Special zelfbouw luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
Hallo,

Ik vond in de schuur van mijn vader nogal een grote blazer en ik dacht. Daarmee kan ik wel koelen en toen ben ik aan het werk gegaan. Hier wat foto's, laat maar horen wat jullie ervan vinden. en of jullie nog tips hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ACFIILTT.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-PA64FWBK.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-DSJAOIMH.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NFR8NYFI.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQNGAODL.jpg

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
gaat volgens mij echt niet goed wekren hoor.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Maakt zo'n ding niet hartstikke veel lawaai?? En hoe ga je dat in je pc krijgen?

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 20:54
is het niet mogelijk om er een soort "vinnen" op te maken, zo heb je meer oppervlakte. En dus beterekoeling.. Ik raad je aan om met een lage kloksnelheid te beginnen (onderklok) en dan langzaam omhoog te gaan zodat je de temps in de gaten kunt houden. Zorg ook dat je de beveiliging aan hebt staan zodat je pc uit gaat in geval van overhitting..

Veel succes

Verwijderd

heb je op de koperen plaat wel koelribben gemaakt?

Als het een glad oppervlak is heeft het volgens mij weinig zin.

Edit : ah bliz was me voor :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 13:24 ]

• Bliz
  • Laatst online: 30-01 20:54
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:23:
heb je op de koperen plaat wel koelribben gemaakt?

Als het een glad oppervlak is heeft het volgens mij weinig zin.
de onderkant moet juist glad zijn (spiegelend is aan te raden), dan koelt hij vaak beter.

Verwijderd

ja dat is de onderkant die tegen de pc aan komt, ik heb het over de bovenkant van die plaat

• thenapster
hallo, ik heb de binnekant van het kopere blok, ruw gemaakt met een freesje, en ik was van plan hem niet in de pc te bouwen maar gwn voor te testen en ik heb hem een minuut verhit met een gasbrander, nogal een grote gasbrander en daarna was hij door de blazer na 20 sec koud, dus het lijkt mij wel goed werke. Maar ik kan hem nog niet testen, want ik heb nog geen test pc. En bij mijn andere pc is mijn mobo nog in bestelling.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Alles met dunne, lange buizen lijkt me per definitie ongeschikt voor stil luchttransport...

• thenapster
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:26:
ja dat is de onderkant die tegen de pc aan komt, ik heb het over de bovenkant van die plaat
ja, die heb ik ruw gemaakt.

Verwijderd

Ruw zal niet zo veel helpen de lucht moet ergens langs gaan, bijv wat je altijd ziet bij luchtkoelers lamelletjes, de lucht zal er nu misschien 1% beter langs het oppervlak gaan.

Verwijderd

thenapster schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:28:
hallo, ik heb de binnekant van het kopere blok, ruw gemaakt met een freesje, en ik was van plan hem niet in de pc te bouwen maar gwn voor te testen en ik heb hem een minuut verhit met een gasbrander, nogal een grote gasbrander en daarna was hij door de blazer na 20 sec koud, dus het lijkt mij wel goed werke. Maar ik kan hem nog niet testen, want ik heb nog geen test pc. En bij mijn andere pc is mijn mobo nog in bestelling.
Is totaal geen indicatie. Je moet zien wat het koelvermogen is tijdens het proces van warmtetoevoer, niet nadien.
Ziet er overigens een leuk conceptje uit. Zeer hoge airflow kan de koelprestaite goed verbeteren, echter gaat dat teniet gedaan worden door gebrek aan contactopp. koper-lucht.

• thenapster
hallo, de blazer is nogal sterk, hij blaast zeer hard, dus dat zit wel goed, nu ff wachten tot ik mijn test pc heb, maar ik denk dat het wel gaat werken. Maar ik ben 3 uur bezig geweest voor het maken van het kopere blokje, en om die nu helemaal weer te gaan slope. Dus eerst teste of dit goed werkt en anders veranderen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:59

HugoBoss1985

Xenotech

Ik ben benieuwd wat hier uit komt :)

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik vind het een woest idee!!
Top.
Geluidsarm zal het niet worden. Maar gaaf!

There is no place like 127.0.0.1

• thenapster
TheMe schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 14:02:
Ik vind het een woest idee!!
Top.
Geluidsarm zal het niet worden. Maar gaaf!
haha, hij is nogal luid ja, maarja :9

• Pinjataaa
  • Laatst online: 15:22

Pinjataaa

Hit me!

Wat een bruut idee haha, ik ga dit wel volgen.

Verwijderd

Zal dit niet warm worden i.p.v. koud ? (door de wrijving van de lucht :P )

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
thenapster schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:28:
Geen manier om het koel vermogen te meten. Doe hetzelfde als bij phase, dummyload eronder, thermometer in het kopereblok en dan kijken hoe warm het wordt.

Verwijderd

:D my thoughts exactly.

Aan de ene hand wel weer es zo'n 'gaaf' idee :P maar aan de andere hand lijkt het niet lekker in elkaar te zitten. Er zitten namelijk geen vinnen die afgekoeld kunnen worden door de lucht. Nu zal je alleen een soort buis hebben waar veel lucht doorheenstroom maar geen weerstand aanwezig is, dus het lijkt erop dat je idee wel leuk is, maar weinig effect zult hebben.

• thenapster
wat is een dummeload

• thenapster

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Met weerstanden bijvoorbeeld. Dan creer je een goede load en kan je zien hoe de temps zich gedragen.

Ik hoop overigens niet dat je hiermee die pelt gaat proberen te coolen... Want dat gaat zeker niet werken.

[ Voor 90% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 26-08-2007 19:23 ]

• thenapster
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 19:21:
Met weerstanden bijvoorbeeld. Dan creer je een goede load en kan je zien hoe de temps zich gedragen.

Ik hoop overigens niet dat je hiermee die pelt gaat proberen te coolen... Want dat gaat zeker niet werken.
nee gewoon een zelfbouwproject, kijke of het werkt
8)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 19:21:

Oew dat is dezelfde idd! Ik ga hem ook volgen dan :P Hopelijk is dit beter uitvoerbaar :) Ik denk niet dat het veel effect zal hebben maar het is wel een leuk project om te doen!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
TEAMIKKE schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 19:40:
[...]

Oew dat is dezelfde idd! Ik ga hem ook volgen dan :P Hopelijk is dit beter uitvoerbaar :) Ik denk niet dat het veel effect zal hebben maar het is wel een leuk project om te doen!
Als hij er een paar vinnen in maakt kan de warmte denk ik al een stuk beter worden afgevoerd. Ik zou de onderkant goed (vlak) opschuren met steeds fijnere korrel. En hem dus vlak maken en poleisten. Dan heb je een grappige cooler. Alleen dat ding maakt denk ik een enorme herrie.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Leuk project idd !!

Reminds me van wat geklooi hier met een dc brushless fan en een slang :P.
Plaatje

Verwijderd

EyeWitness schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 20:57:
Leuk project idd !!

Reminds me van wat geklooi hier met een dc brushless fan en een slang :P.
Plaatje
Ik heb daar ook een tijd over nagedacht, vooral in de winter. Maar ik ben eerder iets van plan om met de hopelijke winter straks, m'n waterkoelings-setup buiten met fans & fullspeed neer te leggen :P Dan is je koelvermogen een stuk beter aangezien het buiten een stuk kouder is.

Zelfs pics gezien van mensen die hun complete autoradiator in de grond verwerken, fans heb je toch niet nodig als je al een halve meter in de grond zit :P

Verwijderd

Een goede variatie hierop zou zijn:
de typische SP-xx of XP-xx koelers van thermalright (staan bekend om zeer veel dicht op elkaar staande dunne koperen koelvinnen) met daarop gewoon een buis die de lucht van de blaastoestel aan-/afvoert (zoals een fan dat zou doen).
Als je bijvoorbeeld zoiets zou kunnen te pakken krijgen voor een paar euro tweedehands:
Afbeeldingslocatie: http://img.presence-pc.com/news/t/h/thermalright_XP-90C.jpg
Dan zou ik zelfs nog durven overwegen om met die peltier te proberen (eerst met 5V beginnen en kijken of het goed gaat).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 21:38 ]

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 22:49
Gaaf project, alleen kan door de blaaskracht de koeler niet losraken? Er komt een redelijk grote druk op te staan! :D

(Overigens zal het ook niet lekker slapen als je 's nachts download :P )

@ hieronder, het was ook maar als een grapje bedoeld hoor :9

[ Voor 14% gewijzigd door Gniels op 27-08-2007 09:55 ]

PHILIPS Motional Feedback 544

• thenapster
Gniels schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 21:50:
Gaaf project, alleen kan door de blaaskracht de koeler niet losraken? Er komt een redelijk grote druk op te staan! :D

(Overigens zal het ook niet lekker slapen als je 's nachts download :P )
Ik gebruik hem ook niet voor mijn eigen pc, maar voor mijn test pc om hem ff te teste 8)7

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025

Verwijderd

Heb je nu al kunnen testen met een echte load?

• thenapster
nee, ik krijg waarschijnklijk morge een test pc
, iig deze week

• Gniels
  • Laatst online: 26-01 22:49
thenapster schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:35:
nee, ik krijg waarschijnklijk morge een test pc
, iig deze week
Ik wacht echt met smart op de resultaten 8) Volgens mij gaat het echt wel goed werken, mits je de koelpasta en de bevestiging goed doet.

Probeer ook even te overclocken als dat kan :9~

PHILIPS Motional Feedback 544

• thenapster
Gniels schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:51:
[...]

Ik wacht echt met smart op de resultaten 8) Volgens mij gaat het echt wel goed werken, mits je de koelpasta en de bevestiging goed doet.

Probeer ook even te overclocken als dat kan :9~
haha, ik was ook van plan over te klokken, hihi, ik ga hem ook nog lappen, ff morge schuurpapier kopen.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
kan je niet gewoon een freezer pro-tje kopen, en daar de slangen aan hangen?

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Of het allemaal echt optimaal gaat koelen en of het praktisch is weet ik niet, maar dat is volgens mij ook niet echt je bedoeling. Ik vind het leuk als iemand wat ouwe troep ziet liggen en daar besluit iets leuks mee te doen (helemaal t.b.v. een computer) :). Suc6!

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Pagina: 1