7v was toch rood/rood en zwart/geel???

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb nu mijn rode draad van mijn Y.S. Tech fan op de rode voedings draad aangesloten en de zwarte draad op de gele voedingsdraad alleen de fan gaat niet draaien ook niet als je hem een zetje geeft...

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:04

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

het is ook andersom. dus zwart van voeding op rood ventilator. en geel voeding op rood ventilator.
Dat wordt een zooitje hoor, als we alles op de rode draad van de ventilator aan gaan sluiten.
Cosmo0o, bedoel je misschien: geel voeding->rood fan en zwart voeding->zwart fan?
ok was fout. bedoeling was dus geel voeding>rood en rood voeding >zwart.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Fuck he daarom doet hij het niet... :):):)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
- Zwart op zwart. (ground)
- Rood op rood. (5volt)
- Rood op geel. (12volt)

Dit kan, rest niet.

• cosmoOo
  • Laatst online: 04:04

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

tuurlijk kan 7V wel.

zoals ik hierboven al zei.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 10 februari 2001 22:46 schreef Phreak het volgende:
- Rood op rood. (5volt)
- Rood op geel. (12volt)

Dit kan, rest niet.
Er kan nog veel meer, ik heb een fan op 8.7 volt lopen. Tussen de 12 en de 3.3 in. Je zou ook een fan op 8.3 kunnen laten lopen tussen de 3.3 en de -5 in. Je moet daar alleen niet te veel stroom uit trekken. Maar die 100 mA die een fan bij die lage spanning trekt kan er wel uit

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

100mA? wat voor'n fan is da dan?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:46
- Rood op rood. (5volt)
- Rood op geel. (12volt)

Dit kan, rest niet.
ooit iets over electriciteit geleerd? tuurlijk kan dat wel:

12 - 5 = 7volt, moeilijk he |:(

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Yow!

Tussen de +12V en +5V een fan stoppen kan wel, maar die twee zijn niet voor niets gescheiden. De +5V word gebruikt voor de digitale shit enzo en de +12V voor fans, motortjes van HD's etc.

Het mag wel duidelijk zijn dat de +12V niet zo nauw luistert wat betreft ruis, maar de +5V wel. Dus als je een fan (die gewoon per definitie ruis veroorzaken) op je +5V gooit komt er dus extra ruis op je +5V en dat zal je digitale zooi niet erg fijn vinden.

Verder maak je dan een koppeling tussen je +12V en je +5V die juist mooi gescheiden gehouden worden in de voeding.

Beter een weerstandje kopen dus.

Every morning is the dawn of a new error.

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op zaterdag 10 februari 2001 21:46 schreef cosmoOo het volgende:
het is ook andersom. dus zwart van voeding op rood ventilator. en geel voeding op rood ventilator.
Dat wordt een zooitje hoor, als we alles op de rode draad van de ventilator aan gaan sluiten.
Cosmo0o, bedoel je misschien: geel voeding->rood fan en zwart voeding->zwart fan? ;)

Maar als je 7V op ja fan wilt, 12-5=7, 12 is dan +, 5 = - .
Om dat aan te sluiten: geel voeding->rood fan en rood voeding->zwart fan.
Dan klopt het :).

Stelletje warhoofden hier zeg :P

[edit]
doubleduh, ik lees nog eens je post, en wat niemand nog is opgevallen blijkbaar (zie je wel dat jullie warhoofden zijn ;)), je zit dingen aan te sluiten op de gele draad van je fan. Da's geen voedingsdraad, maar dat is de rpm-signaaldraad :o.
Voor de stroom op je fan moet je dus alleen maar de rode(+) en de zwarte(-) van je fan gebruiken :).

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Ik wil niet lullig doen hoor, maar volgens mij is het als volgt: de + van de fan op rood van voeding en de - van de fan op de gele van de voeding=7volt.
En de + van de fan op zwart van voeding en - van de fan op geel van de voeding=12v.
Als dit niet klopt moet je me maar corrigeren.

Workstation

• Daan
Erm.. ik zeg ook niet dat 7v (Rood op Geel en Zwart op Rood) niet kan hoor. Ik probeer alleen doubleduh uit te leggen wat allemaal kan.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op zondag 11 februari 2001 09:49 schreef Phreak het volgende:
Erm.. ik zeg ook niet dat 7v (Rood op Geel en Zwart op Rood) niet kan hoor. Ik probeer alleen doubleduh uit te leggen wat allemaal kan.
dan doe je ddat dus niet goed want ern kan dus nog iets ;)

no offence

Audi A8 W12 6.0

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
AAAAAAAAAAAAAARGGHH

Duidelijkheid :

Bij electriciteit hebben we het over een potentiaal VERSCHIL.

Normaal gesproken zou je dus de zwarte draad van de voeding als lage potentiaal (0 V) bebruiken en de Gele als hoge potentiaal (12 V) het verschil (dus het voltage over de fan) is dan +12V

Pak je de rode draad (+5V) als lage potentiaal (maw die gebruik je als " min") en de gele draad(+12V) als hoge potentiaal dan is het voltage +12-+5=+7V

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op zondag 11 februari 2001 08:18 schreef BusMastah het volgende:
Ik wil niet lullig doen hoor, maar volgens mij is het als volgt: de + van de fan op rood van voeding en de - van de fan op de gele van de voeding=7volt.
En de + van de fan op zwart van voeding en - van de fan op geel van de voeding=12v.
Als dit niet klopt moet je me maar corrigeren.
Je moet het hogere voltage bij de fan altijd op de plus zetten. Anders probeer je de fan de verkeerd kant op te laten draaien ;).

• Daan
Op zondag 11 februari 2001 12:47 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
AAAAAAAAAAAAAARGGHH

Duidelijkheid :

Bij electriciteit hebben we het over een potentiaal VERSCHIL.

Normaal gesproken zou je dus de zwarte draad van de voeding als lage potentiaal (0 V) bebruiken en de Gele als hoge potentiaal (12 V) het verschil (dus het voltage over de fan) is dan +12V

Pak je de rode draad (+5V) als lage potentiaal (maw die gebruik je als " min") en de gele draad(+12V) als hoge potentiaal dan is het voltage +12-+5=+7V
Je kunt de gele draad toch niet als lage potentiaal gebruiken als je alleen maar 0 en 5v hebt? :? Dus lmd dat je 12v gebruikt als hoge potentiaal.. right?
Op zondag 11 februari 2001 11:40 schreef delyver het volgende:

[..]

dan doe je ddat dus niet goed want ern kan dus nog iets ;)

no offence
Kee :)

• _-= Erikje =-_
Je kunt de gele draad toch niet als lage potentiaal gebruiken als je alleen maar 0 en 5v hebt? Dus lmd dat je 12v gebruikt als hoge potentiaal.. right?
ehmm??
Geel +12
zwart 0
rood +5

als je +12 als lage potentiaal neemt en +5 als hoge potentiaal heb je een spanning van -7 V

• Daan
Op zondag 11 februari 2001 17:14 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:

[..]

ehmm??
Geel +12
zwart 0
rood +5

als je +12 als lage potentiaal neemt en +5 als hoge potentiaal heb je een spanning van -7 V
-7V.. dat kan?
Daar heb je toch niks an? :?

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik heb gisteren zo'n fanbusje geknutselt. Daar zit de gele draad van de voeding op de rode van de ventilator, en op de zwarte draad van de ventilator zit een zwarte van de voeding en een rode van de voeding. Dan heb je hem op 7 volt draaien.
kijk anders ff op www.virtualhideout.net

• _-= Erikje =-_
voor een fannetje niet idd :) in praktijk komt dit neer op de + en - omdraaien

Verwijderd

hey is het rode draadje nouw + of is het rode draadje nouw - ???????????

ben ff vergete :9

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

Okeeee toch nog maar effe 13 meter kabel bijkopen :+

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

:X oude }:O

Verwijderd

- Rood op rood. (5volt)
- Rood op geel. (12volt)

Dit kan, rest niet.
Wazig man, ben jij maf ofzo? Je kan nog veel meer, je kan ook zwart op rood en rood op geel, en er zijn nog tig andere combinaties te bedenken. Kijk maar ff op www.7volts.com Hier staat helemaal uitgelegt hoe je met een ATX voeding allerlei spanningen kan krijgen

• Daan
Op vrijdag 24 mei 2002 22:18 schreef Thorry het volgende:

[..]

Wazig man, ben jij maf ofzo? Je kan nog veel meer, je kan ook zwart op rood en rood op geel, en er zijn nog tig andere combinaties te bedenken. Kijk maar ff op www.7volts.com Hier staat helemaal uitgelegt hoe je met een ATX voeding allerlei spanningen kan krijgen
Hoi check datum :z
Topic dicht.

En ja, ik ben maf :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.