Platters giftig?

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wellicht een wat off-topic vraag, maar ik heb voor de grap een oude (5,25") harde schijf uit elkaar geschroefd en de platters eruit gehaald. Die fungeren nu als onderzetters :P Alleen schoot me iets te binnen dat die dingen misschien wel eens giftig/schadelijk zijn als je ze aanraakt. Iemand een idee of dat zo is? Want dan doe ik ze weg...

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

Hoe lang geleden heb je dat gedaan dan? Als het al wat langers is, ben je al ziek geworden/geweest? ;)

Joggie ;)

Verwijderd

k weet niet of het nu nog uitmaakt nu je het er uit hebt maar er zit als het goed is een gas oid bij de platters

• Palomar
  • Niet online
joggie schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:28:
Hoe lang geleden heb je dat gedaan dan? Als het al wat langers is, ben je al ziek geworden/geweest? ;)
Paar dagen geleden...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:29:
k weet niet of het nu nog uitmaakt nu je het er uit hebt maar er zit als het goed is een gas oid bij de platters
Lijkt me niet, veel harde schijven zijn namelijk niet luchtdicht afgesloten (de 'do not cover this hole' gaatjes). Dan zou dat gas er zo weer uit zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 25-08-2007 17:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hmz, heb er net vier uit twee schijven gesloopt, en ga er nog meer doen, omdat het als clustertje een spiegel wordt.

Daar heb je ineens iets, maar volgens mij zijn die dingen niet giftig. Je hoort zo vaak mensen die een schijf openen, denk niet dat het veel kwaad kan.
Hooguit wanneer je ze open breekt? Maar ook dat lijkt me niet; volgens mij is het 'gewoon ijzer'.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gaan platters niet splinteren als je het buigt of beschadigd? Net zoals emaille?

Het is alweer +/- 10 jaar geleden dat ik een schijf heb gesloopt. :P

[ Voor 30% gewijzigd door PD2JK op 25-08-2007 17:31 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Misschien dat je via het merk of fabrikant de gebruikte materialen zou kunnen achterhalen..zou er zoals dondersgoei zegt inderdaad gas bij zitten, dan is dat nu al verdwenen :)

Misschien zou je er een plastic laagje over kunnen doen, net zoals ze met pasjes doen??
edit: helt misschien gelijk om het steviger te maken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door joggie op 25-08-2007 17:33 ]

Joggie ;)

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 20:47

Wbdsgnr

Discombobulated?

Alleen de platters eruit halen kan geen kwaad lijkt me.. tenminste, anders hadden we een hoop tweakers minder denk ik haha. Het is gewoon magnetisch gevoelig spul voor zover ik weet :9

• Palomar
  • Niet online
Prutz0r schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:30:
Gaan platters niet splinteren als je het buigt of beschadigd? Net zoals emaille?

Het is alweer +/- 10 jaar geleden dat ik een schijf heb gesloopt. :P
nee, het zijn echt massieve keiharde 'disken' :P 0.0 buigzaam. Maar er zit volgens mij wel een magnetisch laagje oid op, waarvan ik dacht dat het misschien schadelijk voor je kan zijn. Met google vind ik hier alleen ook niks over, maar aan de andere kant is het openschroeven van harddisks om ze als onderzetter te gebruiken ook geen dagelijkse bezigheid ;)

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:30:
[...]

Lijkt me niet, veel harde schijven zijn namelijk niet luchtdicht afgesloten (de 'do not cover this hole' gaatjes). Dan zou dat gas er zo weer uit zijn.
volgens mij zijn ze nou juist wel helemaal luchtdicht afgesloten. k had ergens een keer wat gelezen over dat er een speciaal gas bij zit die zorgt voor een langere levensduur en minder warmte.

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Palomar schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:33:
[...]

nee, het zijn echt massieve keiharde 'disken' :P 0.0 buigzaam. Maar er zit volgens mij wel ene magnetisch laagj eoid op, waarvan ik dacht dat het misschien schadelijk voor je kan zijn. Met google vind ik hier alleen ook niks over, maar aan de andere kant is het openschroeven van harddisks om ze als onderzetter te gebruiken ook geen dagelijkse bezigheid ;)
Het is wel een leuke recyceling :) "wat doe jij met je oude harde schijf?". Daarnaast is de gemiddelde harde schijf ook wel wat warmte gewend, dus ook wel geschikt voor een kopje warme chocomel :)

Als zit ik zelf wel te denken, omdat je zegt dat ze 0.0 buigen, er viltjes ofzo onder te doen zodat je de tafel niet beschadigd...

Joggie ;)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:18
Palomar schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:33:
[...]

maar aan de andere kant is het openschroeven van harddisks om ze als onderzetter te gebruiken ook geen dagelijkse bezigheid ;)
Waarom gebruik je geen DVD's? Doe ik altijd 8)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
leonpwner1 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:36:
[...]

Trust me; platters zijn mooier dan gefuckbrandde DVD's ;)

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

leonpwner1 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:36:
[...]

Niet orgineel meer dus :P

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Platters zijn in de regel voornamelijk van GLAS om juist het uitzetten en krimpen door temperatuursverschillen te beperken tot een minimum. Om het glas toch magnetisch te maken word er een flinter dun laagje magnetisch materiaal op verdampt. Hierdoor worden de platters dus voorzien van hun data dragende laag.

Glas is in mijn beleving niet giftig en het laagje materiaal voor het magnetisme ook niet of nauwelijks. De enige giftige stoffen zouden in de PCB (control plaat) aan de buitenkant van de harddisk kunnen zitten in de vorm van zware metalen welke bij erosie in de natuur kunnen komen.

Dus ... harddisks zijn in geen geval giftig in mijn beleving.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

k heb wat gevonden.

• Palomar
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/5yuhe1z.jpg

:P

Maarja, ik lees hier geen sterke afraders, dus laat ze maar gewoon liggen :P Mocht iemand die dit topic leest het wel sterk afraden dan lees ik het wel ;)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:18
Palomar schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:45:
[...]

[afbeelding]

Maarja, ik lees hier geen sterke afraders, dus laat ze maar gewoon liggen :P Mocht iemand die dit topic leest het wel sterk afraden dan lees ik het wel ;)
Bah, mooie glimmende blauwe/groene dvd's zijn veel mooier :P

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Palomar schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:45:
[...]

[afbeelding]

Als die ronde vorm je nou gaat vervelen, zou je er ook een leuke vorm in kunnen vijlen :)

Joggie ;)

Verwijderd

joggie schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:31:
[...]

Misschien dat je via het merk of fabrikant de gebruikte materialen zou kunnen achterhalen..zou er zoals dondersgoei zegt inderdaad gas bij zitten, dan is dat nu al verdwenen :)

Misschien zou je er een plastic laagje over kunnen doen, net zoals ze met pasjes doen??
edit: helt misschien gelijk om het steviger te maken ;)
Wég spiegeleffect :X

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

* Ultraman gaat zo even een hardeschijfje slopen...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

cybersteef schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 01:53:
/me gaat zo even een hardeschijfje slopen...
Laat daarna wel even wat weten, alleen om ons gerust te stellen :) .

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:40:
[...]

Mee eensch :Y

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:35:
[...]

volgens mij zijn ze nou juist wel helemaal luchtdicht afgesloten. k had ergens een keer wat gelezen over dat er een speciaal gas bij zit die zorgt voor een langere levensduur en minder warmte.
elke harddisk heeft een klein luchtgaatje ;) zit een filtertje voor zodat er geen stof doorheen komt.
harddisks vinden het nl niet leuk als er drukverschil is. de spindel van de platters en de arm zitten namelijk aan de kap vast en als die bol gaat staan raken de platters en arm uit allignment.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Heb in het verleden wel eens een oude HD opengemaakt maar die hoorde je, zodra ik hem openhad, lucht naar binnen zuigen (o uitblazen). Op het moment van openen waren de platters mooi zilver en spiegelend. Een half uur later waren ze bruingelig.
IDat was dus absoluut zeker een lucht-dichte harde schijf, en blijkbaar reageert het goedje op de platters met zuurstof.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

frickY schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:11:
Heb in het verleden wel eens een oude HD opengemaakt maar die hoorde je, zodra ik hem openhad, lucht naar binnen zuigen (o uitblazen). Op het moment van openen waren de platters mooi zilver en spiegelend. Een half uur later waren ze bruingelig.
IDat was dus absoluut zeker een lucht-dichte harde schijf, en blijkbaar reageert het goedje op de platters met zuurstof.
Denk eerder dat de arm en platters uit allignment zijn geraakt doordat je em open hebt gemaakt en daardoor de koppen over de platters schuren, wat resulteert in wrijving en warmte, wat de schijven laat verkleuren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 12:08:
[...]

Denk eerder dat de arm en platters uit allignment zijn geraakt doordat je em open hebt gemaakt en daardoor de koppen over de platters schuren, wat resulteert in wrijving en warmte, wat de schijven laat verkleuren.
ik betwijfel sterk dat die schijf aan het draaien was terwijl hij hem openhaalde :p

Verwijderd

frickY schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:11:
Vreemd, ik heb toch een aantal harde schijven opengemaakt en daarvan is de kleur nog steeds perfect spiegelend zilver (nouja, afgezien van de ontzettende krassen die ontstaan als je hem open laat opspinnen terwijl de actuator er brak opzit :P).
Pagina: 1