Toon posts:

[Linux] MythTV installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als je eenmaal de basis van Linux (Ubuntu Feisty) hebt draaien, begint het leuk te worden. Máár... dan wil je al snel meer om zo snel mogelijk Windows-onafhankelijk te worden. De volgende grote stap is daarom het installeren van MythTV, dat mijn Vista Media Center moet gaan vervangen.

Dit blijkt echter weer eens moeilijker dan het lijkt... :(

Daarom een paar concrete vragen die ik later in het topic misschien nog wat ga uitbreiden, als ik meer problemen tijdens de installatie tegenkom.

Eerst mijn wensen:
Ik heb een normaal desktop-pc'tje die ik voor allerhande zaken gebruik. Daarnaast heb ik hem via HDMI aangesloten op mijn HDTV. Als ik dus een filmpje wil kijken, muziek wil luisteren (op de bank) wil ik een programma hebben dat makkelijk te bedienen is met mijn Microsoft :+ Remote. Ondertussen moet ik dan ook nog kunnen surfen e.d. op mijn 'normale' monitor.

Nu wat 'basis-vraagjes':
1. Wat is nu precies het verschil tussen frontend en backend en welke ga ik nodig hebben?
2. Waarom is MythTV niet gewoon een installer die een normaal programma installeert?
3. Het is geen normaal programma, maar hoe werkt het dan precies. Is het een compleet losstaande GUI? (zoals GNOME?)
4. Hoe begin ik? De tutorials adviseren uiteraard eerst te kijken of je hardware (direct) compatible is. Volgens deze site is dat niet zo (ik heb een TERRATEC CINERGY USB XS (de niet-hybride variant, dus met alleen digitale DVB-T ontvangst)). Kan ik nu geen gebruik maken van MythTV?
5. Edit: Eentje die me nog te binnen schiet: het is erg irritant dat als ik met de muis naar links ga ik meteen naar mijn andere scherm (de TV) schiet, is het niet mogelijk om mythtv standaard in 1 scherm te laten openen (de TV) en dat ik daar met mijn muis niet bij kan komen?

...de rest van de vragen volgt (vooral) nadat ik het antwoord op vraag 4 weet...

Weer eens alvast hartelijk dank voor uw tijd!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 00:04 ]

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 19:09
1) Je moet zowel een backand als frontend hebben draaien.
Op deze manier kan je vanuit je netwerk met verschillende frontend's dezelfde backend benaderen.

2) ????
Lees installatie bestand, zo moeilijk is het ook weer niet.

3) ????
Het kan zowel op KDE als GNOME draaien.

4) http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythInstall
http://www.mythtv.org/docs/mythtv-HOWTO-3.html#ss3.1

5) als je het programma opent vanuit het ene scherm zal die daar toch ook starten? Heeft volgens mij niets met Myth zelf te maken.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag weer eens een poging gedaan om MythTV te installeren.

Ik wist niet zeker of ik eerst de drivers van mijn DVB-T kaart moest installeren, maar voor de zekerheid heb ik dit toch maar gedaan met de volgende codes:

Uit: http://lunapark6.com/?p=2682
For Ubuntu’s Feisty Fawn :

sudo su

apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) linux-source build-essential

cd /lib/firmware

wget http://konstantin.filtschew.de/v4l-firmware/firmware_v4.tgz

tar xvzf firmware_v4.tgz

hg clone http://mcentral.de/hg/~mrec/v4l-dvb-experimental

cd v4l-dvb-experimental

make

make install

reboot

sudo modprobe em2880-dvb

If on the next reboot, the card stops working the em2880-dvb module is not being loaded properly in Feisty. To fix this :

cd /etc/modprobe.d
sudo gedit dvbstick

then add this line to the new dvbstick file :
install em28xx /sbin/modprobe --ignore-install em28xx; /bin/sleep 2; /sbin/modprobe em2880-dvb

reboot and it should be back up and running.

Daarna heb ik de volgende guide gebruikt:
http://parker1.co.uk/mythtv_ubuntu.php
Waarmee ik alleen het volgende heb gedaan:
sudo apt-get update
sudo apt-get install mythtv mythtv-themes

De frontend en backend staan nu netjes in tussen de programma's. Ik begin met het instellen van de kaart in de backend: DVB DTV capture card (v3.x)

Afbeeldingslocatie: http://lunapark6.com/wp-content/uploads/2007/01/mythtv-hvr950-setup.jpg

De rest van de instellingen laat ik staan zoals ze standaard zijn.

Alleen het instellen van de zenders lukt me nu nog niet. Moet ik een zendertabel toevoegen of kan mythtv ze automatisch scannen?
De mythtv frontend ziet mijn dvb-t kaart geloof ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels uit. Ik moest wel zelf een channels.conf aanpassen om het werkend te krijgen.
Als ik wat meer tijd heb zal ik proberen een wat uitgebreidere uitleg hier neer te zetten.

Eerste indruk van MythTV is trouwens wat tegenvallend ivm Vista MCE...

Verwijderd

Ik geloof dat Mythtv nu door iedereen geïnstalleerd kan worden. Als iemand die niet weet wat hij doet (ik weet niet zeker of de drivers voor mijn kaart al geïnstalleerd zijn dus ik installeer ze maar opnieuw :D) en die nog nooit gehoord heeft van XMLTV lukt om Mythtv draaiende te krijgen dan kan mijn grootmoeder het ook. :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:00:
Ik geloof dat Mythtv nu door iedereen geïnstalleerd kan worden. Als iemand die niet weet wat hij doet (ik weet niet zeker of de drivers voor mijn kaart al geïnstalleerd zijn dus ik installeer ze maar opnieuw :D) en die nog nooit gehoord heeft van XMLTV lukt om Mythtv draaiende te krijgen dan kan mijn grootmoeder het ook. :D
In vergelijking met MCE is MythTV veel lastiger te installeren/configureren. Als je al x-jaren bezig bent met linux weet je wat je intyped. Ik moet veel stukken maar gewoon kopieren en plakken zonder dat ik precies weet waar ik mee bezig ben. Er is trouwens een verschil (zeker in linux) tussen iets geinstalleerd hebben en iets goed draaiende hebben.
En je grootmoeder gaat het echt niet lukken hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 19:24 ]

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Het heeft niets met Linux te maken maar met
Ik moet veel stukken maar gewoon kopieren en plakken zonder dat ik precies weet waar ik mee bezig ben
Je moet MCE ook niet vergelijken met MythTV maar met bijv MythBuntu (link). MCE is een besturingsysteem met een geintegreerde PVR. Hetzelfde is MythBuntu.

Ik geef toe dat mijn grootmoeder MythTV niet zou kunnen installeren (het goede mens is trouwens al jaren dood) maar jij zult moeten toegeven dat het installeren van een programma als MythTV voor een gemiddelde computergebruiker nu te doen is. Aan de ene kant is dat jammer want nu kan ik niet langer pochen met mijn uber hacker skills, aan de andere kant is het een goede zaak voor OSS. :)

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 21:56
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:52:
[...]
........ Aan de ene kant is dat jammer want nu kan ik niet langer pochen met mijn uber hacker skills, aan de andere kant is het een goede zaak voor OSS. :)
ach.. als je Mythtv + DVB-C + Softcam + Card server aan het draaien krijgt je toch nog l33t....

cd /pub && more beer

Verwijderd

Topicstarter
Dit ziet er inderdaad erg handig uit. Maar wat moet ik nou precies doen in deze stap:

Configure your startup scripts to start a window manager on both screens (normally screens :0.0 and :0.1).

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
bij KDE niks.. bij andere windowmanagers, geen idee..

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Topicstarter
Hm, nu zo wel een gek probleem. MythTV deed het prima, in "separate screen" modus (dus op mn HDTV). Perongeluk open ik een tweede mythtv frontend op mn pc monitor en nu krijg ik bij het afspelen van TV de volgende melding:

"De zender zou nu vergrendeld moeten zijn. U kan blijven wachten op een signaal of u kan van zender wisselen met Up of Down, van ingang wisselen (C), van TV-kaart (Y), enz."

Onder in beeld staat bij de zenderinformatie: "Signaal 99% | BE 0 | (1__) Kan niet vergrend"

Het beeld is in alle zenders zwart.

Wat is er gebeurd???

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2007 21:52 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
Grote kans dat de andere MythTV client gebruik maakt van de tunerkaart en die gelocked=vergrendeld heeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 05-09-2007 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:56:
Grote kans dat de andere MythTV client gebruik maakt van de tunerkaart en die gelocked=vergrendeld heeft :)
een herstart helpt niet, net als het stoppen van de mythtv backend
en het maakt ook niet uit in welk scherm ik mythtv open.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2007 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:12:
[...]

een herstart helpt niet, net als het stoppen van de mythtv backend
en het maakt ook niet uit in welk scherm ik mythtv open.
niemand? beetje irritant dat ik nu steeds naar vista moet booten om tv te kunnen kijken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:51:
Hm, nu zo wel een gek probleem. MythTV deed het prima, in "separate screen" modus (dus op mn HDTV). Perongeluk open ik een tweede mythtv frontend op mn pc monitor en nu krijg ik bij het afspelen van TV de volgende melding:

"De zender zou nu vergrendeld moeten zijn. U kan blijven wachten op een signaal of u kan van zender wisselen met Up of Down, van ingang wisselen (C), van TV-kaart (Y), enz."

Onder in beeld staat bij de zenderinformatie: "Signaal 99% | BE 0 | (1__) Kan niet vergrend"

Het beeld is in alle zenders zwart.

Wat is er gebeurd???
Laatste poging... nog altijd geen beeld.
Het verwijderen van de kaart om hem vervolgens toe te voegen helpt ook niet...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 16:14 ]

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
- Heb je al eens met een andere frontend gekeken? Je zou bijvoorbeeld even een mythbuntu of knoppmyth CDtje kunnen branden en daarvan opstarten (zonder te installeren). Ben benieuwd of 'ie dan nog steeds over een gelockte kaart zeurt. Zo ja, dan verdenk ik toch de backend.
- Je zou ook eens in de MySQL database (mythconverg) kunnen kijken. Volgens mij slaat mythtv de voorkeuren voor elke frontend apart op. Wie weet staat er gewoon iets scheef in de config voor jouw frontend (vandaar ook de eerste tip).

Verwijderd

Topicstarter
ph0t0nix schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 23:14:
- Heb je al eens met een andere frontend gekeken? Je zou bijvoorbeeld even een mythbuntu of knoppmyth CDtje kunnen branden en daarvan opstarten (zonder te installeren). Ben benieuwd of 'ie dan nog steeds over een gelockte kaart zeurt. Zo ja, dan verdenk ik toch de backend.
- Je zou ook eens in de MySQL database (mythconverg) kunnen kijken. Volgens mij slaat mythtv de voorkeuren voor elke frontend apart op. Wie weet staat er gewoon iets scheef in de config voor jouw frontend (vandaar ook de eerste tip).
Huh :? nou doet ie het weer. Ik heb even door de MySQL instellingen gebladerd (in de fronted gui) en nu doet ie het weer. Wat doet die MySQL nu precies? En is het mogelijk om op beide monitoren (TV+monitor) tegelijk TV te kijken met een extended desktop, of heb je daar echt 2 tuners voor nodig?

B.t.w. is het beeld toch wel wat minder van kwaliteit dan in Vista (bij beweging zie je zwarte dwarsstrepen). Als dit aan de videokaartdrivers ligt, valt daar dan nog wat in in te stellen (nvidia)?

• ph0t0nix
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 23:42:
[...]

Huh :? nou doet ie het weer. Ik heb even door de MySQL instellingen gebladerd (in de fronted gui) en nu doet ie het weer. Wat doet die MySQL nu precies?
MySQL is een database server. MythTV gebruikt een database in die server om instellingen zoals je kanalen, de voorkeuren per frontend, de opgenomen shows, etc. in op te slaan.
B.t.w. is het beeld toch wel wat minder van kwaliteit dan in Vista (bij beweging zie je zwarte dwarsstrepen). Als dit aan de videokaartdrivers ligt, valt daar dan nog wat in in te stellen (nvidia)?
Dat heeft volgens mij dan met de deinterlacing te maken. Bij de configuratie opties van je frontend kun je dat instellen. Zie "Currently Available Filters" in de MythTV docs.

• NIKDCC
  • Laatst online: 25-01 22:25
@Pumba: Wat is de door jouw gebruikte hardware voor dit MythTV systeem?

Verwijderd

Topicstarter
NIKDCC schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 13:16:
@Pumba: Wat is de door jouw gebruikte hardware voor dit MythTV systeem?
MOB: AMD AM2 MSI K9N SLI
CPU: AMD64 X2 4200+
RAM: DDR2 2GB D.C.
GPU: Geforce 7900GS
HDD: 2x 160GB 7200RPM Samsung in Raid0

Met 1x Iiyama 22" LCD (DVI->VGA) en 1x Samsung 32"HDTV (DVI->HDMI)

ff wat anders, is er nog wat te doen aan de overscan? standaard mis ik op mijn HDTV via HDMI een stuk van het beeld (links, rechts, boven en onder) en ik kan hier niets aan instellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 19:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 23:42:
En is het mogelijk om op beide monitoren (TV+monitor) tegelijk TV te kijken met een extended desktop, of heb je daar echt 2 tuners voor nodig?
Als je twee verschillende zenders wilt kijken heb je 2 tuners nodig. Voor elke operatie die een tv-feed nodig heeft heb je een tuner nodig, dus als je wilt kijken en opnemen tegelijk heb je 2 tuners nodig, voor picture-in-picture, twee verschillende kanalen tegelijk kijken, twee verschillende programma's tegelijk opnemen enzovoort.

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 21:56
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 07:48:
[...]

Als je twee verschillende zenders wilt kijken heb je 2 tuners nodig. Voor elke operatie die een tv-feed nodig heeft heb je een tuner nodig, dus als je wilt kijken en opnemen tegelijk heb je 2 tuners nodig, voor picture-in-picture, twee verschillende kanalen tegelijk kijken, twee verschillende programma's tegelijk opnemen enzovoort.
hmm.. pin me er niet op vast maar... ik geloof dat het met dvb mogelijk is om meerdere streams te ontvangen tegelijk met 1 tuner ... voor mythtv is er een multirec branch geloof ik..

weet het niet zeker omdat ik geen dvb heb (nog geen signaal hier in het limburgse heuvelland)....

cd /pub && more beer

Verwijderd

Topicstarter
1. Ik krijg het nog niet voor elkaar om XMLTV te gebruiken. EIT doet het namelijk niet? Moet ik hier nu speciale software voor installeren zoals hier staat? Of kan ik direct een link invoeren in de backend?

2. Waarom is het niet mogelijk om mythtv in een venster weer te geven? Is dit wel voor elkaar te krijgen?

3. Ik vind de GUI tijdens het tv-kijken zo lelijk (dus de balkjes die weergeven welke zender er momenteel op staat en de zoek-balken). Zijn deze aan te passen?

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1. Voor XMLTV heb ik de HowTo's gevolgd die op de mythtv.org wiki staan. Voor Nederland staat er een aparte grabber tussen. Ik kan me wel herinneren dat ik eerst nog wat gekloot had met de koppeling tussen de zenders, maar ook dat bleek niet te moeilijk te zijn (hoe het exact ging weet ik niet meer, is al weer enkele maanden geleden...).

2. Ik heb geen idee hoe dat met vensters allemaal werkt, ik vind het juist wel zo prettig dat mn hele scherm gebruikt wordt.

3. Kijk hier: http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Category:Themes eens. Staan wel aardig leuke themes tussen. Ook OSD themes (onderaan)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• ph0t0nix
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 12:53:
2. Waarom is het niet mogelijk om mythtv in een venster weer te geven? Is dit wel voor elkaar te krijgen?
Dat kan in de instellingen van de frontend. Kijk maar eens bij de laatste optie in deze tabel van de mythtv wiki.
3. Ik vind de GUI tijdens het tv-kijken zo lelijk (dus de balkjes die weergeven welke zender er momenteel op staat en de zoek-balken). Zijn deze aan te passen?
Ja hoor, dat hangt van de OSD theme af. Zie weer de instellingen van de frontend. De mythTV wiki heeft hier helaas nog geen uitleg voor, maar als je op de wiki pagina kijkt krijg je in elk geval een idee waar de instelling precies in de menus te vinden is (ik zit nu in de buurt van een mythbox, dus kan ik je niet preciezer aangeven waar. Goed zelf zoeken dus ;) Zo moeilijk waren de antwoorden niet te vinden... B) ).

Verwijderd

De installatie van een MythTV kan zeker een nachtmerrie zijn.
Uiteindelijk ben ik bij MythDora uitgekomen en ik moet zeggen met success!
Vwb de kanaalindeling, JA er is een aparte grabber voor NL.
Waar je alleen wel even op moet letten is dat je dan al wel de kanalen hebt, maar (zoals het bij mij ging) nog NIET de frequenties!
Omdat de autoscan bij mij bagger was heb ik van de site van casema ff mijn frequentietabel geprint en die maar even in zitten kloppen via de html-interface van MythTV.
Toen dat gedaan was... PERFECT!

Verwijderd

Topicstarter
[te vroeg geoordeel]

tv_grab_nl_upc --configure

duurt gewoon erug lang...

[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het enige onbegrijpelijk stukje in deze tutorial over het instellen van XMLTV:

Draai dus crontab -e als de gebruiker die mythfrontend opstart en zet daar iets neer wat op het volgende lijkt:
35 05 * * * nice /usr/local/bin/tv_grab_nl_upc_wrapper > /var/log/mythtv/mythfilldatabase.log 2>&1

Wat moet ik nou precies doen met die "crontab -e"?
Wat moet ik invullen?

ps. Ik wil dagelijks updaten met icons en IMDB info.

Inmiddels ben ik er achter dat je hier dus de tijd kunt opgeven dat het progje wordt gedraaid (dit is wel een handige pagina)

1. Maar waarom heeft de schrijver van de tutorial "nice" voor het commando staan en "> /var/log...[etc.]" erna?

2. En is het normaal dat dat contrab bestand in de /tmp/ map staat?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 23:19 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb al die dingetjes niet apart in hoeven stellen, tenminste niet dat ik me kan herinneren :/
Had een standaard installatie gedaan met Ubuntu, en mythtv binnengehaald met apt-get. Alleen voor ivtv moest ik een extra repository toevoegen, en voor lirc moet ik nog steeds een scriptje schrijven voor de afstandsbediening :X

De standaard installatie hier voegt geen regel toe aan /etc/crontab, maar wel scriptjes in cron.daily en cron.weekly (en die worden dus ook door cron uitgevoerd).

Die heeft in '/etc/cron.daily' een scriptje 'mythtv-backend' met inhoud:

Bash:
1
2
#!/bin/sh
su mythtv -c "mythfilldatabase --quiet"                                                                                                                                                      

En in '/etc/cron.weekly' staat 'mythtv-database':

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/bin/sh
# /etc/cron.weekly/mythtv-database script - check and backup mythconverg tables
# Copyright 2005/12/02 2006/10/08 Paul Andreassen
set -e -u
if [ -f /etc/mythtv/mysql.txt ]; then
  . /etc/mythtv/mysql.txt
fi
DBNAME="mythconverg"
BACKUP="/var/backups/$DBNAME.sql.gz"
DEBIAN="--defaults-extra-file=/etc/mysql/debian.cnf"
OPTIONS="--all --complete-insert --extended-insert --quick --quote-names --lock-tables"
/usr/bin/mysqlcheck $DEBIAN -s $DBNAME
/usr/bin/savelog -c 7 -l -n -q $BACKUP
/usr/bin/mysqldump $DEBIAN $OPTIONS $DBNAME | gzip > $BACKUP
/usr/bin/logger -p daemon.info -i -t${0##*/} "$DBNAME checked and backedup."

Wacht ik moet nog even verder zoeken... ik mis hierboven het scriptje voor tv-gids grabber...
... Ah, ik zie het al: het programma mythfilldatabase kijkt bij de instellingen welk script gestart moet worden om de tv-gids op te halen en slingert deze aan :)

[ Voor 7% gewijzigd door benoni op 04-10-2007 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van tv_grab_nl_upc

En in de tutorial staat dat ik gebruik moet maken van crontab.

En hoe voeg ik die grabber nu toe aan mythtv?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 23:34 ]

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:31:
Ik maak gebruik van tv_grab_nl_upc

En in de tutorial staat dat ik gebruik moet maken van crontab.

En hoe voeg ik die grabber nu toe aan mythtv?
Als ik me goed kan herinneren heb ik het commando 'mythtv-setup' gegeven (in een terminal venster) en alle instellingen in deze setup-frontend gedaan. Bij het kiezen van de tv-grabber opent ie een nieuw terminalvenster om meteen mythfilldatabase te proberen. Je moet in dat venster de kanaalnummers van je zenders aan een indexnummer hangen (dacht ik).

Addit
Ik heb even voor je gekeken... mythtv-setup inderdaad, en dan:
- bij '3. Video sources' -> 'nieuwe video bron' -> Grabber kiezen 'UPC-kabel', bij XMLTV 'Holland'.
- bij '4. Input connections' je tuner kaart kiezen, en bij Videobron 'UPC-kabel' kiezen.

[ Voor 25% gewijzigd door benoni op 05-10-2007 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu wordt het allemaal wel een beetje vaag. Even wat duidelijker en uitgebreider de problemen waar ik tegenaan loop:

1. De installatie van mijn DVBT-USB stickje.
Er staan een aantal tutorials op internet, maar degene die ik heb gevolgd is verschrikkelijk ingewikkeld. Wat is nu een/de makkelijk(st)e methode om de stick aan de praat te krijgen, zodat MythTV hem herkent?

2. Programmadata
2a. Als ik het goed heb, verzorgt XMLTV alleen de programmagids. Dus geen frequenties o.i.d.? Hoe krijg ik de gids aan de praat? Wat is nu het verschil tussen XMLTV en EPG?
2b. Ik heb dus deze tutorial gevolgd, maar ik strand bij de "crontab" setup. Wat moet ik daar, behalve de tijd van updaten, nu precies invullen?
2c. Wat is het verschil tussen het "tv_grab_nl_upc" en het "tv_grab_nl_upc_wrapper" bestand?

3. MythTV
3a. Als ik punt 2 heb opgelost download ik, als het goed is, programmainfo, maar hoe krijg ik deze data nu in MythTV? Ik heb de backend setup langsgelopen, maar bij de XMLTV grabber komt mijn "tv_grab_nl_upc" niet voor ("wel tv_grab_nl" en anderen).
3b. Wat is nu de beste methode om frequenties in MythTV in te stellen? Via een channels.conf bestand? Of via een automatische scan?

4. Meerdere streams gelijk
Ik hoorde dat ik meerdere streams tegelijk kon ontvangen met DVB-T. Dus bijvoorbeeld naar Ned 1 kijken en ondertussen Ned 2 opnemen met slechts 1 USB stick.
Ik vond deze link, maar er staat verder geen info bij. Is het mogelijk om meerdere kanalen tegelijk te ontvangen en zo ja, hoe?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 00:20 ]

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 00:14:
1. De installatie van mijn DVBT-USB stickje.
Er staan een aantal tutorials op internet, maar degene die ik heb gevolgd is verschrikkelijk ingewikkeld. Wat is nu een/de makkelijk(st)e methode om de stick aan de praat te krijgen, zodat MythTV hem herkent?
Die vraag moet ik doorspelen naar een andere tweaker, ik heb hier een Hauppauge kaartje met ivtv, daarvoor kon ik een binary driver ophalen door een repository toe te voegen aan /etc/sources.list en hoefde ik niet zelf te gaan compileren... alhoewel... ik zie nog wel een bestandje 'ivtv-source.tar.bz2' in mijn src directory staan dus 't kan zijn dat 't toch een source pakket was.
2. Programmadata
2a. Als ik het goed heb, verzorgt XMLTV alleen de programmagids. Dus geen frequenties o.i.d.? Hoe krijg ik de gids aan de praat? Wat is nu het verschil tussen XMLTV en EPG?
EPG weet ik ook ff niet, maar is dat niet simpelweg de algemene afkorting voor een elektronische programmagids? Xmltv is een op zichzelf staand programmagids-programma, maar mythtv maakt er handig misbruik van als zijnde een importfunctie.
Addit: Ik zie dat ik het pakketje xmltv niet eens geïnstalleerd heb. Kan me van een vorige installatie van MythTV herinneren dat dat wel nodig was, maar nu gebruikt het alleen nog de grabbers van het pakket 'xmltv-util'.
2b. Ik heb dus deze tutorial gevolgd, maar ik strand bij de "crontab" setup. Wat moet ik daar, behalve de tijd van updaten, nu precies invullen?
Kijk even na of je apt-pakket net zoals bij mij ook scripts heeft geplaatst in /etc/cron.daily en /etc/cron.weekly. Ik heb ze hierboven -een beetje ingekort- geplaatst. Voorzover ik zie doen deze 2 scripts alles waar je tutorial 't over had, en meer. Mocht je ze nog niet hebben dan kun je ze ook uit de bovenstaande post overnemen. Bij mijn weten zijn deze scripts echt meegekomen in het pakket, ik zie dat ook terug met 'dpkg -L', dus je kunt ook een 'dpkg-reconfigure mythtv-backend mythtv-database' doen en kijken of ie ze alsnog erbij zet.
2c. Wat is het verschil tussen het "tv_grab_nl_upc" en het "tv_grab_nl_upc_wrapper" bestand?
Grabbertjes komen en gaan... /usr/bin/tv_grab_nl is een perl scriptje dat verschillende pagina's uit de website 'tv-gids.nl' ophaalt en er door middel van wat zoeken en greppen een import-bestand maakt om de database aan te vullen. Maar als de website ineens wijzigt moet er ergens weer een vrijwilliger aan de slag om het perl scriptje ook aan te passen... het kan zijn dat er daarom wat verschillende scripts in omloop zijn met afwijkende namen, en dat de een wat beter werkt dan de ander.
Addit: Oh een 'wrapper' zeg je... dat zou dan een scriptje moeten zijn die als tussenlaag fungeert, die start tv_grab_nl_upc op, maar die kan dan nog iets toevoegen aan de gegevens, of op volgorde van zender zetten of zo. Hier kan ik echter geen enkel script vinden dat zo heet.
3. MythTV
3a. Als ik 2 heb opgelost download ik als het goed is programmainfo, maar hoe krijg ik deze data nu in MythTV? Ik heb de backend setup langsgelopen, maar bij de XMLTV grabber komt mijn "tv_grab_nl_upc" komt daar niet in voor ("wel tv_grab_nl").
Beetje proberen en kijken of 't werkt. Ik zal nog kijken hoe 't hier allemaal precies heet...
Addit: Dit zijn mijn instellingen (rechtstreeks uit de tabel 'videosource' in de database):
sourceidnamexmltvgrabberuseridfreqtablelineupidpassworduseeit
1UPC-kabeltv_grab_nleurope-westNULLNULL0
3b. Wat is nu de beste methode om frequenties in MythTV in te stellen? Via een channels.conf bestand? Of via een automatische scan?
Ligt eraan of je precies je eigen volgorde wilt hebben. Ik heb geloof ik eerst een scan geprobeerd, toen gekeken hoe 't bestand eruit zag en dat weer aangepast.
Addit: Het 'channels.conf' bestand heet bij mij 'UPC-kabel.xmltv' en staat in de '.mythtv' directory in de homedir van de mythtv gebruiker, maar er staat ook nog een zelfde bestand 'tv_grab_nl.conf' in de directory '.xmltv' (die is wellicht overbodig).
Het kan ook zijn dat ik achteraf de kanalen direct in de database nog heb zitten aanpassen. Mythtv slaat alles op in een mysql database, en daar kun je dus ook zelf in gaan rommelen, bijvoorbeeld met phpmyadmin of een andere sql-front end. De tabel met zenders en frequenties heet 'channel'.
4. Meerdere streams gelijk
Ik hoorde dat ik meerdere streams tegelijk kon ontvangen met DVB-T. Dus bijvoorbeeld naar Ned 1 kijken en ondertussen Ned 2 opnemen met slechts 1 USB stick.
Ik vond deze link, maar er staat verder geen info bij. Is het mogelijk om meerdere kanalen tegelijk te ontvangen en zo ja, hoe?
Weet ik ff niet i.v.m. geen DVB-T :/
Als je een Hauppauge kaart met 2 tuners hebt herkent Mythtv deze apart van elkaar, je kunt ze beide toevoegen aan je Input Connections.
Addit: Oh het staat toch vrij duidelijk in je bron:
This currently can't be done in MythTV. [...]
Three developers are going to work on this feature in the spring of 2007. A pledge to pay for that effort has been started in April 2007. Please donate to the pledge if you're willing to pay for this feature.
:) :7

[ Voor 19% gewijzigd door benoni op 05-10-2007 09:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply, maar ik moet eerlijk zeggen dat de mist hier nog niet helemaal optrekt. Misschien dat de basiskennis hier een beetje ontbreekt, maar ik moet eerlijk zeggen dat de installatie vrij ingewikkeld is.
Er zijn toch neem ik aan wel meer mensen die gebruik maken van DVB-T met de Chello/UPC XMLTV Grabber?
Pagina: 1