Toon posts:

Omgaan met bad sectors op een (soft)raid schijf.

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net m'n mobo vervangen, en ben gelijk maar "even" aan het verbouwen geslagen.
Mijn oude configuratie bestond uit een 8 tal losse harddisks via SATA en PATA. Mijn nieuwe config is een TB harddisk voor opslag en windows, en 2 200 GB SATA disks die ik door Windows XP in RAID-0 wil laten gooien voor m'n games, zodat die lekker snel laden. de 200 gb schijven heb ik nog, de 1 tb heb ik bijgekocht. Voor zover mij bekend functioneren alle schijven goed. Ik heb de inhoud van beide 200 GB schijven gedumpt naar de 1 TB disk, zonder errors. Beide schijven hadden minder dan 2 GB vrije ruimte. (Ik had niet voor niets 8 schijven ;) ) Als er bad sectors op gezeten hadden zou ik verwachten dat ik die wel tegen gekomen was met kopieren. De hoofdmoot op beide disks waren isos en films, grote files dus.

Nu was ik vannacht ik m'n raid-0 aan het formatteren en springt ineens het volume op "Online (errors)", zo rond half vier.
Volgens MS:
Online (Errors)
The Online (Errors) status occurs when I/O errors are detected on a region of a dynamic disk. A warning icon appears on the dynamic disk with errors.

If the I/O errors were temporary, (e.g., due to a loose cable that is no longer loose) the disk returns to the Online status when you reactivate it.
Tot mijn stomme verbazing werkte dit. Zou ik inderdaad geen bad sectors hebben? De kabels zitten echter prima vast en er is zo ver ik weet niets bewogen of kapot. Affijn, better seef den sorrie, ik heb het volume weggemikt, opnieuw aangemaakt, geformatteerd, en er Sisoft Sandra op los gelaten die een tijdje data op en neer heeft lopen schieten om de performance te testen. Ook heb ik chkdsk /f gerund op het volume.
Ik zie nergens fouten, en Windows en Sisoft mekkeren helemaal nergens over.
Het RAID volume gaat de binaries bevatten voor m'n games, maar dus geen data die ik niet zo van de DVD terug kan trekken. Ik maak me dus niet heel veel zorgen om verloren data. Ik heb echte rook geen zin, om volgend weekend een nieuwe disk te moeten gaan halen omdat één van deze disks errors heeft.

Dus de volgende vraag:
Mocht het inderdaad zo zijn dat er op één van de disks een back sectortje zit, gaat Windows dat dan snappen bij het formatteren, en die sector behandelen als op een enkele schijf met bad sectors (markeren dat ie rot is en niet meer gebruiken) of gaat Windows er vrolijk data over heen schrijven in de hoop dat dat nog wel goed komt?

Verwijderd

Heb je een lange format gedaan of quick format?

Bad sectors moet je remappen en niet mee blijven zitten, simpel zat. Check de SMART status voor Reallocated Sector count. Weet wel dat Windows softwareRAID een enorm simpele implementatie is en dus niet van de hoogste kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een échte format. Ik quickformat helemaal nooit, ik wil weten of er bad seccies op wonen :)
Bad sectors moet je remappen en niet mee blijven zitten, simpel zat.
Ik ga d'r eigenlijk vanuit dat als ik chkdsk run dat Windows zelf de defecte sectoren als onbruikbaar labelt, niet dat ik zelf iets moet doen?

Dat Windows softraid geen geweldige oplossing is weet ik, daarom ook de vraag: doet ie dit nou wel of niet?

Verwijderd

Een remap gebeurt in je schijf, ik heb het niet over het bad sector bestand van FAT/NTFS wat zegt, ach doe die sector toch maar niet. Het gaat hier om je schijven niet om je filesystem.

Maar je problemen kunnen ook een andere oorzaak hebben dan bad sectors. Zelf zou ik de schijven even goed testen met Ultimate Boot CD.

Verwijderd

Topicstarter
OK. Net even storagereview.com door zitten neuzen: een remap is dus feitelijk hetzelfde als een NTFS vlaggetje dat zegt "vingers van deze sector, hij is stuk" maar dan in je schijf ipv in je OS.
Dit moet ie dus zelf doen. Dat is mooi.
SMART status is "OK" bij booten, dus het enige wat ik nog kan doen is vanaf UBCD dat ding nog eens testen. Nou, dat geloof ik dan wel, dat heb ik net uitvoerig zitten doen.

Bedankt voor je input.
Stand back. I have a RAID-0 volume, and I'm not afraid to use it! :Y)

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Bad sectors moet je remappen ja, maar vroeg of laat komen er méér bad sectors en dan blijf je bezig. RMA is eigenlijk de enige écht goede manier om het probleem op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
NNF schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:05:
Bad sectors moet je remappen ja, maar vroeg of laat komen er méér bad sectors en dan blijf je bezig. RMA is eigenlijk de enige écht goede manier om het probleem op te lossen.
He tprobleem met RMA is dat ik geen zin heb om een antieke SATA disk (die heb ik nog in NL gekocht, dus twee jaar oud alweer) op te gaan sturen.

Met name ook omdat ik niet specifiek bad sectors gezien heb (alleen een potentieel enge foutmelding daarover) neme ik de gok. Er staat geen data op behalve de binaries van m'n games heh. ik acht het risico tot nu toe dus klein. Misschien is het wel gewoon een krom voltje geweest of had het ding last van het feit dat de RAID drivers niet goed waren: die heb ik naderhand met het handje opnieuw moeten installeren omdat één van de dlls op de CD corrupt was. Dat had misschien relevante info geweest, maar ik heb dat niet meer gepost omdat het voor het topic feitelijk niet meer zinvol was. Voor jouw reply echter wel.

Verwijderd

Ik maak sinds gisteren het zelfde mee:
Op mijn matrix RAID array (dus RAID 0 en RAID 1 op dezelfde set van twee schijven)
is mijn RAID 1 "degraded", maar mijn RAID 0 "normal". Mijn tweede schijf heeft fouten
volgens de RAID controller, maar chkdsk /f vindt nix.
Na het opbooten (systeem op RAID 0) begon ik meldingen van de RAID controller te krijgen dat
er sommige files niet gevonden konden worden op het RAID 0, maar Windows XP draaide probleemloos.

Toch maar het zekere voor het onzekere genomen. De hele hap met True Image op een derde schijf
gezet, RAID uitgeschakeld en daarna op mijn foutloze schijf teruggezet.
Ik vraag me nauw wel af wat ik met de ongebruikte schijf kan doen, die volgens de RAID controller fouten had, maar volgens chkdsk niet..
Toen de RAID controller fouten gevonden had, zette hij de tweede schijf, zo ver ik begreep uit,
want hij zij zoiets als dat er geen redundantie meer was. Dat zou dan moeten betekenen dat chkdsk geen toegang meer heeft tot die tweede schijf voor de RAID 1 partities. Maar ook na het uitschakelen van RAID vindt chkdsk nix.

Bedankt voor de tip van het formateren. Meteen maar gedaan, noutie toch leeg is.

Wat ik maar even wilde melden is dat ik me begin af te vragen of het hier wel om bad sectors gaat.
Toch zeker geen nieuw feature van XP dat ons hier parten speelt??
Mijn SATA I schijven zijn overigens ook precies twee jaar oud...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:46:
OK. Net even storagereview.com door zitten neuzen: een remap is dus feitelijk hetzelfde als een NTFS vlaggetje dat zegt "vingers van deze sector, hij is stuk" maar dan in je schijf ipv in je OS.
Dit moet ie dus zelf doen. Dat is mooi.
Niet helemaal. Je schijf heeft een onzichtbaar gedeelte voor reserve-sectoren. Een remap houdt in dat een reserve-sector de taak van een bad sector overneemt. Dat is wat anders als 'deze sector niet gebruiken'; de sector kun je daarna wel degelijk weer gebruiken, omdat het (onzichtbaar voor je bestandssysteem) fysiek een andere sector is. Dit doet je hardeschijf zelf, wat ook wel Autonomous Action wordt genoemd.

Probleem is dat zodra het pooltje met reservesectoren 'op' is, de schijf voor je filesystem ook bad sectors gaat vertonen. Als het zo ver is, is je schijf echt defect en moet je hem laten vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 15:03 ]

Pagina: 1