Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afstand meten voor robot icm pc

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hoe kan ik een afstand bepalen met mijn computer? In real life dus, de webcam ziet een voorwerp en ik wil dan graag aan mijn software kunnen vertellen hoever dat object verwijderd is.
Sonar is geen optie ;) met radio-waves heb ik ook al een project gezien, maar dat werkt maar goed dicht bij muren. Bestaat er iets met een laser, of iets anders?
Het moet wel betaalbaar blijven, 2 high res camera's die (zoals onze ogen) een 3D beeld gaan vormen is geen optie.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je noemt zowat alle mogelijkheden op en zegt dat die niet kunnen, dan blijft er natuurlijk niks over.

Zeg eens waarom dat het geen optie is. Ultrasoon (zoals sonar), waarom niet? Camera's die moeten niet high res zijn en je hebt er al 1, waarom gaat dat niet?

Met laser vrees ik ook dat dat niet goedkoop gaat zijn, je kan natuurlijk niet die dingen van de aldi daarvoor gebruiken. En je schakeling zal volgens mij op zo'n hoge snelheden moeten werken dat zelfbouw moeilijk wordt.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58
Probeer de Ultra-sonic sensor van Lego Mindstorms NXT eens, zou ik zeggen. Moet wat mee te verzinnen zijn.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 16:01
er is een leuk truukje doe een geluidssignaal en tegelijk een electronisch signaal vanaf het object
nu kun je net zoals bij onweer de afstand bepalen.
met geluid gaat ongeveer met 330 m/s en licht/electromagnetism onmiddelijk de vertraging in seconde geeft de afstand.

Er zijn inderdaad laser oplossingen.
Ook combinatie 1 camera 1 laser.

Je kunt eventueel ook met een camera doen en hem snel her positioneren bijv met bewegende spiegels.

Maar ik zou zoeken want er wordt veel mee ge-experimenteerd.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
EnderQ schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 01:33:
Er zijn inderdaad laser oplossingen.
Ook combinatie 1 camera 1 laser.
En hoe wilde je dat in vredesnaam met een huis-tuin-en-keuken-camera oplossen? Met 30 frames per seconde en een lichtsnelheid van 300 miljoen meter per seconde gaat je dat toch echt niet lukken.

• EnderQ
Osiris schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 01:39:
[...]

En hoe wilde je dat in vredesnaam met een huis-tuin-en-keuken-camera oplossen? Met 30 frames per seconde en een lichtsnelheid van 300 miljoen meter per seconde gaat je dat toch echt niet lukken.
uhmm zo:
http://www.pages.drexel.edu/~twd25/webcam_laser_ranger.html

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
8)7 Zo kan het natuurlijk ook :) Ik ging al helemaal sonar-achtig uit van het berekenen van de RTT :X

Overigens gaat zo'n laserpointer ongetwijfeld buiten en bij grotere afstanden niet flex meer werken. De software detecteert hem vast niet meer zodra de resolutie dermate laag is dat de pointer nog maar één pixel in beslag neemt ofzo.

[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 27-08-2007 01:48 ]

• _Erikje_
  • Laatst online: 18-11 21:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Al kan je redelijk goed programmeren kan je stereo visie in elkaar butsen. Twee normale/zo goed mogelijke camera's laten samenwerken en een 3d representatie van de wereld maken.
Maar goed dit is wel meer werk dan je robotje maken denk ik:)

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Een cheap-ass afstandsmetertje van een bouwmarkt, en die tweaken dat je hem kan uitlezen via een com poort bv.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Radar sensor, ultrasoon meter, reflectie met Infrarood.
Ultrasoon is meest bekende en erg eenvoudig. Maak gebruik van die achteruitrij sensor.
Met DAC omzetter chip b.v. spanning naar bitjes kun je alsnog digitaal uitlezen.
Verklein sensor gebied om storingen klein te houden.

Lasermeting is effectief, maar je gaat niet daarmee in iemands ogen richten, al helemaal niet als webcam! Dus dat is gevaarlijk.

• EnderQ
Lasermeting is effectief, maar je gaat niet daarmee in iemands ogen richten, al helemaal niet als webcam! Dus dat is gevaarlijk.
Hmmpf beetje apart geformuleerd "al helemaal niet als webcam" een beetje common sense is neem ik aan aanwezig... op alle lasers staat duidelijk dat lasers gevaarlijk zijn voor de ogen afhankelijk van de sterkte (er zijn ook minilasers die in ogen projecteren btw), het is natuurlijk altijd goed om elkaar te waarschuwen.

http://web.princeton.edu/...ge/laserpointersafety.htm

Potential Hazards

The hazards of laser pointers are limited to the eye. Although with most visible lasers, the largest concern is potential damage to the retina, most laser pointers are not likely to cause permanent retinal damage.

En dan nog natuurlijk lasershows in discotheken etc.

[ Voor 3% gewijzigd door EnderQ op 27-08-2007 14:26 ]

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat lijkt me simpel en toch vrij goed.
De robot is bedoeld voor buiten, moet metingen doen op 5 tot 30 meter. Mijn webcam gaat de laserdot op zo'n afstanden ws niet meer zien.
Aan zo'n ding uit een bouwwinkel had ik nog niets eens gedacht!

Zoiets voldoet eigenlijk aan de noden http://www1.nl2.conrad.co...ay=fromoutside&~cookies=1

Kan iemand mij een type aanraden waar er een com-poortje op zit om 't uit te kunnen lezen? O-)

• EnderQ
era.zer schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:49:
[...]

Dat lijkt me simpel en toch vrij goed.
De robot is bedoeld voor buiten, moet metingen doen op 5 tot 30 meter. Mijn webcam gaat de laserdot op zo'n afstanden ws niet meer zien.

Zoiets voldoet eigenlijk aan de noden http://www1.nl2.conrad.co...ay=fromoutside&~cookies=1

Kan iemand mij een type aanraden waar er een com-poortje op zit om 't uit te kunnen lezen? O-)
Ik heb ook aan zo'n meter gedacht alleen ik wilde toen in mm verschillen bepalen dat werkt volgens mij niet maar misschien wel voor jouw, ik heb geen voorbeeld met poort. Je link werkt niet is aan een login sessie gebonden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Goede link: http://www.conrad.nl/goto/?product=813935 (krijg je door op 'Directe productlink' te klikken.

Zou zelf niet weten of dat soort dingen bestaan met een compoort oid, dus je zal waarschijnlijk de hardware moten gaan verbouwen.

Dan is de vraag natuurlijk wat er binnenin zit, en of je ergens iets kan aftappen wat de afstand bepaald.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

era.zer schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:49:
[...]

Er zit bijna nergens een daadwerkelijke com-poort op, maar met wat hulp van wat electronica is dat niet zo heel erg moeilijk om dat te maken. Op al die dingen zit een display, dat wordt over het algemeen door maar een bepaald aantal chips aangestuurd, die data is redelijk eenvoudig af te tappen. Ikzelf ben geen electronica freak, maar mijn zwager (met de soldeerbout geboren) heeft op deze wijze een laserwaterpas voor mij zo gemaakt dat ie op de pc (laptop) is uit te lezen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• EnderQ
SA007 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:28:
Goede link: http://www.conrad.nl/goto/?product=813935 (krijg je door op 'Directe productlink' te klikken.

Zou zelf niet weten of dat soort dingen bestaan met een compoort oid, dus je zal waarschijnlijk de hardware moten gaan verbouwen.

Dan is de vraag natuurlijk wat er binnenin zit, en of je ergens iets kan aftappen wat de afstand bepaald.
lol richt een camera op het display :+

als het x-segments display is kun je misschien gewoon de 7 segments kode omzetten.

Ik zag bij de wehkamp skil laser oplossingen daar lijkt het wel of er een camera is gecombineerd met een laser.... ;)
Pagina: 1