Access Point configureren

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-03 13:36
Ik heb een Actiontec R3010UW(AP) Wireless Access Point. Het is al een oud dingetje, maar ik wil hem gebruiken om een draadloos netwerk te creeren voor m'n HTC Touch die ik a.s. woensdag op kan halen :D.

Nu mijn vraag. Ik heb een Windows 2003 server die het internet hier deelt (studentenhuis). De situatie is als volgt:

- 100 mbit (glasvezel) internetaansluiting in de muur (rj45 plug)
- Deze gaat naar de 2003 server, welke het internet deelt d.m.v. Routing and Remote Access
- De 2e netwerkkaart in de server gaat naar de switch
- De access Point gaat ook in de switch op een eigen ip-adres (natuurlijk verschilt dit adres van de router)

Ik heb eigenlijk een vraag over de configuratie van de router. Ik kan kiezen uit de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://nijmegen.lommers.org/public/actiontecAP.jpg

Ikzelf denk eigenlijk dat ik moet kiezen voor de AP-mode. Echter als ik hiervoor kies, kan ik verder niets meer instellen behalve het IP-adres dat de access point zelf moet krijgen. Ik hoef geen gateway in te stellen, geen dns-server, enz. Hoe weet de laptop/telefoon/etc. nu waar deze de gateway kan vinden?

En eigenlijk even uit nieuwschierigheid: wat is het verschil tussen de drie modes? In de handleiding kan ik hierover niets vinden. (ik heb de laatste firware erop gezet, deze komt niet overeen met de handleiding)

[ Voor 10% gewijzigd door smeerbartje op 25-08-2007 15:43 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

smeerbartje schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:40:
Ikzelf denk eigenlijk dat ik moet kiezen voor de AP-mode. Echter als ik hiervoor kies, kan ik verder niets meer instellen behalve het IP-adres dat de access point zelf moet krijgen. Ik hoef geen gateway in te stellen, geen dns-server, enz. Hoe weet de laptop/telefoon/etc. nu waar deze de gateway kan vinden?
Een Access Point fungeert in dat geval als een "bridge", puur om bedraad > draadloos te doen.
Het IP adres is dan alleen maar bedoeld voor management (anders kan je je AP nooit bereiken ;) )

DNS, gateway en de rest moet dan of handmatig op je client worden ingesteld, of je gebruikt de DHCP service op je Server.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 25-08-2007 15:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• smeerbartje
Oke, en als ik kies voor client of adhoc? Wat doen deze?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat houdt je tegen om zelf na te denken en/of iets op te zoeken?

Wat denk je dat client inhoudt als je het over Wireless netwerken hebt? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• smeerbartje
Naja, opzoeken heb ik geprobeerd, maar ik kom enkel uit op pagina's met firmware-upgrades en dergelijke. Dus zelf denken.

AP-mode: Ik heb een aansluiting op de switch; hierin zit de utp-kabel van de access point welke vervolgens, net zoals bij bekabeling, het signaal doorgeeft richting client. In principe is dit dus equivalent aan een bekabeld netwerk.

Client-mode. De access point werkt als client. Oke. Dit is dus letterlijk vertaald. Maar ik kan me niet bedenken wat het precies doet. Het apparaat dient als client, waardoor deze dus een ip-adres krijgt in dezelfde range als de rest van de op de switch aangesloten apparaten. Tot dusver prima, maar dan?

Ad-hoc: ??? kan me er niets bij voorstellen.

Help!

[ Voor 3% gewijzigd door smeerbartje op 25-08-2007 19:49 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In AP mode moet je het accespoint zien als draadloze switch. Gewoon een dom apparaat om draadloze apparaten met elkaar te verbinden(handig voor jouw situatie).
In Client mode gedraad het accespoint zich als pc(client). Op deze manier kan je meerdere accespoints als client laten verbinden(handig als je meerdere draadgebonden netwerken met elkaar wilt verbinden via een draadloos netwerk, met 1 accespoint in AP mode).
In Adhoc mode maak je een 1:1 verbinding aan tussen het accespoint en een ander apparaat(is dat handig? 8)7 ).

• smeerbartje
jadjong schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 19:50:
In AP mode moet je het accespoint zien als draadloze switch. Gewoon een dom apparaat om draadloze apparaten met elkaar te verbinden(handig voor jouw situatie).
In Client mode gedraad het accespoint zich als pc(client). Op deze manier kan je meerdere accespoints als client laten verbinden(handig als je meerdere draadgebonden netwerken met elkaar wilt verbinden via een draadloos netwerk, met 1 accespoint in AP mode).
In Adhoc mode maak je een 1:1 verbinding aan tussen het accespoint en een ander apparaat(is dat handig? 8)7 ).
Oke man, dank je wel; ik weet voldoende.
Pagina: 1