Toon posts:

Hoe warm mag een DDR2 geheugenlat worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe warm mag een DDR2 geheugenlat worden vooralleer hij fouten begint te geven?

Het gaat over Corsair 2* 1024mb twinx2 PC64000 cl4

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zolang je je voltage niet zo hoog gooit dat díe je geheugen sloopt, hoef je je hierover eigenlijk geen zorgen te maken. Behalve als je gaat overklokken in een passief systeem oid.

Verder vraag ik me af hoe je dit goed wilde meten, en waarom je dit wilt weten en niet gewoon zelf aan een memtest ziet dat het niet goed is, en na het monteren van een fan ervoor wel...

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-04 11:04
Wat is voor een passief gekoeld RAM reepje het maximale verantwoorde voltage? Want de Corsair reepjes werken standaard op 2,1V. Hoeveel hoger kun je gaan (bij minimale airflow)?

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat mijn geheugen fouten geeft omdat het te warm wordt

dit omdat de NB heatsink veel hitte afgeeft en er vlak naast staat

ik meet mijn mem temp met een sensor

Verwijderd

Simpel; koel je geheugen (met een casefan er direct op) en zie of dit het probleem verhelpt.
Ik denk het niet trouwens; geheugen kan gewoon 'kapot' zijn zonder dat het te warm hoeft te zijn...

Verwijderd

Topicstarter
ja dat weet ik

maar het geheugen faalt enkel wanneer het te warm wordt

daarmee dat ik wil weten wat de normale gemiddelde temp is waarop dit kan gebeuren

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Toen ik van 2 naar 4 DDR1 modules ging met Samsung TCCD/TCC5 chips die op 2,9 v max konden lopen steeg de temperatuur ook als nooit tevoren.

Als ik mijn geheugen niet koel dan worden de buitenste 2 modules (Corsair XMS Xpert 3200XLL, met display en sensoren) al 54 graden. De OCZ modules die daar tussen zitten kun je dan nauwelijks nog in je handen blijven houden.
En dan draai ik op 2,75 volt.

Dit zorgde soms al voor instabiliteit, dus het is helemaal niet zo dat hoge temperatuur geen problemen zal kunnen geven dat kan gewoon.

Na het plaatsen van een 40 mm PAPST koeler bovenop de geheugen modules worden ze stressed niet warmer dan 44 graden op een warme zomerdag. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Tsja, niet dat ik het antwoord weet, maar erg frappant dat je ondanks zo'n ogenschijnlijk simpele vraag niet gewoon ff een temperatuurtje van iemand als antwoord krijgt. Kom op tweakers, hij vraagt niet hoe hij z'n geheugen koel kan houden, wat kan zo'n reepje hebben?

Wat ik wel kan melden is dat ik in mijn 20+ jaar computeren dit probleem nog nooit gehad heb, en dat ik geen van m'n geheugen chipjes ooit heter heb zien worden dan 58 graden Celsius.... ( dit was VERY stressed en zonder actieve koeling)

[ Voor 5% gewijzigd door Storm316 op 26-08-2007 00:59 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33

Thandor

SilverStreak

Ik heb hier geen direct antwoord op noch dat ik het zo 1-2-3 kan vinden. Wel zijn er twee opties:
1. Je stapt naar Corsair en vraagt het :).
2. Je test het zelf :o. Ik lees dat je een temperatuur sensor voorhanden hebt. Zet koeling op het geheugen (en nergens anders op!) en houd de temperatuur in de gaten. Ga flink stressen en verwijder de koeling. Als het goed is zal de temperatuur dan oplopen totdat het systeem crashed. De waarde die je op dat moment meet is de temperatuur waar je in ieder geval onder moet blijven :).

Met welk moederbord hebben we hier trouwens te maken :)?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Mijn zwaar geOCde G.Skill wordt heter dan dat ik het nog kan aanraken! Ik vraag mij dan ook serieus af of dit problemen gaat geven. Ik heb iig nog geen fouten, maar er staat ook een fan op. Alsnog gloeiend heet. Ik houd dit ff in de gaten.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Er is niet zozeer een grenstemperatuur, maar het is echter wel zo dat chipfabrikanten een range toewijzen waarbinnen hun chips naar behoren zouden moeten functioneren. Micron hanteert doorgaans bijvoorbeeld een temperatuurrange van 0 t/m 85°C, maar dat biedt geen garantie dat de betreffende chip een paar graden onder het maximum niet de negatieve gevolgen van elektromigratie zal ondervinden.

Elektromigratie is namelijk hoofdzakelijk een gevolg van hoge voltages en daarom niet alleen af te schuiven op een hoge temperatuur. Het elektromigratieproces wordt onder invloed van warmte enkel versneld. Bovendien heeft een hoger voltage als effect dat zowel de veldsterkte als de temperatuur stijgt.

Je geeft aan een temperatuursensor tot je beschikking te hebben. Hoe warm wordt het dan?

[ Voor 46% gewijzigd door Rone op 26-08-2007 22:45 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

without hijacking: hebben de mammieplakies van tegenwoordig een geheugen tempsensor of gebruikt de ts een ander soort sensor?

Verwijderd

Topicstarter
Ik meet met een Scythe Kama Thermo op de chip tussen de heatspreader

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 16:19
hmm erachter komen welk ic's er op zitten en dan de data sheet daar moet het op staan.
Pagina: 1