Advies: maken van een nachtportret

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Het idee is het maken van een portret foto met de lichten van de stad als achtergrond. Nu heb ik zelf een beetje zitten denken en heb voor mezelf wat dingen op een rijtje gezet die ik wil hanteren om dit tot een geslaagd eindproduct te maken.

- statief
- hoog diafragma getal voor een scherpere achtergrond (f8 / f11) ofzoiets
- goede locatie
etc..

Maar nu mijn vraag:

Aangezien in dus ook lange sluitertijden waarschijnlijk zal hanteren, hoe kan ik dan toch een mooie scherpe foto maken met een persoon erop. Ik heb tot nu toe alleen maar s'nachts gefotografeerd met behulp van flitser of stilstaande objecten vastgelegd. Misschien dat iemand hiermee ervaring heeft en wat tips betreft deze vorm van portret fotografie wilt delen?

Alvast bedankt voor de reacties :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dragging the shutter, ofwel lange sluitertijd met een flits erin :)....
Om die achtergrond lichten erop te krijgen moet je lange sluitertijden hebben, daar ontkom je niet aan.
Je model zal niet zo lang stil zitten, maar met een subtiel flitsje bevries je haar alsnog in je foto. Verder is het een beetje prutsen en oefenen.

edit:
oh en idd zoals hieronder gezegd wordt: geen al te klein diafragma gebruiken, de achtergrond hoeft niet scherp te zijn, wazige lampjes zijn vaak net zo leuk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 25-08-2007 12:53 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Ga je niet redden met f/8 of f/11 hoor.. ik denk dat je het diafragma meer moet openzetten (lees: 3.5/4.0/4.5). Daarnaast kun je, als je toch gebruik gaat maken van een statief én een flitser (beeld bevriezen), best wel 1/60 tot 1/25 gebruiken. Maargoed, je moet een beetje handelen naar omstandigheden, want ik weet niet hoe donker het is op het tijdstip dat jij wilt gaan fotograferen en hoe veer de achtergrond van je af is (die je ook scherp wilt hebben).

[ Voor 10% gewijzigd door flo_ op 25-08-2007 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
F8-F11 is misschien inderdaad te enthousiast. F5.6 zou ik wel aandurfen.
Maar met een flits kun je de beweging wel bevriezen, kies voor het 2e gordijn bij het flitsen.
Sluitertijd mag dan best 2-3 seconden zijn. Wel een statief, anders is de achtergrond bewogen.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Met welke lens wil je het gaan doen? Want met een groothoek lens kun je je diafragma verder open gooien dan met een telelens om de zelfde scherptediepte te krijgen.
Dan pas kun je natuurlijk nuttige adviezen geven over een mogelijke diafragma instelling :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En dan uiteraard wel tegen de persoon die op de foto gaat, zeggen dat hij/zij stil blijft staan/zitten. Ook voor/na de flits (hangt af van 1ste of 2de gordijn instelling)! Zolang de sluiter openstaat. Dat zul je dus even moeten aansturen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Link geleend uit 't party topic, maar een prima uitleg van dragging the shutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb het zelf wel eens uitgevoerd met inderdaad een statief, de interne flitser, wel een hoog diafragma (f11) en 5 seconden sluitertijd klik
In deze foto heb ik achteraf onze gezichten redelijk moeten bijtrekken, de flits was niet echt krachtig genoeg (was ook bij iso 100). Het voordeel van die flits is natuurlijk wel dat stilzitten niet echt een probleem is, 95% van de lichtval op het gezicht wordt tenslotte door de flits bepaald. Verder is het denk ik gewoon even experimenteren welke combinatie van sluitertijd, diafragma en flitssterkte het mooiste resultaat oplevert.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Oke thanks voor de adviesen, dit word mijn eerste keer met een model erop en zal de bovengenoemde manieren in gedachten nemen, vooral de dragging the shutter zal denk ik het gewenste resultaat opleveren. Verder zal ik ook een statief en een sb600 gaan aanschaffen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Pagina: 1