Aantal workflow vragen

Pagina: 1
Acties:

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Hallo Iedereen,

Nu ik een tijdje een DSLR bezit, beginnen de workflow vragen zich op te stapelen.

Een aantal:

- Ik bezit PictureProject dat bij mijn camera geleverd werd, volgens is dit precies wat ik zoek mbt organiseren van mijn foto's? Ik ga die structuur van \jjjmmdd - naam event\ ook hanteren..... Dan zie ik in PictureProject gewoon die treeview en kan ik snel browsen.

- Ik geloof dat je op je camera kan instellen wat voor soort bestandsnaam de camera aan je foto's geeft, bijvoorbeeld:

DSC_0001.JPG

Je kunt er echter ook voor kiezen (dacht ik?) om de tijd hierin op te slaan, dat je gelijk kunt zien op welke datum de foto is gemaakt. Waar kiezen jullie voor, en waarom?

Daarnaast kan ik op mijn Nikon ook bewerken, op de camera zelf, zoals monochroom maken. Dan zet hij de prefix CSC voor het nummer. Op de computer laden betekent dan dat de chronologische volgorde weg is... Hoewel, sorteren op aanmaak datum biedt dan uitkomst.

- Als jullie je foto's laten zien op de computer aan mensen, doen jullie dat via de verkenner of via een apart softwarepakket?

- Wat ik ook lastig vind.... Soms maak ik wel 10 foto's van hetzelfde tafereel met in mijn achterhoofd dat ik de beste er wel uit zal kiezen, later. Maar dan zet je die op je computer, verwijder je er dan echt 9, en laat je er 1 staan? Of alle 10 laten staan en een aparte showcase directory maken of iets dergelijks?

- Wat doe je met je kiekjes, zet je die apart van je echt goede foto's?

- Trefwoorden, wat kun je er mee? Dit wordt geplaatst in de metadata van de foto? Is er software waar je dan weer kunt zoeken op die trefwoorden ofzo? Neemt bijv Flickr die trefwoorden automatisch over? Gebruiken jullie die trefwoorden?

- Ik lees veel over LightRoom. Voor bewerking zal het vast beter zijn dan PictureProject, dus een aanrader?

Van bewerking heb ik weinig kaas gegeten. Een aantal zaken waar ik tegenaan loop:

- Als ik Crop behoudt de foto natuurlijk niet zijn normale formaat. Als je dit dan gaat afdrukken op bijv 10x15, gaat dit niet per definitie goed lijkt me? Hoe doen jullie dit? Bewerken jullie niet altijd met in het achterhoofd dat je het wel eens wilt printen?

- Plaatsen jullie je bewerkingen in een aparte subdirectory? Of hernoemen jullie de filename?

- Ik lees soms dat mensen alle foto's door een batch heen halen in bijvoorbeeld photoshop. Zijn er acties die je eigenlijk op elke foto wilt uitvoeren, zoals auto levels of iets dergelijks?

- Wanneer kiezen jullie voor het kaderen van foto's?

Alvast hartelijk bedankt! Teveel vragen, dus feel free om er een paar uit te pikken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mosselmaniac op 25-08-2007 18:38 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Mosselmaniac schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:36:
Hallo Iedereen,

Nu ik een tijdje een DSLR bezit, beginnen de workflow vragen zich op te stapelen.

Een aantal:

- Ik bezit PictureProject dat bij mijn camera geleverd werd, volgens is dit precies wat ik zoek mbt organiseren van mijn foto's? Ik ga die structuur van \jjjmmdd - naam event\ ook hanteren..... Dan zie ik in PictureProject gewoon die treeview en kan ik snel browsen.
Klopt, makkelijk, werkt vast fijn. Ik gebruik Picasa2 van Google (gratis, werkt lekker).
- Ik geloof dat je op je camera kan instellen wat voor soort bestandsnaam de camera aan je foto's geeft, bijvoorbeeld:

DSC_0001.JPG

Je kunt er echter ook voor kiezen (dacht ik?) om de tijd hierin op te slaan, dat je gelijk kunt zien op welke datum de foto is gemaakt. Waar kiezen jullie voor, en waarom?
Dat zal mij een worst wezen. Gewoon de nummering denk ik.
Daarnaast kan ik op mijn Nikon ook bewerken, op de camera zelf, zoals monochroom maken. Dan zet hij de prefix CSC voor het nummer. Op de computer laden betekent dan dat de chronologische volgorde weg is... Hoewel, sorteren op aanmaak datum biedt dan uitkomst.

- Als jullie je foto's laten zien op de computer aan mensen, doen jullie dat via de verkenner of via een apart softwarepakket?
Ligt er aan. Diashow via Picasa2, of gewoon via het programma. Wil ik één foto laten zien, kan ik net zo goed de voorbeeldviewer van Windows gebruiken.
- Wat ik ook lastig vind.... Soms maak ik wel 10 foto's van hetzelfde tafereel met in mijn achterhoofd dat ik de beste er wel uit zal kiezen, later. Maar dan zet je die op je computer, verwijder je er dan echt 9, en laat je er 1 staan? Of alle 10 laten staan en een aparte showcase directory maken of iets dergelijks?

- Wat doe je met je kiekjes, zet je die apart van je echt goede foto's?
Ja, alle niet gelukte foto's wis ik. Ze zijn immers mislukt, toch?
- Trefwoorden, wat kun je er mee? Dit wordt geplaatst in de metadata van de foto? Is er software waar je dan weer kunt zoeken op die trefwoorden ofzo? Neemt bijv Flickr die trefwoorden automatisch over? Gebruiken jullie die trefwoorden?
Ik gebruik nooit trefwoorden, ik zie het aan de titel van het event en de datum, voor de rest spreekt de foto voor zich. Als ik niet meer weet welke foto waarbij hoor, moet ik mezelf toch eens afvragen waarom ik dan foto's maak.
- Ik lees veel over LightRoom. Voor bewerking zal het vast beter zijn dan PictureProject, dus een aanrader?
Het is leuk spul, geeft je aardig wat mogelijkheden, en met de update draait alles sneller (Windows). ALleen het exporteren van afbeeldingen gaf bij mij geen lekkere kleuren, dus ik heb het verwijderd. Zo iets is persoonlijk denk ik.
Van bewerking heb ik weinig kaas gegeten. Een aantal zaken waar ik tegenaan loop:

- Als ik Crop behoudt de foto natuurlijk niet zijn normale formaat. Als je dit dan gaat afdrukken op bijv 10x15, gaat dit niet per definitie goed lijkt me? Hoe doen jullie dit? Bewerken jullie niet altijd met in het achterhoofd dat je het wel eens wilt printen?
Croppen doe je door te lopen, te zoomen. Een beetje bijsnijden kan best als je 6-20mp tot je beschikking hebt.
- Plaatsen jullie je bewerkingen in een aparte subdirectory? Of hernoemen jullie de filename?
Picasa2 gooit mijn exports netjes in de export map :)
- Ik lees soms dat mensen alle foto's door een batch heen halen in bijvoorbeeld photoshop. Zijn er acties die je eigenlijk op elke foto wilt uitvoeren, zoals auto levels of iets dergelijks?
Auto levels? Lijkt me niet. Kun je net zo goed geen slr kopen. Pak dan een compact op "auto". Alleen sharpening ofzo zou ik (misschien, maar eigenlijk nooit) door een batch heen halen, of om te resizen (voor een forum, verzenden via mail enz).
- Wanneer kiezen jullie voor het kaderen van foto's?
Vrijwel nooit. Als je wilt kaderen, printen ---> fotolijst. Verder gewoon vanaf blijven, tenzij je een signature in wil voegen. Doe dat dan zo klein mogelijk (om afbreuk aan de foto te voorkomen).
Alvast hartelijk bedankt! Teveel vragen, dus feel free om er een paar uit te pikken :)
Graag gedaan.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mosselmaniac schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:36:
Hallo Iedereen,

Een aantal:

Je hebt grofweg de keuze tussen beheer door een programma laten doen (waarbij er mogelijk data in een database wordt opgeslagen) of het met een folder-structuur te doen.

Met een programma heeft als voordeel dat het overzichtelijker is en doelgerichter werkt. Echter kan je misschien later in de problemen komen door data die niet in bestanden/mappen staat, maar in een database is opgeslagen.

Met een folderstructuur is de vindbaarheid en eenvoud een stuk groter, alleen moet je het wel elke keer handmatig bijhouden en werkt het niet zo efficient als met een programma.
Ik geloof dat je op je camera kan instellen wat voor soort bestandsnaam de camera aan je foto's geeft, bijvoorbeeld:

DSC_0001.JPG

In de exif staat de tijd en datum van een foto opgeslagen. Daar is de exif info ook voor, dus hou die ook lekker daarin. Tijd in de naam van een foto stoppen is eigenlijk nergens voor nodig.
Bewerken lekker op de pc (of mac) doen. De camera biedt veel minder mogelijkheden voor z/w foto's dan het op de computer af stellen.
Als jullie je foto's laten zien op de computer aan mensen, doen jullie dat via de verkenner of via een apart softwarepakket?
Via hetzelfde foto-beheer pakket, omdat je daar ook alles in hebt georganiseerd.
Wat ik ook lastig vind.... Soms maak ik wel 10 foto's van hetzelfde tafereel met in mijn achterhoofd dat ik de beste er wel uit zal kiezen, later. Maar dan zet je die op je computer, verwijder je er dan echt 9, en laat je er 1 staan? Of alle 10 laten staan en een aparte showcase directory maken of iets dergelijks?
Waarom heb je ze nog alle 10 nodig als je er maar een gaat gebruiken? Als je verschillende standpunten hebt, en er een "de beste" vind kan je de rest prima bewaren. Je hebt betere en mindere foto's. Maar 10 vrijwel identieke foto's, daar heb je vrij weinig aan.
Wat doe je met je kiekjes, zet je die apart van je echt goede foto's?
Gewoon bewaren, gewone foto's doe ik niets mee. Gekke dingen tag ik met "dump". Hele goede foto's met "Favoriet" :)
Trefwoorden, wat kun je er mee? Dit wordt geplaatst in de metadata van de foto? Is er software waar je dan weer kunt zoeken op die trefwoorden ofzo? Neemt bijv Flickr die trefwoorden automatisch over? Gebruiken jullie die trefwoorden?
Ik gebruik F-Spot, een voor mij prachtig programma wat tag-based werkt. Je gebruikt de tags dus om events te plaatsen in (verschillende) contexten. En het geeft je de mogelijkheid te exporteren naar Flickr inclusief de tags, erg handig :)
Ik lees veel over LightRoom. Voor bewerking zal het vast beter zijn dan PictureProject, dus een aanrader?
Bewerkingen zijn leuk, maar het is niet puur en alleen bedoeld voor bewerken. Fotobewerkingsprogramma's zijn Photoshop en The Gimp, niet Lightroom. Het is meer een workflow programma. Probeer eens Picassa uit zou ik zeggen, een handig tooltje om je foto's te beheren en licht te bewerken.
Als ik Crop behoudt de foto natuurlijk niet zijn normale formaat. Als je dit dan gaat afdrukken op bijv 10x15, gaat dit niet per definitie goed lijkt me? Hoe doen jullie dit? Bewerken jullie niet altijd met in het achterhoofd dat je het wel eens wilt printen?
Je moet heel sterk croppen tegenwoordig wil je het kunnen zien op een 10x15. Vanaf een 6MP camera kan je prima wat pixeltjes afsnoepen, dat merk je echt niet.

En probeer je foto gewoon zo goed mogelijk te maken, en niet met het idee dat je er toch heel veel van kan afknippen. Hoewel een foto te ruim schieten makkelijker is dan te krap ;)
Plaatsen jullie je bewerkingen in een aparte subdirectory? Of hernoemen jullie de filename?
Daarvoor heb je juist fotobeheerprogramma's met versienummering :)
Ik lees soms dat mensen alle foto's door een batch heen halen in bijvoorbeeld photoshop. Zijn er acties die je eigenlijk op elke foto wilt uitvoeren, zoals auto levels of iets dergelijks?
Standaard heb je dat als amateur niet heel veel nodig. Alleen als je een bepaalde handeling veel uitvoert is het handig om een batch op te stellen. Hoevaak doe jij grofweg 10x dezelfde bewerking achter elkaar op verschillende foto's? Niet vaak lijkt me, of zelfs nooit. Dan is een batch ook niet echt nodig. Tenzij je RAW schiet uiteraard, dan kan het heel prettig werken.
Wanneer kiezen jullie voor het kaderen van foto's?
Wat bedoel je, dat bedenk je toch voordat je de foto maakt :?
Mm, dat lees ik nu pas, dus ik heb ze allemaal naar mijn inzicht behandeld 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 25-08-2007 18:52 ]

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Bedankt allebei. Tof zeg :)

Ik ga eerst alles organiseren, daarna Picasa testen, en dan komen er vast meer vragen.

Nog 1 dingetje over dat croppenm, dat begreep ik niet echt:
Croppen doe je door te lopen, te zoomen. Een beetje bijsnijden kan best als je 6-20mp tot je beschikking hebt.
door te lopen, te zoomen? Oh, je bedoelt zelf al, als je de foto maakt? Maar soms wil je toch met het croppen een onderwerp dichterbij halen? Stel je voor dat je dan een vierkante foto hebt, ipv een rechthoekige, wat dus past op 10x15, is dat dan een probleem?

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Mosselmaniac schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 20:45:
Bedankt allebei. Tof zeg :)

Ik ga eerst alles organiseren, daarna Picasa testen, en dan komen er vast meer vragen.

Nog 1 dingetje over dat croppenm, dat begreep ik niet echt:

[...]
Stel je voor dat je dan een vierkante foto hebt, ipv een rechthoekige, wat dus past op 10x15, is dat dan een probleem?
Dat kan een probleem vormen bij het afdrukken ja. Zorg ervoor dat je altijd cropt in de juiste verhuiding. In dit geval dus 2:3 (10x15). De meeste programma's staan je toe om de verhouding te kiezen, zodat dit geen probleem hoeft te vormen. Doe je het "freehand" (bijv. een vierkant) en laat je afdrukken op 10x15, dan gaat het niet goedkomen (witte randen of nog verder gecropt).