Moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Epyon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08-2023
Ik heb een probleem met mijn computer. Hij start namelijk niet normaal op; als ik hem aanzet verschijnt het logo van het Moederbord op het scherm, en dit blijft er ongeveer een minuut staan. Tijdens deze minuut reageert de computer nergens op. Daarna start hij door naar het windows XP laadscherm en lijkt alles normaal, maar daarna wordt het scherm zwart voor ongeveer 20 tot 25 seconden. Hierna start hij normaal op naar het inlogscherm van windows. Dit probleem is er sinds ongeveer een week, en het gebeurt iedere keer als ik de computer opstart. Ik vraag me af of het zo kan zijn dat mijn moederbord defect is geraakt op de een of andere manier. Is er misschien iemand die me zou kunnen helpen met dit probleem?

specificaties van het betreffende systeem:
Proc: AMD sempron 2800+
Ram: 1280 MB DDR 400
Videokaart: GeForce TI4200 128MB (8x AGP)
Moederbord: ASUS A7V8X-X
Voeding: Sweex 350W dual fan

P.S. Ik heb dit bericht hier gepost omdat ik niet zeker ben of het probleem bij het moederbord ligt. Ik weet dat er hier eigenlijk geen vragen over moederborden horen.

[ Voor 8% gewijzigd door Epyon op 26-08-2007 13:46 ]

Verwijderd

Is de pc verder wel stabiel (stresstest; prime)?
En is er geen schade aan het moederbord? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een condensator gebarsten is of bol staat, heb je daar al naar gekeken?

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad voor een paar weken terug.
Bij mij bleek het probleem een defecte ram-bank te zijn.

Wat gebeurde er?

Pc start op
Gaat naar een dos scherm, cursor knipperd en de pc "freezed"
Na een reboot kom ik in het scherm waar ik kan kiezen tussen normaal opstarten of safe mode.

Na een paar minuten zoeken op Google kwam ik tot bovenstaande conclusie.

Oplossing:
Voeding uit gezet (on off switch)
Pc opengeschroefd
Ik wist niet of het m`n ram-bank betrof of het slot. dus:

2 rambanken eruit gehaald. (had er maar 2)
1 ram-bank in een ongebruikt slot gedaan.(had er 3)
Pc opgestart.
Pc deed het prima.

Ram-bank 2 in een van de 2 eerder gebruikte slots gestopt om eens te kijken welke nou kapot was.
Gelukkig had ik het goede slot, de pc startte gewoon op.
Tevens even getest of het overgebleven slot dan kapot was door de ram-bank uit de eerder gebruikte slot te switchen met het vermoedelijk defecte slot.

conculusie
Ram slot 1 = defect en veroorzaakte de error.

Tip:
Kijk even in je BIOS wellicht zie je daar onvolkomenheden zoals een instelling die veranderd is of een waarschuwing?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 14:03 ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
As dat 'moederbord logo' niet gewoon dat vendor logo dat je in de bios uit kan zetten?

Gezien het moment waarom de problemen voorkomen zou ik denken dat het ook gewoon een driver probleem kan zijn. Heb je recentelijk nog drivers vernieuwd?

Verwijderd

CherandarGuard schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:59:
As dat 'moederbord logo' niet gewoon dat vendor logo dat je in de bios uit kan zetten?

Gezien het moment waarom de problemen voorkomen zou ik denken dat het ook gewoon een driver probleem kan zijn. Heb je recentelijk nog drivers vernieuwd?
Dat zou wel een stunt wezen ....
Ik heb hetzelfe mobo en er is een sneltoets combinatie tijdens de boot waarmee je de instellingen voor het logo kan aanpassen. (alt tab als ik me niet vergis)

Je hebt ook software bij je mobo gekregen waarmee je dat logo kan vervangen door een ander plaatje.
even de naam kwijt maar staat onder je utilities in het start menu. (default setting)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. En vervang die Sweex voeding (zelfs al heb je er nog geen problemen mee).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 14:12:
Begin eens met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. En vervang die Sweex voeding (zelfs al heb je er nog geen problemen mee).
Eens mbt de Sweex voeding, maar ik denk dat je eerst erachter zal moeten komen waar het probleem exact zit. Die voeding kan daarna wel :P

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 16:39
In je bios [F2] of [del] even je 'bootscreen on startup' of zoiets dergelijks uitzetten.
Je kan dan zien wat er gebeurd tijdens het booten. Via [pause] kan je altijd onderbreken om te even
rustig te kijken. Als het goed is kan je dan zien waar hij vast hangt of er een error melding komt.
Pagina: 1