Koelen harde schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik ben zelf een absolute nitwit op het gebied van koelen, maar ik ben momenteel bezig om mijn pc eens wat stiller te maken. De voeding heb ik vervangen door eentje van corsair; ik ga de processorkoeler vervangen door een Thermaltake Big Typhoon.. nu heb ik er ook meteen een nieuwe HD bijgekocht alleen valt me nu op dat die dingen echt godsklere warm worden.. en aangezien ik inmiddels 3 van die dingen heb nu en weinig plek heb in de kast zitten die dingen dus vrij dicht tegenelkaar aan en kunnen ze waarschijnlijk hun warmte niet goed kwijt (de nieuwe draait momenteel nog niet, maar wordt al lekker warm).

Nu had ik dus het idee om die dingen eens te verplaatsten naar de slots waar normaal de CD/DVDspelers zitten.. dan wil ik er ook meteen een beetje een fan op zetten zodat er in ieder geval een beetje van luchtstroom gecreeerd wordt in die kast. Nu heb ik een beetje gezocht naar HD-koelers en dan vind ik bijvoorbeeld wel zoiets. Ik heb alleen echt geen flauw benul wat het precies is (gaat er 1 HD in; 2.. en wat zijn die rare witte dingen..) http://www.icomputers.nl//articledetail.aspx?A_ID=10888.

Het lijkt mij dat er meer mensen zijn die op dit idee gekomen zijn.. dus ik was benieuwd of iemand me wat tips kan geven.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Eerste hit op google: http://www.scythe-eu.com/...e-hdd-noiseless-case.html

Dit is vooral om je HDD stiller te maken in plaats van koeler als ik het zo zie :)

Voor stil EN koel kan je beter naar iets als dit gaan kijken denk ik : http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=1706&c=74

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• n3ck
Dat ding heb ik inderdaad ook al gezien, maar ook dat apparaat had voor mij een uitstraling van.. WAT IS DAT?!

Als ik dat plaatje zo zie is het gewoon een soort van geval waar je dan je HD in doet en dan dat geheel vervolgens in die plekken van de DVD-spelers schroeft.. dat is wel wat ik zo ongeveer zoek namelijk; dus dat zou ideaal zijn.

• iro
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05-2022

iro

:)

Als alternatief kan je altijd dit nemen:
http://www.fukung.net/v/537/disksvin.jpg

Nu weer serieus: http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=AZZ%2333, zoiets heeft een maat van mij ook en de harddisk wordt echt goed gekoeld op die manier.
Bij de Thermaltake armor heb je een soort van rack waar je je harddisks in kan zetten, hier achter zit een fan die de lucht naar buiten blaast. Mijn harddisk blijft op die manier ook koel.

Specs pc

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

n3ck schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:19:
Dat ding heb ik inderdaad ook al gezien, maar ook dat apparaat had voor mij een uitstraling van.. WAT IS DAT?!

Als ik dat plaatje zo zie is het gewoon een soort van geval waar je dan je HD in doet en dan dat geheel vervolgens in die plekken van de DVD-spelers schroeft.. dat is wel wat ik zo ongeveer zoek namelijk; dus dat zou ideaal zijn.
Je schroeft idd de HDD erin en dan schroef je hem op de plek van een CD speler :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• n3ck
Ik kom op die site van jou nu dit http://www.thermaltake.co...ssis/misc/icage/a2309.asp dingetje tegen; dat ziet er wel redelijk flex uit..

toevallig iemand die dat ding kent?

• n3ck
iro schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:26:
Als alternatief kan je altijd dit nemen:
http://www.fukung.net/v/537/disksvin.jpg

Nu weer serieus: http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=AZZ%2333, zoiets heeft een maat van mij ook en de harddisk wordt echt goed gekoeld op die manier.
Bij de Thermaltake armor heb je een soort van rack waar je je harddisks in kan zetten, hier achter zit een fan die de lucht naar buiten blaast. Mijn harddisk blijft op die manier ook koel.
Hmm.. een nieuwe kast is wellicht ook nog wel een optie inderdaad.. dat ding wat ik nu heb is vrij lelijk; als ik daar zoon HDD koeler in zet met aan de voorkant een blauwe led.. 8)7

Dat ziet er niet uit zeg maar :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Is zon 4in3 module van coolermaster niet wat? Of past dat niet?

Verwijderd

Ik zeg het steeds en blijf het ook zeggen... HDD mogen godsvergeten warm worden. 70 graden helemaal normaal ze mogen volgens mij zelfs boven de 100 graden worden, ik zou ze vooral stiller proberen te krijgen.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 21:13
n3ck schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:29:
Ik kom op die site van jou nu dit http://www.thermaltake.co...ssis/misc/icage/a2309.asp dingetje tegen; dat ziet er wel redelijk flex uit..

toevallig iemand die dat ding kent?
Die heb ik ook in mijn kast zitten, hij neemt wel drie slots in en is eigenlijks bedoeld voor inbouw in de thermaltake armor kast. Daardoor is de afwerking aan de voorkant enigzins "open", maar ben er erg tevreden over. Wel heb ik de fan aan mijn fancontroller gehangen zodat hij nog wat stiller is, de hd's voelen gewoon koud aan nu.
Ik zeg het steeds en blijf het ook zeggen... HDD mogen godsvergeten warm worden. 70 graden helemaal normaal ze mogen volgens mij zelfs boven de 100 graden worden, ik zou ze vooral stiller proberen te krijgen.
Ze kunnen het wel aan, maar op de langere termijn verkort het wel je levensduur, dus liever wel wat airflow erlangs.

[ Voor 21% gewijzigd door Invisible_man op 25-08-2007 22:08 ]

• bassie
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 22:03:
8)7

70graden celcius is helemaal niet normaal voor een hardeschijf. Operating temperature van meeste hd's ligt tussen de 0 en 60 graden celcius, kijk maar is in wat spec sheets. Tussen de 40 en 50 graden celcius is normaal voor een hd die aan het werk is(gemiddelde van 20+ hd's die ik gezien heb), maar 70 is veelste hoog. Tuurlijk kunnen ze vast wel wat meer hebben dan in de specs staat, maar boven de 50 graden celcius is niet normaal naar mijn mening. Ik heb heel wat hd's gehad en gezien bij andere, maar nooit eentje boven de 50 graden uit zien komen, zelfs bij kasten met de slechtste koeling niet.

Verwijderd

Boven de 50 graden krijg je zelfs meldingen met dat het apparaat te heet is :o (ooit een keer gehad met een maxtor in XP).

Het verstandigste is eventueel zorgen dat je daar airflow hebt in de buurt van je HD's. Tevens kan je ze ook stevig in de 3.5inch casing proberen te bouwen, zodat iig de warmte afgevoerd kan worden via de platen waarin het vast zit.

Anders moet je kijken voor een 5.25inch oplossing en daar een fan bij zetten.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Wel mijn oude laptopschijf deed het volstrekt normaal tot er een hittegolfje kwam en ik aan het defragmenteren was. Hij kwam 55 graden en ineens hoorde ik af en toe een tik. Meteen afleggen, laten afkoelen en verder gaan als het 10 graden kouder was. Sinds hij niet meer boven de 50 gaat, tikt ie niet meer.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Harde schijven gaan gewoon stuk als je ze te lang blootstelt aan temps boven de 52graden. Ik heb zelf ooit een maxtor (andere :P ) gehad die het loodje gelegd had nadat deze gewoonweg overhit geworden was. Ik heb de data zelf nog kunnen herstellen die erop stond, maar dat was maar eenmalig. De schijf had niet langer dan een paar dagen gedraaid en hij was gewoon stukgegaan. Deedt niets meer.

Een kast die wel mogelijkheid biedt met 3.5inch koeling (dus een fan ervoor) is een must ja met de warme dagen :)

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 22:56
Ik heb zelf de icage die je zelf ook al noemde. Ik ben qua koeling wel tevreden mijn schijven komen niet boven de 30 graden stressed (gedurende deze zomer dan). Nu moet ik wel zeggen dat ik ook de bijbehorende kast (armor) heb en dus niet echt te klagen heb over ruimtegebrek. Ik heb de fan op 7 Volt draaien ipv de normale 12 Volt en dan hoor je hem bijna niet. In fact het enige dat ik nu hoor van mijn pc zijn de harde schijven zelf. Ik ben dan ook aan het zoeken naar een mogelijkheid om mijn schijven te isoleren op zo'n manier dat ik toch nog gebruik kan blijven maken van die icage. Het probleem is dat je dan lang aan het zoeken bent want er is eigenlijk geen prefab ding geschikt daarvoor (mochten mensen een hint hebben, graag). Moraal van dit verhaal. Je kunt gaan voor de icage als je voor koelere schijven wil gaan en de ruimte hebt voor dit ding, maar als je een stillere pc wil dan zou je misschien wel een koeler icm silencer willen nemen. Dit omdat je als je eenmaal bezig bent met het stiller maken van je pc nooit helemaal klaar bent.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 21:13
Heb nog even een foto gemaakt om te laten zien hie de Icage er uit ziet in een niet Armor kast (waarbij je dus langs de randen enigzins de kast in kan kijken).Afbeeldingslocatie: http://erik-hoek.nl/Tweakers/Front.JPG

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik zou aanraden om gewoon een fan ervoor/achter te hangen: hoeft geen fan met veel airflow te zijn, als de warme lucht maar wordt weggeblazen. Ik gebruik zelf een Nexus op 5v.

Zonder fan worden m'n HD's makkelijk 45-55C met warme weer, met fan ervoor blijven die netjes rond de 35-40C tijdens intensief gebruik.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat ook erg helpt is ze gewoon in 5 1/4" => 3 1/2" brackets te plaatsen, zorgen dat er wat gaatjes in de plastic afdekplaatjes ervoor zitten (een boortje doet wonderen), en een exaust-fan plaatsen. Zoals Terryb47 al aangaf moet er gewoon lucht langs komen, en het hoeft niet eens zo veel te zijn. Mocht dat nog niet genoeg zijn kun je er altijd nog een fan achter de afdekplaatjes plaatsen. Een standaard 8cm fan past mooi achter twee 5 1/4" posities.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb zelf voor mijn 6 seagate schijven a 320 gb in raid5 het volgende (2 maal) in gebruik:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQZI05

Zowel koeling door middel van de fan, als vermindering van vibraties door middel van rubberen verbindingen. Los van het feit dat ik em er persoonlijk erg goed vindt uit zien, koelt ie erg goed, en is ie stil.

Mijn ervaring met warme schijven is dat ze vaak net iets minder rap zijn. nadat ik (circa 2 maanden terug) de CFP51 had ingebouwd waren mn hdd benches net iets strakker.

Helaas kan ik momenteel geen temps noemen, dit gezien mijn o zo vriendelijke NVraid set geen SMART info geeft... :P

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Even voor de ervaring met een case zelf en hard disk combo --> de Samsung T166 320GB (maar twee platters) met een Coolermaster Centurion 5 (80mm voor onder voor de HDD) ... komt tijdens load niet boven de 32 graden en is super stil.

Ik denk dat het vooral en ten eerste ligt aan de schijf die je gebruikt.

De meeste mensen deugen!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Warmte op een Harddisk heeft geen invloed op de levensjaren.
Ook opvallend is de invloed van de temperatuur op een harddisk. Algemeen wordt aangenomen dat een harddisk eerder stuk gaat wanneer deze warmer wordt. Uit de resultaten van Google blijkt dit echter niet het geval te zijn. Het aantal kapotte harddisks neemt niet toe wanneer de werktemperatuur stijgt.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• bassie
Mick1990 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:53:

[...]
Alleen bij erg hoge temperaturen heeft warmte invloed op de failure rate
;)

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
ik zou er gewoon een paar 60 mm fans voor hangen. Dan is het wel goed. En voor die stilte, je hebt doosje waar je ze in kunt pakken.

• bassie
thenapster schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:23:
ik zou er gewoon een paar 60 mm fans voor hangen. Dan is het wel goed. En voor die stilte, je hebt doosje waar je ze in kunt pakken.
Waarom 60mm fans :? . Hardeschijven hebben ongeveer de breedte van een 120mm fan, en 3hd's boven elkaar ongeveer de hoogte van een 120mm fan. Waarom zou je zon klein herrie makend 60mm fannetje ervoor hangen? Een stille 120mm fan is dan toch veel beter?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

bassie_ schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:23:
Waarom 60mm fans :? . Hardeschijven hebben ongeveer de breedte van een 120mm fan
Eerder 90mm fan.... Dat is al genoeg. HD is 10 cm breed.
Hoogte als je 4x 3,5 inch rack neemt, ook 10 cm.
Of 2x 5,25 inch racks per 80mm fan. (per rack is 4 cm hoog)
Volledige 5,25 inch breedte is zelfs al bijna 15 cm.
Dus 120 mm fan klopt niet helemaal.

Ik heb 1x spontaan overleden Seagate meegemaakt. Binnen 3 maanden zelfs toen ie nog nieuw is. Wat bleek? De hdcooler onder 7200 rpm Seagate is defect gegaan (lager naar kloten van 5cm fannetjes) en steeg temp dan ook omhoog. Bleek 1 van de chips in rook opgegaan zijn.

Dus koelen is wel dergelijk nuttig, maar het hoeft niet echt koud zijn. Op 40-50 graden als bedrijfstemperatuur, dus zolang je je hand op kan houden, is ie nog safe. Kun je je hand niet meer op houden, dan moet je even wat aan doen. Dan is ie al boven 60 graden.
HD kan niet goed tegen erg koude temps, zo schijnt het.

Waterkoeling koelt meestal meer dan de bedoeling, dus het is geen probleem om hd waterkoelblokken helemaal achteraan de keten te plaatsen. CPU begint koelst, daarna GPU, dan ND, en vervolgens als laatste hd. Bij hd mag water rond 30 graden zijn. De radiator moet wel groot genoeg zijn, en voldoende flow rondlopen.

Verwijderd

MrDummy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:42:
[...]

Eerder 90mm fan.... Dat is al genoeg. HD is 10 cm breed.
Hoogte als je 4x 3,5 inch rack neemt, ook 10 cm.
Of 2x 5,25 inch racks per 80mm fan. (per rack is 4 cm hoog)
Volledige 5,25 inch breedte is zelfs al bijna 15 cm.
Dus 120 mm fan klopt niet helemaal.

Ik heb 1x spontaan overleden Seagate meegemaakt. Binnen 3 maanden zelfs toen ie nog nieuw is. Wat bleek? De hdcooler onder 7200 rpm Seagate is defect gegaan (lager naar kloten van 5cm fannetjes) en steeg temp dan ook omhoog. Bleek 1 van de chips in rook opgegaan zijn.

Dus koelen is wel dergelijk nuttig, maar het hoeft niet echt koud zijn. Op 40-50 graden als bedrijfstemperatuur, dus zolang je je hand op kan houden, is ie nog safe. Kun je je hand niet meer op houden, dan moet je even wat aan doen. Dan is ie al boven 60 graden.
HD kan niet goed tegen erg koude temps, zo schijnt het.

Waterkoeling koelt meestal meer dan de bedoeling, dus het is geen probleem om hd waterkoelblokken helemaal achteraan de keten te plaatsen. CPU begint koelst, daarna GPU, dan ND, en vervolgens als laatste hd. Bij hd mag water rond 30 graden zijn. De radiator moet wel groot genoeg zijn, en voldoende flow rondlopen.
Al die behuizing-fabrikanten maken geen kasten met HDD-koeling omdat dat zo slecht is, denk je niet? 40 a 50 graden lijkt me niet gezond.

Heb zelf al een jaar (of langer zelfs denk ik) een CM Stacker en m'n schijven worden nooit warmer dan 30 graden onder load. Lopen als een trein en nog steeds geen enkele fout als ik ze test of benchmark.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 01:02:
[...]
Al die behuizing-fabrikanten maken geen kasten met HDD-koeling omdat dat zo slecht is, denk je niet? 40 a 50 graden lijkt me niet gezond.
Kan, maar ik heb hier toch echt een pc met al 3 jaar 2 schijven vlak boven elkaar hangen die gemiddeld 55 tot soms zelfs 65 graden worden. Werken nog perfect en de smart waardes zien er ook goed uit nog. :)

(Nee, niet het systeem in m'n sig, daar worden m'n 2 HDD's maar 30 graden in.)

Goedkoop bellen via VoIP

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Mick1990 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 15:53:
quote: http://tweakers.net/nieuw...k-van-harddiskfouten.html
[...]
Hmmzz, download dan ook even de PDF van Google zelf en lees die eens goed door. De kans op diskfailures is het kleinst bij temps tussen de 30 en 40c. Zowel kouder dan 30c als warmer dan 40c hebben een significante (negatieve) invloed op de verwachte levensduur. Hierbij geldt wel dat oudere modellen gevoeliger zijn voor hete temps dan nieuwere modellen.. 30c is hierbij dus niet beter dan 40c ...

Grofweg gezegd is een stabiele temperatuur het belangrijkst en de ideale temperatuur range is 35~40c.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1