350D Iso 100 troubles

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Hoi allen,

Ik zag even geen topic over gebruikerservaringen, maar gok er op dat ik hier een probleempje kwijt kan. ;)

Mijn 350D heeft sinds kort een rariteit ontwikkeld omtrent de iso 100 setting. Ik kan foto's schieten, echter zie ik vervolgens een kleine strook van de foto aan de linkerzijde welke ok is qua kleur, gevolgd door een rode vertikale streep en dan de rest van de foto met zeer fletse kleuren en korreligheid. Net of er iets aan de hand is met de spanning op de sensor...iemand die dit probleem bekend in de oren klinkt?

ps. zaken die ik reeds geprobeerd heb;

- Oude firmware
- Nieuwe firmware
- Verschillende lenzen
- Heel veel verschillende settings

Groeten, Vincent Groenewold

[ Voor 10% gewijzigd door punishedbrains op 26-08-2007 19:31 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je hebt niet gezegd of euvel ook ontstaat - of zelfs erger wordt - in hogere ISO settings.
Met hogere ISO wordt sensor meer opgevoerd en zal je meer storingen moeten zien.

Voor mijn part: de sensor is wellicht kapot. Rode lijn hoort daar niet thuis.

• punishedbrains
Dat is inderdaad het gekke, een hogere iso setting (200+) geeft perfect beeld.

Verwijderd

Bij mijn weten is ISO 200 de laagste native setting van een 350D, en wordt ISO 100 softwarematig gerealiseerd. Lijkt me dus niet te liggen aan de sensor, maar aan de engine die die firmware uitvoert.

Laten repareren dus, of ermee leren leven dat ISO 200 de ondergrens is (is bij veel crop-camera's het geval)...

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22

breinonline

Are you afraid to be known?

ISO 100 is gewoon native op de 350D, het zijn geen Sony sensoren die Canon gebruikt hè. In ieder geval is er iets serieus mis wat TS niet zelf kan repareren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• punishedbrains
Helaas. Op zich heb ink met de setting weinig problemen, echter wilde ik het recent graag gebruiken om zo min mogelijk licht op te hoeven vangen. Anyway, ik kijk de garantie er eens op na.

Verwijderd

Dacht eerst even aan een brak geheugen kaartje, maar als het probleem op ISO 200 weg is, mmh . .

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Just in case, formatteer het kaartje eens, mijn 350D had ook ineens rare digitale strepen met ook zwart beeld rechtsonder met een schuine lijn. Na formatteren kaartje was dit over.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Fairy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:59:
Just in case, formatteer het kaartje eens, mijn 350D had ook ineens rare digitale strepen met ook zwart beeld rechtsonder met een schuine lijn. Na formatteren kaartje was dit over.
Ook maar op 1 ISO-stand? Want dat feitje doet toch wel heel erg wijzen naar een probleem met de aansturing/uitlezing van de sensor en niet een corrupt storage medium.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

m-m schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:09:
[...]

Ook maar op 1 ISO-stand? Want dat feitje doet toch wel heel erg wijzen naar een probleem met de aansturing/uitlezing van de sensor en niet een corrupt storage medium.
Durf ik niet te zeggen, is voor mij alweer een tijdje geleden.

• punishedbrains
Sorry voor de lange wachttijd. :) Het probleem heb ik nog steeds, het lijkt er inderdaad op dat er iets vreemds aan de hand is met de uitlezing van de sensor, niemand die iets afweet van wat er gebeurt tijdens het switchen van iso-waarden? Volgens mij heeft het met de spanning over de sensor te maken?

Om vanalles uit te sluiten heb ik de sensor nog zelf schoongemaakt (altijd spannend), misschien stof wat toevallig de boel in de war schopte, maar ook dat was het niet.

[ Voor 22% gewijzigd door punishedbrains op 11-03-2008 14:29 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kun je eens een voorbeeldfoto posten? Verder is het misschien nuttig om te weten of het ook bij raw of bij bepaalde jpeg instellingen voordoet.

Ik zou inderdaad zeggen dat de sensor iets mankeert, maar dan zou het bij iso200 niet ineens beter mogen zijn, het zou wellicht zelfs slechter moeten zijn door de gain die toegepast wordt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• punishedbrains
Linkje

Daar staat het. Je ziet de linkerzijde heeft een rode streep, helemaal links zijn de kleuren dan goed en aan de rechterzijde is alles distorted. Maar alleen qua kleur volgens mij...mmmm...had ik mij nog niet zo direct gerealiseerd, kleur is weer net even iets anders. En op iso 200 en hoger is alles prima en maakt het verder niet uit op welke setting de camera staat, heb al vanalles geprobeerd.

[ Voor 28% gewijzigd door punishedbrains op 11-03-2008 23:18 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Volgens mij wordt dat een retourtje Canon :(

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
't is inderdaad net of na de streep de blauwe pixels niet meer meedoen (kijkende naar de stoeltjes). Lijkt mij inderdaad een klusje voor de reparatieafdeling.

Ik ben alleen nog steeds benieuwd hoe hij het in RAW doet...

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

En daar heb je zo lang mee rondgelopen :?

Heb je nog wel garantie?

Camera al eens een harde reset gegeven?

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 12-03-2008 12:05 ]

• punishedbrains
Ik schiet alleen maar in RAW overigens dus ja. :)

En Fairy, je hebt volkomen gelijk, ben er veels te lui mee geweest aangezien de camera top foto's maakt op iso-200 en ik daar weinig hinder van ondervind (ruis zie ik dan nog steeds niet). Ik zal zeker eens de garantie erbij pakken, maar ik denk dat ik die niet meer heb. Hoe duur zou dan een reparatie kunnen zijn denk je?

Een harde reset, ik heb wel de firmware eens verlaagd, en ook verhoogd, maar dat had ook geen effect. Hoe doe je zo'n harde reset?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

punishedbrains schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:06:
Ik schiet alleen maar in RAW overigens dus ja. :)

En Fairy, je hebt volkomen gelijk, ben er veels te lui mee geweest aangezien de camera top foto's maakt op iso-200 en ik daar weinig hinder van ondervind (ruis zie ik dan nog steeds niet). Ik zal zeker eens de garantie erbij pakken, maar ik denk dat ik die niet meer heb. Hoe duur zou dan een reparatie kunnen zijn denk je?

Een harde reset, ik heb wel de firmware eens verlaagd, en ook verhoogd, maar dat had ook geen effect. Hoe doe je zo'n harde reset?
Backup batterij er uit vissen dacht ik. Ik meen dat er ook ergens een paperclip gaatje zit maar dat weet ik niet zeker meer.

PS Sensorassembly vervangen, (en 99,99% zeker dat dat moet gebeuren!) kost bijna net zo veel als de camera zelf, althans meer dan de helft, en dan nog arbeidsloon erbij en calibreren (sensor moet echt super super recht zitten), kom je met kosten dik boven de waarde van de camera uit en kan je beter een nieuwe 400D kopen die overal in de dump gaat vanwege de 450D.

Zonde joh.....

• punishedbrains
Dan ga ik eerst maar eens die hard-reset proberen, vervolgens checken hoe het zit met de garantie en als die verlopen is...iso 200 gebruiken. Vanuit mijn perfectionistische foto-achtergrond is dat pijnlijk, maar om nu te zeggen dat ik opeens foto's aan het schieten ben vol ruis e.d. totaal niet.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval!

[ Voor 6% gewijzigd door punishedbrains op 13-03-2008 10:15 ]

Pagina: 1