[Canon MP500] Horizontale strepen bij donker vlak

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 09:49
Als ik afdruk met mijn Canon Pixma MP500 zie in alle gevallen bij donkere oppervlakken een horizontaal regelmatig strepenpatroon. Dit is reeds sinds de aanschaf van het apparaat het geval. Hieronder een scan ter illustratie van het probleem.

Afbeeldingslocatie: http://guillaume.zeepost.nl/MP500_Probleem.jpg

Het (diep) reinigen van de kop (functie printer) heeft geen resultaten opgeleverd. Ik heb altijd gebruik gemaakt van originele Canon inktpatronen.

Ik heb reeds een nieuwe printkop ontvangen, maar helaas moet ik na een uitlijning en testprint toch concluderen dat het probleem niet is opgelost. Wat zou nog meer deze problemen kunnen veroorzaken?

Het gebruikte papier absorbeert de inkt enorm, maar dat zou de strepen dan wel kunnen versterken, maar niet veroorzaken. Het lijkt er gewoonweg op dat bij donkere vlakken een gedeelte wordt opgevuld met het ene zwarte patroon (CLI-8BK) en de rest (daaronder) wordt opgevuld door het andere zwarte patroon (PGI-5BK). Of dat het donkere vlak door beide patronen wordt opgevuld, maar dat het ene patroon een kleine verticaal bereik heeft dan het andere patroon. De lichtere vlakken zijn verticaal gezien bijna 5mm en de donkerdere streep onder elke balk van ~5mm is bijna 1mm hoog.

Voor de mensen die een MP500 of soortgelijke printer hebben, wat meer informatie:
De instellingen bij handmatige uitlijning zijn: A0, B-1, C-1, D+1, E+1, F-1, G-1, H0, I-1, J-1, K0, L0, M0, N-1, O-1, P-1.
Bij O-1 en P-1 zie ik een soort effect dat gelijk is aan het probleem dat ik ervaar. Ook zie ik als ik het papier tegen het licht houdt bij alle O- en P-varianten toch een streepje verschijnen. Pas vanaf O-2 (en O-3) zie ik tegen het licht in geen lichter streepje meer, maar kijk ik in gewoon licht naar deze twee, dan zie ik dat er juist een donkerder (overlappend) streepje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
Ik heb zelf een week geleden de MP160 gekocht en ik heb rijen puntjes (geen strepen) op 180 grams papier, zelfs op de envelope stand.

Als je dik papier gebruikt moet je de hendel die onder de printkop zit verstellen zodat er meer ruimte is om het papier door te duwen, maar dit verhelp mijn puntjes probleem niet, wellicht wel jou strepenprobleem.

Ik hoor (lees) van veel kanten dat canon alleen echt goed print op hun eigen printerpapier, zeker als het om foto's gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Checkeys op 24-10-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 16:16
Checkeys schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 16:27:
Ik heb zelf een week geleden de MP160 gekocht en ik heb rijen puntjes (geen strepen) op 180 grams papier, zelfs op de envelope stand.

Als je dik papier gebruikt moet je de hendel die onder de printkop zit verstellen zodat er meer ruimte is om het papier door te duwen, maar dit verhelp mijn puntjes probleem niet, wellicht wel jou strepenprobleem.

Ik hoor van veel knaten dat canon alleen echt goed print op hun eigen printerpapier, zeker als het om foto's gaat.

p.s. je link (http://guillaume.zeepost.nl/MP500_Probleem.jpg) werkt niet
Die puntjes komen door de papierhouders, als je goed kijkt kun je ze volgens mij zien zitten. Zijn een soort van ronde mesjes met puntjes eraan,hierdoor kan de printer randloos afdrukken. Als ze namelijk gewone rubbere wieltjes hadden gebruikt had je namelijk complete strepen over de afdruk gekregen vermoed ik.
Het ene model heeft er overigens wel meer last van dan het andere model.

• guillaume
De link naar het voorbeeld werkt hier perfect. Probeer 'm eens in je adresbalk te plakken. En hendel onder de printkop???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
Ander papier scheelt wel in 't effect, maar ik zie nog steeds duidelijke strepen. Canon wil dat ik de printer opstuur, maar ik geloof niet dat dat - met reeds een nieuwe printerkop - enig effect zal opleveren, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 00:50
Wellicht krijg je een nieuwe mocht het iets onrepareerbaars zijn, altijd opsturen. Kost je misschien wel wat, maar heb je in ieder geval kans op een oplossing. Meer dan een nieuwe printkop kun je zelf toch niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
guillaume schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:53:
De link naar het voorbeeld werkt hier perfect. Probeer 'm eens in je adresbalk te plakken. En hendel onder de printkop???
Sorry, ik zie nu pas dat ik niet echt duidelijk was. Met onder de printkop bedoel ik dat als je van voren in je printer kijkt zit er achteraan op de bodem een hendel die je moet omzetten als je dikker papier (bijv. envelope) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
Ik ben pas geleden weer 'n MP500 tegengekomen bij iemand anders en dit examplaar had exact dezelfde problemen. Kortom: alle examplaren die ik ben tegengekomen (hoogstwaarschijnlijk van verschillende series/batches) hebben dit probleem...

Hierop toch weer een mailtje gestuurd,waarop de reactie:
quote: Servicedesk ETBASS
Wij hebben geen bericht van Canon dat dit type een erkend probleem heeft.
En nu? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-05 16:32
Even een update omdat ik met hetzelfde probleem heb gezeten. Ik had ook strepen met mijn nieuwe printer, maar toen ik het goede papier (in Photoshop) selecteerde, verdwenen ook de strepen...
Pagina: 1