PCI Express snelheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Topicstarter
Het is nogal een verhaal maar zal het kort houden.

Ongeveer 2 maanden geleden kreeg ik een X1950XTX videokaart, op dat moment had ik al een X1900XT. Omdat de koeler van de X1950XTX langer/groter is dan die van de X1900XT kon ik niets anders dan de kaart in het onderste PCI-E slot stoppen en dat paste ook maar net want de Sata aansluitingen zitten nu een beetje klem.

Na een verse install gedaan te hebben van Vista, en daarna wat spelletjes geinstalleerd te hebben viel me op dat de performance niet veel meer/beter was soms zelfs slechter dan met mijn X1900XT maar omdat ik overgestapt was op Vista nam ik dat maar op de koop toe.

Ongeveer een week nadat ik de videokaart had heb ik ook nog een AMD64 X2 4200 op de kop kunnen tikken en zo hield ik een 3700+ en X1900XT over, heb toen een Shuttle SN25P + 2gb DDR400 kunnen kopen voor een prikkie en daar het spulletje ingestopt. Tot mijn verbazing draaide dezelfde spellen : Battlefield 2, COD2, Warfront Turning point, WoW, EQ2 daar even goed of soms wel beter.

Nu met de demo's van Bioshock en Medal of Honor : Airborne viel het me op dat ik fps drops had op mijn pc (zie sig) en totaal niet op de Shuttle.

Nou heeft een vriend van mij in de UK een 8800GTS-320 gekregen, maar moest ook deze keuze maken en dus de kaart vanwege een stomme moederbord layout met een ruk fan die hij dus ook vervangen had in het onderste slot stoppen. Hij ervaarde niets anders dan problemen, en van een 7800GTX naar een 8800GTS zou toch wel een performance boost moeten geven.

Na wat denkwerk wilde ik weleens weten op welke snelheid mijn PCI-E slot 'draaide' ik dacht dit wel op Google te kunnen vinden maar zoiets als een 'PCI-E test tool' of 'info tool' schijnt niet te bestaan.
Toen maar gaan zoeken in de Ati/AMD CCC, en tot mijn verbazing staat daar :

'Current Bus setting - PCI Express x 1'

Wat blijkt, de Asus A8N-SLI Deluxe zet het 2de slot dus op 1x als deze gebruikt wordt zonder de SLI-Bridge op 'Dual' te zetten. Na dus 2 maanden op 1x PCI-E gedraaid te hebben en me afvragen waarom ik geen performance gain had blijkt dit dus de reden te zijn. Na nu net de Bridge omgezet te hebben naar SLI geeft de Ati/AMD CCC 8x aan.

En nu de vraag, waarom geeft b.v. de driver/bios oid niets aan, of een waarschuwing als de PCI-E bus ver onder zijn kunnen staat? Het verschil is duidelijk merkbaar.
Ben zoiezo verbaasd dat het gewerkt heeft.

Klein voorbeeld :
-WoW x1, 11-60fps, hangt van drukte camera stand af.
-WoW x8, 59-62fps, constant maakt niet uit wat ik doe waar ik ben.

-COD2 x1, geen idee was onspeelbaar, stotteren/haperen bij de vleet.
-COD2 x8, 60-62fps, alles max ingame/CCC draait weer super.

-MoHa x1, draaide wel goed, maar had afentoe zware fps drops in vliegtuig als ik naar links keek.
-MoHa x8, draait nu als een trein geen fps drops/rare stotteringen of haperingen.

Uitzonderingen zijn:

-Bioshock, merk geen verschil.
-FEAR, ook geen verschil merkbaar.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Tja niet echt een probleem hier denk ik, aangezien het al opgelost is? :)

Dat het gewoon werkt op PCI-e x1 mode is geen wonder.
Het aantal lanes zorgt er alleen maar voor dat de dataoverdracht toe of afneemt.

Dat je het daarom bij andere spellen ook minder merkt betrekt zich heel erg tot de engine van dat spel en de resolutie waar je op speelt. Sommige spellen zetten de processor in verhouding veel meer aan het rekenen en F.E.A.R. is er daar één van.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

prutser001 schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 00:59:
En nu de vraag, waarom geeft b.v. de driver/bios oid niets aan, of een waarschuwing als de PCI-E bus ver onder zijn kunnen staat? Het verschil is duidelijk merkbaar.
Min of meer geef je al antwoord op je vraag, het verschil is in de meeste gevallen duidelijk merkbaar.
De drivers laten het je overigens wel degelijk weten, zoals je zelf al in je CCC schermpje zag, maar doen dat niet op een gillende manier. Persoonlijk ben ik het wel eens met het feit dat dat zo geregeld is. Want denk er aan dat er niet echt een garantie is dat de snelheid die in je driverpanel staat ook daadwerkelijk de snelheid is die gebruikt wordt, het kan ook voorkomen dat snelheden verkeerd uitgelezen worden. Als een driver in zo'n geval steeds een waarschuwing gaat opgooien is dat niet wenselijk.
Natuurlijk zal zo'n situatie minder vaak voorkomen dan de andere dus op zich is dat wel weer discussieerbaar.

Ook is het normaal gedrag dat zo'n onderste PCIe slot op 1x snelheid zit. Teminste, dat is bij veel moederborden zo. Tenzij ze dus op zo'n SLi modus gezet worden waarmee het 8x/8x kan worden.
Hedendaagse moederborden hebben echter weer wat meer PCIe lanes dus die zullen die limitatie minder hebben en dat zal in de toekomst vast nog wel aannemen.
Maar dit soort gein staat ook gewoon in de handleiding van het bord.
Beetje hetzelfde idee als vroeger waar sommige mensen continu IRQ problemen hadden met hun interne kaarten omdat er weer een kaart niet aan IRQ Sharing wilde doen, maar waarbij ze dan gewoon een beetje op de gok de kaarten in hadden gestoken en totaal niet in het manual van het bord hadden gekeken welke PCI slots wel en niet aan IRQ sharing deden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• prutser001

prutser001

Topicstarter
Nou hoeft dat niet op een 'gillende' manier, maar een simpel popupje of melding had leuk geweest.
Het probleem bij die A8N-SLI Deluxe is gewoon dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van het bovenste slot omdat Asus dus een ruk koel oplossing gekozen heeft voor de NB, een fannetje op 9000RPM is nou niet bepaald prettig on naar te luisteren, en zoek je een alternatief, en ja deze zijn hoger (zalman/coolermaster).
Ten tweede kan ik niet eens SLI draaien al zou ik dat willen, een 8800 SLI gaat er niet op als je meer dan 2 sata aansluitingen gebruikt.

Zowel Ati/AMD als Nvidia geven geen melding whatsoever of je videokaart onder z'n kunnen draait.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk vanuit ging dat aangezien ik 1 slot gebruik het moederbord deze wel op 8x of 16x zou zetten, de manual ligt nog in de kelder :P

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

prutser001 schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 01:39:
Nou hoeft dat niet op een 'gillende' manier, maar een simpel popupje of melding had leuk geweest.
Mja, dat beschrijf ongeveer wel wat ik bedoelde. Ik overdreef met dat "gillen" een beetje ;)
Het probleem bij die A8N-SLI Deluxe is gewoon dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van het bovenste slot omdat Asus dus een ruk koel oplossing gekozen heeft voor de NB, een fannetje op 9000RPM is nou niet bepaald prettig on naar te luisteren, en zoek je een alternatief, en ja deze zijn hoger (zalman/coolermaster).
Dan heb je blijkbaar niet de A8N-SLi topics grondig doorgenomen ;)
Er zijn er genoeg die ook zo'n ding er op hebben zitten, maar gewoon de vinnen hebben afgezaagd op de punten waar de kaart er 'doorheen' moet. Dat werkt prima.
Had het hier ook bijna gedaan, maar het was toch niet nodig achteraf.[/quote]
En ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk vanuit ging dat aangezien ik 1 slot gebruik het moederbord deze wel op 8x of 16x zou zetten, de manual ligt nog in de kelder :P
Zou inderdaad een leuke feature zijn ja. Helaas werkt het voor de A8N-SLi met dat plankje om de lanes te beheren anders. Zo'n manual zit er niet voor niets bij. Gewoon paar bladzijden lezen als je in bed ligt, dan leer je vanzelf dingen bij :P

• prutser001

prutser001

Topicstarter
Dan heb je blijkbaar niet de A8N-SLi topics grondig doorgenomen
Er zijn er genoeg die ook zo'n ding er op hebben zitten, maar gewoon de vinnen hebben afgezaagd op de punten waar de kaart er 'doorheen' moet. Dat werkt prima.
Had het hier ook bijna gedaan, maar het was toch niet nodig achteraf.
Ik heb daar zeker wel gekeken, ik had eerst de : http://www.zalman.co.kr/e.../view.asp?idx=71&code=014
Deze moest ik al bewerken omdat anders mijn X1900XT niet paste, maar als ik de Zalman aan zou passen voor de X1950XTX bleef er niets meer over.

Ik heb 2 verschillende modellen van de standaard Asus NB cooler, de standaard meegeleverde en het 'nieuwe' model, beide luidruchtig en slecht.

Na wat zoeken vondt ik : http://www.coolermaster.c...=Y&tbcate=1&cateid=000014

Blue Ice Pro
(RR-NCW-L4E1-GP)

Deze leek mij beter, dan maar actief maar wel stil. Met deze paste mijn X1900XT zonder problemen, maar de X1950XTX kon niet in het bovenste slot vanwege de mega koeling die erop zit en de NB natuurlijk hoger was dan de standaard.

Maar dan nog, als je een 8800GTS-320 SLI setup zou willen kan dit nog niet omdat de onderste kaart er niet in kan vanwege de sata aansluitingen en alleen als je de standaard koeloplossing gebruikt. Als je het mij vraagt is er niet echt overnagedacht bij asus, een 'maandag morgen' produkt?

Hier waarom het nooit zal passen :
Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCX159-CU/ASUS-A8N-SLI.gif

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kwa layout ben ik met je eens dat de A8N-SLi een stukje beter kan :P

• Da_maniaC

Da_maniaC

cybersteef schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 16:46:
Kwa layout ben ik met je eens dat de A8N-SLi een stukje beter kan :P
Ik wens de TS overigens ook veel succes om met een nforce4 chipset 2, 8 serie kaarten in SLI te krijgen. Dat kan naar mijn weten niet eens.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

DJ_The_SP schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 17:03:
[...]

Ik wens de TS overigens ook veel succes om met een nforce4 chipset 2, 8 serie kaarten in SLI te krijgen. Dat kan naar mijn weten niet eens.
Waarom zou dat niet kunnen?

Overigens kun je toch makkelijk een Thermalright chipset koeler tussen die 2 kaarten krijgen?
Je hebt zelfs speciale SLi versies, met een bocht erin.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-07 18:15

nhanssen

QVL is non-tweakers

Moet je videokaart / moederbord combo niet op x16 draaien aangezien beide het ondersteunen?

moederbord:

Ontwerp ATX
Socket / Slot Socket 939
Chipset nVidia nForce 4 SLI
Processor AMD Athlon 64, AMD Athlon 64 FX
AGP
PCI-express x16
Geheugen PC2100 (DDR266), PC2700 (DDR333), PC3200 (DDR400)
Interface harde schijf ATA-7 (Ultra ATA/133), SATA 1.5Gb/s
VGA
Audio 7.1
LAN Gigabit ethernet
RAID
USB USB 2.0
FireWire
----------------------------------------------
Grafische kaart:

GPU clock 650MHz 650MHz
Shader units 48 48
Geheugen clock 1000MHz 1000 MHz
Geheugen interface 256-bit 256-bit
Geheugencapaciteit 512 MB 512 MB
Interface PCI-Express x16 PCI-Express x16
Outputs DVI / DVI / VIVO Crossfire / DVI
Max 3D resolution 2560 x 1600 (DVI), 1024 x 768 @ 200Hz (TV out) 2560 x 1600 (DVI)
Hardware features DirectX 9, ShaderModel 3.0 DirectX 9, ShaderModel 3.0
Software feature Avivo Avivo

[ Voor 84% gewijzigd door nhanssen op 26-08-2007 17:30 . Reden: update info ]

Spec's PC

• prutser001

prutser001

Topicstarter
Die 8800GTS-320 SLI setup is niet voor mezelf, maar waar het om ging het plaatje laat 'single slot' kaarten zien, waar een 8800 of X1950XTX/2900XT 'dual slot' kaarten zijn, ga je dan kijken naar de ruimte, kun je dus niets anders kwijt dat de standaard NB koel oplossing van Asus.
Ook kun je dan je Sata aansluitingen niet kwijt bij het onderste slot, zoals je nu al kunt zien is met een single slot kaart het bovenste rijtje sata aansluitingen al niet meer bereikbaar, bedenk zelf maar hoe het eruit ziet met een dual slot kaart.

Verwijderd

Waarschijnlijk is jouw strijd gericht tegen een BIOS dat een bug bevat; mits het anders staat aangegeven in het instructieboekje.

Zelf heb ik ook een EAX1950pro, maar deze loopt keurig op PCI-Ex16.

Om een indicatie te geven:
Op een redelijke recente machine met deze kaart en minimaal 2048 MB aan geheugen kun je elk modern spelen op 4xAA en 8xAF zonder ook maar iets in te leveren. Pas als je een E6600 CPU hebt of een X2 5600 of hoger dan wordt de framerate intressanter dan de Anti-Aliasing die je nu kunt gebruiken omdat je CPU achterligt.

Mijn persoonlijke ervaring met deze kaart is dat ik met mijn AMD64 3800+ flink tekort schiet. Ik heb van 2 games een benchmark genomen en de eerste was op 640x480 zonder tierelatijntjes en dan een meting op 1680x1050@4xAA+8xAF+AdaptAA.

Het verschil is een 20% in performance, dus ik kan voor jou concluderen dat PCI-E x1 absoluut geen oplossing is!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Mij is alijd verteld dat je een nforce 5 chipset of hoger nodig hebt om SLI te kunnen draaien met 8800 serie kaarten.

• prutser001

prutser001

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 18:08:
Waarschijnlijk is jouw strijd gericht tegen een BIOS dat een bug bevat; mits het anders staat aangegeven in het instructieboekje.

Zelf heb ik ook een EAX1950pro, maar deze loopt keurig op PCI-Ex16.

Om een indicatie te geven:
Op een redelijke recente machine met deze kaart en minimaal 2048 MB aan geheugen kun je elk modern spelen op 4xAA en 8xAF zonder ook maar iets in te leveren. Pas als je een E6600 CPU hebt of een X2 5600 of hoger dan wordt de framerate intressanter dan de Anti-Aliasing die je nu kunt gebruiken omdat je CPU achterligt.

Mijn persoonlijke ervaring met deze kaart is dat ik met mijn AMD64 3800+ flink tekort schiet. Ik heb van 2 games een benchmark genomen en de eerste was op 640x480 zonder tierelatijntjes en dan een meting op 1680x1050@4xAA+8xAF+AdaptAA.

Het verschil is een 20% in performance, dus ik kan voor jou concluderen dat PCI-E x1 absoluut geen oplossing is!
Ja dit klopt, als je dus het bovenste slot gebruikt van de A8N-SLI Deluxe, gebruik je het onderste slot zonder de SLI-Bridge om te zetten naar 'Dual VGA' dan draait je onderste slot dus op 1x, doe je dit wel dan krijg je 8x.

Pagina: 1