[Tv-Out] Wat kan ik het best gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• gnirts_modnar
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
Hallo allemaal, ik heb sinds kort een nieuwe videokaart, en ben een beetje gaan spelen met de tv-out van dat apparaat. Lukte allemaal prima. S-Video kabel van 10 meter aangesloten werkte meteen.

De beeldkwaliteit viel mij echter bijzonder tegen. Een hele lage refresh rate (29/30) en dat gaf allerlei strepen door het beeld.

Nu vroeg ik mij af of er een manier was om de boel beter aan te sluiten dan de huidige situatie. Ik heb al het nodige onderzoek gedaan en dit is het probleem.

Mijn video kaart kan de volgende dingen:

2x DVI (dus ook 2x HD15 VGA)
en
Ofwel composite / s-video / component. Ja mijn videokaart heeft echt component. Component != RGB voor de duidelijkheid.

Het probleem is echter dat mijn tv alleen scart aansluitingen heeft met RGB ondersteuning. Er zijn dus een aantal opties. Ik vermoed dat er de nodige verloopjes zijn tussen VGA en RGB. Dat lijkt mij zelf de beste oplossing. Daarentegen heb je dan dus wel een heel veel adapters er tussen en dat kan ook niet echt gezond zijn.

Dat wetende is het dus de vraag of zon rgb signaal daadwerkelijk een beter beeld geeft.

Misschien is er iemand die hier al ervaring mee heeft.

Mocht je meer specs willen hebben:

Videokaart: EN8800GTS

TeleV: Philips 28pw9525/12r

Alvast bedankt,

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De meeste nieuwere videokaarten ondersteunen component-uit, dus dat is niet zo bijzonder. Een RGB signaal geniet altijd de voorkeur boven s-video, en al helemaal boven composiet. Probeer dat voor elkaar te boksen, en je hebt de best mogelijke weergave voor een SDTV. Als je het écht haarscherp wilt krijgen zul je een HDTV via VGA/DVI moeten aansluiten.

• gnirts_modnar
Ik weet dat RGB mogelijk is, de vraag is echter.. is het verschil significant. Ik ben niet in staat de tv te vervangen voor een hd scherm en probeer het nu gewoon zo goed mogelijk te krijgen. En daarbij rees de vraag in hoeverre een brakke RGB aansluiting, ofwel via een component => rgb converter ofwel via vga => een significante beeld verbetering tot stand kan brengen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

gnirts_modnar schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:11:
Ik weet dat RGB mogelijk is, de vraag is echter.. is het verschil significant. Ik ben niet in staat de tv te vervangen voor een hd scherm en probeer het nu gewoon zo goed mogelijk te krijgen. En daarbij rees de vraag in hoeverre een brakke RGB aansluiting, ofwel via een component => rgb converter ofwel via vga => een significante beeld verbetering tot stand kan brengen.
In principe heb ik al antwoord gegeven op je vraag, namelijk dat RGB de voorkeur geniet natuurlijk. Dus, als je in staat bent dit te realiseren moet je dit zeker doen, het zal een verbetering zijn. Ik weet je alleen niet te vertellen in welke mate, maar het is de moeite waard.

• gnirts_modnar
Oke, bedankt, maar wat is dan de preferable way to go.. vga => rgb of component => rgb?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

gnirts_modnar schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 17:07:
Oke, bedankt, maar wat is dan de preferable way to go.. vga => rgb of component => rgb?
VGA of component ontloopt elkaar in de praktijk niet veel. Je hebt veel voorstanders voor VGA die zeggen dat dat nét iets scherper is, maar voor component hoor je veelal dat de kleurechtheid beter is. Zal niet veel schelen :)
Pagina: 1