[Vista x64] A6T Turion X2 @ 1.125V ipv 1.075V

Pagina: 1
Acties:

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het volgende probleem doet zich voor, mijn Asus A6T laptop heb ik voorzien van Windows Vista x64 Ultimate. Echter draait mijn CPU nu op 1.125V ipv 1.075V. Mijn laptop is nu veel heter als anders, slaat wel vaker af en maakt een herrie... Ook terugklokken werkt niet.

1. Hardware
Asus A6T Laptop
AMD Turion 64 X2 TL-52 1.6GHz
2GB DDR2-667 Dualchannel
Asus A6T Moederbord
NVIDIA nForce 410 Laptop chipset
NVIDIA GeForce Go 7600

2. Probleem
Het belangrijkste is dat mn CPU dus teveel prik krijgt. 1.125V ipv 1.075 onder XP waardoor hij te warm wordt. Verder klokt hij ook niet terug, maar vooral die warmteontwikkeling is mijn grootste zorg.

3. Geprobeerd:
Ik heb alles al geprobeerd voor zover ik weet:

- AMD site: Geen drivers voor Vista zoals in XP, deze zijn ingebakken in Vista
- AMD Forum: Ook geen oplossing
- Asus support site: Geen driver te vinden die dit zou moeten fixen
- Laatste BIOS (0701) draait hier al
- Asus support en forum door gekeken, ook geen oplossing gevonden
- Verder alle drivers geüpdate
- Fresh install hielp ook niks
- Google gaf mij geen resultaten
- Tijdelijke oplossingen als CPU Rightmark werken ook niet ivm driver signing

Wordt er gek van om in deze herrie te zitten en lijkt me al helemaal niet gezond voor mn laptop. Als iemand hier een oplossing heeft dan zou dat heel mooi zijn. Maar zoals het nu lijkt zal ik terug naar XP moeten helaas (Vista bevalt me wel...).

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je windows wel op minimaal verbruik ingesteld? want anders klokt hij ook niet terug.

• GENETX
  • Nu online
Uiteraard heb ik dat gedaan, zowel met Windows Vista settings als het programma Power4Gear Extreme van Asus. Helaas geen effect en ook geen voltage dat naar beneden gaat, blijft 1.125V.... Energiebesparing werkt verder wel naar behoren aangezien de videokaart wel terugklokt en Aero transparantie verdwijnt. CPU staat ook bij energiebesparing gewoon ingesteld op maxima energiebesparing.

• GENETX
  • Nu online
Niemand met een idee?

Zelf ondertussen nog even geprobeerd de BIOS naar standaard te resetten en hielp niks. Hoe raar het ook klinkt, heb ik voor de zekerheid ook nog even met 1 latje geheugen gedraait maar mocht zoals verwacht ook niks helpen.

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:19
Kan je niet handmatig je voltage aanpassen in de BIOS?
Meestal is daar een optie voor, miss lukt dat wel.

• GENETX
  • Nu online
Nope, is een laptop hè, die zijn overal tegen beveiligd. Kan de tijd instellen, boot priority en mn batterij calibreren en that's it...

• GENETX
  • Nu online
* GENETX doet een aantal stappen achteruit, begint te rennen en geeft zn draadje een schop omhoog

Maar niemand die nog een idee heeft?

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:19
Nope ik niet in iedergeval...
Hopelijk voor je wel iemand anders nog.

• GENETX
  • Nu online
Allen hartelijk bedankt, dit was voor mij een test topic hoe goed de kennis was over laptops ed. Sinds kort mogen dit soort probleemtopics niet meer in de CSL en meoten ze dus naar de PMG. Ik was echter van mening dat laptops door de brakke support, weinig nieuwe drivers en brakke BIOS wel vaker problemen hebben die niet 123 opgelost zijn. Vandaar dat ik had voorgesteld om een appart forum te openen voor laptop problemen omdat deze toch wat pittiger zijn zoals deze. In CSL lopen de mensen met de ervaring met laptops wel rond, alleen bij PMG ed niet zo snel, laptops centraal houden leek me dan de beste optie. Echter vond de crew het geen oplossing en zou de PMG prima uit de voeten komen.

Daarom is dit topic dus aangemaakt om eens te testen hoe het zit. Alle szit er in: Brakke niet te customizen BIOS, weinig support van Asus, Exotische hardware/software en iets waar je niet snel bij kan omdat het een laptop is. Perfect leek me dus :)

Nu moet je niet denken dat ik dit allemaal zomaar even heb bedacht, het is nog steeds wel waargebeurd net als alle antwoorden in dit topic van mij. Echter is het probleem al een maand of 5 geleden gefixed met BIOS versie 0702. Echter is deze BIOS dus NIET te vinden op de support site van asus zelf maar op de duitse site www.asustreiber.de. Moet je maar net de goede mensen hebben rondlopen in de PMG die dit weten, in CSL waren er echter wel een stuk of 5 A6T bezitters geweest die het hadden kunnen fixen.

Nogmaals dank :+
Pagina: 1