levensmiddelen lager dan in Nederland. Het gemiddelde salaris in Zuid-Afrika ligt rond de 6000 rand en hier kan prima van worden rondgekomen. Jij zal op zijn minst 9.600 rand gaan verdienen, de helft meer. Je kunt je dus voorstellen dat dit voor Zuid-Afrikaanse standaarden een riant inkomen is.
Er moet inderdaad nog wel belasting vanaf en woonruimte. Vaak deel je die echter met collega's. Wel zo gezellig. Ik ga er ook niet heen voor het geld, maar voor de ervaring. Wat dat betreft is het natuurlijk ook wel een "uitdaging", hoe je het ook wendt of keert.
Daarnaast zal ik financieel wel bijgestaan kunnen worden door m'n vader en/of moeder en verdien ik misschien wat op de verhuur van mn huis.
Met die extraatjes kun je volgens mij erg goed leven. Belasting is 15%.

Ik vraag me alleen af hoe veilig het is...
Lees dat er veel criminaliteit is maar heb niet echt slechte ervaringen van iemand gehoord, eigenlijk nog helemaal geen ervaringen wat betreft criminaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Laatst online: 05-09 14:56
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:24:
Ik kreeg dit als antwoord van één van de mensen die er nu zit:

[...]

Er moet inderdaad nog wel belasting vanaf en woonruimte. Vaak deel je die echter met collega's. Wel zo gezellig. Ik ga er ook niet heen voor het geld, maar voor de ervaring. Wat dat betreft is het natuurlijk ook wel een "uitdaging", hoe je het ook wendt of keert.
Daarnaast zal ik financieel wel bijgestaan kunnen worden door m'n vader en/of moeder en verdien ik misschien wat op de verhuur van mn huis.
Met die extraatjes kun je volgens mij erg goed leven. Belasting is 15%.

Ik vraag me alleen af hoe veilig het is...
Lees dat er veel criminaliteit is maar heb niet echt slechte ervaringen van iemand gehoord, eigenlijk nog helemaal geen ervaringen wat betreft criminaliteit.
Kan je diezelfde persoon niet vragen hoe het zit qua veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken een (blanke) Zuid-Afrikaan die opgegroeid is in Johannesburg. Hij verteld me dat hij er constant in angst leefde en constant over zijn schouder keek. Als hij bijvoorbeeld op een terrasje ies zat te drinken, was er constant de angst voor een drive-by shooting. Hij is vertrokken uit ZA en woont nu veel gelukkiger in London.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPhoenix
  • Laatst online: 19:58
Zelf heb ik voor mijn afstudeerproject een half jaar in Zuid-Afrika gewoont. In de provincie West-Kaap, nabij Kaapstad en Stellenbosch. Ik kan je vertellen dat het in het westen van ZA een stuk relaxer is. Dit kunnen de zuid-afrikanen zelf ook beamen. De criminaliteit ligt in Johannesburg idd veel hoger dan in het westen.
Ik heb er verder een te gekke tijd gehad die ik nooit zal vergeten. Er zijn al plannen voor een terugkeer naar dit prachtige land 8) . Regelmatig heb ik nog contact met vrienden aldaar en nederlandse medestudenten hier in Nederland.

Nog meer vragen? U vraagt ik antwoord ;)

AULXJMHR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je je zorgen maakt over je veiligheid snap ik wel. Als je ook maar enigszins bangig aangelegd bent zou ik het niet doen.
Dat een blanke daar op moet passen heeft natuurlijk een geschiedenis.

Dat dat goedkope kutIBM daar gaat zitten met zijn helpdesk etc zou voor mij de reden zijn om daar niet te gaan werken.

Als je op avontuur uit bent ga dan de mensen daar helpen zichzelf op te leiden enzo.

Ohja, een typisch ingredient van avontuur is ook een zekere mate van gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

maar even een iets positierver verhaal vanmijnkant. 7 jaar geleden ben ik er met een vriend geweest. Die vriend van me heeft eenhalf jaar in Jo'burg (nooit Johannesburg zeggen) gewoond. Tuurlijk zijn er buurten waar je niet moeten komen als blanken of als het donker is maar je wordt echt niet meteen voor je kop geschotena als je in je eigen veilige buurt een stap de deur uit doet. Kaapstad is veiliger en ook heel erg westers. Durban vond ik relaxed en eigenlijk alle kustplaatsen wel.
Wees verstandig doe geen dingen die je worden afgeraden en enjoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha, gelukkig toch nog een iets positiever berichtje.
Degene die daar nu zit zegt eigenlijk hetzelfde. Geen dingen doen die je afgeraden wordt en buurten mijden waarvan je weet dat het niet zo veilig is, helemaal als het donker is.

Echter wordt er wel gewoon regelmatig uitgegaan enzo naar pubs en clubs dus zo erg zal het niet zijn.

Ik weet het niet, hoor tegenstrijdige dingen. Ben op zich niet bang aangelegd, maar een pistool op je hoofd is niet echt mijn favoriete tijdverdrijf :)
Wordt de criminaliteit niet overdreven?

Alle informatie is trouwens welkom. Iemand ervaring met huisvesting enzo? Hoor dat er mensen in hele mooie villa's zitten incl. zwembad, tuinman en huishoudster, meerdere badkamers enzo.

@ramgni: Werken daar brengt voor mij het grote voordeel dat ik mensen leer kennen, leuke werkervaring heb etc. ik zou ook kunnen sparen en 3 maanden alleen kunnen gaan backpacken. Maar dan trekt dit me meer aan eerlijk gezegd.

Vond dit bericht nog (moet je wel registreren...)
http://www.wereldwijzer.n...php?p=128055&postcount=77

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 16:28 ]

Pagina: 1