Toon posts:

nVidia 8600 GTS met epileptisch insult

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik een nieuwe grafische kaart gekocht en geïnstalleerd (e-VGA GeForce 8600 GTS superclocked; 256MB DDR3). Na het erin prikken en het installeren van de nieuwste drivers van de nVidia site (Forceware 162.18) probeer ik het eerste spelletje (gothic 3) om de kwaliteit te testen. De eerste keer gaat alles goed, echter, na plusminus 10 seconden lijkt het alsof het beeld distorted raakt en overal vliegen de driehoekjes je in een hoog tempo om de oren.
Als ik het spel opnieuw opstart en de resolutie/ refresh rate/ kwaliteit omlaag schroef, verbetert het eigenlijk niet. De beelddistortie begint eigenlijk al direct bij het opstarten van het spel, als de adverteerders nog even langskomen met hun logo.
Ook in nVidia controll-panel is het 3D-voorbeeld "epileptisch" en distorted. Het heeft volgens mij dus niets met het spel zelf te maken. Ik heb het geprobeerd met de nieuwste drivers en met wat oudere drivers, van het DVD-tje dat ik erbij kreeg, maar beiden geven hetelfde resultaat.

De grafische kaart kan ik nog gewoon met de hand aanraken en de voeding ook. Voor de zekerheid heb ik de kast even open gelaten indien het een temperatuurprobleem betrof.

Hieronder de specificaties van mij systeem:

ASUS A8NE-FM mainboard
AMD Athlon X2 3800+
4x 516 MB DDR 400 DIMMs (2GB)
e-VGA GeForce 8600 GTS superclocked; 256 MB DDR3 PCI-e
Sweex 450W voeding
Acer AL1714 TFT schermpje

MS Windows XP met alle essentiële updates
DirectX 9.0c
Dualcore optimizer
nVidia Forceware 162.18

Voorheen had ik een ASUS GeForce 6600 128MB en had ik, behalve een matige kaart, geen problemen.

Heeft iemand enig idee wat deze irritante bug veroorzaakt? Is het een voedingsprobleem? Is het een koelprobleem? Is het een driverprobleem? Ik weet het even niet meer 8)7

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Klinkt als een DOA, terug gaan naar winkel probleem voorleggen en nieuwe meenemen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:41

HugoBoss1985

Xenotech

Je moet gewoon even alles testen, de kaart in een ander systeen prikken is vaak erg handig.
Heb je de stroom kabel op de videokaart aangesloten?

Succes!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Een andere videokaart gaf dit niet? Heb je wel eerst alle videokaart drivers verwijderd?

Ik zie overigens een sweex voeding, dan krijg ik altijd zo'n voorgevoel... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de stroom inderdaad op de kaart aangesloten, zoals geadviseerd in de manual.
De oude drivers zijn uiteraard ge-deinstalleerd. Het komt mij niet echt voor als een voedingsprobleem, overigens...

DOA = Dead on arrival?

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 15:36 ]

Verwijderd

Inderdaad, gewoon terug naar de winkel ermee. Die 'driehoekjes' en het 'epileptisch beeld' zijn artifacts. Probleem ligt hoogstwaarschijnlijk aan het RAM van videokaart.

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 09:20
Misschien ligt het aan je drivers. Ik had eerder ook zulke problemen met mijn oude videokaart 6800. Wanneer ik NFSMW opstartte kreeg ik veel artifacts en alle kleuren van de regenboog te zien.

Het bleek dat mijn drivers om een of andere manier is corrupted. Probeers eens je videokaart drivers te uninstallen, de resten weghalen met een progje (weet de naam nie meer) en een andere versie drivers kan je ook nog proberen.

PS: Btw, je voeding is ook niet van beste kwaliteit. Jouw probleem is waarschijnlijk niet te wijten aan de voeding, maar je weet het maar nooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Cloudy op 25-08-2007 16:04 ]

Wazaa?

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:04

lasharor

7 december 2004

heb je al een andere voeding geprobeerd?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Cloudy schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:01:

PS: Btw, je voeding is ook niet van beste kwaliteit. Jouw probleem is waarschijnlijk niet te wijten aan de voeding, maar je weet het maar nooit.
Zeg dat niet te hard, als de kaart te weinig spanning krijgt kan dit zeker een gevolg zijn. En een Sweex voeding...tsja >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart naar de winkel retour gebracht en daar hebben ze hem even gebenchmarked met 3DMark. Binnen 15 seconden was het raak; artefacten all over the place. Waarschijnlijk is het geheugen op de kaart beschadigd. Ze hebben in elk geval een nieuwe kaart voor me besteld.

Die voeding heb ik gekocht toen mijn oude sneuvelde anderhalf jaar geleden. Ik had toen even geen geld om erin te investeren, maar voor alsnog doet deze het al ruime tijd prima! Overigens is mijn ervaring met voedingsproblematiek dat de computer of het beeld vastloopt.

Voor nu, allen bedankt die even gekeken hebben naar mijn post en de moeite hebben genomen om mee te denken. :)
Pagina: 1