Toon posts:

Vreemd probleem met Ati Radion X1300

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds twee week start mijn computer soms direct (binnen 1 seconde) opnieuw op wanneer ik hem aan zet. Vervolgens is er geen beeld en geeft hij de beruchte "grafische-kaart-fout-morse-code". Wanneer ik mijn computer dan weer uit en aan zet doet hij het weer óf start hij een keer op zonder beeld (hij begint niet te piepen) Als hij dit laatste doet, zet ik hem nog eens aan en doet hij het meestal wel.

Dit gebeurde echter steeds vaker en na een week viel het beeld op willekeurige momenten tijdens het werken uit. Waarna de bovengenoemde situatie plaats vond.

Kon me nog niet zo veel schelen, ik kon namelijk telkens nog op ctrl+s drukken als het beeld uit veel (de pc ging dus gewoon veder). Maar nu gebeurd dit alles wel erg vaak, 1 op de 10 keer gaat hij waarna hij tijdens het opstarten van Linux (debian) al uit valt.

Wat ik geprobeerd heb,
Ik dacht meteen aan een fout m.b.t. mijn grafische kaart, ik heb dit door hardware vervangen en verwijderen bevestigd hoewel het nog steeds aan mijn PCI-E slot om mijn moederbord (MS - 7552) kan liggen.

Aangezien ik mijn computer 's morgens aan zet nadat hij een nacht met rust was gelaten dacht ik niet aan een hitte probleem, in mijn prefect geïsoleerde huis met twee mini-raampjes was echter 29 graden en erg benauwd, ik heb daarom de pc en buiten getest zonder kast.

Tot dit punt was ik nog niet verward,
1) Bij het opstarten van debian valt hij na 30 seconde uit.
2) De Ubuntu live cd werkte, iig zoalang dat ik een complete instalatie heb kunnen doen(onder X).

Driver probleem dacht ik?

3) In de BIOS flikkerde hij er na 2 minuten uit.
terwijl
4) S.T.A.L.K.E.R in WIndows XP (SP2 64b) het 8 minuten vol hielt.

Ik had Ubuntu geïnstaleerd (zie punt 2) om eerst te kijken of het aan Debian of diens instellingen kon liggen, na het in loggen bij U. werd alles echter wit (was alleen een muis te zien) en viel het beeld er snel weer uit.

Ik heb ook getest met een andere monitor.

Op dit moment zit er een GeForce2 kaart (mwuhaha) in mijn pc en alles werkt prefect, let wel dat dit geen PCI-E maar een PCI kaart is.

Wie heeft enig idee wat dit in vredesnaam kan zijn. Ik denk dat het geen hitte probleem is aangezien Stalker het 8 minuten vol houd en een beetje tekst 2 (na een pauze). Misschien dat enkele instructies naar de kaart interne fouten veroorzaken?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk niet dat het je VGA kaart is, ondanks dat je met de GF2 geen problemen ondervind. Een X1300 is geen wereldkaart die veel energie vraagt, maar heb je al eens een andere voeding geprobeerd? Wat zijn voor de rest de temp. van je CPU e.d.?