Gebruik van wattage cs.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Topicstarter
In nieuws: Aankomende Penryn-chips op de pijnbank gelegd wordt de term 'wattage' gebruikt.

Hoewel dat woord in de Van Dale terug te vinden is alsmede in het Groene Boekje (de fools >:)), is hier een veel mooier woord voor; namelijk 'vermogen'. Een oerdegelijk woord, dat net dat tikje extra kan geven om zo'n prachtartikel goed uit de verf te laten komen :P. Daar kan een woord met een lelijk woordbeeld als wattage (komop zeg; het ziet er toch niet uit? Het klink ook nog eens nergens naar.) natuurlijk niet tegenop!

Het enige mogelijke voordeel van de term wattage boven vermogen is dat de eerste meteen de eenheid duidelijk maakt is in werkelijkheid een schijnvoordeel; de Watt is namelijk gewoon SI dus iedereen snapt direct dat een genoemd vermogen in Watts zal zijn en niet in kilocaloriën per dag***.

Tenslotte zit Tweakers.net natuurlijk vol met fysici, electrotechnici en meer van dat soort beta's en die voelen stuk voor stuk een koude diepe rilling over hun rug trekken als ze weer eens 'wattage' lezen ;)

Tot bijna-slot nog een handig tabelletje :

Inferieur / foutSuperieur / goed
Amperage*Stroomsterkte
VoltageSpanningsverschil / potentiaalverschil
WattageVermogen
Ohmage*Weerstand** / impedantie**

En ja, dit topic is omdat dinges er zelf geen topic over wilde openen ;)

Dank u voor de aandacht.

*) Sowieso geen woord; zelfs Van Dale trapt daar niet in.
**) Afhankelijk van de context
***) Tenzij het natuurlijk in de McDonalds is, maar die maken dan weer expliciet duidelijk dat het om kilocaloriën per dag gaat en niet om Watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:29

momania

iPhone 30! Bam!

Ik kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat ik het er volledig mee eens ben.

Voltage vind ik dan nog wel kunnen, aangezien dat woord nu al te veel is ingeburgerd, maar Amperage, Wattage en Ohmage staat/klinkt imo dus echt voor geen meter. Whatever de Dikke of de Groene er van zegt. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 06:07

JHS

Splitting the thaum.

Niet alleen klinkt het niet, maar het lijkt me ook gewoon juister om een grootheid bij z'n eigen naam te noemen in plaats van een vage afgeleide van de eenheid :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maar wat moeten we dan als leidraad aanhouden? Hoewel ik gevoelsmatig 'wattage' ook niet echt super vind, staat het tegenwoordig in de van Dale en het groene boekje. Nu is dat wellicht niet zaligmakend, het is wel een vaste richtlijn die we kunnen hanteren, toch?

De richtlijn 'je kunt alle woorden die in de van Dale staan gebruiken, behalve de woorden die er niet uit zien' is niet echt duidelijk te noemen :P

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:33

Caveman

whahoehaha

Mja, ik denk dat je dit soort termen toch niet tegenhoud. (ik ben het overigens eens met je lijstje, dat zijn gewoon de correcte termen om te gebruiken.) In de volksmond wordt ook vaak gebruikt; "er staat veel stroom op." 8)7 terwijl ze eigenlijk bedoelen dat er een hoge spanning opstaat. Essent, nuon en andere consorte verkopen stroom tegenwoordig, terwijl ze eigenlijk vermogen verkopen. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, zolang niet-techneuten de reclames maken.....

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52

vooghel

Cunning linguist

Dit heeft meer te maken met stijl dan met correctheid. Van Dale is immers in beginsel een descriptief woordenboek; d.w.z. dat een woord dat regelmatig voorkomt in het Nederlandse taalgebruik, erin opgenomen wordt. Het feit dat 'wattage' en 'voltage' in de VD staan geeft niet aan dat het correcte woorden zijn, alleen dat het bestaande woorden zijn. Maar je kunt er natuurlijk zelf voor kiezen om die woorden uit oogpunt van stijl en omdat je ze inhoudelijk niet vindt kloppen, niet te gebruiken. Er staan genoeg woorden in de VD die de redacteurs nooit in een bericht zouden plaatsen.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 06:07

JHS

Splitting the thaum.

P_de_B schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:20:
Maar wat moeten we dan als leidraad aanhouden? (...)
De juistheid van de woorden - behalve daar waar de gebruikelijkheid de juistheid overstijgt. Ik zou niet willen voorstellen om het in de toekomst in plaats van stroom over vermogen te hebben in de context van elektriciteitsbedrijven. Maar dat vermogen beter is dan wattage staat lijkt me buiten kijf :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Precies. En zeker als je een technische website bent, zou ik de juiste technische termen gebruiken.

"Er staat stroom op" is bijvoorbeeld een keurige nederlandse zin, met keurige woorden die allemaal in de vandale staan. Toch is dit voor veel technici ongeveer de meest tenenkrommende zin die je kan schrijven. Vandale is dus zeker niet voldoende om technisch correct te schrijven. Ik zou daarom bij technische termen de meest correcte blijven gebruiken.

Terecht commentaar dus :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb in ieder geval zojuist wattages door vermogens vervangen :)

(en als bonus voltage door spanning, hoewel ik daar minder problemen mee heb)

[ Voor 38% gewijzigd door P_de_B op 27-08-2007 14:52 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:33

Caveman

whahoehaha

JHS schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:42:
[...]
De juistheid van de woorden - behalve daar waar de gebruikelijkheid de juistheid overstijgt. Ik zou niet willen voorstellen om het in de toekomst in plaats van stroom over vermogen te hebben in de context van elektriciteitsbedrijven. Maar dat vermogen beter is dan wattage staat lijkt me buiten kijf :) .
Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar kijk eens hoe lang het duurt om "foute" termen uit het spraakgebruik te krijgen. Hoeveel mensen gebruiken het woord pond nog om een halve kilo aan te geven. (Eigenlijk zou de groenteboer het in Newtons aan moeten geven, maargoed zolang die geen filiaal heeft op de maan heeft komt dat wel goed) Trouwens op mijn rekening staat wel netjes KWh :)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Topicstarter
P_de_B schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:49:
Ik heb in ieder geval zojuist wattages door vermogens vervangen :)
Tof :)
(en als bonus voltage door spanning, hoewel ik daar minder problemen mee heb)
Voltage klinkt ook beter dan wattage inderdaad. Maar spanning blijft toch mooier :P
P_de_B schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:20:
Maar wat moeten we dan als leidraad aanhouden? Hoewel ik gevoelsmatig 'wattage' ook niet echt super vind, staat het tegenwoordig in de van Dale en het groene boekje. Nu is dat wellicht niet zaligmakend, het is wel een vaste richtlijn die we kunnen hanteren, toch?

De richtlijn 'je kunt alle woorden die in de van Dale staan gebruiken, behalve de woorden die er niet uit zien' is niet echt duidelijk te noemen :P
Klopt, maar het ging mij specifiek om deze termen. Er is geen algemeen probleem met lelijke woorden op de frontpage ofzo hoor :P
Pagina: 1