OS X 10.4.10 problemen icm Windows Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-02 16:48
Ik zit met de volgende setup:

ADSL-Modem Router (192.168.1.1) - verbinding met internet via ADSL - DHCP aan
-Hieraan hangen 3 Windows XP machines (192.168.1.31, 192.168.1.32 en 192.168.1.33)
-Tevens hangt hieraan een Wireless router (192.168.1.2) - DHCP uit

Aan deze router hangt nog een Win XP machine (192.168.1.34)

En via deze router heb ik wireless verbinding met mijn MacBook. (192.168.1.35)

De eerste router deelt dus de IP-adressen uit, en deze zijn voor elke machine specifiek aangezien ik Static DHCP aan heb staan op de eerste router, dmv koppeling MAC adressen aan een bepaald IP adres.

Werkt allemaal als een trein, geen enkel probleem.

Alle machines (5 stuks) zitten in dezelfde werkgroep (van Lint).

Vanaf de Windows machines kan ik mn MacBook zonder problemen benaderen, hele HDD doorzoeken enz. Gewoon via Mijn netwerklocaties en dan Computers zoeken in dezelfde werkgroep, dan staat de MacBook ertussen.

Echter als ik op mijn MacBook via Finder naar Netwerk ga dan staat daar mijn werkgroep tussen (van Lint), ik klik 'm aan, maar geen enkele machine komt ertussen te staan, zelfs mijn eigen MacBook niet.
Ik kan wel gewoon verbinding leggen met de Windows machines, via het Finder menu, Ga en dan "Verbind met Server...", smb://192.168.1.31, of 32,33,enz. Dan kan ik kiezen met welke HDD uit de betreffende PC ik een verbinding wil leggen en hij verschijnt in Finder, werkt perfect.
In principe is het dus niet nodig dat ze verschijnen in Finder als ik op mn werkgroep klik, echter op 2 Windows machines hangen USB printers, en daar wil ik ook graag op printen direct vanaf m'n Mac. Als je een printer wil toevoegen via de Printerkiezer op mn Mac dan kan je kiezen voor Windows-Afdrukken, dan verschijnen de Werkgroepen, van Lint verschijnt netjes, ik klik verder, maar de Windows machines komen niet tevoorschijn, en ik kan de printers dus niet benaderen.

Ik heb al overal gezocht, alles geprobeerd, hoop tijd verspeeld, maar ik krijg ze gewoon niet te zien. En dus kan ik de printers niet toevoegen aan mn Mac.

Wie heeft hetzelfde probleem gehad en weet wellicht de oplossing of heeft een tip?

Edit:

Een lijstje van de computernamen:

.31 --> PC1
.32 --> PC2
.33 --> PC3
.34 --> PC4
.35 --> MacBook

Tevens in de Netwerkmap in Finder staat een alias genaamd "Library", echter als ik deze open wordt er gezegd dat het originele onderdeel niet kan worden gevonden, of ik de alias wil herstellen of verwijderen, echter verwijderen mag niet.
Hoort dit?

--> Op de laatste vraag heb ik al een antwoord, zie (http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=42360)

[ Voor 9% gewijzigd door -elw00d op 25-08-2007 15:33 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien je via de Finder geen computers kunt zien, is het logisch dat bij de Printerkiezer met hetzelfde probleem zit. Blijkbaar wordt op de een of andere manier het broadcast pakket opgegeten, misschien door de router. Misschien dat er ergens een firewall in de weg zit, of dat er in de router een optie zit om udp broadcasts door te geven. Je zou met programma's als tcpdump of Ethereal het netwerkverkeer kunnen uitpluizen om te kijken waar het precies verkeerd gaat.

Een snellere manier is om de printer (net als met de hdd) met de hand toe te voegen. Dit doe je door met option (⌥) ingedrukt op "More Printers..." (Meer Printers) in de Printerkiezer te klikken. Vervolgens in het eerste pulldownmenu te klikken op "Advanced" (Geavanceerd). Vervolgens kun je bij Device (Apparaat) kiezen voor "Windows Printer via SAMBA". Hier kun je dan met de hand de URI van de printer ingeven.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-02 16:48
Dat vind ik opzich geen probleem, echter handmatig krijg ik 'm vooralsnog niet aan de praat.

Ik kan me trouwens vaag herinneren toen ik de MacBook pas net paar dagen had, ik was toen nog aan het klooien hoe ik op een netwerkhdd kon benaderen dat ik toen wel heel even een PC zag verschijnen in de werkgroep map in Finder. En toen had ik dezelfde config...

Maar anyway, het IPadres wat ik invul van de printer, is neem ik aan gewoon het IPadres van de computer waaraan de printer hangt? En mijn type printers staan er niet tussen, HP OfficeJet G85 en HP DeskJet 980cxi (dus ik kies voor Printermodel:Algemeen) ik krijg ze beide niet aan de praat, het is om moedeloos van te worden... Apparaatnaam maakt verder nog iets uit? Of is voor eigen referentie?

Edit:

Yessss! Ik ben al iets verder, "Blokkeer UDP Verkeer" stond aangevinkt bij de geavanceerde opties van de Firewall. Deze uitgevinkt en ik zie alle computers nu staan in de werkgroep.

Echter, in de Printerkiezer als je doorklikt op de desbetreffende PC verschijnt er geen printer. De printers zijn uitteraard gedeeld. Maar ik ga nog wel even verder klooien.

[ Voor 19% gewijzigd door -elw00d op 25-08-2007 14:46 ]