Geen BIOS Post na oc geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 10:53
Hallo mede OC'ers,

ik ben een tijdje geleden aan de gang gegaan met het overclocken van mijn systeem. Hierbij heb ik ook mijn Kingston HyperX geheugen licht overgeclockt ( de CAS timing van 2.5 naar 2 ). Dit liep in het begin zeer stabiel. Heb er verschillende memtests mee gedraaid en alles liep zonder errors.

Nu begin ik de laatste tijd steeds meer problemen te krijgen met de BIOS. Waarbij hij eerst altijd vlekkeloos opstartte heeft hij nu een probleem. Tijdens het opstarten blijft mijn monitor vaak op Self-Test staan ( MAG Innovision XJ700T ). Mijn fans draaien en alle lampjes van de HD en drives branden in het begin, maar gaan daarna uit. Ik heb een stille harde schijf, dus ik kan niet horen of mijn systeem zichzelf wel boot ( dit doet het dus volgens mij niet ).

Als ik dan achter bij mijn voeding de knop omzet, en daarna opnieuw probeer het systeem te starten, krijg ik na de Device-checks een error "Overclocking Failed" met de opties F1 - Enter Setup of F2 - Load Defaults. ( dit met een Asus P4P800 Deluxe moederbord met Bios Revision 1019 --> laatste update )

Hierbij laad ik altijd de defaults, omdat ik anders met geen mogelijkheid mijn PC opgestart krijg. Ik denk dat ik iets over het hoofd zie ( als voltages ofzo, die misschien omhoog geschroefd kunnen worden ). Nou weet ik niet of dit persé de oorzaak is van het vastlopen voor de POST. Misschien dat dit een bekend probleem is hier.

Ik heb al veel gezocht op overclock-fora ( waaronder hier ), maar geen geeft een duidelijk antwoord op het probleem dat ik lijk te hebben.

Mijn specs zijn als volgt:

Asus P4P800 Deluxe
Intel Pentium 4 2.8 GHZ Northwood ( met quadpumped FSB van 800 ) met stock koeler
2 GB Kingston HyperX PC3200 400mhz Dual Channel ( 2 x 1 GB )
Geen PCI-devices aangesloten
Sapphire Radeon X1950 Pro AGP 512 MB
Voeding van 400 Watt ( merk onbekend )

Zou het aan de voltages kunnen liggen? Ik verwacht namelijk zoiets dat mijn geheugen niet genoeg stroom krijgt in het begin en daarom mijn systeem weigert te starten. Als iemand anders weet hoe dit op te lossen valt, zou ik graag het antwoord horen. Sinds kort heeft hij namelijk ook op default settings dezelfde error. Hierbij moet ik dus ook weer de voeding omzetten, met als gevolg dezelfde overclock fout ( terwijl er volgens stock settings niks overgeclocked is ). Misschien dat het ook aan mijn BIOS versie ligt, maar daar heb ik in het begin ook nooit problemen mee gehad. Ook werkt een CMOS-reset niet, want die heb ik ook al uitgevoerd.

Alvast bedankt voor jullie hulp, hopelijk hebben jullie een oplossing voor mijn probleem.

Met vriendelijke groet,

Gydeon

[EDIT]

Ik zie nu dat het probleem redelijk overeenkomt met een lege CMOS-batterij. Kan dit probleem daardoor veroorzaakt worden? Ben benieuwd of dit na te meten valt en hoe duur een CMOS-batterij is, anders is het misschien tijd voor een nieuwe.

[ Voor 4% gewijzigd door Gydeon op 25-08-2007 14:58 ]