[2003] network shares plotseling onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 21:38
Sinds een dag of 4 zijn opeens alle gedeelde mappen op m'n 2003 server onbereikbaar geworden.
Zodra ik de PC remote probeer te benaderen via Start Menu -> Run en dan \\netwerkshare krijg ik de mededeling:

\\netwerkshare is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Access is denied.

Als ik een share aanmaak en deze benader via \\netwerkshare\blaat dan doet ie het soms tijdelijk, ga ik dan files transferen verdwijnt de netwerkshare opeens in het niets. Als ik remote inlog op de 2003-server en dan de properties van de map opvraag is het "delen van deze map" opeens verdwenen.

Voor zover ik weet is er niets in mijn configuratie veranderd, auto-update staat uit.

Op de server is geen firewall aanwezig, ik heb alle settings wel 100x gecontroleerd maar ik kan echt geen aanleiding vinden.

In de knowledgebase ben ik gaan zoeken en kwam het volgende artikel tegen:
Error message when you try to access a Windows XP-based network computer: "You might not have permission to use this network resource"

Deze trick heb ik opgevolgd maar zonder succes. Wel kwam ik hier achter de term "LSA" en ben hierop eens gaan zoeken in mijn systemlog.
In het systemlog zie ik een maandenlange reeks aan meldingen (dus niet enkel van de laatste 4 dagen) met daarin een tekst van de volgende strekking:

Het beveiligingsysteem heeft een authorisatiefout ontdekt van de server DNS/ns.xs4all.nl. De foutcode die onstond van het authorisatieprotocol Kerberos was "Er zijn geen inlogservers beschikbaar die de inloggegevens kunnen verwerken" (0xc000005e)".
(heb het even vertaald want ik draai geen NL/EN OS)

volgens mij moet deze Kerberos-muk volledig los staan van de netwerkshares maar goed je weet het niet, sowieso is daar iets mis want ik gebruik helemaal geen Kerberos-authorisatie.

Ik begin een beetje radeloos te worden :{

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
laat me raden je draait een DomainController en die heeft op zijn netwerkadapter als primary zichzelf staan en als secondary de dns van de provider (xs4all)

mensen.... dit is niet de juiste manier van configuren!, de server dient alleen zichzelf te hebben als dns server en in de dns console dient men een dns forwarder te configureren die naar xs4all verwijst

/einde dienstmededeling :P

geen keberos authenticatie... als ik dat zo lees heb je nog een boel te leren over windows en active directory ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Zwelgje op 26-08-2007 15:38 ]

A wise man's life is based around fuck you

• ScuL
Powershell schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:36:
laat me raden je draait een DomainController en die heeft op zijn netwerkadapter als primary zichzelf staan en als secondary de dns van de provider (xs4all)

mensen.... dit is niet de juiste manier van configuren!, de server dient alleen zichzelf te hebben als dns server en in de dns console dient men een dns forwarder te configureren die naar xs4all verwijst

/einde dienstmededeling :P

geen keberos authenticatie... als ik dat zo lees heb je nog een boel te leren over windows en active directory ;)
nope draai geen domein alleen een werkgroep..

en m'n DNS settings staan al 3 jaar zo ingesteld en dat heeft altijd gewerkt..

leg eens uit over die keberos want ik denk dat daar de schoen wringt ..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
draaien alle services nog wel? bv de server service? zijn op de properties van je netwerkconnectie nog wel file/print sharing aangevinkt?

A wise man's life is based around fuck you

• ScuL
File/print sharing is aangevinkt en actief
Computer Browser Service draait nog
DNS server draait nog

ik zie dat de service "Kerberos Key Distribution Center" is gestopt, en ik kan hem ook niet handmatig starten..

Screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/6348/servicesgj2.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/4323/services2op9.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/2213/services3yj3.png

[ Voor 47% gewijzigd door ScuL op 26-08-2007 15:56 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ScuL schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:45:
ik zie dat de service "Kerberos Key Distribution Center" is gestopt, en ik kan hem ook niet handmatig starten..
Logisch, want het ding is geen domain controller ;) Dus is die service ook niet nodig.

Maar ongeacht of je een AD Domain draait of niet, zorg dat je alleen het server-IP als DNS hebt geconfigureerd in TCP/IP settings en stel de XS4ALL DNS servers als forwarder in via de DNS snapin.

Dat is de nette manier van afhandelen, bovendien verdwijnen dan ook die meldingen omdat dan geen resolving meer wordt aangevraagd bij XS4ALL.

De Server service (lanmanserver) is onder andere verantwoordelijk voor het sharen van resources, als die eruit vliegt moet dat ook gelogged worden in je eventlogs.
Wat gebeurt er met betrekking tot je NBT settings?
Wat zie je met een nbtstat ?

[ Voor 51% gewijzigd door alt-92 op 26-08-2007 20:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ScuL
Ik ben erachter.. er zit een trojan op m'n server en ik kom er niet 1,2,3 achter wat voor

Alle anti-virus programma's die ik heb geprobeerd zeggen dat ze "niet kunnen starten wegens veiligheidsinstructies van de PC"

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wipe & reload doen :)
Uiteraard voorzien van een goede (gescande) backup.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1