x1650 zéér sloom op 3dmark05

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:40

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Probleem: 3DMark 2005 verloopt uitermate langzaam en na de eerste drie tests (gevecht, groene lichtje en het vliegende schip bij het monster) komt hij bij de 4e test (wéér vliegende schip) niet boven 1 fps uit en dus valt het hele systeem in een reboot. Dit is niet het enige probleem. Bij sommige spellen valt de computer ook wel eens gewoon uit.

Constatering dat dit niet hoort bij mijn systeem: een ruime maand geleden heb ik wel gewoon 3DMark05 kunnen draaien, de fps waren iig een ruim stuk hoger (minimaal 15 fps bij de test waar hij nu crasht), en had ik er een score uit van ~5400, en nu dus helemaal niks omdat hij halverwege reboot.

Hypothese: er is iets grondig niet goed aan mijn instellingen en/of hardware. Ik heb dus alleen geen idee wat, of hoe ik daar achter kom (waar vind ik logboeken over gamecrashes en computer crashes etc.?).

Mijn config:
Ati x1650pro
Windows XP SP2 (legaal)
Intel C2D e4400 @ 3 ghz
Asrock 4coredual-vsta
2x1 gb Corsair pc5300
Ati x1650pro, licht OC-ed AGP8x

Drivers
Ati Catalyst 7.8 Display Driver Only
Ati Tray Tools 1.3.6 Build 1042

Temps kaart: idle 46 graden, stressed 62 oid.

P.S.: Omega Drivers werken ook niet. Ik wilde 3dmark nog eens proberen nu en toen had ik de omega drivers geinstalled, dus ik dacht dat het daaraan lag. Is niet het geval.

P.S./2: ik heb afgelopen tijd heel af en toe de ventilator van de kaart op 40% snelheid laten draaien om wat stilte te hebben als ik niet aan het gamen was. Temp kwam nooit hoger dan 50 graden hierbij, en zoja dan ging ie vanzelf even op 100% om weer af te koelen.

Dit is een lastig te plaatsen probleem qua subfora..

[ Voor 10% gewijzigd door Murk op 25-08-2007 18:08 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Verwijderd

Heel simpel: een fps onder de 1 is heel normaal; het is de CPU test. Die is nu eenmaal niet zo geoptimaliseerd voor 3d berekeningen...
Dat hij reboot komt waarschijnlijk doordat je overclockte cpu niet stabiel is; blijft je pc het wel doen als je de cpu een paar uur lang met Orthos test?

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
cpec je leest niet goed, ik had toch duidelijk verteld dat ik eerst 15 fps haalde .. en fps onder 1 is dus echt niet normaal met mijn config..

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 04:43
de 4e test is toch echt een cpu test hoor!

gang is alles

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, misschien is je CPU OC inderdaad niet 100% stabiel. Draai Orthos eens of klok je CPU eens iets minder over (b.v. 2.8GHz) en test dan eens opnieuw ... En loopt je PCI-X bus niet te hard ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
@ Japidoff: Ja, dus?

@ Skilla: ook op de auto overclock van het mobo zelf (266 fsb) doet hij het uberhaupt niet, de 4e test. En ja, op 3ghz houdt orthos het wel een uurtje of 20 vol.. (idle temps van proc zijn 27 en stressed 43 als hij op 3ghz loopt)

Oh darn, vergeten te zeggen dat ik een AGP8x kaart gebruik |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Murk op 25-08-2007 18:07 ]

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zit zelfs nog te denken aan de voeding die het tijdens de zware berekeningen het neit meer trekt. Neem aan dat je na de OC 3DMark gedraaid hebt? Zo ja, kan je die denk ik wel buiten sluiten :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
15 FPS in de CPU test kan niet hoor, tenzij je een Cell oid hebt :p

Verwijderd

Heb je wel de extra power connector er in gedrukt?

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Voeding is een HX520W van corsair. De Man DaarBoven sta mij bij als dat niet genoeg is voor mijn computertje.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
@ Leonpwner1: Cell? Wat is dat?
Nouja, ik weet het ook niet zeker @ 15fps, maar in de andere tests is hij zowiezo wat langzamer dan een tijd terug.
@jelmer: ik heb niks gedaan aan mijn hardware sinds de vorige keer dat ik 3dmark05 uitvoerde.

[ Voor 4% gewijzigd door Murk op 25-08-2007 18:12 ]

Verwijderd

Probeer eens de Control panel en vervolgens al je settings op 'low' zetten (performance). Vergeet ook Vsync niet te disablen. Success :)

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Al gedaan met Ati Tray Tools :)

Verwijderd

Ok - proef op de som.
Core 2 Duo E6300 op stock (1,86 GHz): zo'n 1 á 2 fps in cpu test 1 (test 4) van 3DMark05. Natuurlijk loopt die van jou wat harder, maar dat gaat geen factor 10 schelen, grapjas.
Klok eerst die cpu terug, dan kun je kijken wat hij op stock doet (qua score en stabiliteit).

• Avalaxy
Murk schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:10:
@ Leonpwner1: Cell? Wat is dat?
Nouja, ik weet het ook niet zeker @ 15fps, maar in de andere tests is hij zowiezo wat langzamer dan een tijd terug.
Met Cell processor bedoel ik de octa-core processor van IBM die in de Playstation 3 zit. Maar dat heb je niet want die zijn niet voor desktops :+

Maargoed, ik haal hier met een Opteron 165 @ 2.4 GHz nog niet eens 1FPS in de CPU test van 3dmark06.

Verwijderd

CPU op stock speed en zien of de test er dan wel doorkomt zonder reboot.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De voeding is meer dan voldoende. Wat als je de kast openmaakt en dan 3DMark draait ? Of onderklok je GPU eens ietstjes en probeer het dan opnieuw. Graka RAM temps kun je namelijk niet monitoren !

Tijdens het opzoeken van de max. OC van m'n 8800gtx heb ik aantal hetzelfde gehad, een OC kan heel averechts op je FPS zijn en reboots/vastlopers veroozraken. Nu heb je de GPU wel niet geOCt, maar onderklok 'm eens zo'n 10-20%, als dat het oplost, dan is het gewoon zeker je GPU.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Verdomd, nu ik hem op fsb 266 mhz heb gezet reboot hij niet..
http://service.futuremark...pe=12&XLID=0&UID=10679078
4224 punten

Maar kijk, ik heb mijn link gevonden van de 3dmark05 test die ik een maand terug deed.
http://service.futuremark...pe=12&XLID=0&UID=10347362
5350 punten.. En je kan bij config zien dat mijn cpu op 2,97 ghz liep.

CPU Tests
CPU Test 1 4.5 fps
CPU Test 2 5.7 fps

[ Voor 6% gewijzigd door Murk op 25-08-2007 18:30 ]

• Avalaxy
Murk schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:29:
Verdomd, nu ik hem op fsb 266 mhz heb gezet reboot hij niet..
Als je je pc niet meer aan krijgt moet je het BIOS batterij'tje op je mobo er even uithalen, dan worden je BIOS instellingen terug op default gezet.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Lol, nee hij reboot niet meer tijdens 3dmark ;)

Zojuist weer op 3ghz geprobeert en daar gaat hij weer.. Maar wat kan er dan verandert zijn sinds die andere 3dmark die wél werkte op 3 ghz?

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Iets hogere Vcore proberen ? Geheugen timings / Vram anders ?

Verwijderd

Murk schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:43:
Lol, nee hij reboot niet meer tijdens 3dmark ;)

Zojuist weer op 3ghz geprobeert en daar gaat hij weer.. Maar wat kan er dan verandert zijn sinds die andere 3dmark die wél werkte op 3 ghz?
Toevalligheid. Toen had je geluk waarschijnlijk. Wat ook kan is het verschil in buitentemperatuur waardoor de cpu nu warmer wordt.
Allensinds is het dan geen stabiele overklok.

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:54
geheugen brak?

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hmm, ik heb wel recentelijk de fsb van 297 naar 300 verhoogt, gewoon om te kijken of het moederbord dat aankan (die asrock van mij heb een fsb-wall van 300mhz waar je niet voorbij komt)... Zal dat het...?

Brb

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
http://service.futuremark...pe=12&XLID=0&UID=10679636

CPU op 2,97 ghz. Score is nu echter 4268, en 1 maand geleden was dat 5350.....

Dat bedoel ik, op grafisch gebied is mijn pc op de 1 of andere manier achteruit gegaan??

Verwijderd

Vergelijk cpu score met cpu score en grafische score met grafische score. Is voor de rest je systeem exact hetzelfde als toen (qua snelheden en oc) ?

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Andere versie van je GPU driver ? Andere driver/BIOS instellingen ? En ja, 3MHz FSB kan inderdaad een groot verschil maken :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SKiLLa schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:02:
Tja, misschien is je CPU OC inderdaad niet 100% stabiel. Draai Orthos eens of klok je CPU eens iets minder over (b.v. 2.8GHz) en test dan eens opnieuw ... En loopt je PCI-X bus niet te hard ?
Ik weet niet of iemand het al opmerkte, maar TS heeft geen PCI-X bus er zijn maar weinig moederborden die het wel hebben. Je komt dan meer in Werkstation of Server moederborden terecht.

PCI-X = GEEN PCI-express, maar een 64 PCI slot welke op 133Mhz draait.
PCI-express kort je af met PCI-e en niet anders.

p.s. Wat zie je dit toch vaak fout gedaan worden zelfs door winkels en webshops. |:(

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Avalaxy
_Dune_ schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 20:12:
[...]

PCI-X = GEEN PCI-express, maar een 64 PCI slot welke op 133 MHz 100 MHz draait.
PCI-express kort je af met PCI-e en niet anders.
p.s. Wat zie je dit toch vaak fout gedaan worden zelfs door winkels en webshops. |:(
Idd. Waarschijnlijk omdat je bij videokaarten wel eens zegt: 8x00 kaarten en 1x00 kaarten, denken mensen dat je PCI-e mag vervangen door PCI-x ofzo :')

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Scores van vandaag op 2,97 ghz:

3DMark Score 4268 3DMarks
CPU Score 1562 CPUMarks

SCores van 1 maand terug, op 2,97 ghz:

3DMark Score 5350 3DMarks
CPU Score 7590 CPUMarks

Right!

Kan dit aangericht worden door programma's die defragmenteren (O&O Defrag)? Of anders door programmas die het register en andere dingen opschonen/versnellen (System Mechanic 7 Pro, CrapCleaner, Eusing Free Registry Cleaner)? Ik gok dat ik nog steeds dezelfde bios gebruik als toen, ik weet niet of ik vóór of ná de 3dmark mijn bios ge-update heb. Ik roep ook maar wat er in me opkomt, want dit is toch erg merkwaardig..

Edit: later op de avond (ga nu even ontspannen bij een filmpje) zal ik het bios resetten, het dan nog eens proberen, en ook de originele biosversie herstellen, en dan nog eens kijken. Mocht het allemaal niet baten dan gaat morgen de harde schijf --> Format C:/ en ga ik alles opnieuw installen.

[ Voor 71% gewijzigd door Murk op 25-08-2007 20:34 ]

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Nou wordt het idd een beetja vreemd !! Heb je nog een back-up/herstelpunt :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• SpeedyTJB
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-12-2024
Iets zuipt misschien je resources op, softwarematig ?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

TJBolier schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:37:
Iets zuipt misschien je resources op, softwarematig ?
Wil je het hardwarematig op laten slurpen dan? :')
Denk nou zelf eens na? :') Hoezo zou z'n geheugen brak zijn als het nu wel goed loopt met een lichtere overklok? (Lees: minder druk op de CPU en eventueel over/onder -geklokt mem)
leonpwner1 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 20:18:
[...]
[...]
Idd. Waarschijnlijk omdat je bij verkaarten wel eens zegt: 8x00 kaarten en 1x00 kaarten, denken mensen dat je PCI-e mag vervangen door PCI-x ofzo :')
Roflmao :') Zie je te vaak idd :')

[ Voor 42% gewijzigd door MensionXL op 25-08-2007 23:09 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
@ CopyCat: Dat is een goeie, had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Breng ik vanmiddag in uitvoering :)

@ TJBolier: Ja dat moet het haast wel zijn, maar wat het ook is, het is ongemerkt gebeurd. Cpu wordt niet ongemerkt belast ofzoiets, alle lopende processen heb ik geverifieerd, geen virussen of spyware oid..

Heb daarnet met oudere bios geprobeer die er aanvankelijk opstond, maar dezelfde 3dmark score :(

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 13:30
Als je naar de beide CPU scores kijkt zie je dat de 2e je score maar 1562 is en bij de eerste (die van 5350 je score 7590 was. Dus het lijkt mij dat je cpu niet volledig stabiel is of je geheugen de timings niet aan kan.
Ik zou toch nog maar ff testen om te kijken of hij wel echt stabiel is.

En ik zou die linkjes even veranderen in de compare links.
Want nu voegt iedereen de projecten toe aan zijn eigen orb als die er op klikt.

[ Voor 19% gewijzigd door BartKers op 26-08-2007 11:56 ]

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Heb zojuist heel veel spyware programmas gedraaid, alsook een deepscan met de virusscanner gedaan, en allerlei onnodige processen afgesloten en opnieuw geprobeerd.

4352 3DMarks
CPU Score 1593 CPUMarks

Nog steeds geen goede verbetering dus.

Maar weet je wat ik nodig heb? Vergelijkingsmateriaal! Ik zou het erg op prijs stellen dat mensen met ongeveer dezelfde setup (at least dus óók een x1650pro (liefst ook AGP :P), en een Core 2 Duo e4300 of e4400, maar e2140 of e2160 zou ook goed zijn; allemaal stock speed) ook 3Dmark05 draaien en hun score (ook cpu score) hier willen deponeren, opdat ik kan zien of mijn hardware genekt wordt door één of ander conflict, wat dan hoogstwaarschijnlijk softwarematig zou kunnen zijn, of anders mijn budget mobo.

Zou echt tof zijn als die mensen dat willen doen :)

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Excuses voor een 2e post, maar ik wil graag even een aanvraag doen voor het verplaatsen van dit topic naar PMG. Mijn CPU score is rond de 1500 bij 3dmark05 (ik heb een E4400), terwijl een P4 820 zo rond de 4000 punten haalt. Als ik mijn CPU op stock speed laat lopen dan blijft dit hetzelfde, dus er is iets niet pluis met mijn processortje, en niet de x1650pro.

Daarom: PMG aub

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik meld even dat het probleem opgelost is na een reinstall van XP. 3DMark geeft nu weer 6000+ punten aan ipv 4000, en de cpu score is nu ongeveer 7000 ipv 1500. Ook kan ik nu weer al mijn games op high spelen zonder fps drops. Ik weet dus niet wát er was, maar er zat iets fout in XP.. (bestanden en programma's verder ongewijzigd)

[ Voor 31% gewijzigd door Murk op 28-08-2007 14:47 ]

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 13:30
Gelukkig maar, en ik zou toch echt compare links neerzetten in plaats van die score upload link, zo krijgt iedereen jouw project in hun orb account.
Pagina: 1