Toon posts:

[XP] Setup cancellen = bye, bye windows?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Aangezien ik wat problemen heb met een nieuw stukje externe hardware en het wel is tijd werd om te formatten had k me er gisteren aangezet. Mijn HD van 320gig bestaat uit 2 parities: een c: en e:. Aangezien enkel mijn programma's en windows op c: staan hoefde ik deze niet te backuppen en kon ik gewoon beginnen met formatten. Dus, ik pleur dat windows cd-tje in en begint te booten daarvan. Ik druk op ENTER om Windows te installeren. F8 voor gebruikersovereenkomsten. Toen moest ik mijn partitie kiezen.... Toen begon het: tegen al mijn verwachtingen in stond er maar 1 partitie van +-130GB. Ik snapte er niets van. Wat ik wel weet is dat windows problemen heeft met schijven groter dan 128gb zonder SP2... Maar ik heb windows nog geinstalleerd en kan me niet herinneren dat ik dit probleem nog had. Maar goed, ik had toen besloten om al mn bestanden van de e: partitie te backuppen op mijn externe HD. Ik dus terug naar Windows beginnen bestandjes slepen op mn Lacie. Helaas staat deze schijf op FAT32, en toevallig heb ik bestanden die groter als 4gb zijn. Dit lukte dus niet. Ten einde raad heb ik mijn pc nog is uitgezet en trg opgestart met Windows cd'tje, misschien stond de partitie er nu wel bij en was er daarjuist iets fout gegaan... je weet maar nooit he... Maar dus, terug aangekomen bij het partitie-kies-ding stond er nog altijd alleen de c:...130GB ik heb dan is enter gedrukt om te kijken wat ik daar kon kiezen... enkel formatteren in de verschillende systeemformaten... Dit wilde ik niet riskeren aangezien ik niet goed wist of hij heel mijn schijf zou booten, enkel de c:...of nog iets anders. Nergens werd de e: partitie vermeld. Bon, ik sluit de setup keurig af zonder meer en wil mijn pc terug booten naar Windows. Toen kwam het: alles wat mijn computer deed na de typische beep dingen (waarna dus normaal het windowsopstartscherm moet komen) was een zwart scherm met een wit knipperend liggend streepje bovenaan links....

Heeft iemand een verklaring hiervoor of een oplossing? Het lijkt mij alsof hij de boot directory niet wil detecteren..; :(

Mvg,
Willem

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:23

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk is je partitietabel stiekem overschreven en daarom nu niet meer geldig. Je zal met recoverytooltjes aan de gang moeten om dit te herstellen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zo te horen is of de partitie tabel aangepast door het enteren in de setup, of je boot.ini is vernaggeld.
Je kan het volgende proberen:
Opstarten van de setup. In plaats van ENTER voor het doorgaan met de setup kies je voor R van repareren. Je komt in een soort DOS console terecht.
Toets hier de volgende commando's in:
FIXBOOT , en dan enteren.
Daarna:
FIXMBR, en dan weer enteren.
Daarna EXIT, en de PC start opnieuw op. Als hij het dan weer doet, mooi, zo niet, bovenstaande nog een keer doen, maar dan in de DOS console het volgende uitvoeren:
CHKDSK /P /R

Daarna weer rebooten, en als het dan nog niet werkt, aan de DATA recovery gaan als je bestanden belangrijk zijn...
NOOIT een herinstallatie doen, en dan gaan recoveren, dan is de kans dat je je data terug kunt halen een stuk kleiner geworden...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kick verwijderd.
Het is niet gewenst om je topic binnen de 24 uur omhoog te trappen :) Graag iets meer geduld, één uur is wel erg kort.
In die tijd had je namelijk ook kunnen uitzoeken of je CD wel of geen SP2 geintegreerd heeft.
Als je je disk probeert te formatteren met een CD waar geen 48bits LBA ondersteuning (sp2) op zit kan je namelijk je MBR ook om zeep helpen met deze gevolgen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Yup...ik was die LBA 48 helemaal vergeten toen ik win2K installeerde op een oudere PC die wel 250 en 320 gig HDDs hadden.
Pfffffff.....

Gelukkig had ik al mijn data gebackupped.

Ik hoop dit de boven aangegeven oplossingen werken voor de TS. Maar die repairs werken niet als je een non sp2 winxp CD hebt. Omdat fixmbr etc dan ook niet de hele HDD ziet.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:23

DataGhost

iPL dev

Brede P schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 10:56:
FIXBOOT , en dan enteren.
CHKDSK /P /R

NOOIT een herinstallatie doen, en dan gaan recoveren, dan is de kans dat je je data terug kunt halen een stuk kleiner geworden...
Je spreekt jezelf tegen. Met FIXBOOT overschrijf je het bestandssysteem op de eerste partitie, die wellicht overlapt met de tweede. Met chkdsk idem (ik neem aan dat je /F bedoelt in plaats van /P? in Windows zelf geeft chkdsk die optie in elk geval niet). Dan heb je dus ook een kans dat je de gegevens op de datapartitie overschrijft. Je zal eerst de partitietabel terug moeten zien te halen (zijn tooltjes voor) en dan hopen dat je data nog intact is.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 27-08-2007 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, tnx voor reacties al! Srr voor de kick =$

* Mijn winxp cd'tje heeft idd geen sp2 ondersteuning dus ik kan mss best is proberen om er eentje te zoeken en kijken of hij mijn partities herkent?

* Alss dat niet werkt kan ik inderdaad is kijken in de recovery dingen... denk k

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Die CD met SP2 kun je zelf maken met nLite. Gewoon Service Pack 2 downloaden en dan slipstreamen. Is sowieso een nettere manier van installeren. Als je het helemaal goed wilt doen pak je de updatepack van RyanVM er ook bij.

omniscale.nl

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-02 16:00
Ik heb het al vaak gezegd: maar het beste programma om al je partitie- en dataschade te herstellen is Partition Table Doctor.
Pagina: 1