Toon posts:

Vista crasht at random...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dames,

momenteel heb ik een probleempje met mijn Vista installatie. Het probleem is..... Vista crashed at random, tenminste ik heb er nog geen patroon in kunnen herkennen. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om de oorzaak te identificeren en op te lossen?

Systeem configuratie
P4 2,8 Ghz
1,5 GB intern
2x 140 GB SATA
ATI Radeon 9700 videokaart
ALBATRON PX865 PE PRO mainboard.

Ik las ergens dat een mogelijke oplossing het upgraden van mijn BIOS is. Klinkt dit logisch??? zo ja hoe doe ik dit, ik heb echt geen flauw idee.

Alvast bedankt!

Peter

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Als Vista random crashed zal ik toch denken aan het geheugen. Probeer eens een latje eruit te halen (of andere combinaties te maken) en het nog eens te proberen.

--

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Herstart ie onmiddelijk met een blauwe flits? -> geheugen, zet automatisch herstarten na blauw scherm uit

Of blijft ie echt haken? Kijken naar je voeding.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad aan het geheugen kunnen liggen. Ik heb 1x 1GB module en 2x 256 mb modules... echter de 1GB module heb ik pas recent geinstalleerd. Voor die tijd crashte Vista ook al dus ik weet niet of ik het in die hoek moet zoeken.... of toch??

Peter

Verwijderd

Topicstarter
Snake,

Vista herstart niet, hij blijft gewoon hangen

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 11:59
ik zou zeggen, draai voor de zekerheid even memtest.org.

crashed het systeem alleen in vista? of misschien ook in de bios? (als je hem lang genoeg laat staan) of memtest of dergelijke.
kijk ook of al je ventilatoren goed draaien en er nergens teveel stof in zit.

verder vermoed ik, zoals hierboven, defect geheugen, of toevallig veel bad sectors op je HD waar je pagefile staat.

[ Voor 75% gewijzigd door kid1988 op 27-08-2007 08:17 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Verwijderd

Topicstarter
De PC crashed alleen onder Vista. Mijn PC runt onder XP gewoon, niks geen problemen gehad. Ik zal mijn systeem in ieder geval eens even "stofzuigen" dat kan geen kwaad. Maar omdat ik onder XP geen problemen met mijn geheugen heb gehad vraag ik me af of het probleem daar echt ligt, geeft VISTA zoveel meer stress op je PC?

Ik ga in ieder geval dat programma eens draaien om te kijken wat daar uit komt.

Verder... in mijn eerste bericht heb ik de vraag gezet of de problemen ook met een verouderde bios te maken konden hebben. Als dat zo is zou iemand mij dan een link kunnen sturen hoe ik dat doe ik weet dat namelijk niet.

Verder vind ik het heel tof dat iedereen zo snel en uitgebreid op mijn post reageert, dus..... BEDANKT!!.

Wanneer iemand nog meer goede ingevingen heeft omtrent mijn probleem (lees mijn PC's probleem) dan lees ik dat graag.

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-03 08:37
Vista gooit je geheugen vol, XP gebruikt de volledige geheugencapaciteit niet zo vaak. Dus misschien zit er een gedeelte geheugen (wat kapot is) dat je met XP haast nooit gebruikt, maar met Vista veel vaker.

Oja, misschien even in je logboeken neuzen? :+

[ Voor 10% gewijzigd door cheeseruler op 27-08-2007 09:18 ]

Verwijderd

Hmm heb ik ook regelmatig last van en meestal met grote bestanden downloaden (>4gig)
Zal ook eens met memtest kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

weer een aantal crashes verder .... weet ik nog steeds niets. Ik heb de volgende zaken geprobeerd. Geheugen getest... geen probleem
Gecontroleerd na +/- 1,5 uur draaien over de processor of geheugen abnormaal warm was... niet het geval.

Het volgende dat ik eens kan proberen is het verwijderen van 1 van de 3 geheugen banken. Ik heb 4 slots. Ze zijn ingedeeld in 2 paar, elk een groen en een blauw slot genummerd 1/tm 4. In slots 1 t/m 3 zitten de geheugen banken. Wellicht de 256 MB bank uit slot 2 verwijderen. Bij de oplevering van het systeem zaten de banken namelijk ook in 1 en 3.

Kan dit volgens jullie iets opleveren??

En nu een vraag die nog niet beantwoord is.... kan het updaten van de bios de problemen oplossen?

Mvg
Peter

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Maak je wel gebruik van een page file? Zonder page file lijkt mij namelijk niet handig.

Verwijderd

Haaglander schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:40:
Maak je wel gebruik van een page file? Zonder page file lijkt mij namelijk niet handig.
De pagefile wordt automatisch altijd gebruikt toch.... tenzij je hem uit zet.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:51:
[...]

De pagefile wordt automatisch altijd gebruikt toch.... tenzij je hem uit zet.
Precies. De vraag is dus of TS 'm heeft uitgezet.

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03 20:19
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:25:
...
En nu een vraag die nog niet beantwoord is.... kan het updaten van de bios de problemen oplossen?
...
Dit zou kunnen helpen. Ik had eerst gelijksoortige problemen met Vista, maar na een bios-update was dat probleem verholpen. Dit probleem trad bij mij echter alleen op bij 4 GB aan RAM of meer. Tevens was mijn vista voor de bios-update erg traag.

Kijk even op de site van de fabrikant naar de release notes van een eventuele bios-update.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik heb mijn BIOS geupdated en wat denk je ....... het hielp niets :). Maar goed misschien ben ik wel een stukje verder, weer wat uitgesloten.

Ik heb een ATI Radeon 9700 videokaart, ik heb begrepen dat daar nog wel eens rotzooi mee is en dat dit aan te passen is door de AGP???? in de BIOS aan te passen. De vraag is wat moet ik aanpassen??

Verder.... mijn systeem is nu niet meer in een keer weg, maar het volgende gebeurt, 1 zwart scherm met mousepointer en geluid, 2 mouse pointer verdwijnt, 3 geluid (muziek of wat je maar op hebt staan verdwijnt). Wellicht dat dit een bruikbare aanvulling is.

Alvast bedankt.

P.S de page file heb ik niet aangezeten... ik zou namelijk niet weten waar ik die moet vinden ;)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tip: bespaar je een hoop gedoe en ga terug naar XP.Gezien je systeem ga je toch geen DX10 draaien dus is er geen echt goede reden te noemen om vista te gebruiken.

Maargoed, wat voor drivers heb je geinstalleerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 28-08-2007 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nah ik noem het geen gedoe... maar meer een uitdaging eerst was het frustrerend, maar nu je langzaamaan verder komt begint het leuk te worden. Misschien mij massogistische kant :P

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 13:18

Haan

dotnetter

Ik zou eerst eens testen met alleen je nieuwe 1GB module. Omdat je probleem toch op geheugenproblemen lijkt en je het al had voordat je die nieuwe module kocht, lijkt me dat wel handig om te checken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Haan
Ik heb het geheugen reeds getest met memtest, maar da's natuurlijk niet 100% betrouwbaar. Ik ga je advies een proberen... leuke avatar trouwens. Maakt het ook nog uit in welke geheugenslots je het geheugen plaats?

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 12:01

MartNL

Ik zal eens proberen een goede antie spyware suite opzetten.

als je deze er nou eens installeerd. prevx 2.0 en kijkt als die echt niks kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Heren, Dames,

mijn PC's problemen zijn zover ik kan zien over. Kennelijk heeft de bios flash van gister toch geholpen, was ook wel een grote stap voorwaarts van versie 1.15 naar versie 1.24... Verder heb ik de AGP apeture opgehoogd van 128 naar 256.

Het enige probleem dat nu nog rest is het crashen van sommige games (niet lachen he... BF1942 en BF Vietnam... ze blijven leuk). Ik ben van plan een andere video kaart aan te schaffen, nu dus een RADEON 9700 met 128 MB.... nieuwe: apphire X1950 Pro 512MB. 2xDVI. TVo. AGP.

Is dat een goede keuze???

Groet,

Peter

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 13:18

Haan

dotnetter

Die kaart is een leuke laatste upgrade voor dat systeem ja :)
Let er wel op dat je voeding zwaar genoeg is, bij voorkeur minstens een 400 Watt A-merk voeding. (zie eventueel ook: Welke voeding heb ik nodig? Deel 18)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1