Voor een website ben ik bezig om een overzicht te maken van reacties die gepost zijn bij verschillende producten. Deze reacties wil ik in groepen (per product) gesorteerd weergeven en dan het product met de nieuwste post bovenaan.
Met de volgende query krijg ik wel alles mooi in de goede groepen, maar dan komt het product met de nieuwste post niet bovenaan.
SELECT * FROM producten ORDER BY product, datum DESC
Als ik de ORDER BY omdraai krijg ik wel de nieuwst bovenaan, maar niet meer gegroepeerd op product.
SELECT * FROM producten ORDER BY datum DESC, product
Ik heb ook geprobeerd om het met GROUP BY op te lossen, maar dan laat hij ieder product meer een keer zien, wat volgens mij ook logisch is omdat GROUP BY dezelfde resultaten bijelkaar zet.
Voor de duidelijkheid is dit de output die ik wil krijgen.
In de (google)search kon ik er niets over vinden of ik heb met de verkeerde steekwoorden gezocht.
Met de volgende query krijg ik wel alles mooi in de goede groepen, maar dan komt het product met de nieuwste post niet bovenaan.
SELECT * FROM producten ORDER BY product, datum DESC
| Datum | Product | Reactie |
| 11-05-2007 | Appel | Bla bla bla bla |
| 16-03-2007 | Appel | Bla bla bla bla |
| 02-02-2007 | Appel | Bla bla bla bla |
| 01-01-2007 | Appel | Bla bla bla bla |
| 31-12-2007 | Peer | Bla bla bla bla |
| 02-01-2007 | Peer | Bla bla bla bla |
Als ik de ORDER BY omdraai krijg ik wel de nieuwst bovenaan, maar niet meer gegroepeerd op product.
SELECT * FROM producten ORDER BY datum DESC, product
| 02-01-2007 | Appel | Bla bla bla bla |
| 01-01-2007 | Peer | Bla bla bla bla |
Ik heb ook geprobeerd om het met GROUP BY op te lossen, maar dan laat hij ieder product meer een keer zien, wat volgens mij ook logisch is omdat GROUP BY dezelfde resultaten bijelkaar zet.
Voor de duidelijkheid is dit de output die ik wil krijgen.
| 01-01-2007 | Peer | Bla bla bla bla |
| 02-01-2007 | Appel | Bla bla bla bla |
In de (google)search kon ik er niets over vinden of ik heb met de verkeerde steekwoorden gezocht.